Forfatter Emne: Startproblem  (Læst 21911 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Startproblem
« Svar #105 Dato: 14. November 2007 kl: 00:56:37 »
7 sek. eller 14 dage det er bedøvende ligegyldigt. Det er alt andet lige ikke gløderøret, men relæet og sensoren, der bestemmer, hvor længe røret får strøm, og så længe det får det, så gløder det.

Når man snakker om hurtiggløderør, så skal det altid ses i sammenhæng med relæet. Erfaringsmæssigt er et hurtigt relæ til skade for vinterstart.

Men igen: Hvorfor skifte relæet? Når dit kabinelys falder, er der altså strømforbrug. Med andre ord er der hul igennem til kobberbroen, og når det er så markant, at du kan se at lyset falder, så er der givetvis mere end ét gløderør, der duer.

Mit råd er som sagt at tage de to nemme ud og se, om de gløder. Gør de det, så er det ikke glødningen, der forhindrer start. Selvf. er starten mere elegant og æstetisk, hvis alle 4 gløder, men 2 er nok til at starte - også i kulde.

Og nej, det er givetvis ikke dieselfilteret. Det vil ikke give sig til kende ved dårlig start, men derimod som effekttab ved høj belastning.

Og ang. luftbobler i slangen, der er nævnt tidligere i tråden, så er det, som det har været nævnt adskillige gange før, at luftbobler i slangen ikke nødvendigvis er en indikation på utætheder - det er hyppigere et tegn på, at man ind imellem svinger til højre, hvorved brændstoffet i tanken forskyder sig til venstre og sugestudsen i tanken i få sekunder blotlægges og suger luft. Det er bilen beregnet til at kunne håndtere og det frembyder ingen problemer.

Tjek de par gløderør og se, hvad de siger - så kan vi måske komme nærmere en diagnose.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Startproblem
« Svar #106 Dato: 14. November 2007 kl: 09:47:18 »
Hmm.. jeg ville nu svært gerne undgå at skulle til at skrue nogle rør ud før jeg havde nogle andre at sætte i.. (jeg har ikke det dejlige lune værksted at stå og hygge mig i med lys og strøm og altsånoget)

  Jeg havde misforstået strømforløbt i går og troede at releæet sad før sikringen, så jeg skal lige have målt på glødebroen med et andet multimeter der kan vise noget i displayet. (Havde kun sådan et digitalt med dioder i går)

Hvis nu man fyrer sånogen "megakodylsuperhejschromiumTM" rør i trækker de så ikke flere Ampere? Og bør man så ikke opgradere sin bladsikring til noget højere?

Jeg har allieret mig med startspray så jeg har en vogn der starter. Man snakker om at det ikke er sundt for motoren at starte den med startspray.. hvilke faktorer spiller ind her?


Edit: HMM  :?

Hvordan lyder en dyse der hænger? Højt KLAK KLAK KLAK agtigt?

Sådan lød det da jeg fik den igang for 5 mins siden med startspray.

Der er 11,49 volt på starten af kobberbroen når den gløder (jeg har pillet temperaturføleren af) Batteriet var helt koldt..

Næste trin er at have tid til at skille den ad og teste de to yderste gløderør... MEN håber ikke på dysedefekt?  :shock:  :evil:

Jeg har de gamle ikke raps tunede dyser liggende og jeg har flammeskiver men jeg har ikke noget timerur .. bollocks...

Nu kører jeg stærkt forsinket på arbejde med en hård startsprays koldstart når jeg skal hjem igen ..  :cry:
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline Hawaiibussen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.418
    • Vis profil
  • T3 model: Den Gule 1,9DG "Lowrider"
  • By: 2660 Brøndby Strand
Startproblem
« Svar #107 Dato: 14. November 2007 kl: 12:46:10 »
Citat fra: "jankjerbye"


Edit: HMM  :?

Hvordan lyder en dyse der hænger? Højt KLAK KLAK KLAK agtigt?

Sådan lød det da jeg fik den igang for 5 mins siden med startspray.

Der er 11,49 volt på starten af kobberbroen når den gløder (jeg har pillet temperaturføleren af) Batteriet var helt koldt..

Næste trin er at have tid til at skille den ad og teste de to yderste gløderør... MEN håber ikke på dysedefekt?  :shock:  :evil:

Jeg har de gamle ikke raps tunede dyser liggende og jeg har flammeskiver men jeg har ikke noget timerur .. bollocks...

Nu kører jeg stærkt forsinket på arbejde med en hård startsprays koldstart når jeg skal hjem igen ..  :cry:


Ryger den meget efter start - hvis en dyse er defekt vil den svine ryge dieselrøg hele tiden og den vil miste meget træk kraft!

Det var jeg ude for med min, hvor en dyse havde sat sig helt!
Morten #9

billeder http://www.t3nettet.dk/gallery/category/38-cat38
-1987 Allrounder højhat EJ22 "Lowrider"
-Saab 9-5 Turbo = Lokalt højtryk, året rundt :)

Past:
-1989 Club Joker 2,1 DJ
-1990 Hawaiibussen Caravelle
-1989 Transporter "The fire truck" Panelvan Syncro 14" 1,6 TD JX 15" BF MT hjul.

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Startproblem
« Svar #108 Dato: 14. November 2007 kl: 12:58:22 »
Ja, sådan lyder en hængende dyse, men det er ikke årsagen til din lyd.

Se under normale omstændigheder bestemmer dieselpumpen og dyserne, hvornår brændstoffet skal ind. I dit tilfælde putter du brændstoffet ind via indsugningsmanifolden (dieselstart=æter), og der er derfor brændstof tilstede i hele kompressionsslaget. På et eller andet givent tidspunkt springer blandingen og Pmax opstår. Det er totalt ukontrollabelt, hvornår dette sker - i dit tilfælde lyder det til at det opstår tidligt - evt. grundet en velkomprimerende motor. Tidligt Pmax betyder, at stemplet skal klemmes op igennem et allerede eksisterende forbrændingstryk, men grotesk belastning på plejllejer og toppakning samt den beskrevne lyd til følge.

Nu er du jo ikke den eneste på denne jord, der har brugt dieselstart, og mange har gjort lignende erfaringer. Derfor kaldes produktet af mine mere erfarne kolleger for "motorødelægger på spray". Om det er så gralt skal jeg ikke afgøre, og der sker sikkert ikke noget ved en enkelt gangs brug, men jeg tror, man gør klogt i at forbeholde produktet til store sløve dieselmotorer som gravkøer o.lign., der har forbrændingsrum så store som balsale.  Husk iøvrigt at man ikke må forgløde, når man bruger dieselstart for så sker det omtalte endnu tydeligere. (Kan vi høre nogen, der hvisker, at det sikkert er endnu et indicium på at glødningen på din glødning er OK...)

Arbejdsplan:

1) Op i Kurts varme værksted
2) Tjek gløderør
3) Monter oprindelige dyser
4) Tjek timing
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Startproblem
« Svar #109 Dato: 14. November 2007 kl: 15:29:12 »
Ok.. jeg prøver at holde lidt igen med motorødelæggelses spray. (til gengæld skal jeg så vride des mere på starteren så det ender med at blive starterødelæggelse istedet.. men det er jo billigere en kapital motorschaden kan jeg godt se)

Den SPRINGER igang som en kåd vårkilling når den er bare det mindste lun. Og den kører ligeså fantastisk godt som den plejer. Så jeg har sat en streg over dyse paranoiaen.

Men der ER vel reelt logisk set ikke mere tilbage end nye gløderør?

Med mine dysers åbningstryk og pumpens timing er der andre der starter fint og det endda på raps.. Så? Timingen skal have ændret sig af sig selv.. eller dyserne have skruet op for trykket af sig selv? (det er vel ikke et kilde til startproblemer at de falder lidt)

Det er rigtigt at jeg ikke er kommet til at skrue gløderørene ud endnu og det er med begrundelsen at HVIS (når) det viser sig et, to, tre eller alle er defekte gider jeg ikke stå uden erstatningsgløderør. (Jeg husker fra nu af altid at have et sæt liggende i bilen)

Damn.. det lugter af jeg holder stille en dags tid minimum.

Varmt værksted: Kurt?

Dyser.. bestilles..

Timerur.. bestilles..

Jeg er vist fanget i ikke at være forberedt ... pokkers..

Jeg var ellers så tæt på at fejre 25.000 kms jubilæum uden problemer..
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Mads-kaa

  • Gæst
Startproblem
« Svar #110 Dato: 14. November 2007 kl: 15:34:44 »
Citat fra: "jankjerbye"
Jeg var ellers så tæt på at fejre 25.000 kms jubilæum uden problemer..


Det kan du da stadig fejre, vi kalder bare det her for en gang service :P

/Mads

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Startproblem
« Svar #111 Dato: 14. November 2007 kl: 16:21:35 »
Tak for opmuntringen Mads... jeg tror sku det hjalp

Efter at have bøvlet rundt 30 mins med mail frem og tilbage med at betale et tysk firma for forsendelse (jeg er vist ikke egnet eller har tålmodighed til handle med tyskere på nettet) fik jeg en lidt usandsynlig ide.. Tidligere har min gamle Lada reservedelsepusher vist sig at have mange ting på hylden.. han er sådan en "lidt af hvert" fyr og FANEFISEME om han ikke havde præcis 4 Bosch Duratherm (# 0250 201 032) liggende!!! Godtnok var der åbnet for emballagen på den ene og han ville ikke garantere de virkede i en Transporter (han vidste det ikke) men   han foreslog selv 400 kr inkl. moms for det hele.. og de ligger nu i bilen...

Bilen startede fint.. jeg havde fundet plads i vores MEGET lille parkeringskælder på arbejdet (meget heldigt) og motoren blev pakket ind i de store uldne tæpper som min mor har lært mig man skal have med i bilen!! Succes.. den startede uden motordræber og kun med LIDT længere vrid på nøglen end normalt.. motorblokken var også helt håndlun stadigvæk!!

Nu er den pakket ind igen og så må jeg finde et nogenlunde varmt sted at placere den, så forsøger jeg mig sku med at skifte de satans gluhkerze!

Hvis der derefter stadig er problemer må jeg få bestilt / låne det timerur .. men mon ikke 4 duratherm løser problemet.. det håber jeg sku..

Edit: Hjemme i Sibirien. Nu holder hun koldt og godt :?

Da jeg startede på arbejdet med smålun motor ville den gløde (med lampe og det hele) og da lampen i instrumentbrædtet slukkede begyndte en sær brummen/skratten bagfra. Jeg gentog forsøget og det samme skete.. Jeg prøvede igen denne gange løb jeg om og lyttede og det kom 100% fra gløderelæet.. men altså når lampen slukkede.. ?!? SÅ! Det relæ har det sku nok ikke alt for godt!! Jeg håber jeg har et andet et sted.

/Jan
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Kkrogsgaard

  • Gæst
Startproblem
« Svar #112 Dato: 14. November 2007 kl: 22:23:06 »
Jeg har også et projekt glühkerze i morgen efter job.

Hvor det nu forvarmerrelæet sidder henne?

Offline elmo

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 936
    • Vis profil
  • T3 model: 84er, 1Y og 88er, KY
  • By: 6800
Startproblem
« Svar #113 Dato: 14. November 2007 kl: 22:24:17 »
Citat fra: "Kkrogsgaard"
Jeg har også et projekt glühkerze i morgen efter job.

Hvor det nu forvarmerrelæet sidder henne?


Det ved jeg! endelig noget jeg kan svare på!!! det er bare lidt svært at forklare...  :wink:
GULD4EREN - 84er, 1Y
Elmobilen II - 88er, KY

Offline Hawaiibussen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.418
    • Vis profil
  • T3 model: Den Gule 1,9DG "Lowrider"
  • By: 2660 Brøndby Strand
Startproblem
« Svar #114 Dato: 14. November 2007 kl: 22:30:44 »
Citat fra: "elmo"
Citat fra: "Kkrogsgaard"
Jeg har også et projekt glühkerze i morgen efter job.

Hvor det nu forvarmerrelæet sidder henne?


Det ved jeg! endelig noget jeg kan svare på!!! det er bare lidt svært at forklare...  :wink:


Prøv med den sorteboks til venstre i motorrummet  :D
Morten #9

billeder http://www.t3nettet.dk/gallery/category/38-cat38
-1987 Allrounder højhat EJ22 "Lowrider"
-Saab 9-5 Turbo = Lokalt højtryk, året rundt :)

Past:
-1989 Club Joker 2,1 DJ
-1990 Hawaiibussen Caravelle
-1989 Transporter "The fire truck" Panelvan Syncro 14" 1,6 TD JX 15" BF MT hjul.

Kkrogsgaard

  • Gæst
Startproblem
« Svar #115 Dato: 14. November 2007 kl: 22:36:11 »
Jep, kunne ikke huske om det var foran eller bagi det sad... og der er jo mørkt udenfor.

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Startproblem
« Svar #116 Dato: 15. November 2007 kl: 11:10:52 »
Gløderørstest fra "So Wirds gemacht":

Hvert gløderør trækker ca 12 A ("nach dem Stabilisieren" )  :?:

Så derfor.. tager man ledningen fra glødebroen og sætter en prøvelampe på og samtidigt måler (sådan læser jeg det, jeg ved ikke om et multimeter kan tåle at blive sat på "alene")  så ->

36A et gløderør defekt

24A to gløderør defekte

12A tre gløderør defekte

0A alle gløderør defekte.

Test af relæet:

Af med ledningen til gløderørsbroen, af med ledningen til temperaturføleren til forglødning. Tænding på og glødelampen skal lyse ca. 25-30 sekunder. Når man sætter ledningen til føleren på stel skal lampen slukke...

Nå, jeg vil rigge noget varme og lys til og gå ud og se på det.

/Jan
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline casper

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.505
    • Vis profil
Startproblem
« Svar #117 Dato: 15. November 2007 kl: 11:44:33 »
Nu er et mulitmeter der kan tage 48A bestemt ikke hyldevare. Normalt kan selv store modeller ikke tage mere end 20A, så derfor giver det ikke nogen mening og bruge den metode når udstyret ikke "findes"
Mvh. Casper

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Startproblem
« Svar #118 Dato: 15. November 2007 kl: 15:02:25 »
Nej.. det fandt jeg så ud af... BZZZFftzzzztt.. et styks Harald Nyborg multimeter smeltet..   :roll:  Oh wel.. jeg ku jo bare ha læst på det..

Nå.. status her ved frokost er at alle 4 gløderør er ude. Ved cylinder 4 sad der et champion der var dødt... ved cylinder 3 et noname (måske et vw-originalt) der var dødt og ved cylinder 2 sad der et Lucas der var dødt.. ude ved cylinder 1 sad der et Beru.. og det var der liv i!

Så fik man syn for sagen med kvalitetsforskellen/holdbarheden på mærkerne..

Så den har altså startet på et gløderør i den yderste cylinder.. helt dårlig kompression kan der ikke være  :D

Små observationer:

Det med at klippe en finger af en tynd gummihandske til dysetoppene fungerer bedst når man også fæstner den med en elastik.

Man kommer meget nemt til at pærre til dem og så skvatter de af.

Jeg fandt på at bruge den lange tynde papæske som gløderøret kom i som overtræk.. den bev bare klippet op i den ene kant og så moslet ned over..

Det mest tidskrævende er STADIG den lille 8 møtrik på cylinder 2 inde under pumpen.. her ville det nok hjælpe at tage dysen ud, men jeg undlod det fakstisk. Hvis man smider en klud ned under pumpen og dyserne er der noget møtrikker og fastnøgle kan falde ne på og så er de en del nemmere at pille op.

Næste trin er at få dem i igen.. men nu skal jeg lige ha en sildemad..

/Jan
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Mads-kaa

  • Gæst
Startproblem
« Svar #119 Dato: 15. November 2007 kl: 15:46:13 »
Det går jo fint med dit eftersyn! Godt at "høre"!!!

/Mads