Forfatter Emne: Startproblem  (Læst 21683 gange)

0 Medlemmer og 2 Gæster læser dette emne.

Offline poot

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.002
    • Vis profil
Startproblem
« Svar #30 Dato: 13. Juni 2007 kl: 20:10:29 »
Glemte  


Du skal have den dybeste respekt for din bror. HAN MÅ HAVE DET HÅRDT  :(    lige så hårdt som han selv vil have det :wink:  :wink:
Poul Ottesen
Kørende : T3 syncro doka, 2,1 MV (Moshel) = mobil shelter :D
T3 camper 88 1,6 TD  ( Freja ) = venter på 35 års fødselsdag :)
T3 bus 81 1.6 D (Scoremobil)projekt = venter på "far" !!!!

Offline casper

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.505
    • Vis profil
Startproblem
« Svar #31 Dato: 14. Juni 2007 kl: 00:09:52 »
@Mads-kaa / Jarl
Hvis vi nu skal gå helt op i detaljerne........... :wink:
Så er det jo mest strøm og ikke spænding der er interessant her :-)
Mvh. Casper

Mads-kaa

  • Gæst
Startproblem
« Svar #32 Dato: 14. Juni 2007 kl: 09:39:59 »
Citat fra: "casper"
@Mads-kaa / Jarl
Hvis vi nu skal gå helt op i detaljerne........... :wink:
Så er det jo mest strøm og ikke spænding der er interessant her :-)

Ja, det er meget muligt, men så skal man bruge en anden målemetode end den Jarl beskriver :wink:
I øvrigt skal vi nok lade være med at bringe mere forvirring til projektet end højst nødvendigt!

/Mads

Offline lagoni

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.115
    • Vis profil
Startproblem
« Svar #33 Dato: 14. Juni 2007 kl: 10:35:25 »
Mens vi venter på slangerne og gløderørene...

Så tænkte jeg på at Mads-kaa for nogen tid siden lavede en tråd om hvorfor vi elsker vores T3 og jeg lavede ikke noget indlæg fordi det ville blive for langt syntes jeg, men når nu at gløderør og slanger er monteret og Solvognen kører igen, så er det så noed her der er målet. Billedet er fra et sted på midtsjælland hvor jeg ind i mellem tager hen og observerer.



Og det er alle bekymringer og udgifter værd!
 :D
Donationer kan indsættes på regnr.: 5396 kontonr.: 0523319

Offline lagoni

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.115
    • Vis profil
Startproblem
« Svar #34 Dato: 16. Juni 2007 kl: 15:51:10 »
Nu har jeg købt gløderør, de gode Bosch, men nu er jeg ikke sikker på at det er de rigtige jeg har fået. Hér er et foto af det jeg har købt...

...og det som Thansen sælger...

Læg mærke til toppen. Thansens rør har noget skruet på som Bosch mangler. Hvad siger i til det?

Link til Thansens rør
http://thansen.dk/product.asp?c=986629926&n=1814852726&pn=1815434464
Donationer kan indsættes på regnr.: 5396 kontonr.: 0523319

Offline lagoni

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.115
    • Vis profil
Startproblem
« Svar #35 Dato: 16. Juni 2007 kl: 16:05:17 »
Lige så snart det er muligt at gå ud uden at blive gennemblødt vil jeg tjekke det  :D   Jeg har også fået fat i den rigtige slange til ventilerne. Du har nok ret i det med bøjlen, og det betyder vel så bare at jeg skal genbruge de møtrikker som sidder på nu.
Donationer kan indsættes på regnr.: 5396 kontonr.: 0523319

Bo

  • Gæst
Startproblem
« Svar #36 Dato: 16. Juni 2007 kl: 18:11:47 »
Jeg tror også bare at der følger møtrik med THansens og det gør ikke med Bosch´s

Offline lagoni

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.115
    • Vis profil
Startproblem
« Svar #37 Dato: 16. Juni 2007 kl: 20:26:05 »
Okay, så er gløderørene nok de rigtige.

Men, så har jeg lige skiftet overløbsslanger, og det holder sgu ikke rigtig tæt. Det er lykkedes at få de to forreste (i kørselsretningen) tætte men de to bageste drypper stadig. De kan holde sig tætte så længe motoren går i tomgang, men gasser jeg bare en lille smule op, så drypper de. Samtidig ryger det fra blokken, formentlig diesel der fordamper i varmen, og spørgsmålet er jo hvornår det når antændingspunktet.

Det ku også godt se lidt ud som om selve dyserne ikke sidder ordentligt fast. Ihvertfald er jeg ikke overbevist om at alt det diesel der ligger omkring dem kommer fra slanger / rør.

Hmmm...   ved sgu itte rigtig...

Donationer kan indsættes på regnr.: 5396 kontonr.: 0523319

Offline lagoni

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.115
    • Vis profil
Startproblem
« Svar #38 Dato: 16. Juni 2007 kl: 21:35:31 »
Det er helt nye slanger...
Donationer kan indsættes på regnr.: 5396 kontonr.: 0523319

Offline lagoni

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.115
    • Vis profil
Startproblem
« Svar #39 Dato: 17. Juni 2007 kl: 10:11:06 »
I søndagens klare lys, kunne jeg se at møtrikkerne på rørene ikke holdt tæt. Jeg har givet dem et lille nøk, og håber inderligt at jeg ikke har overstrammet. Måske er slangerne i virkeligheden okay tætte...

Nu satser jeg, og kører til Poot på Lolland, med et par stop undervejs alt efter hvordan det går. Så skal der skiftes gløderør og så håber jeg at alt er vel.

Mere følger siden..
 :D
Donationer kan indsættes på regnr.: 5396 kontonr.: 0523319

Offline lagoni

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.115
    • Vis profil
Startproblem
« Svar #40 Dato: 17. Juni 2007 kl: 18:45:32 »
:D  Så nærmer vi os enden på denne tråd   :D  
Jeg er lige kommet hjem fra Lolland hvor Poot lærte mig at skifte gløderør, og hele processen blev en stor succes. Solvognen trækker nu med fuld power på alle 4 cylindre, og det var næsten som at få en ny bil. Hjemturen i regn og torden og lynild, var en ren fornøjelse.

TAK til Poot for en lærerig og hyggelig dag! Og hils Fruen og sig tak fordi hun ville gøre det hele nemt for os med frokost og kaffe og hjemmebag! Det er sgu ingen sag at mekke under de betingelser! :D

Jeg har lært at det er en stor fordel at have små fine kontor-fingre som jeg, når man skal skifte gløderør. Og så er det bare så fedt at lære mere om mekanikken. Min eneste bekymring nu, er at dette indlæg stort set kun består af udråbstegn og smilies
!   :wink:

Nå, men her får i lige et foto af de gamle gløderør, og de er godt nok sorte....    
Donationer kan indsættes på regnr.: 5396 kontonr.: 0523319

Offline casper

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.505
    • Vis profil
Startproblem
« Svar #41 Dato: 18. Juni 2007 kl: 00:10:36 »
Citat fra: "lagoni"

Nå, men her får i lige et foto af de gamle gløderør, og de er godt nok sorte....    


Du kan sikkert gå ud og skrue de nye ud, og se at de er lige så sorte. Gløderørene sidder jo i en regn af dieselpartikler lige når de antændes
Mvh. Casper

Offline lagoni

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.115
    • Vis profil
Startproblem
« Svar #42 Dato: 19. Juni 2007 kl: 08:43:57 »
Citat fra: "lagoni"
...Så nærmer vi os enden på denne tråd...  


...troede jeg...
Igår da jeg skulle hjem, gik den igang efter lidt hosten, men her til morgen var den helt gal. 3 forsøg, og en røgsky da den endelig hostede igang.

Konklusion: Når motoren er varm, som den jo var efter at have kørt 100,5 km til Lolland, så kører den som en skærsommernatsdrøm. Når den ikke er varm, så er den lige så svær at vække som en vranten teenager efter en aften i byen.

Back to basic:
Olierør tætte i begge ender - tjek!
Overløbsslanger tætte - tjek!
Gløderør skiftet - tjek!
Glødebro (det stykke kobber mellem rørene) pudset - tjek!
Alle kontakter på motoren renset - tjek!

Glødelampe lyser 5 sek. ved tænding; 5 sek. hver gang!

Mit gæt nu, er at jeg har overset noget med strømmen til gløderør...  

At køre T3 er lidt som elestik spring..  så er man helt oppe....  så er man helt nede....   osv...

 :wink:
Donationer kan indsættes på regnr.: 5396 kontonr.: 0523319

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Startproblem
« Svar #43 Dato: 19. Juni 2007 kl: 09:04:53 »
Der er noget, der ikke spiller i reguleringen af gløderelæet. Normalfunktion er, at glødetiden er afhængig af motorens temp. Når den er kold glødes der længe, når den er varm glødes der slet ikke, og glødelampen tænder slet ikke. Styringen af glødetiden sker af en lille føler der sidder på vandstudsen på topstykkets endegavl hen mod koblingen. På denne studs befinder der sig to små følere, som er identiske., Den ene styerer altså gløderelæet og den anden styrer termometeret i instrumenthuset. De er ens. Derfor: Prøv at bytte rundt på ledningerne der, og se om det giver nogen forskel.

Din glødelampe lyser. Derfor bør der være aktivitet i gløderelæet. Og vi er HELT sikre på, at der faktisk kommer spænding ned til gløderørene, når den lyser? Du har testet troværdigt med en polsøger eller lign. ikke også? Et bonderøvsfif er, at stille sig i døråbningen af bilen så loftlampen er tændt. Drej nøglen og kig på lampen. Når den er færdig med at gløde (dvs. lidt efter den gule lampe slukker) skal lyset stige i styrke, fordi gløderørene ikke længere stjæler strøm. Gør den det?

Viser det sig at glødesystemet fungerer, vil vi begynde at snakke om andre ting som dyser, timing, kontraventiler, kompression, men det venter vi lige med indtil vi har en endegyldig bekræftelse på glødesystemet.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline lagoni

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.115
    • Vis profil
Startproblem
« Svar #44 Dato: 19. Juni 2007 kl: 10:47:02 »
Citat fra: "Jarl"
Og vi er HELT sikre på, at der faktisk kommer spænding ned til gløderørene, når den lyser? Du har testet troværdigt med en polsøger eller lign. ikke også?


Først vil jeg lige sige at jeg er dybt taknemlig for at der stadig er hjælp at hente her! :D

Dernæst, det med at måle spænding, er ikke det jeg har mest styr på. Mads har givet mig en intro til det, men jeg er stadig usikker. Jeg skal besøge en kammerat i eftermiddag, og så vil jeg få ham til at dreje nøglen, mens jeg måler med voltmeteret.

Citat fra: "Jarl"

Viser det sig at glødesystemet fungerer, vil vi begynde at snakke om andre ting som dyser, timing, kontraventiler, kompression,


Jeg har sludret med Poot om at vi sku sam-bestille nye dyser fra Tyskland, og jeg forholder mig bare positivt til at jeg under alle omstændigheder kommer til at lære en masse. Jeg har indimellem været opgivende, men det går hurtigt over!
Donationer kan indsættes på regnr.: 5396 kontonr.: 0523319