Forfatter Emne: 1.6 TD JX start problemer.  (Læst 11391 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Erik

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.190
  • Er den konstruktivt ændret??? DET KAN DU BANDE PÅ.
    • Vis profil
  • T3 model: Doka Syncro 1,9 TDI
  • By: Solrød Strand
Sv: 1.6 TD JX start problemer.
« Svar #15 Dato: 13. Februar 2016 kl: 18:24:25 »
man behøver altså ikke at indstille forfra, bare fordi man skifter tandrem.. hvis man i forvejen er tryg ved at motoren er rigtigt indstillet, så kan man godt bare skifte tandrem og strammerhjul og så køre videre...

(her siger jeg ikke at det ikke er en god idé at benytte lejligheden til at tjekke at alt er som det skal være)

hvis du vil sætte motoren på mærkerne inden du tager den gamle rem af, så finder du 0-punktet igennem inspektionshul på koblingsklokke, som et V-hak i koblingens trykfod, som skal være ud for en pil midt i hullet.. pumpens takhjul har en tand med slidse, som skal være ud for en udstandsning i bagpladen (ca. kl. 11) og knasten skal som det nævnes fixeres med lineal på bagsiden (længst fremme i kørselsretningen)..

fif: pumpen kan låses med en 14 mm dorn igennem hul i takhjul og modsvarende hul i bagpladen..

god fornøjelse...

Min næste bil vil jeg beholde lidt længere...
DET VIL JEG ALTSÅ...

Offline seppo

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 142
    • Vis profil
Sv: 1.6 TD JX start problemer.
« Svar #16 Dato: 13. Februar 2016 kl: 22:04:20 »
Præcis min tanke Erik.
Jeg er godt klar over at det er oplagt, og mekanisk omsorgsfuld at tjekke op på det hele efter forskrifterne. Dog vil jeg mene at når bilen køre som den skal og der ikke er mistanke om dårlig tænding, er det ok blot at skifte remmen og sørge for at det hele sidder som det gjorde og køre videre.. og det er min situation (det kunne jeg selvfølgelig have skrevet) havde motoren været adskildt eller remmen sprunget eller at bilen gik dårligt- så er jeg helt med på Jønnes tilgang :)

Men men ! det lyder simpelt nok, kan dog ikke lige gennemskue hvordan i låser den knast? på hvilken måde? måske giver det sig selv når jeg går igang men kan ikke helt forstå det.

Jeg vil lige give et tip videre mht til tandrem (hvis man er ok med denne "det virker så hvorfor reparere det" tilgang) Nemlig udover at låse tingene og stille ud for mærker, så kan man afmærke 2 tænder og rem på knasten med maling, og gøre det samme på knasten men her afmærke 3 tænder og sidst afmærke 4 på pumpen. så tager man remmen af og overføre mærkerne til den nye rem ( og man er selvfølgelig sikker på at remmen har det samme antal tænder) og sætter den på- så sidder det som det sad.

Offline jbjerrum

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.737
    • Vis profil
  • T3 model: T3 Syncro DJ - “Den Røde Løber”
  • By: Kongernes Nordsjælland
Sv: 1.6 TD JX start problemer.
« Svar #17 Dato: 13. Februar 2016 kl: 23:42:24 »

Men men ! det lyder simpelt nok, kan dog ikke lige gennemskue hvordan i låser den knast? på hvilken måde? måske giver det sig selv når jeg går igang men kan ikke helt forstå det.


Fremme på knastakslens ende er der en slids, så du kan fiksere akslen mod topstykkets "overkant". Prøv at føle med fingrene, så vil du ikke være i tvivl... Jeg har brugt en ren plademejsel til opgaven og det gik fint... ;-)
God hilsen, Jeppe B ;-)
Mob.: 22823082 sms 24/7/365

En T3 om dagen holder doktoren væk... ;)

Offline Jønne Ukendt

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.380
    • Vis profil
  • By: 6600 Vejen
Sv: 1.6 TD JX start problemer.
« Svar #18 Dato: 13. Februar 2016 kl: 23:55:13 »
Jamen hvorfor al den snak om mærker. Med en hobbykniv skærer du den bageste halvdel af
remmen af. Dernæst skubber du den nye rem ind over remhjulene. Nu sidder remmen som
den skal og resten af den gamle rem fjernes med e t hurtigt snit. Til sidst skubbes den nye
rem så helt ind på plads. Operation over. Når du har prøvet til et par gange kan det gøres mens
motoren går i tomgang.

Mvh Jønne Ukendt
Panelvan 1.7D
Allrounder 1.6TD
Westfalia højtag 1.6TD

Offline Erik

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.190
  • Er den konstruktivt ændret??? DET KAN DU BANDE PÅ.
    • Vis profil
  • T3 model: Doka Syncro 1,9 TDI
  • By: Solrød Strand
Sv: 1.6 TD JX start problemer.
« Svar #19 Dato: 14. Februar 2016 kl: 08:50:18 »
Jamen hvorfor al den snak om mærker. Med en hobbykniv skærer du den bageste halvdel af
remmen af. Dernæst skubber du den nye rem ind over remhjulene. Nu sidder remmen som
den skal og resten af den gamle rem fjernes med e t hurtigt snit. Til sidst skubbes den nye
rem så helt ind på plads. Operation over. Når du har prøvet til et par gange kan det gøres mens
motoren går i tomgang.

Mvh Jønne Ukendt


jow jow Jønne... Det er den hårde udgave.. som man kan finde vist i film på youtube ..  mener nu at mindre kan gøre det...  ;) ses..
Min næste bil vil jeg beholde lidt længere...
DET VIL JEG ALTSÅ...

Offline Erik

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.190
  • Er den konstruktivt ændret??? DET KAN DU BANDE PÅ.
    • Vis profil
  • T3 model: Doka Syncro 1,9 TDI
  • By: Solrød Strand
Sv: 1.6 TD JX start problemer.
« Svar #20 Dato: 14. Februar 2016 kl: 08:52:34 »
mærker og fixering[attachment id=1 msg=124695][attachment id=2 msg=124695][attachment id=3 msg=124695][attachment id=4 msg=124695]
Min næste bil vil jeg beholde lidt længere...
DET VIL JEG ALTSÅ...

Offline rka

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 48
    • Vis profil
  • T3 model: Doka Syncro - MV
  • By: Brande, 7330
Sv: 1.6 TD JX start problemer.
« Svar #21 Dato: 14. Februar 2016 kl: 09:13:46 »
ja det er jo selvfølgelig også kun hvis det skal gøres "rigtigt" efter bogen at der skal bruges skinne/søgerblade og måleur.

Pumpen kan jo også tjekkes/indstilles efterfølgende med uret og drejes i beslagene :-) 

Offline seppo

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 142
    • Vis profil
Sv: 1.6 TD JX start problemer.
« Svar #22 Dato: 14. Februar 2016 kl: 20:15:28 »
Tusind tak for den gode information! nu jeg klædt godt på.

Bortset fra jeg ikke lige regnede med at løfte dækslet, men så må der købes i en ny pakning! og så kan jeg jo også få tjekket op på spillerummet i ventilerne!

Offline Jønne Ukendt

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.380
    • Vis profil
  • By: 6600 Vejen
Sv: 1.6 TD JX start problemer.
« Svar #23 Dato: 14. Februar 2016 kl: 20:23:52 »
Super god ide med ventilerne. Alt for mange springer over her.

Mvh Jønne Ukendt
Panelvan 1.7D
Allrounder 1.6TD
Westfalia højtag 1.6TD

Offline Erik

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.190
  • Er den konstruktivt ændret??? DET KAN DU BANDE PÅ.
    • Vis profil
  • T3 model: Doka Syncro 1,9 TDI
  • By: Solrød Strand
Sv: 1.6 TD JX start problemer.
« Svar #24 Dato: 14. Februar 2016 kl: 21:31:15 »
og.. hvis det skal gøres helt rigtigt, så nytter alle anstrengelser ikke noget, hvis man ikke kender dyssernes stand/åbningstryk. Hvis de ikke er inden for tolerancen, så passer indsprøjtningstidspunktet alligevel ikke.. uanset hvor mange gange man timer pumpen...
Min næste bil vil jeg beholde lidt længere...
DET VIL JEG ALTSÅ...

Offline verner

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.472
  • Hjertet banker for T3 og Fællesskabet omkring T3
    • Vis profil
  • T3 model: Camper, Doka Syncro, Sika & en Caravelle
  • By: Nord for Vejle
Sv: 1.6 TD JX start problemer.
« Svar #25 Dato: 15. Februar 2016 kl: 01:29:38 »
Husk at du må ikke bruge maling mærker på knasthjul, det skal istedet løsnes og slåes løs med en dorn gennem det dertil indrettede hul i dækskærmen.
Hilsen Verner :)

2011 Touran 2,0 TDI CR
2006 Peugeot 206 1,4 HDI
1996 Passat 1,8 stc. (ADZ)
1994 Passat 1,9TDI GT stc.(1Z)
1992 Vento 1,8GL(ABS)
1990 T3 CAMPER 1,6TD(JX)
1990 T3 SIKA 1,6D
1987 T3 DOKA SYNCRO
1986 T3 Caravele
1993 Vento
1992 Golf 5D
1988 Golf 1,8CL
1986 Golf 1,8Cl.
1998 Felicia 1,9D

Offline seppo

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 142
    • Vis profil
Sv: 1.6 TD JX start problemer.
« Svar #26 Dato: 15. Februar 2016 kl: 10:50:10 »
Hej Verner!

Tak for tippet, hvorfor gøres dette ? er det for at afstresse remmen? altså skal man skifte remmen og stramme rem strammeren og derefter stramme knast hjullet til den låste knast? Det giver god mening i mine øre nemlig, så undgår man at remmen er stram før knast hjulet og slap efter. Er det derfor?

Mht til ventil justeringen. Jeg ved det jo ikke endnu, men der skal jo nok justeres- Men hvor finder man Shims´ne henne? er det noget man kan låne eksempelvis og efterfølgene afregne? hvad gør i andre? Det kunne jo være dejligt hvis jeg ikke skal måle ud først og samle det hele igen og vente på at nogle shims i den rigtige størrelse ankommer og så lave operatonen igen?

Og rent rent teknisk, hvorfor det her shims halløj? hvad er der i vejen med møtrikker som eksempelvis på en morris?

Offline verner

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.472
  • Hjertet banker for T3 og Fællesskabet omkring T3
    • Vis profil
  • T3 model: Camper, Doka Syncro, Sika & en Caravelle
  • By: Nord for Vejle
Sv: 1.6 TD JX start problemer.
« Svar #27 Dato: 16. Februar 2016 kl: 00:07:10 »
det,er for, at, grundindstille knasten, ellers kan den stå en halv tand forkert, det er normalt på mange motorer i dag, og vigtigt du gør det i den rigtige rækkefølge.

hvis du ik er sikker så få en anden til at hjælpe dig, det er tit dyrere at prøve sig frem...
Hilsen Verner :)

2011 Touran 2,0 TDI CR
2006 Peugeot 206 1,4 HDI
1996 Passat 1,8 stc. (ADZ)
1994 Passat 1,9TDI GT stc.(1Z)
1992 Vento 1,8GL(ABS)
1990 T3 CAMPER 1,6TD(JX)
1990 T3 SIKA 1,6D
1987 T3 DOKA SYNCRO
1986 T3 Caravele
1993 Vento
1992 Golf 5D
1988 Golf 1,8CL
1986 Golf 1,8Cl.
1998 Felicia 1,9D

Offline seppo

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 142
    • Vis profil
Sv: 1.6 TD JX start problemer.
« Svar #28 Dato: 16. Februar 2016 kl: 00:57:15 »
Tak Verner.

Jeg er ikke sikker på at jeg helt forstår logikken i det, medmindre at det er pga muligheden for uens belastning igennem remmen. Jeg må lige undersøge det lidt nærmere.
Det skal lige siges, at det bestemt ikke er fordi jeg ikke tror på dig, jeg kan bare godt lide at vide hvorfor man gør som man gør, det giver sådan en dejlig ejerskabs fornemmelse ;)


Mht til mit spørgsmål omkring hvorfor der bliver brugt shims, så kom jeg selv i tanke om grunden. Det er jo ikke en stødstangs motor som jeg er mere vant til.  Så uden hydrauliske løftere kan det vist ikke helt lade sig gøre at undgå shims konstruktionen...

vidste i iøvrigt at shims er gået ud af produktion i 2012? man ved at man køre i en gammel bil når almindelige service dele ikke længere laves (originalt) fra ny... hehe

Offline Jønne Ukendt

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.380
    • Vis profil
  • By: 6600 Vejen
Sv: 1.6 TD JX start problemer.
« Svar #29 Dato: 16. Februar 2016 kl: 19:09:57 »
Jeg har en hel del shims. Du kunne jo prøve at spørge når du kommer så vidt. Husk at vende
tallene på shimsene nedad så ikke knasten slider dem af.

Mvh Jønne Ukendt
Panelvan 1.7D
Allrounder 1.6TD
Westfalia højtag 1.6TD