Forfatter Emne: Jeg tabte et hjul på motorvejen  (Læst 12527 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline lagoni

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.115
    • Vis profil
Jeg tabte et hjul på motorvejen
« Svar #15 Dato: 14. Juli 2007 kl: 14:00:38 »
En god nats søvn, to kander kaffe og T3nettet.dk - så er optimismen tilbage og bekymringer er blevet til udfordringer! Tak for alle tilkendegivelser - det gør hele forskellen!
:D

Ind imellem må jeg indrømme at der også kommer nogle lette bølger af spejdermoral og "hvad har vi så lært af den historie!?".. tanker. Jeg har ikke fortalt, at fredag eftermiddag var jeg ude at køre med min bror på passagersædet og min mor på bagsædet...  

Tankerne går på, at jeg er nødt til at kaste mig ud i ting (mekanik) som jeg ikke ved noget om, for der er ikke andre måder at lære det (eller noget andet) på, men jeg skal være meget opmærksom på at min hobby involverer nogen sikkerhedselementer som skal topprioriteres. Efter at have læst Parkhaves beretning om brand i bilen... http://www.t3nettet.dk/viewtopic.php?t=3125

...havde jeg købt en ekstra skumslukker til at have ved motoren, og så føles det eddermame dumt at jeg ikke har tænkt på at efterspænde hjulbolte.

Nå, nok om det! Nu klaprede det ude fra postkassen og da jeg åbnede den lå der en venlig hilsen fra Centralregistret for Motorkøretøjer med et girokort på 2560 kr. De kalder det vægtafgift. Og selv om jeg må beundre deres hurtighed, så syns jeg eddemame det er mange penge bare fordi jeg har lavet en lille ridse i asfalten?! Helt ærligt?!
Eller blander jeg noget sammen?
 :lol:

Hvad mere..   jo, Mølle og jeg har aftalt at vi mødes når han vender hjem fra det Britiske Imperium om 10 dage, og han tager sin amagerhylde med. Det skal selvfølgelig ikke afholde andre fra at komme og besigtige skaderne og få en øl/kaffe og sparke på dækkene!

Sp1) Hvilken forskel gør det om det er lange eller korte bolte? Jeg mener, hvis de ikke sidder fast, så rasler hjulet vel af under alle omstændigheder?




sp2) Måske har hjulet været spændt skævt på. Jeg brugte ikke en momentnøgle (den står højt på indkøbslisten). Den første tilspænding foregik selvfølgelig mens bilen hang i donkraften, men den sidste spænding foregik med hjulet på jorden. Er det en fejl?
Svaret er måske her...    http://fpn.dk/motor/bil/article1004752.ece

Og så til nogen fotos!









Donationer kan indsættes på regnr.: 5396 kontonr.: 0523319

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Jeg tabte et hjul på motorvejen
« Svar #16 Dato: 14. Juli 2007 kl: 14:06:14 »
Umiddelbart ser det ud til at kun skiven har taget fejl, kan selvfølgeligt ikke udtale mig om lejet har taget skade af slaget.

Mht. lange kontra korte bolte, så skal de jo have fat i en god del gevind for at kunne spændes ordentligt på :)

Umiddelbart vil jeg sige at dine er for korte, de skal jo nå ind til gevindet som sidder bag skiven og så er der ikke ret meget gevind tilbage på de bolte du viser der.
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Mads-kaa

  • Gæst
Jeg tabte et hjul på motorvejen
« Svar #17 Dato: 14. Juli 2007 kl: 15:00:51 »
Citat fra: "BlackChart"
Umiddelbart vil jeg sige at dine er for korte, de skal jo nå ind til gevindet som sidder bag skiven og så er der ikke ret meget gevind tilbage på de bolte du viser der.


På en 2wd sidder gevindet ikke bag skiven, men i skiven! Trods det vil jeg stadig mene at du skal have fat i længere bolte. Tjek så også lige bagpå om der er gevind hele vejen gennem møtrikken, hvis ikke skal du også have længere bolte der!

/Mads

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Jeg tabte et hjul på motorvejen
« Svar #18 Dato: 14. Juli 2007 kl: 15:10:47 »
Stål- og alufælge på T3'ere spændes med 180 nm. Det står at læse i VW's egen leitfaden.

Dernæst er der flere forhold, der afgør om hjulet bliver hængende eller ej. Selvfølgelig skal bolten være lang nok, og som der rigtigt angives ovenfor betyder det, at det effektive gevindstykke skal svare til boltens diameter - i dette tilfælde 14 mm.

Samtidig er der forskel på den konus, bolten lægger an på fælgen med. Nogle bolte har en halvcirkelformet konus og andre har en kegleformet, der tilmed kan variere i gradtal. Tilsvarende er fælge bestemt for en af de nævnte anlægsflader. Får man lavet et uheldigt mix her, så betyder det måske, at bolten kun har fat i meget lidt af fælgen, og da det bløde alu-gods er temmelig porøst, så mister bolten hurtigt sin spænding. Med andre ord, så er det meget vigtigt at studere både boltens og fælgens facon ved kontaktfladen, og sørge for at tingene passer sammen. Tænk også på det ved nyindkøb af bolte.

Efter billederne at dømme har du valgt at køre uden ankerplader - så de er jo ikke beskadigede - men fraværende. Skal det være hurtigt og low-budget, kan du fortsætte sådan og så bare kyle en enkelt brugt skive på. Skal køretøjet gennem flere syn og i øvrigt fungere i daglig drift længe fremover, så er det skiver i begge sider og ankerplader.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Mads-kaa

  • Gæst
Jeg tabte et hjul på motorvejen
« Svar #19 Dato: 14. Juli 2007 kl: 15:30:39 »
Citat fra: "Jarl"
Efter billederne at dømme har du valgt at køre uden ankerplader - så de er jo ikke beskadigede - men fraværende.

På det sidste billede ser det ud som om det ikke er et frivilligt valg :?  Rust-termitterne har været på spil.

/Mads

Offline lagoni

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.115
    • Vis profil
Jeg tabte et hjul på motorvejen
« Svar #20 Dato: 14. Juli 2007 kl: 16:12:35 »
Første gang jeg overhovedet stødte på begrebet ankerplader, var i denne tråd...   :oops:
Donationer kan indsættes på regnr.: 5396 kontonr.: 0523319

PARKHAVE

  • Gæst
Jeg tabte et hjul på motorvejen
« Svar #21 Dato: 14. Juli 2007 kl: 19:01:27 »
Tjaa, efter at have set dine nærbilleder af bremserne, synes jeg faktisk det var rimeligt nok at du skulle en tur i asfalten, før du fik set til dem. :oops:  :oops:  Ikke misforstå!!! Jeg vil jo ikke nogen noget ondt :wink:  :wink:
Jeg kunne slet ikke drømme om/ turde ikke køre rundt med skiver der ser sådan ud og da slet ikke i norges bakke/bjerge.
Nye skiver og nye klodser, og få så lige kigget til om calipre og de andre bøsninger går som de skal.

Og ja, jeg kender udmærket til budgetmæssige overvejelser om ikke man liiige kan lade det køre lidt mere eller bare lave det godt nok.
Men jeg har en gang for meget kørt en bil hjem fra kbh, hvor stemplet i caliper blev brugt som bremseklods, indtil alt bremsetryk forsvandt og jeg kun havde en !mekanisk! stang håndbremse at gøre godt med midt i et færgetræk. ( ja det var før broen) ALDRIG mere

Forøvrigt er jeg også så bremsefikseret at jeg lufter bremser ud/ skifter væsken inden jeg kører sydpå med fuldt læs. Også på min personbil.
Mest fordi alle andre kører som idioter og jeg gerne vil kunne bremse før jeg bliver involveret i noget.

Offline lagoni

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.115
    • Vis profil
Jeg tabte et hjul på motorvejen
« Svar #22 Dato: 15. Juli 2007 kl: 11:59:05 »
Jeg er overbevist af jeres argumenter for at investere i nye dele  :!:   Jeg har ikke råd til nye kalibre før til efteråret, men bremseskiver, klodser, ankerplader og bolte kan jeg klare til en start.

Jeg synes det er svært at finde de rigtige dele og det skal jo helst være noget som kan bestilles over nettet da min aktionsradius indskrænker sig til HT's takstzoner. Og så går jeg desværre også lidt kold på det tyske. Damn!

Ankerplader
Jeg kan ikke finde nogen specifikt til T2 men Howdiaudi har nogen til en Golf, Varenr: 191615312B. Kan de bruges?

Bremseskiver
Howdiaudi har to forskellige bremseskiver:
Bremseskive, for, 13 mm
Varenr: 251407617A
DKK 586,36
MODEL VW T.2. MOTOR 1.6-2.0 (incl. D). ÅRGANG 5/79-6/86

og

Bremseskive, for, 16 mm,
Varenr: 251407617K
DKK 527,09
mark II caliper, ikke ABS
MODEL VW T.2 (not ABS). MOTOR 1.6-1.9 (incl. D). ÅRGANG 8/85-7/92

Hvilken af de to skal jeg bruge?

Bolte
Porche har ferielukket...  Euromaster vil jeg prøve at ringe til imorgen.
Jeg er totalt usikker på konus, kegler og anlægsflader, men vil prøve at se om der ikke står noget på fælgen der kan give et hint.

Lejer
Hvor sidder de? Hvad hedder de på tysk? Hvordan ser jeg om de er skadet?

Kalibre
Jeg har set at der findes reparationssæt, men igen har jeg ikke fundet noget brugbart. Men lad os nu sige at jeg kører f.eks. et halvt år endnu (og dropper Norges bakker til fordel for de blødere danske) hvad kan der så gøres? Skal de ha tæv med en stålbørste? Nå, det kan Mølle nok instruere mig i når han kommer.

Baghjulenes bremser
Umiddelbart ser det ud som om tromlebremser også er til at betale, men det er jo meget anderledes end forhjulene. Jeg tror at jeg i første omgang vil skifte bolte, og så tage én ting af gangen.

Generelt vil jeg sige, at mine bremser har virket godt. Eller rettere, den har bremset langt bedre end mange andre biler som jeg har haft den tvivlsomme fornøjelse at sidde i ifm. div. arbejde. Jeg argumentere ikke for at de ikke skal ordnes, men siger bare at min opmærksomhed hidtil har været på motoren fordi der har været oplagte problemer der.  :wink:
Donationer kan indsættes på regnr.: 5396 kontonr.: 0523319

Offline Jønne Ukendt

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.380
    • Vis profil
  • By: 6600 Vejen
Jeg tabte et hjul på motorvejen
« Svar #23 Dato: 15. Juli 2007 kl: 12:22:13 »
Hej Lagoni.
Det er da en skam hvis jeres tur til Norge skal gå i vasken. Jeg har renoverede kalibre liggende på hylden som du kan låne eller vi kan
afregne efter ferien engang.
 Mvh Jønne Ukendt
Panelvan 1.7D
Allrounder 1.6TD
Westfalia højtag 1.6TD

Offline lagoni

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.115
    • Vis profil
Jeg tabte et hjul på motorvejen
« Svar #24 Dato: 15. Juli 2007 kl: 12:29:11 »
Det er nu bare mig sæl alene der skal til Norge  :D
Men hvis jeg når at blive kørende, så kan jeg da sagtens forestille mig at jeg triller til Jylland i en weekend inden ferien starter d.10/8.
Donationer kan indsættes på regnr.: 5396 kontonr.: 0523319

Offline KHSalvesen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.105
    • Vis profil
Jeg tabte et hjul på motorvejen
« Svar #25 Dato: 15. Juli 2007 kl: 12:45:33 »
Du skal da bestille hele dynen i en samlet ordre fra Tyskland.
Jeg syntes der var en der havde komplette sæt, til For og Baghjul.

Hvis dine calibre og glidestykket vandrer fint, så spar sammen, istedet for at repppe noget der virker, de er nemme nok at ordne senere.

Personligt ville jeg da køre med skiven som den er, istedet for HT. Men nu hedder jeg heller ikke hverken Johnny eller Brian. (bruger heller ikke "halvt monterede" ALU fælge). Sikkerheds apostelene er naturligvis uenige, Amen.

Husk at justere selen, vær udhvilet, ingen blowjobs under kørslen, heller ikke TIL dig. :)  Sid i din barnestol, tag H sele på. Kør kun mellem 19 og 21. Stop rygning, sluk radion O.S.V.

Jeg har kørt med skiver der var meget mere medtaget end din. Men bevares som en tidligere skrev, "der er kun en indstilling, klampen i bund :twisted: "  Kan nok ikke kombineres med nedsat bremsekvalitet, blokere kan de fleste biler hvis der er lidt belægning.

Pudsigt nok har alle biler ikke samme bremseevne. Hvorfor kører folk så i dem der har den dårligste ? Og kører de nogensinde foran en lastbil der har laaaaang bremsning, eller en udslidt bus der knap kan bremse.

Livet er fuld af valg, inden du sætter dig ind i bilen kan du beslutte at køre efter forholdene, også dem der angår bilen. :wink:

JA det er jo nødvendigt i disse religiøse fora, at skrive. Dette er min mening. MIN mening capice. :shock:

Kurt
Kurt - 25115788

Offline Jønne Ukendt

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.380
    • Vis profil
  • By: 6600 Vejen
Jeg tabte et hjul på motorvejen
« Svar #26 Dato: 15. Juli 2007 kl: 12:48:43 »
Hvis du er interesseret i kalibrene sender jeg dem til dig i morgen, da jeg tager på ferie i denne uge og da intet er planlagt ved jeg ikke hvornår
vi er tilbage. Din adresse kan jeg få via PM.
 Mvh Jønne Ukendt
Panelvan 1.7D
Allrounder 1.6TD
Westfalia højtag 1.6TD

Offline lagoni

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.115
    • Vis profil
Jeg tabte et hjul på motorvejen
« Svar #27 Dato: 15. Juli 2007 kl: 13:07:04 »
LOL  :lol:  :lol:  :lol:
Sgu et forfriskende statement Kurt!

Et lille problem ift at køre vognen som den ser ud nu, er at jeg ikke tør. Jeg vil hellere tage ulemperne i de offentlige, (togene kan da bremse så det kan høres), end at tage chancen med Solvognen som den ser ud nu.

Citér
Du skal da bestille hele dynen i en samlet ordre fra Tyskland. Jeg syntes der var en der havde komplette sæt, til For og Baghjul.


Ein link bitte? Ich bin som nævnt nicht skrap zu tysk.

Og så indfører du lige et nyt begreb i min i forvejen overanstrengte opfattelse - "glidestykket" - har det med blowjobbet at gøre?
 :lol:
Donationer kan indsættes på regnr.: 5396 kontonr.: 0523319

Offline lagoni

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.115
    • Vis profil
Jeg tabte et hjul på motorvejen
« Svar #28 Dato: 15. Juli 2007 kl: 13:18:24 »
Jønne jeg har sendt en pm
 :D
Donationer kan indsættes på regnr.: 5396 kontonr.: 0523319

Offline lagoni

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.115
    • Vis profil
Jeg tabte et hjul på motorvejen
« Svar #29 Dato: 15. Juli 2007 kl: 13:32:09 »
Så er der truffet aftale om kalibre.
Så mangler jeg kun resten...
 :D
Donationer kan indsættes på regnr.: 5396 kontonr.: 0523319