Forfatter Emne: Blandingsforhold, AFR, lambda  (Læst 2256 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline casper

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.505
    • Vis profil
Blandingsforhold, AFR, lambda
« Dato: 25. Januar 2009 kl: 14:21:49 »
For ikke at skrive adman´s indlæg til, ville jeg lave en separart tråd omkring blandingsforholdets betydning for forskellige parametre i en WBX motor. Som dieselmand så må jeg jo til tastaturet når tankerne falder på interne forhold i en benzinmotor  - here goes :-)

WBXManden skriver bla.a i den anden tråd at det er vigtigt at få kontrolleret blandigsforholdet karburatoren leverer for at holde temperaturen under kontrol.

Så vidt jeg forstår så er fx. lambda 1,0 i en motor med reguleret kat, alene valgt af emmisionsmæssige hensyn. Jeg har også engang set et plot(uden desværre at kunne huske hvor det var henne) af lambda mod forbrændingstemperaturen og lambda mod HC-emmision.
I dette plot steg forbrændingstemperaturen efter lambda 1,0 og toppede ved lambda 1,10 og nåede ude ved 1,15 ca. samme niveau som ved lambda 1,0.
Faldet i HC-emmisionen må betyde at mere brændstof bliver fuldstændigt forbrændt ved fx. 1,10 end ved 1,0.

Sammenholder man dette med adman´s kvaler så må det vel betyde at en karburatoropsætning der kører magert er bedere til at udnytte brændstoffet, men resulterer i en højere forbrændingstemperatur, der vel som på en diesel fører til revnede topstykker ?

Er der nogen der har nogle tanker omkring hvor følsom en wbx motor er over for andre blandingsforhold end lambda 1,0 ? Altså hvornår begynder blandingsforholdet at blive kritisk for stabiliteten af konstruktionen?
Nu er wbx motoren jo ikke designet som en lean-burn motor, men det jeg tænker på er om det var muligt at gå til fx. lambda 1,05 og derved øge effektiviteten af motoren uden at temperaturestigningen bliver kritisk?
Mvh. Casper

Offline WBX Manden

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.746
    • Vis profil
Blandingsforhold, AFR, lambda
« Svar #1 Dato: 25. Januar 2009 kl: 22:54:48 »
Uha det var mange spørgsmål!
Jeg prøver kortfattet at svare på dem


Citat fra: "casper"

WBXManden skriver bla.a i den anden tråd at det er vigtigt at få kontrolleret blandigsforholdet karburatoren leverer for at holde temperaturen under kontrol.

Så vidt jeg forstår så er fx. lambda 1,0 i en motor med reguleret kat, alene valgt af emmisionsmæssige hensyn. Ja det er rigitgt Og for katalysatorens skyld! Bliver blandinge for mager, bliver katalysatoren for varm (lige som topstykkerne) og er blandingen for fed, skader den uafbrændte benzin kat'en  Jeg har også engang set et plot(uden desværre at kunne huske hvor det var henne) af lambda mod forbrændingstemperaturen og lambda mod HC-emmision.
I dette plot steg forbrændingstemperaturen efter lambda 1,0 og toppede ved lambda 1,10 og nåede ude ved 1,15 ca. samme niveau som ved lambda 1,0.
Faldet i HC-emmisionen må betyde at mere brændstof bliver fuldstændigt forbrændt ved fx. 1,10 end ved 1,0. Nej, lamda 1,0 er fuldstændig støkiometrisk forbrænding, dvs. den teoretiske perfekte kemiske forbrænding.
Sammenholder man dette med adman´s kvaler så må det vel betyde at en karburatoropsætning der kører magert er bedere til at udnytte brændstoffet nej, ikke nødvendigvis, i virkningsgraden kan blastingen også inddrages. Bare fordi du kører magert, betyder det ikke bedste virkningsgrad, husk på ydelsen også falder, når blandingen bliver mager. men resulterer i en højere forbrændingstemperatur, der vel som på en diesel fører til revnede topstykker ja, det kan det ?

Er der nogen der har nogle tanker omkring hvor følsom en wbx motor er over for andre blandingsforhold end lambda 1,0 ? Altså hvornår begynder blandingsforholdet at blive kritisk for stabiliteten af konstruktionen?

Der er ingen øvre eller nedre grænser for lamda ( eller AFR som jeg foretrækker at bruge) for en WBX, det hele afhænger af belastningen. Lille belastning tillader høj AFR værdi, stor belastning mindre AFR.

Under fuld last på en sugemotor (herunder WBX) skal man regne med AFR omkring 12,5 Lamda 1 er som sikkert bekendt = AFR 14,7 for benzin, dvs. 14,7 kg atm luft til 1 kg. benzin, det giver fulstændig forbrænding.

Nu er wbx motoren jo ikke designet som en lean-burn motor, men det jeg tænker på er om det var muligt at gå til fx. lambda 1,05 og derved øge effektiviteten af motoren uden at temperaturestigningen bliver kritisk? Som tidligere nævt har lamda meget lidt med virkningsgraden at gøre Virkningsgradsplottet for en DJ ses her:  

Transporter \'89 opklodset til mindre travle tider.
Ombygning og opgraderings projekter: http://t3nettet.dk/index.php?topic=2304.0

"Diesel er kun for playboys."

Offline WBX Manden

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.746
    • Vis profil
Blandingsforhold, AFR, lambda
« Svar #2 Dato: 25. Januar 2009 kl: 23:10:06 »
For at svare lidt mere konkret på dit spørgsmål, så kan man godt køre meget magert med en WBX uden den tager skade, bare belastningen samtidig ikke er for stor.

Jeg har kørt med ARF 16-17 på min ved halv last (dvs. 3000 omdr i 4. gear = 100 km/t).
Det største problem ved at køre med så høj AFR ved dellast er, at den godt kan begynde at køre som om der var kænguru benzin på  :wink:
Transporter \'89 opklodset til mindre travle tider.
Ombygning og opgraderings projekter: http://t3nettet.dk/index.php?topic=2304.0

"Diesel er kun for playboys."

Offline casper

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.505
    • Vis profil
Blandingsforhold, AFR, lambda
« Svar #3 Dato: 26. Januar 2009 kl: 21:55:41 »
Jeg takker mange gange, det er rart lige at få justeret tankerne.

Den stiplede linie i plottet for virkningsgraden, ligner en middeltrykket beregnet udfra værdier af drejningsmoment/omdrejninger, er det mon rigtigt?

Hvor stammer plottet for DJ´en fra, har du eventuels et for en MV motor?
Mvh. Casper

Offline WBX Manden

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.746
    • Vis profil
Blandingsforhold, AFR, lambda
« Svar #4 Dato: 26. Januar 2009 kl: 22:14:41 »
Citat fra: "casper"
Jeg takker mange gange, det er rart lige at få justeret tankerne.

Den stiplede linie i plottet for virkningsgraden, ligner en middeltrykket beregnet udfra værdier af drejningsmoment/omdrejninger, er det mon rigtigt? Hmm det er svært at sige, jeg tror måske bare det er den øvre grænse for middeltrykket !?  :roll: )
Hvor stammer plottet for DJ´en fra, har du eventuels et for en MV motor?

her: http://www.members.shaw.ca/ragnarhairybreeks/vantech1.html

ikke noget på MV, men der er på GW

Transporter \'89 opklodset til mindre travle tider.
Ombygning og opgraderings projekter: http://t3nettet.dk/index.php?topic=2304.0

"Diesel er kun for playboys."