Forfatter Emne: Olieskift - skruen løser sig ikke :-(  (Læst 1620 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Jens Flensborg

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 4.269
    • Vis profil
Olieskift - skruen løser sig ikke :-(
« Dato: 21. Juli 2008 kl: 21:36:07 »
Har prøvet på at løse skruen nede i oliebunden, der sker ikke en dyt :-( skruen er nær for blød, har prøvet forskelligt grej til det ... nødden ruscher over og den der "Vielyahn" nøgle hopper over ...

Flere tips til den der skrue på 17" ???

Jeg er kørt 11.000 KM og nu skal der skiftes, men forgængeren til min LLE TD har nok haft for mange kræfter, ellers er det lidt underligt.

Inden jeg går igang med svejseværket (varmechok) ... med et større varmepunkt og montering af en 17" ringnøgle der bliver ofret til dette projekt ...

Jens
Støt T3 Klubben Danmark
---
T3 JX 14er LLE1308 1992
T3 JX 14èr Syncro Camper 1991
T3 JX 14èr Syncro Doka 4doors 1990
1303 bobbel cabriolet 1978
1200 bobbel eksport CKD 1963

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Olieskift - skruen løser sig ikke :-(
« Svar #1 Dato: 21. Juli 2008 kl: 21:53:00 »
Betragt bundproppen som død. Hvad med en stor rørtang?

Og så på med en ny bundprop med 17 eller 19 mm Schlüsselweite, så er problemet definitivt løst.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline Hawaiibussen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.418
    • Vis profil
  • T3 model: Den Gule 1,9DG "Lowrider"
  • By: 2660 Brøndby Strand
Olieskift - skruen løser sig ikke :-(
« Svar #2 Dato: 21. Juli 2008 kl: 22:00:50 »
også skift lige din olie lidt oftere...........
Morten #9

billeder http://www.t3nettet.dk/gallery/category/38-cat38
-1987 Allrounder højhat EJ22 "Lowrider"
-Saab 9-5 Turbo = Lokalt højtryk, året rundt :)

Past:
-1989 Club Joker 2,1 DJ
-1990 Hawaiibussen Caravelle
-1989 Transporter "The fire truck" Panelvan Syncro 14" 1,6 TD JX 15" BF MT hjul.

Offline poot

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.003
    • Vis profil
Olieskift - skruen løser sig ikke :-(
« Svar #3 Dato: 22. Juli 2008 kl: 00:28:18 »
Hvad med en 6 kant top.  min bundprop er også lidt rund i hjørnerne, men tages fint med 13mm 6 kant top.  

Alternativt kan du løsne olie påfyldningsrøret. og få olien ud den vej.

Hilsen poul
Poul Ottesen
Kørende : T3 syncro doka, 2,1 MV (Moshel) = mobil shelter :D
T3 camper 88 1,6 TD  ( Freja ) = venter på 35 års fødselsdag :)
T3 bus 81 1.6 D (Scoremobil)projekt = venter på "far" !!!!

Offline Jens Flensborg

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 4.269
    • Vis profil
Olieskift - skruen løser sig ikke :-(
« Svar #4 Dato: 22. Juli 2008 kl: 09:40:10 »
Der ligger en ny prop i reolen ...
Det der med rørtangen er en fin ide ...
Ellers har jeg kun en kampvogn"knarre" - hva hedder en "Ratsche" på dansk? - svensk stål og 80 cm lang, men nødden hopper over ...

Jens
Støt T3 Klubben Danmark
---
T3 JX 14er LLE1308 1992
T3 JX 14èr Syncro Camper 1991
T3 JX 14èr Syncro Doka 4doors 1990
1303 bobbel cabriolet 1978
1200 bobbel eksport CKD 1963

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Olieskift - skruen løser sig ikke :-(
« Svar #5 Dato: 22. Juli 2008 kl: 11:11:36 »
Citat fra: "Jens Flensborg"
Der ligger en ny prop i reolen ...
Det der med rørtangen er en fin ide ...
Ellers har jeg kun en kampvogn"knarre" - hva hedder en "Ratsche" på dansk?

Det hedder en skraldenøgle - grunddelen i et topnøglesæt.



- svensk stål og 80 cm lang, men nødden

Nødden er toppen på dansk - eller topnøgle

 hopper over ...

Jens
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline verner

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.472
  • Hjertet banker for T3 og Fællesskabet omkring T3
    • Vis profil
  • T3 model: Camper, Doka Syncro, Sika & en Caravelle
  • By: Nord for Vejle
Olieskift - skruen løser sig ikke :-(
« Svar #6 Dato: 22. Juli 2008 kl: 21:04:23 »
jeg har været der :oops:

3 erfarne mekanikere og 11/2 time om et olieskift :evil:

rørtang, svejsetang, varme fra gas & ilt, svejse møtrik på.... alt slog fejl :evil:

til sidst blev den tævet af med hammer og mejsel for til sidst at blive taget med tang :)

og det var sku mig selv der havde spændt den sidst, men der var kærven også dårlig og blev spændt med en rørtang, så en ny bundskrue var klar! men den ville sku ik lige af :evil:
Hilsen Verner :)

2011 Touran 2,0 TDI CR
2006 Peugeot 206 1,4 HDI
1996 Passat 1,8 stc. (ADZ)
1994 Passat 1,9TDI GT stc.(1Z)
1992 Vento 1,8GL(ABS)
1990 T3 CAMPER 1,6TD(JX)
1990 T3 SIKA 1,6D
1987 T3 DOKA SYNCRO
1986 T3 Caravele
1993 Vento
1992 Golf 5D
1988 Golf 1,8CL
1986 Golf 1,8Cl.
1998 Felicia 1,9D

Offline wilson

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.018
    • Vis profil
Olieskift - skruen løser sig ikke :-(
« Svar #7 Dato: 22. Juli 2008 kl: 22:30:47 »
Med fastsiddende bolte kan man være heldig at fjerne nogle af spændingerne ved at bore et hul igennem bolten. Derefter kan man så evt svejse en alm møtrik fast.
Jo større jo mere plads er der til tråd og dermed varme. Fuld skrald på svejseren og så vente til den bliver lidt kold, evt et par slag med en stor hammer inden man tager ved med et tag.

MEN pas nu på med svejsning og motorolie  :!:  Et bundkar i brand er ikke det man vil opleve. Selvfølgelig mest aktuelt hvis man har boret hul i bolten
vi høres / Olsen

Legetøjet:
Trambussen: Milidoka 1,6 TD - RAL 6015 Schwarzoliv \'88
Blommen: Corrado VR6 \'94
Kromøglen: Suzuki GSX1400 \'06
Varanen: Suzuki gs650g katana \'83 m kardantræk og knopdæk:-)

Offline Jens Flensborg

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 4.269
    • Vis profil
Olieskift - skruen løser sig ikke :-(
« Svar #8 Dato: 23. Juli 2008 kl: 09:49:20 »
Hi folks
I går var jeg heldig med en stor rørtang, bundproppen kom ud. Desværre er det ikke en originalbunprop, den er omtrent på 11-12 mm i diameter i stedet for den originale på omtrent 9 mm. Jeg har lavet 3 billeder af problemet. Jeg fik skiftet olie og filter og så kom den gamle bundprop ind igen med rørtangen. Min originale reservebundprop fittede ikke, jeg har konstanteret, at der er en større bundprop i, nok pga. et nyskæret gevinde.

Bundprop søges - hen imod 11 eller 12 mm - måske er den kompatibel med den midterste bundprop på modernere boblers motor.

Nogen der kan hjælpe, den skal gerne se fint ud og ellers er jeg bare glad for lidt snak om sagen, bundproppens størrelse kunne jeg i første omgang ikke måle med NONIOS pga. at jeg ikke fandt værktøjet i kassen. Derfor her kun må på den originale bundprop der ikke mere fitter i hullet.

Som det kan ses, mangler jeg også et nyt yderkar til motorbeskyttelse, det er gennemtæret i enden på min LLE JX fra 1992. Tilbud modtages gerne.

Jens
Støt T3 Klubben Danmark
---
T3 JX 14er LLE1308 1992
T3 JX 14èr Syncro Camper 1991
T3 JX 14èr Syncro Doka 4doors 1990
1303 bobbel cabriolet 1978
1200 bobbel eksport CKD 1963