Forfatter Emne: Varmemåler og tankmåler \"går ud\"  (Læst 6161 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Varmemåler og tankmåler \"går ud\"
« Dato: 13. Marts 2010 kl: 17:01:57 »
Hej,

Hurtigt bud: Varmemåler og tankmåler går ud. Strømmen forsvinder.

Vi har tidl idag skiftet spændingsregulator og kul - og målt 13.5 v ladespænding i tomgang med tændte lygter.

Når bilen kommer igang igen og er fremme, lader vi batteriet fuldt, starter, måler ladespænding igen (det er et spritnyt batteri btw.)

HVis ladespænding stadig er 13,5V - så aner jeg ikke hvorfor den dør...

Hvis ladespænding på mystisk vis er kommet under 13,5V - hvad er så bedste bud?

Dårlige forbindelser?
Dårlig stel fra næsen af gearkassen til karosse?
Andre ideer?

Gode hilsner

Jens Jakob
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Varmemåler og tankmåler \"går ud\"
« Svar #1 Dato: 13. Marts 2010 kl: 17:10:08 »
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Mads-kaa

  • Gæst
Varmemåler og tankmåler \"går ud\"
« Svar #2 Dato: 13. Marts 2010 kl: 17:18:23 »
Normalt virker instrumenterne også når motoren ikke kører, mit bud vil derfor være at der er knas med dit instrument, eller stikket hertil.

/Mads

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Varmemåler og tankmåler \"går ud\"
« Svar #3 Dato: 13. Marts 2010 kl: 17:50:19 »
Hej Mads,

God ide, tjekker lige om instrumenter virker med slukket motor. Tror det ikke, tror det er så fladt batteri at der ikke er power til nogetsomhelst. Men det er en god A/B test, takker.

/JJ
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
Varmemåler og tankmåler \"går ud\"
« Svar #4 Dato: 13. Marts 2010 kl: 19:16:27 »
Det lyder lidt underligt. Når du sætter tænding på, skulle instrumenterne da gerne påbegynde deres visning ?
Hvad med olie / ladekontrol ? Fungerer de + fjernlys og blinkkontrol ?  Hvis det er stikket, kan det opføre sig ret så besynderligt.
Man siger som en tommelfingerregel, at en spænding på 13,8 volt er ok, så målt i tomgang med lys på, vil jeg vove det ene øje, og sige 13,5 volt er ok.

adman

  • Gæst
Varmemåler og tankmåler \"går ud\"
« Svar #5 Dato: 15. Marts 2010 kl: 21:59:42 »
Det må vist være min bus, der bliver snakket om her. Den har endnu en gang været ved at koste en kæreste her i weekenden.

Fredag kører vi mod Sverige. Opdager at ladelampen i instrumentbrædtet lyser svagt. Vi holder ind ved Biltema ud for Malmø, og derefter kan bilen ikke starte.
Vi får den løbet i gang, og kører videre. Men lampen bliver ved med at lyse svagt, og jeg beslutter at vi hellere må vende om og køre hjem, da vi kun er et kvarter fra broen.
Vi kører ned på motorvejen og efter en km forvinder lyset på bilen. Ikke så heldigt, da det er aften og helt mørkt.

Vi holder ind til siden, og ringer efter Autohjælp. Der går to stive timer før de kommer, og det er minusgrader, mens vi sidder i rabatten og venter med vores lille datter på skødet. Min kæreste insisterer på at vi sidder udenfor bilen, da to af hendes kolleger for nyligt mistede livet , men de sad i en bil og ventede på hjælp. De blev torpederet bagfra.

Næste morgen låner jeg en oplader og en spændingsregulator af Jens Jakob (tak JJ). Den lader en 4 timers tid, og vi starter bilen. JJ måler ladespændingen til 13,6 og lampen i panelet lyser ikke længere.

Fint, vi kører mod Sverige igen. Hyggepludrer og misser en afkørsel. På med gps'en og efter en halv times tid begynder både temperatur- og tankmåler at dale. Vi holder igen ind til siden, da jeg må ud og tjekke at der ikke er hul i en benzinslange, siden den så hurtigt får "tømt tanken".

Så kan vi ikke starte igen. Nul strøm. Bliver hentet med slæbetov af svigerfar, som bor 12 km derfra. Låner en lader, og batteriet får lov at stå til næste formiddag.

På med batteriet, og så kører jeg over til vores eget hus, hvor jeg har et multimeter, så jeg kan måle om alt er ok.

11,8. 11,7. 11,6... Arrgh!! forbandet. Men ingen tegn på problemer i instrumentbrædtet. Slukker bilen og prøver igen 5 minutter senere. Nu måler den så pludselig mellem 12, og 13,3. Fint. Tester flere gange i løbet af dagen med samme positive resultat.

Vi kører hjem mod DK og lader mutimetret sidde i batteriet, så vi hele tiden kan holde øje. Og hele vejen viser det mellem 12,9 og 13,3.

Hjemme gør vi et kvarters ophold ved Hovedbanen, hvor vi skal samle nogle gæster op. Kører hjemad, og pludselig begynder lampen at lyse svagt igen. Forsvinder kun når jeg gasser kraftigt op.

Har ikke kørt i den i dag, men det virker som om der stadig er et problem, og at det ikke var nok at skifte spændingsregulatoren. Ringede til min mekaniker, og hans bedste bud var at det kunne være en diode i generatoren, som var ved at stå af.

Lyder det som et fornuftigt bud?

Mads-kaa

  • Gæst
Varmemåler og tankmåler \"går ud\"
« Svar #6 Dato: 15. Marts 2010 kl: 22:38:56 »
Jeg ville checke stel-forbindelser og som outsider bundstykket i tændingslåsen. Diodebroen tror jeg ikke rigtig på, den virker eller også virker den ikke.

/Mads

Offline Jan W

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 390
    • Vis profil
Varmemåler og tankmåler \"går ud\"
« Svar #7 Dato: 15. Marts 2010 kl: 22:41:56 »
Det lyder meget fornuftigt. På med en ny generator eller få renoveret den du har.
T3 er stærkt vanedannende
Tlf. 40763157

Offline poot

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.003
    • Vis profil
Varmemåler og tankmåler \"går ud\"
« Svar #8 Dato: 15. Marts 2010 kl: 23:11:18 »
Jeg har prøvet det med en meget svag lys i lade dioden.   På min var det en af ledningerne til generatoren der hang i den sidste tråd før den knækkede.

Det var bare at afisolere, og sætte en ny kabelsko på.   Men der kan være mange årsager  der har lignende symptomer.

Hilsen Poul
Poul Ottesen
Kørende : T3 syncro doka, 2,1 MV (Moshel) = mobil shelter :D
T3 camper 88 1,6 TD  ( Freja ) = venter på 35 års fødselsdag :)
T3 bus 81 1.6 D (Scoremobil)projekt = venter på "far" !!!!

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
Varmemåler og tankmåler \"går ud\"
« Svar #9 Dato: 16. Marts 2010 kl: 19:30:03 »
Jeg erindrer med en vis gru en tur, hvor færgen nåede Puttgarten, og en T3 der bare ikke havde skyggen af strøm. Vi fik hjælp i sidste sekund af en Merc`er. Indkøbene blev klaret, og noget nervøs kørte vi ombord på færgen. Jo, den hostede i gang, og hjem kom vi. Et grundigt kig ved generatoren afslørede, at den reparation som en autoelektriker havde udført (jeg fik kvitteringen med i købet ) var udført med et stykke gummikabel, - der var 95 % brændt over. Et par ret svære kabler direkte fra generator til starter gjorde, at pludselig fik vi lys, viskere og alt andet til, at fungere efter hensigten.

adman

  • Gæst
Varmemåler og tankmåler \"går ud\"
« Svar #10 Dato: 20. Marts 2010 kl: 22:31:11 »
Nå, så skulle jeg ned til Mølle og hente en generator i dag. Bilen starter fint, og jeg skal på vejen lige aflevere datteren hos mine forældre.

En lille tur på 8 km, og halvvejs prøver jeg at sætte multimeteret til batteriet bare for at tjekke. Den aflader hurtigt. Panik, panik. Der var ellers ingen tegn på ballade i instrumentbrædtet. Efter 6 km går den ud i et kryds, og jeg må ud og skubbe bilen 100 meter før det er muligt at parkere den i vejkanten.

Bliver hentet af min far, får afleveret ungen, og så drøner vi ellers ned og henter generator.

Tilbage og afmontere den gamle generator, mens batteriet bliver sat til opladning.

På med "den nye", på med batteriet efter 8 timers opladning hvor det måler 12,7. Starte bilen, det ser ud som om den lader med 13,3. Køre de 2 km hjem til forældrene, og mens jeg kører begynder ladelampen at lyse igen. Den aflader hurtigt igen, så jeg slukker bilen, og prøver at starte igen, men det vil den ikke.

Øv, håbede at det var generatoren, men nej.

Så nu må den på værksted igen, igen. Har ingen idé om hvad jeg ellers skal gøre, eller hvor jeg skal lede efter fejl.

Mads Kaa foreslår bundstykket i tændingslåsen som en mulighed, men hvordan tester man det?

Jeg er ved at være rigtig træt...

Jeg elsker min bil, men må nok snart kaste håndklædet i ringen, da jeg simpelthen har for lidt forstand på mekanik til at gøre mig fortjent til at eje en T3.

Offline Hinze

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.498
    • Vis profil
  • T3 model: ingen for tiden
  • By: 2670 Greve
Varmemåler og tankmåler \"går ud\"
« Svar #11 Dato: 21. Marts 2010 kl: 09:01:48 »
det lyder lidt kedeligt Flemming.

Jeg synes nu den skal lade med mere end 13.3; en 14.2 ville jeg satse på. Hvis den aflader batteriet så hurtigt, må der være større forbrug end den har at "fylde op" med. Hmmm, hvad kunne det dog være. Har den stadig det "fesne" lys i dioden, når den ikke lyser helt rød?

Nogen gange er det ok at kaste håndklædet, eller rettere justere vogntøj efter kørsels mønster; og så tæller Ø-rådet i familien jo også lidt...

En fin nysynet bus er vel heller ikke svær at komme af med til en fornuftig pris.

Hinze

Offline ClausNV

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 66
    • Vis profil
Varmemåler og tankmåler \"går ud\"
« Svar #12 Dato: 21. Marts 2010 kl: 09:11:47 »
Hej Flemming

Du må da ikke kaste håndklædet i ringen  :wink:
Jeg har det sikkert ofte lige som dig, min tekniske formåen er nok begrænset, men set i forhold til, da jeg fik min bus for 2 år siden, hvor jeg dårligt kunne skifte et hjul, har jeg gjort store fremskridt (nu kan jeg tjekke dæktryk :lol:), og er indstillet på at lære mere. Tænker ofte på, om vi ikke kan oprette et AOF kursus, hvor en erfarren T3-mand, kan "undervise", de mere uerfarene, eller måske søge nogle Tipsmidler. Under alle omstændigheder, kunne jeg godt tænke mig "og være med", hvis der er nogle T3 sammenkomster på et Gør Det Selv værksted i Kbh. området  :lol:

Med hensyn til kæresten/konen, den kender jeg også  :roll:  Min kone går ofte rundt og synger Margrethe Viby, eller kommenterer tørt, når jeg har rodet med bussen hele dagen "Tja, man skulle ha været en bus"  
Sidste år, var det ved at gå helt galt. I midten af ingen ting, i en svensk skov, kørte bussen uhjælpelig fast, og som det fremgår, gik der nogle timer inden "Falck" fandt os. Hvis vi ikke havde haft en dejlig aften, dagen i forvejen, ved en svensk skovsø, tør jeg ikke tænke på konsekvenserne.

Så ! hold ud  :lol:
De bedste hilsner
Claus
Claus K.
Syncro, 2,1, 1990
Kører ikke langt på literen men langt på latteren

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Varmemåler og tankmåler \"går ud\"
« Svar #13 Dato: 21. Marts 2010 kl: 09:59:16 »
Hej Flemming

Hvor mange AH er batteriet på -det kan være det er for klejnt, så går den ikke.

JJ
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline KHSalvesen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.105
    • Vis profil
Varmemåler og tankmåler \"går ud\"
« Svar #14 Dato: 21. Marts 2010 kl: 11:02:11 »
Et nyt batteri kan også være defekt eller kogt ihjel. En benzin bil kan starte og køre på lommelygtebatterier, så størrelsen er ikke afgørende.

Bundstykket i en tænding kan give sjove symptomer, meeen er der ikke noget med de sjældent fejler og det skulle vel egentligt ikke påvirke ladningen, det system kører vel ret autonomt.

KISS. Har du, eller andre gennemgået samtlige forbindelser.

For lige at få forståelse, er det sådan her vi står.
PROBLEM.: Bilen mister sin strøm, og lader ikke.
SYMPTOMER.: Kuk i instrumenter, bilen går ud, kan ikke starte.

Vi skal have fundet ud af om den A) Ikke opbygger nok strøm. eller B) Bruger alt for meget strøm.

? Hvordan har den det med at starte, kan den hænge i kontakten og aflade på starteren.
? Har i prøvet at måle forbruget ved stilstand.
? Har du prøvet det med at rykke alle sikringer, og se om der er forbrug.

Det er vigtigt at lede forfra, ikke starte med skifte i blinde, og antage de værste fejl først. Lidt målinger vil hjælpe meget.

Kurt
Kurt - 25115788