T3nettet og T3Klub Danmark forum
T3 Fora.. => R4i Fora => Emne startet af: BlackChart efter 06. April 2012 kl: 13:36:51
-
Nu har jeg så været ude og sætte en masse ledninger bag i Højben...
Stel hvor der skal være stel, plus hvor det skal være, alle ben forbindelser i stikket til styreboksen dobbelt og trippel tjekket med diagrammet - alt ok...
Men når jeg sætter en tændingsplus på (direkte fra batteriet til de ledninger der skal have tændingsplus) sker der ikke ret meget...
Kan høre at det "gnister" inde i strømfordeleren lige når jeg sætter plus til, men det er også alt...
Ingen summen fra pumpen og ingen bevægelser fra aktuatoren ved gas-armen...
En styreboks kan vel ikke stå af ved bare at ligge?! Er der andet jeg kan tjekke??
-
hvad med spænding til brændstof relæ, klikker det?
-
Ja, hvis jeg forbigår hele ledningsnettet kan jeg da godt tvinge det til at klikke, men ikke på den naturlige måde hvor boksen styrer det...
-
Nu er det så længe siden, at jeg ikke har det i hovedet mere, men der er noget med, at boksen styrer brændstofpumpen (-s relæ) ved at tænde og slukke for stel, men det har du sikkert taget højde for.
Boksen tager næppe skade af at ligge stille i lang tid - min erfaring er, at de styrebokse er umådeligt driftsikre.
Det er tæt på umuligt at diagnostisere på et kabeltræ, man ikke har diagram på, og som man ikke selv har bygget, men prøv at dele nogle iagttagelser af, hvor der er strøm og ikke strøm, så kan vi tænke sammen.
Hvad med startspærre? Er der sådan noget bøvl i ADZ?
-
helt enig Jarl. benz relæ styres via stel fra boks. Har du + til boks?
Ja, der er startspærre, men den er først i spil lidt senere i forløbet. Den skal kunne starte ½ sekund uden startspærre, men mon ikke der allederede sidder et lille lækkert print i nærheden ;)
-
iøvrigt skal den vel ikke gnistre fra fordeleren. der sidde bare en sød lille hall-sensor
-
Nu ved jeg ikke hvor du har eldiagram fra men da jeg lavede min 2E første gang viste der sig flere fejl. Jeg mener det var fra en Heynes bog.
-
Hinze printet er ikke monteret endnu.
Mht. Hvor der er strøm så er det som allerede skrevet kun ved fordeleren der er liv.
Diagrammet er fra autodata.
-
Som jeg husker det , er det som Hinze skriver, startspæreren går først i funktion, når motoren har kørt ganske kort. Du skal kunne høre brændstofpumpen kører når du sætter"tænding" på, og den stopper når trykket er opnået.
Hilsen Fynboen
-
Back-on-track!
Lånte et diagram af Tony, efter at vi havde testet min styreboks med hans motor, og der var, jvf. Tony's diagram, en manglende kl. 15 i mit ledningsnet...Da den var etableret virkede alt som det skulle :)
SÅ kan man sq komme vidre i programmet...
-
Liden tue kan vælte stort læs, Tillykke ;-)
-
Jow tak, nu har jeg lige et par ledninger i T3'ens oprindelige ledningsnet jeg lige skal have fundet ud af hvad gør, have loddet div. følere ind i ledningsnettet og have tjekket at ingen løse ledninger kan kortslutte og så skal den test startes, men det bliver nok ikke idag...
Skal lige omkring en eller anden butik og hente 5 liter olie, noget kølervæske og et par liter benzin først ;)
-
Back-on-track!
Lånte et diagram af Tony, efter at vi havde testet min styreboks med hans motor, og der var, jvf. Tony's diagram, en manglende kl. 15 i mit ledningsnet...Da den var etableret virkede alt som det skulle :)
SÅ kan man sq komme vidre i programmet...
hvor skulle den "manglende" klemme 15 gå hen?
-
Ben 23 på styreboksen...
Men i mit diagram til motoren skulle ben 23 var noget signal til instrumentpanelet...
Det var eneste forskel (hvis man ser bort fra 4 kontra 6 ben på aktuatoren og 2 kontra 4 ben til lambda) der var på min og den fra din Carat...
Men nu virker det, og har næsten fået samlet så jeg kan lave en prøve opstart...Forhåbentligt hører jeg den i live imorgen :)
-
Og ja, skal nok sætte kameraet på video når den skal slåes igang første gang :)
By the way - primer man oliepumpen på samme måde som en JX'er? Op med fordeleren og en 13 top på en forlænger ned på toppen af pumpen og så en boremaskine til at trække olien op??
I så fald skal jeg vel lige huske at lave en markering så jeg kan sætte fordeleren korrekt igen?!
Eller er der en anden/bedre måde at prime den på??