Forfatter Emne: Æv, bremse-lufte-skruen er knækket!  (Læst 4497 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline TONY

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.868
    • Vis profil
  • T3 model: Yamaha FZ6
  • By: 8765 Klovborg
Æv, bremse-lufte-skruen er knækket!
« Svar #15 Dato: 27. August 2013 kl: 21:51:11 »
Citat fra: "kh" post=102673
.....................

Hvis ingen har nævnt det, så udluft først hjul længst væk fra hovedcyl. d.v.s højre bagh. derefter  venstre bagh. måske kan det blive nødvendigt at udlufte forhjul også, og d.v.s. højre først og derefter venstre hjul.
........................

Mvh. KH.


...ikke fordi det betyder alverden, men bare for at fedte lidt i det...  ;)  ... højre baghjul er rigtig nok længst væk, målt i luftlinie.
Men hvis det skal have mening, skal du måle afstanden i rørlængde, og eftersom forgreningen til baghjulene sidder til højre
for gearkassen, må der jo være længst til venstre baghjul...  :whistle:  ... eller hvá ...
Mobil 30111518

KØBES : T3 i super god stand, "ingen" rust, bensiner under 1500 kg, mindst 6 siddepladser, evt m hævetag men ikke højt tag.

Offline rcb

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 286
    • Vis profil
Æv, bremse-lufte-skruen er knækket!
« Svar #16 Dato: 27. August 2013 kl: 21:51:20 »
ok, tak, jeg har nu bestilt hjulcylindre og splitter på vw-shoppen

...kan tromlerne ikke nemt sidde ret så godt fast?
-kræver det en speciel 5 punkts aftrækker..?
1986 caravelle 1,6 TD
(ændret 2010: Restaureret 1,9 TD, Casper-made, minus turbo)
blå, 2 nuancer, og lidt patina

Offline jakob_mj

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 273
    • Vis profil
Æv, bremse-lufte-skruen er knækket!
« Svar #17 Dato: 28. August 2013 kl: 00:52:32 »
Jo hvis tromlerne ikke har været løsnet i mange år kan de sidde rimelig godt fast, men med lidt tålmodighed og arbejde kommer de fri, fjern dækslet fra hullet til justering påbagsiden af tromlen og kør bakkerne et par omgange væk fra tromlen så du er sikker på at tromlen ikke hænger på dem, kan ikke huske hvad vej de skal, men du finder jo hurtigt ud af hvad vej der er den gale når tromlen låses fast..
Hvis du ikke umiddelbart kan vriste tromlen fri må der en hammer til, jeg slår på forsiden af tromlen da jeg ikke er så vild med at slå på siderne hvor de skal være runde, tromlen er dog lavet af tykt materiale så det er nok bare mig der er overforsigtig..
Den skal have et par gode dask hele vejen rundt uden at smadre til med alt hvad man har i armene, og nogen gange skal den bearbejdes i noget tid før den slipper, go' fornøjelse med det!

Offline Jønne Ukendt

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.380
    • Vis profil
  • By: 6600 Vejen
Æv, bremse-lufte-skruen er knækket!
« Svar #18 Dato: 28. August 2013 kl: 07:32:00 »
Ja og husk at fjerne de 2 små bolte som tromlen er spændt fast med. Sætter du aftrækker på trækker du hele navet
 med ud.

 Mvh Jønne Ukendt
Panelvan 1.7D
Allrounder 1.6TD
Westfalia højtag 1.6TD

Offline kh

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.699
    • Vis profil
Æv, bremse-lufte-skruen er knækket!
« Svar #19 Dato: 28. August 2013 kl: 15:53:51 »
@ Tony, det er rigtigt nok i vores biler, rådet fik jeg for en del år siden af en mekaniker, som nok dengang har ment at det generelt er den rigtige fremgangsmåde.
Jeg har ikke tænkt på at røret bagud jo ligger i højre side på T3-erne.

Mvh. KH.
Spurve flyver i flok.
Ørne flyver alene.
Tlf. 40314032

Offline rcb

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 286
    • Vis profil
Æv, bremse-lufte-skruen er knækket!
« Svar #20 Dato: 28. August 2013 kl: 20:53:01 »
Det forum her er fame i orden!  Tak for rådene.

Jeg får næsten blod på tanden igen! Det var ellers godt nok irriterende at den lille luft-fis knækkede, men nu er jeg bevæbnet til tænderne med gode fiduser, og venter bare på mine to cylindere! Kom nu med dem din dumme postmand.
1986 caravelle 1,6 TD
(ændret 2010: Restaureret 1,9 TD, Casper-made, minus turbo)
blå, 2 nuancer, og lidt patina

Offline rcb

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 286
    • Vis profil
Æv, bremse-lufte-skruen er knækket!
« Svar #21 Dato: 28. August 2013 kl: 21:02:39 »
Det forum her er fame i orden! Tak for rådene.

Jeg får næsten blod på tanden igen! Det var ellers godt nok irriterende at den lille luft-fis knækkede, men nu er jeg bevæbnet til tænderne med gode fiduser, og venter bare på mine to cylindere! Kom nu med dem din dumme postmand.
1986 caravelle 1,6 TD
(ændret 2010: Restaureret 1,9 TD, Casper-made, minus turbo)
blå, 2 nuancer, og lidt patina

Offline rcb

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 286
    • Vis profil
Æv, bremse-lufte-skruen er knækket!
« Svar #22 Dato: 29. August 2013 kl: 14:27:52 »
Det forum her er fame i orden! Tak for rådene.

Jeg får næsten blod på tanden igen! Det var ellers godt nok irriterende at den lille luft-fis knækkede, men nu er jeg bevæbnet til tænderne med gode fiduser, og venter bare på mine to cylindere! Kom nu med dem din dumme postmand.
1986 caravelle 1,6 TD
(ændret 2010: Restaureret 1,9 TD, Casper-made, minus turbo)
blå, 2 nuancer, og lidt patina

Offline rcb

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 286
    • Vis profil
Æv, bremse-lufte-skruen er knækket!
« Svar #23 Dato: 06. September 2013 kl: 22:19:06 »
Den store stramme 46-møtrik, der holder bremsetromlen, sendte mig over til Emil´s Motor ude i havnen, bag Refshaleøen. Der fik jeg hurtig hjælp, til en rigtig rimelig betaling, så nu er der kun et spændende lille nærlys-lygteprojekt før den er synet. Igen, tak for de gode råd.
1986 caravelle 1,6 TD
(ændret 2010: Restaureret 1,9 TD, Casper-made, minus turbo)
blå, 2 nuancer, og lidt patina