Forfatter Emne: Underlig klunk lyd  (Læst 4411 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Tjessen

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 26
    • Vis profil
Underlig klunk lyd
« Dato: 05. Marts 2015 kl: 20:50:10 »
Hej alle, jeg er ny på forum og vil fortælle jeg er den heldige ejer af en t3 sika fra 1987 og meget glad for den.
Men her når jeg køre og specielt i de lave hastigheder kommer der en gentagende klunk-klunk lyd bag fra. Og det lyder som om den følger omdrejningerne af hjul og ikke motor. lyden er der kun når jeg har bilen i gear og især når jeg trykker lidt på bremsen samtidig. Jeg har været under neden for at se om noget var løs og fast gjort det jeg mener det kunne være. Men uden held det forsatte med lyden.
Er der nogen der har prøvet noget lignende? Jeg er lidt på bar bund.

Håber i kan hjælpe
Tim

Offline Erik

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.191
  • Er den konstruktivt ændret??? DET KAN DU BANDE PÅ.
    • Vis profil
  • T3 model: Doka Syncro 1,9 TDI
  • By: Solrød Strand
Underlig klunk lyd
« Svar #1 Dato: 05. Marts 2015 kl: 21:01:13 »
Hej Tim
Velkommen til.. det er meget normalt at vores trækaksler bagpå giver op og begynder at sige klonk klonk.  prøv evt. at se om der er revner i gummi bælgene, så der kan komme vand og skidt ind til lejerne.. Du er velkommen forbi Solrød, hvis du bor her i nærheden.. .det vil være fint, hvis du udfylder din profil med sted.. så kan brugerne her se, om nogen bor nær dig.. vi vil gerne hjælpe...

mvh. Erik
Min næste bil vil jeg beholde lidt længere...
DET VIL JEG ALTSÅ...

Offline dennis

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.265
    • Vis profil
Underlig klunk lyd
« Svar #2 Dato: 05. Marts 2015 kl: 22:08:51 »
Det er sandsynligvis dine knokkelled der er tørre eller opslidte.

En rimelig nem og heller ikke særlig dyre reparation.

Velkommen til en verden af hjælpsomhed :-)
Med VWenlig hilsen Dennis Manniche

"Volkejeep`n"
SUBARU Powered
vw caravelle syncro 87

Need SEX...... no no I got WBX


Hotline: 61396688

Offline kh

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.699
    • Vis profil
Underlig klunk lyd
« Svar #3 Dato: 06. Marts 2015 kl: 03:34:16 »
Havde lyden et stykke tid, og efter skift af leje i højre baghjul og adskilt og rengjort leddene i begge aksler var lyden der endnu.
Opdagede at de 4 bolte forrest på gearkassen i beslaget, hvor også den runde gummiklods sidder, var løse.
Da de 4 bolte blev spændt fast blev der ro, en ting at være opmærksom på  er om der er tæring bag det beslag. Jeg har ikke selv oplevet dette, men i forummet er der andre brugere som har haft den oplevelse.

Mvh. Kurt.
Spurve flyver i flok.
Ørne flyver alene.
Tlf. 40314032

Offline Tjessen

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 26
    • Vis profil
Underlig klunk lyd
« Svar #4 Dato: 06. Marts 2015 kl: 13:04:32 »
Først vill jeg sige tak for de hurtige svar.
Jeg er kommet frem til at der er meget fedt udvendigt på beskyttelses bælgen på bagerste højre baghjul. Men har ikke rigtigt haft modet på at skille det fra hinanden da jeg kun har perlesten at ligge i. Kan det lade sig gøre at skille det fra hinanden uden en lift?
Det underlige er bare at lyden ikke er konsekvent. Den er nogen gange helt væk. Jeg synes hvis det skulle være et leje burde det jo være i stykker hele tiden?

Hilsen Tim

Offline Mary

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.636
    • Vis profil
Underlig klunk lyd
« Svar #5 Dato: 06. Marts 2015 kl: 16:17:31 »
Vi har også haft samme problem, men bare på forhjulene (Mary er jo en syncro). Har også haft samme probem i en Citroen BX'er. Når det er på forhjulene, så er det rigtig tydeligt når man kører og drejer skarpt til siden.

Den rigtige (og dyreste) løsning er at skifte knokkelledene.

Der er dog også nogle billigere metoder, som virker nogenlunde.

Knokkelledet laver klonk lydene primært fordi det mangler smørring, og når det mangler smørring så slides det enormt hurtigt.

Du kan sprøjte noget ekstra fedt ind under gummibælgen med en tynd sprøjte (f.eks sådan en som til køer med yverbetændelse). Det fjerner/dæmper klonk lydene, men egentlig ikke problemet.

Du kan også skifte gummibælgen. Enten på den rigtige måde ved at tage akslen af og i samme omgang rense knokkelledene for gammelt fedt og skidt (skidt slider enormt meget på ledene) i en balje med lidt benzin. Og så montere det hele igen og med godt med nyt fedt i.

En mellemløsning er også at skifte gummibælgen med den type til at lime sammen om knokkelledene og samtidig fylde den op med ny fedt. Fordelen er at det er nemt at gøre. Ulempen er at man får ikke fjernet skidt og snavs som slider ledet op.

Der er ikke noget forkert i at prøve sig frem med en af de simple og billige metoder. Det har vi selv gjort meget da vi kørte rundt i Sydamerika og ikke lige kunne få nogle nye led. Disse simple løsninger udskyder selve den dyre udskiftning med alt lige fra måneder til år.
Mary, en fuldblods syncro camper med 3 knapper.
Indrettet med beboelse og soveplads til 5 personer.

Opkaldt efter det gode skiv Mary, fra Rasmus Klump. Fordi han og hans venner brugte hende til at rejse ud i verden og møde nye venner.
Nøjagtig som vi gjorde, da vi rejste ud i verden i Mary.

Læs om vores 2 års jordomrejse i Mary på www.dennisbager.dk

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
Underlig klunk lyd
« Svar #6 Dato: 06. Marts 2015 kl: 17:04:10 »
Der er ikke ret mange opgaver på en T3 der kræver lift. Det er en bil med masser af frihøjde, og trækaksler på en 2 wd kan demonteres helt fra bilen ved at løsne ved gearkasse og baghjul.
Sikkerheden må man aldrig gå på kompromis med, så hvis du løfter bagenden skal den sikres på en eller anden måde, så du ikke får bilen ned over dig.
Boltene på trækakslerne kan sidde nederdrægtig godt fast og du skal bruge torx eller unbrako nøgler, og der skal renses godt inden brug. Dask nøglen et par gange med en hammer inden du trækker bolten og hold gerne kontra med en stor rørtang. Glipper det alligevel kan man som regel tage boltene med en lille rørtang eller en svejsetang.
Når trækakslen er ude, er det hele meget lettere at se.
Der bor flinke folk i Jylland, så der er sikkert et par hjælpsomme hænder, hvis du ikke tør kaste dig ud i det på egen hånd.

Offline Tjessen

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 26
    • Vis profil
Underlig klunk lyd
« Svar #7 Dato: 06. Marts 2015 kl: 22:47:40 »
Mange tak for jeres gode hjælp. Jeg kiggede i det "ragelse" jeg fik med bilen da jeg købte den og blandt det lå der sku et knokkel led som forrige ejer havde købt og aldrig fået sat på. Så mon ikke jeg hellere må bide i det sure æble og ligge mig under bilen på søndag og skille det fra hinanden.
Kan man tage knokkel ledet af uden at demontere hjul og hjul nav? Hvordan er det nemmest?

Offline Erik

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.191
  • Er den konstruktivt ændret??? DET KAN DU BANDE PÅ.
    • Vis profil
  • T3 model: Doka Syncro 1,9 TDI
  • By: Solrød Strand
Underlig klunk lyd
« Svar #8 Dato: 06. Marts 2015 kl: 23:58:25 »
Der sidder 6 stk. bolte i hver ende af trækakslen, hhv på gearkassen og på hjulnavet. Det kritiske er, om du kan få boltene ud i den side som vender mod hjulnavet, idet du med forlænger skal ind i svingarmen og have fat. Hvis du ikke får renset hovedet på bolten rigtigt, og får banket værktøjet helt i bund, eller værktøjet (torx eller unbrako) er slidt, så risikerer du at værktøjet kammer over, og så skal du have centermøtrikken på navet af, så stubben kan komme med ud...

men ellers er det pære let, og kan som beskrevet klares liggende i perlegruset.. , dog med hjulet løftet i den aktuelle side, så akslen kan drejes i takt med at boltene løsnes...

god fornøjelse...
Min næste bil vil jeg beholde lidt længere...
DET VIL JEG ALTSÅ...

Offline ottokrog

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 838
    • Vis profil
  • By: Kbh Ø
Underlig klunk lyd
« Svar #9 Dato: 07. Marts 2015 kl: 00:02:54 »
Der sidder seks umbraco eller torx bolte på gearsiden og seks inde på selve hjulet, og det hele skilles ad uden at tage hjul eller noget andet af. Du skal bruge en rimelig lang umbrakonøgle, når du skal have dem af inde ved hjulet. Sørg for at være sikker på at have den rigtige umbraco eller torx. Kærven ødelægges rimeligt let.

Hvis du ødelægger kærven inde ved hjulet, er du ikke solgt til stanglakrids. Så kan du fjerne den store nav møtrik og trække trækaksel med nav og det hele ind mod gearkassen, også uden at tage hjulet af, men hjulet sidder derefter mega løst og man skal have en til at holde på det hele, ellers ramler bremsesko og indmad fra hinanden. Hvis du kommer dertil, er det nok en god ide lige at ringe og få lidt hjælp på telefonen, der skal bukkes lidt i bærearmen også, og det gør man ikke hvis ikke man har prøvet det før.

Når du har det hele fra hinanden er det bare at sætte den nye trækaksel på. Smid masser af frisk fedt ind under manchetterne. Det forlænger levetiden  betydeligt.
Mvh,
Otto Krog
http://www.rstvproduktion.dk
http://www.vw-shoppen.dk
ok@rstvproduktion.dk
MISS BLUE, T3 1983 BENZIN AUTOCAMPER
DG WBX BOXER MOTOR
23838188
May the T3 Force be with you.

Offline ottokrog

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 838
    • Vis profil
  • By: Kbh Ø
Underlig klunk lyd
« Svar #10 Dato: 07. Marts 2015 kl: 00:05:52 »
Hehe Erik, vi krydsede lige klinger der., Det var faktisk dig der lærte mig tricket på GDS, men du undlod at beskrive det i dit indlæg. Det skal måske også opleves live inden man går i krig med det, men jeg mener at forklaringen bør være i orden.
Mvh,
Otto Krog
http://www.rstvproduktion.dk
http://www.vw-shoppen.dk
ok@rstvproduktion.dk
MISS BLUE, T3 1983 BENZIN AUTOCAMPER
DG WBX BOXER MOTOR
23838188
May the T3 Force be with you.

Offline Erik

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.191
  • Er den konstruktivt ændret??? DET KAN DU BANDE PÅ.
    • Vis profil
  • T3 model: Doka Syncro 1,9 TDI
  • By: Solrød Strand
Underlig klunk lyd
« Svar #11 Dato: 07. Marts 2015 kl: 00:13:59 »
Citat fra: "ottokrog" post=118481
Hehe Erik, vi krydsede lige klinger der., Det var faktisk dig der lærte mig tricket på GDS, men du undlod at beskrive det i dit indlæg. Det skal måske også opleves live inden man går i krig med det, men jeg mener at forklaringen bør være i orden.


jow jow Otto.. Det er helt rigtigt.. men små skridt... små skridt... ;)
Min næste bil vil jeg beholde lidt længere...
DET VIL JEG ALTSÅ...

Offline Tjessen

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 26
    • Vis profil
Underlig klunk lyd
« Svar #12 Dato: 08. Marts 2015 kl: 15:02:38 »
Tak for den detaljeret beskrivelse gnaske rigtigt så sidder de skruer godt nok fast. Jeg kunne få en ud af seks løs og det var på gear kasse siden. Så for ikke at ødelægge mere end jeg kunne reparer igen, så indstillede jeg projekt med at få det skilt fra hinanden og istedet bare putte mere fedt i bælgen. Lyden er nu væk men det er nok kun et spørgsmål om tid før den er der igen.

Jeg skal have den op på en lift og så prøve at varme boltene og se om det hjælper. De lignede ikke nogen der nogen sinde havde været skilt af.

Endnu engang tak for input og hjælpen

Tim

Offline brian

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.698
    • Vis profil
Underlig klunk lyd
« Svar #13 Dato: 08. Marts 2015 kl: 15:38:31 »
Citat fra: "Tjessen" post=118521
Tak for den detaljeret beskrivelse gnaske rigtigt så sidder de skruer godt nok fast. Jeg kunne få en ud af seks løs og det var på gear kasse siden.


Standard-metoden til at tage de bolte hvis de volder besvær,
er en lille rørtang. Så løsner de sig helt sikkert.

Generelt, så nytter det ikke noget at bruge de vinkelbøjede nøgler til de trækaksler.
Der skal toppe til, f.eks fra harald-nyborgs sæt, hvor det hele findes:
http://www.harald-nyborg.dk/p8712/combi-unbraco-og-tx-saet

Hvis det er gearkassesiden problemet er, så er det så vidt jeg husker ikke nødvendig at løsne
inde i bærearmen for at skifte et led.

Lift og varme er ikke nødvendig for at klare den her opgave, det gavner ikke.

Offline kh

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.699
    • Vis profil
Underlig klunk lyd
« Svar #14 Dato: 08. Marts 2015 kl: 15:39:52 »
Med en lille rørtang med gode kæber kan du sagtens tage dem af på gearkassen.
Dem inde i svingarmhuset, hvis de ikke giver sig men derimod også bliver runde indvendig er der vist kun en udvej, af med den store møtrik udvendig. Du har jo læst det de andre har skrevet.
Som jeg vurderer din sidste kommentar tyder det på samme omgang som vores, nemlig af med akslerne i begge sider som du nu har tid til, rengøre for gammelt smøremiddel, evt. nye gummimanchetter, nyt fedt, nye bolte, bedst dem med torx-hoveder, samle og montere igen.

Jeg ved ikke hvad andre mener, men, jeg vil ikke varme de bolte, jeg er ret sikker på at der er ting af matrialer som ikke tåler varme. bl.a. pakdåser i gearkassen, men jeg har aldrig skilt noget ad på en gearkasse, så her må andre lige kommentere.

Mvh. Kurt.
Spurve flyver i flok.
Ørne flyver alene.
Tlf. 40314032