Forfatter Emne: Revner i forkammer-dæksel på AAZ motor  (Læst 1221 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline jensen-dk

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 64
    • Vis profil
Revner i forkammer-dæksel på AAZ motor
« Dato: 07. September 2008 kl: 21:53:48 »
Jeg er ved at renovere topstykke på svigerindens AAZ motor efter at toppen er "faldet" af 2 løftere. Disse toppe har derefter været i klemme mellem knast og topstykke. Det betød at knasten ikke passede med krumtap og pumpe => kunne ikke køre og lød grimt ved startforsøg. Ingen fejl på stemplerne og stempelhøjderne er også rimeligt ens.
Selve topstykket ser rigtig fint ud; men der er 3 små revner i hvert forkammer dæksel. Er det alvorligt? Hvor kan man købe nye forkammer dæksler?

mvh
Kurt (ny bruger)
Forhåbentlig kommende T3 ejer

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Revner i forkammer-dæksel på AAZ motor
« Svar #1 Dato: 08. September 2008 kl: 07:01:27 »
Smårevner, der stråler ud fra forkamrenes åbning, er ubetydelige. Er der derimod tale om revner, der strækker sig helt ud til forkammerets kant, så skal du skifte dem.

På Ebay.de kan man tit købe et sæt løse forkamre. Men sætter du nye i, så skal du sørge fro at de har den korrekte overstand i forhold til resten af toppen, så de bliver holdt stramt fast af toppakningen - ellers risikerer man, at de sidder og vrikker og over tid får de slidt huller så stort, at de falder ned i cylinderen. Det er bestemt heller ikke nogen skøn lyd...

Tjek også lige ventilstyrene, når ny toppen er i fri dressur. Kipspil op til 1,3 mm tilladt - men ikke ønskværdigt!
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline jensen-dk

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 64
    • Vis profil
Revner i forkammer-dæksel på AAZ motor
« Svar #2 Dato: 08. September 2008 kl: 13:04:26 »
Revnerne er ca 3-5mm lange fra hullet i forkammeret. Så de får lov at køre en gang mere. Ventilstyr er som nye :D  meget langt fra 1,3mm.

Passer forkammer fra 1,6td på 1,9td?

Jeg kan forestille mig at et forkammer ned i cylinderen vil lyde lige så grimt som da min luftkølede sendte et ventilhoved ind gennem stemplet og ud gennem et 10cm hul i toppen af motorblokken (efter at have ødelagt topstykke, plejlstang, knast og krumtap). :(  Stemplet var i 5 dele og cylinderen var flækket på langs.

mvh
Kurt
Forhåbentlig kommende T3 ejer

PARKHAVE

  • Gæst
Revner i forkammer-dæksel på AAZ motor
« Svar #3 Dato: 08. September 2008 kl: 18:38:51 »
@jensen-dk :lol:  :lol:
Det er det jeg altid siger: Skal man gøre det - skal det gøres ordentligt.
Det lyder som om den gjorde det ordentligt :lol:  :lol:

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Revner i forkammer-dæksel på AAZ motor
« Svar #4 Dato: 08. September 2008 kl: 19:02:31 »
Citat fra: "jensen-dk"
Revnerne er ca 3-5mm lange fra hullet i forkammeret. Så de får lov at køre en gang mere. Ventilstyr er som nye :D  meget langt fra 1,3mm.

Passer forkammer fra 1,6td på 1,9td?

Nej

Jeg kan forestille mig at et forkammer ned i cylinderen vil lyde lige så grimt som da min luftkølede sendte et ventilhoved ind gennem stemplet og ud gennem et 10cm hul i toppen af motorblokken (efter at have ødelagt topstykke, plejlstang, knast og krumtap). :(  Stemplet var i 5 dele og cylinderen var flækket på langs.

Ja, det er nogle grimme oplevelser. Jeg har også selv (dvs. en af mine motorer) spist et forkammer, og det giver ganske rigtigt en temmelig ubehagelig lyd - især det moment, hvor plejlstngen bøjer 30 grader alt imens forkammeret forenes med stempeltoppen i et tæt og hedt kærlighedsforhold...

mvh
Kurt
:wink:
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
Revner i forkammer-dæksel på AAZ motor
« Svar #5 Dato: 08. September 2008 kl: 19:51:08 »
Og sammenligneligt med noget andet ......
Det hele er overstået på et splitsekund.  :D  :D  :D