Vis indlæg

Denne sektion tillader dig at se alle indlæg oprettet af dette medlem. Bemærk at du kun kan se indlæg der er oprettet i områder du i øjeblikket har adgang til.


Emner - WBX Manden

Sider: 1 2 [3] 4 5 ... 9
31
T3'ens ABC. / Diesel bruger olie/presser olie ud ved røret til oliepind
« Dato: 22. November 2006 kl: 17:28:25 »
Indsendt til T3'ens ABC af Jarl:

Min diesel bruger for meget olie/presser olie ud ved røret til oliepinden

Alle motorer bruger olie. Om det er for meget er spørgsmålet. Tolerancen for VW’s dieselmotorer lyder 1 l/1000 km for sugediesel og 1,5 l /1000 km for turbodiesel.

Allerførst skal man gøre sig klart, hvor meget olie motoren faktisk bruger. Konstaterer man et højt olieforbrug efter en lang tur i under varme omstændigheder, kan faldet i oliestand i nogle tilfælde skyldes at en masse kondensvand er fordampet fra olien. Er der tale om et olieforbrug, der kun opstår, når motoren over lange stræk er presset til det yderste, betyder det ikke nødvendigvis, at der er et problem. VW’ tal er opgivet ved normalt brug af bilen.

Olieforbrug skyldes utætheder i motoren og viser sig som blå røg ud af udstødningen. Disse utætheder kan være flere steder i motoren, men der er nogle punkter, hvor de erfaringsmæssigt har stor betydning for olieforbruget.

Pasningen mellem stempler og cylindre er lavet så der er et spillerum på 0,03 mm i varm tilstand. Stempelringene er ekspanderende og har en åbning – der i ny tilstand er 0,20-0,40 mm, når ringen sidder i cylinderen. Ved brug slides både stempel, stempelringe og cylindre, og derved forøges spillerummet mellem komponenterne. Gradvis bliver de dårligere og dårligere til at holde kompressions- og forbrændingstrykket på stemplets overside og der opstår mulighed for at tryk kan passere ned på siderne af stemplerne – blow-by. Samtidig kan den nederste stempelring – olieskraberingen ikke længere skrabe olien med ned og en del olie forbrændes derfor i forbrændingskammeret. Det tryk, der passerer stemplet forsvinder ned i krumtaphuset, og videre gennem krumtaphusudluftningen til indsugningen, hvorfra det kommer ind i forbrændingskammeret. Hvis blow-by’et er meget stort opstår der kraftigt overtryk i krumtaphuset. Luftmængden bliver for stor og kan ikke længere passere hurtigt nok ud til indsugningen. Overtrykket vokser og finder alternative veje ud. Olie, der kommer ud af røret til oliepinden er et typisk eksempel, og snart vil det synes, som om alle motorens pakninger er utætte.

Vær opmærksom på, at vacuumsystemet afleverer sin overskudsluft i krumtaphuset. Undersøg derfor det for utæthed, hvis der er voldsom og pludselig opstået underkompression.

En anden skjult fejl kan være oliefælden i ventildækslets top. Er den tilstoppet, kan motoren ikke komme af den naturlige underkompression.

Et andet sted, hvor olieforbrug kan opstå er i ventilstyrene og deres tætninger. Ventilstyrene på en VW diesel er af messing og er derfor temmelig bløde. Der er opgivet et acceptabelt kipspil for ventilerne på 1,3 mm. Med dette store spillerum kan ventilstyrene ikke selv tætne. Derfor er det meget vigtigt at ventilkapperne, der tætner mellem ventil og ventilstyr faktisk kan holde tæt. På ældre motorer ser man ventilkapper, der er blevet glashårde og ikke længere formår at holde olien tilbage.

Endelig er der for TD’ernes vedkommende en ekstra fejlkilde – turboen. Når jeg nævner den til sidst er det ikke fordi, den er mindst fejlbehæftet, men fordi det er omsonst at fejlsøge på den, hvis motoren laver underkompression. Turboen bliver forsynet med olie under tryk direkte fra oliepumpen altså med 1-5 bar. Denne olie smører akslen, der roterer med mange tusinde omdr./min og under ugunstige temperaturforhold og løber stort set trykløs igennem den 10 mm tykke slange retur til bundkarret. På den ene side af turboakslen hersker trykket fra udstødningsgassen og på den anden side hersker det tryk, som turboen selv opbygger til indsugningen. Der er ingen lukket tætning for olien i enderne af turboakslen – der er i stedet anvendt labyrinttætning, hvilket groft sagt går ud på at olien forhindres i at trænge ud vha. fremspring på akslen og i stedet kastes olien af akslen på grund af omdrejningstallet. Trykforholdene medvirker til at tvinge olien tilbage til bundkarret. Men laver motoren en masse underkompression er der overtryk i bundkarret og pludselig er det måske nemmere for olien at finde ud ved turboakslen. Den olie, der løber fra turboen tilbage til bundkarret må ikke møde nogen form for modstand eller modtryk ellers løber olien ud ved turboakslen. Hermed er der også videregivet en advarsel mod returslanger der ikke mindst har en indre diameter som den oprindelige – 10 mm.

En turbo kan også forårsage olieforbrug hvis luftfilteret er ekstremt tilstoppet. Er det det opstår der vacuum på turboens kompressorside – den suger som en støvsuger efter luft, men kan ikke få noget. Dette vacuum bevirker, at der kan suges olie ud ved turboakslen.

I mange tilfælde er turboen regulært slidt op. Akslen roterer i to små glidelejer, der før eller siden får så meget spillerum, at olien kan finde en let vej ud. Man kan fejlsøge ved at føle efter turboakslens endeslør. Alle turboer har lidt endeslør – der skal jo være plads til oliefilmen. Det er lidt en fornemmelses sag om der er for meget. Vær samtidig opmærksom på, om forrøret eller indsugningsslangen svømmer i olie. I indsugningsslangen er der naturligt altid lidt olie fra krumtaphusudluftningen, men der må ikke være så meget at det drypper fra slangen.

En seriøs fejlsøgning af de her beskrevne problemer indebærer altid en Goller-test og/eller en kompressionstest.

32
T3'ens ABC. / Tomgangs problemer med diesel
« Dato: 17. November 2006 kl: 09:23:38 »
Indsendt af Claus N.

Da jeg skiftede motor i min t3, havde jeg stor problemer med at få den til at stå i tomgang, det var endten over 2000 omdrejninger eller også så helt normal tomgang. Jeg spurgte en masse mek, men ingen vidste hvad det var, før jeg kørte til bosch. Der sidder en konisk skrue under pumpen. som var skiftet ud med en alm. bolt. Det gjorde at regulatoren ikke kunne finde ud af noget som helst. Det var den dyreste bolt jeg nogensinde har fået skiftet. ( Bosch timeløn =47 kr pr påbegyndt 10 min) og da den anden bolt åbenbart havde siddet der et stykke tid, og havde smadret bøsningen i hullet, måtte de være lidt kreative derinde, med en større konisk bolt.
Så hvis andre har samme problem, så prøv at tjekke din bolten på undersiden af pumpen.
Mvh. Claus N.

33
T3'ens ABC. / Sådan udluftes kølesystemet på WBX (delvis også for Diesel)
« Dato: 16. November 2006 kl: 18:20:53 »
Indsendt af Mads-kaa

Motoren skal altid være kold, væsken fylder mindst og skolder dig ikke når du åbner ekspansionsbeholderen. Brug altid fuldsyntetisk (som regel rødlig) kølervæske og ikke glycolbasseret (som regel blålig), så dine topstykker ikke tærer væk!
Inden du går igang skal udluftningsskruen på termostat-huset drejes.
Se efter pølsefingeren!



Når du drejer den mod uret åbner du den, med uret lukker du den. Den skal være åben når du udlufter!
Så fylder du ekspansionsbeholderen og ekstra beholderen(den du kan se gennem nummerplade klappen).
Når du så skal udlufte skal motoren kører med ca. 2000 omd., forenden skal hæves ca. 40cm og så ellers udluft til der ikke kommer luft ud. Udluftningen sidder i øverste venstre hjørne af køleren. Husk at fylde ekspansionsbeholderen fra tid til anden.
Når du er færdig check begge beholdere er fyldt til max, og kør en lang tur, og glæd dig over at der ikke er flash fest på dit instrumentbord![/img]

34
T3'ens ABC. / Velkommen til T3\'ens ABC
« Dato: 16. November 2006 kl: 17:42:44 »
Hej Vognkammerater :!:

Mit ønske med at dette forum er, at det bliver et sted hvor vi samler de gode "how to do" indlæg og at det skal fungere som en vidensdatabase ala www.T3-infos.de  hvor der kan findes vejledninger til, hvordan man f.eks. laver dobbelt batterier, skifter den forreste varmeblæser mv. .
Samtidig skal svar på de mest almindelige spørgsmål være at finde, f.eks. "hvilke alufælge passer på min T3", "hvorfor ryger min dieselmotor så meget" og "hvordan udluftes kølesystemet" osv. osv.

Forummet er lukket, men har du materiale hertil, så skriv enten en mail el. PM

Mvh.
Rasmus

35
Dine Projekter... / Mercedes is the way to go boys!
« Dato: 04. November 2006 kl: 22:04:25 »
Jeg giver Jan ret..

Her er de Mecedes AMG bremsekalibre til foran jeg kom til at købe på ebay.

4 stempler i hver, ta'r en ventileret skive på ca. 320 x 25-30 stykker

Nu vil jeg edermame kunne stoppe den vogn !!!  :twisted:

Nu er jeg ved at ha nok projekter til denne vinter...  :lol:

Heldigvis har jeg fået en Toyota Corolla at køre rundt i mens og så er det sku' noget nemmere at mekke på sin vogn. :D

36
Diverse / Justering af køleluft
« Dato: 01. November 2006 kl: 20:33:36 »
nå ok, jeg kan se der er en livlig debat igang her...

37
Diverse / Justering af køleluft
« Dato: 01. November 2006 kl: 20:31:53 »
øøøhhh, justere køleluften  :?:

Kan man justere den ?

Du mener vel ikke "varmeluften" til forruden ?

38
Diverse / varmehjælp
« Dato: 30. Oktober 2006 kl: 22:38:52 »
Citat fra: "vw1981"
hej jeg har en 2,0 benzin fra 81. luftkølet

det er nede ved udstødningen der sider nogen spjæl på hvad heder de????

mvh michael


øøøhhh varmekassespjæl måske !?  :roll:

Prøv evt. at spørg på vwnettet..

39
Dine Projekter... / Hvordan laves samlinger så ikke de ruster igen !?
« Dato: 26. September 2006 kl: 21:19:02 »
Det er et spørgsmål jeg håber at have fundet svaret på..  :roll:

Her er udgangspunktet.. det er knap 3 år siden jeg heloplarkerede bilen og nu er samlingerne ved at være så rustne, at det begynder at gøre ondt inden i når man kigger på dem.
Det bobler og bobler...









Efter først at have renset samlingerne med en stålbørste på en vinkelsliber, dernæst "deca..et eller andet" sliber fra Silvan og til sidst rense ud med en hobbykniv og sandblæste det hele rent.
Efter rensning blev der sprøjtet tynd voks ind i revnen.
Med en varmeblæser blev voksen blæst/varmet ind, der samtidig gør voksen HELT tyndflydende som vand og den trænger rigtig godt ind.

Efter voksning, svejsede jeg samlingen i punkter af 3 sektioner med én klat ad gangen og kølede med trykluft umiddelbart efter hver klat.

Så kom det til at se sådan her ud:






Da jeg ikke havde tid til at lave det færdigt samme dag, fik samlingen en god gang voks til at lukke for vand osv.



Forsættelse følger....

40
Dine Projekter... / Så kom Carat kofangerene endenlig på !
« Dato: 26. September 2006 kl: 20:40:23 »
Ja, nu er de malet og monteret

Lækkert ser det jo ud  :lol:

Dog mangler jeg stadig at få den sorte sneploven under forkofangeren på  :wink:

41
Diverse / Sænkning
« Dato: 26. September 2006 kl: 10:40:10 »
Jo det er rigtigt..

Mine fjedere er nogle 45mm sækningsfjedere fra ProjekZwo med korte gasstøddæmpere  8)

42
Diverse / Hvem ejer Whitestar der kørte i Valby 8. sep. ?
« Dato: 09. September 2006 kl: 00:13:59 »
Hej

Jeg så en MEGET fin Whitestar køre forbi Valby station ved 10-tiden i formiddags.

Det var en diesel og føren så ud til at have fint tøj på (jakkesæt el. lign)
Kan det tænkes at der bruges en T3 til limokørsel i KBH ?  :lol:

Er der nogen der ved hvem det kunne være ?

43
Diverse / Endnu en alternativ motor
« Dato: 30. August 2006 kl: 21:36:29 »
http://www.bostig.com/

Faldt lige over denne her Ford Zetec -> Vangon conversion

Meget fed side og tjek lige videoerne!

Sådan en Ford Zetec 2.0 med kompressor og 210 hk rykker meget godt  :shock:

44
Dine Projekter... / Projekt T4 skivebremser bag på
« Dato: 21. August 2006 kl: 22:43:23 »
Hallå!

Her er lidt om de projekter jeg skal i gang med den kommende tid..

Jeg vil have metaliseret alle bærearme og det der hører til.
Her er undervognen fra Solows bus, som det skal gå ud over:

 



Så skal der skivebremser på bagi og 280 mm ventilerede skiver foran. Her en lille smagsprøve:

   

Nu har jeg lavet mit kompressor projekt til et skoleprojekt, så der er en chance for jeg kommer i gang  :lol:

Sååå nu er det bare at hoppe op på hesten !

45
Diverse / Excentrisk skive på bærearm rustet væk/mangler
« Dato: 06. August 2006 kl: 23:08:02 »
Mener de har dem hos Hovwdiaudi... :roll:

Sider: 1 2 [3] 4 5 ... 9