Forfatter Emne: Ny motor (1)  (Læst 4421 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline WBX Manden

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.746
    • Vis profil
Ny motor (1)
« Dato: 05. August 2008 kl: 19:54:51 »
Se problemt ligger i at komme over 130 hk, for her kan standart dyserne teoretisk set ikke levere benzin nok. Derfor ligger den magiske grænse mellem 120 og 130 hk.

Vil du ha mere en det, skal man som jeg ud i noget programerbart indsprøjtning (Megasquirt, VEMS og hvad de nu hedder allesammen) Her kan man selv styre alle parametere for indsprøjtning og evt. tænding, hvilket gør større dyser kan anvendes.

Med en Haynes bog i hånden (evt. også en bentley manual), et fornuftigt udvalg af værktøj, t3nettet og lidt tålmodighed vil jeg tro du godt selv kan klare opgaven til de 120-130 hk.
+130 hk. koster både flere penge og læsning. Alt afhænger hvilken vej du vælger! (turbo, kompressor, flere omdrejninger, flere kubik :wink:
Transporter \'89 opklodset til mindre travle tider.
Ombygning og opgraderings projekter: http://t3nettet.dk/index.php?topic=2304.0

"Diesel er kun for playboys."

Carsten

  • Gæst
Ny motor (1)
« Svar #1 Dato: 05. August 2008 kl: 21:11:28 »
jeg har en så-godt-som-ny bentley manual du kan hente i birkerød for 400 - den er et niveau over mig...

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
Ny motor (1)
« Svar #2 Dato: 05. August 2008 kl: 21:24:00 »
Og du kan prøve at kigge på www.dba.dk der kan man ofte finde de rep. bøger man ikke selv er i besiddelse af.

Offline WBX Manden

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.746
    • Vis profil
Ny motor (1)
« Svar #3 Dato: 05. August 2008 kl: 21:28:40 »
Som udgangspunkt synes jeg du skal finde en 2,1 DJ el. MV motor, så har du også noget at køre i mens du skruer.

Mit forslag er som følger:

-køb en anden knast (f.eks. Engle W100, men bedre alternativer kan nok findes) Pris: ca. 1000 kr.
- opgrader til T1 massive ventilløftere Pris: ca. 2500 kr. inkl. løftere
- andet vippetøj og justeringsskruer Pris: ca. 1000 kr.
- nye CrMo stødstænger Pris: ca. 500 kr.
- bedre udstødningssystem med mere flow Pris: 0- xx000 ? kr.
- lidt nulring og tilpasning af topstykker, ventiler, indsugnings- og udstødningskanaler osv. Pris: 0 kr.

Motoren ville jeg selvfølgelig også renovere med nye lejer, oliepumpe pakninger osv.

Mads Kaa er i gang med denne model.
Transporter \'89 opklodset til mindre travle tider.
Ombygning og opgraderings projekter: http://t3nettet.dk/index.php?topic=2304.0

"Diesel er kun for playboys."

Offline WBX Manden

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.746
    • Vis profil
Ny motor (1)
« Svar #4 Dato: 05. August 2008 kl: 21:39:00 »
Transporter \'89 opklodset til mindre travle tider.
Ombygning og opgraderings projekter: http://t3nettet.dk/index.php?topic=2304.0

"Diesel er kun for playboys."

Offline WBX Manden

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.746
    • Vis profil
Ny motor (1)
« Svar #5 Dato: 05. August 2008 kl: 22:35:51 »
Tjaaa... man behøver jo ikke sætte selve kat'en på MV'ern :idea:

Dog er DJ'erens høje komp. forhold godt for virkningsgraden og effekten.
MV styringen er god for brændstoføkonomien.

En DJ med MV styrring er i mine øjne den perfekte løsning med standart komponenter
Transporter \'89 opklodset til mindre travle tider.
Ombygning og opgraderings projekter: http://t3nettet.dk/index.php?topic=2304.0

"Diesel er kun for playboys."

Offline WBX Manden

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.746
    • Vis profil
Ny motor (1)
« Svar #6 Dato: 06. August 2008 kl: 10:17:57 »
Citat fra: "Trolling"
Kan huske fra da min gamle 2.1 DJ smed et ben ud af siden.


Jeps, been there !  :oops:

Derfor skal plejlstængerne ALTID renoveres eller skiftes når man renoverer !
Transporter \'89 opklodset til mindre travle tider.
Ombygning og opgraderings projekter: http://t3nettet.dk/index.php?topic=2304.0

"Diesel er kun for playboys."

Mads-kaa

  • Gæst
Ny motor (1)
« Svar #7 Dato: 06. August 2008 kl: 11:45:49 »
Citat fra: "WBX Manden"
Citat fra: "Trolling"
Kan huske fra da min gamle 2.1 DJ smed et ben ud af siden.


Jeps, been there !  :oops:

Derfor skal plejlstængerne ALTID renoveres eller skiftes når man renoverer !


Man skal i hvert fald huske at skifte strækboltene, ikke? :wink:

/Mads

Offline WBX Manden

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.746
    • Vis profil
Ny motor (1)
« Svar #8 Dato: 06. August 2008 kl: 11:52:17 »
Citat fra: "Mads-kaa"

Man skal i hvert fald huske at skifte strækboltene, ikke? :wink:

/Mads


Det er ikke nok!

btw. boltene var hele på min crashede motor, det var lejeoverfaldene til gengæld ikke  :P (mit bud er 8 ud af 10 WBX crash skyldes ovale "bigends" på plejlstængerne)
Transporter \'89 opklodset til mindre travle tider.
Ombygning og opgraderings projekter: http://t3nettet.dk/index.php?topic=2304.0

"Diesel er kun for playboys."

Mads-kaa

  • Gæst
Ny motor (1)
« Svar #9 Dato: 06. August 2008 kl: 12:01:10 »
Citat fra: "WBX Manden"
Citat fra: "Mads-kaa"

Man skal i hvert fald huske at skifte strækboltene, ikke? :wink:

/Mads


Det er ikke nok!

btw. boltene var hele på min crashede motor, det var lejeoverfaldene til gengæld ikke  :P (mit bud er 8 ud af 10 WBX crash skyldes ovale "bigends" på plejlstængerne)


Hvorfor sker det på en nyrenoveret motor? Var det ikke nye lejer??

/Mads

Offline WBX Manden

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.746
    • Vis profil
Ny motor (1)
« Svar #10 Dato: 06. August 2008 kl: 12:02:47 »
Citat fra: "Mads-kaa"
Hvorfor sker det på en nyrenoveret motor? Var det ikke nye lejer??
/Mads


Jo, men jeg havde "glemt" at tjekke ovaliteten på plejlstængerne !
Transporter \'89 opklodset til mindre travle tider.
Ombygning og opgraderings projekter: http://t3nettet.dk/index.php?topic=2304.0

"Diesel er kun for playboys."

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Ny motor (1)
« Svar #11 Dato: 06. August 2008 kl: 12:44:08 »
Jeg har en WBX 2.1 DJ der kan høres og køres i bilen.

Den står i Jylland..

Du får lige en PM

/Jan
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Herr_Jensen

  • Gæst
Ny motor (1)
« Svar #12 Dato: 06. August 2008 kl: 16:18:03 »
Citat fra: "WBX Manden"

Mit forslag er som følger:

-køb en anden knast (f.eks. Engle W100, men bedre alternativer kan nok findes) Pris: ca. 1000 kr.
- opgrader til T1 massive ventilløftere Pris: ca. 2500 kr. inkl. løftere
- andet vippetøj og justeringsskruer Pris: ca. 1000 kr.
- nye CrMo stødstænger Pris: ca. 500 kr.
- bedre udstødningssystem med mere flow Pris: 0- xx000 ? kr.
- lidt nulring og tilpasning af topstykker, ventiler, indsugnings- og udstødningskanaler osv. Pris: 0 kr.


Sikke dog en spaendene lille traad. Kan man med den indk0bs liste faa sig 120-130 hk ud af en MV'er?

Vil sliddet paa bussen blive st0rrer pga. de exta hk?

Kan man skrue katten af? Forurener den saa ikke for meget til at klare syn? Jeg er godt klar over man ikke bare kan hive den af. Er det MegaSquirt eller dets lige som erstatter Kat'ens funktion?

Mange tak

 - Jensen

PS: Naar der staar 'LIFT 420, DURATION 276' hvad betyder det saa helt praecist?

Mads-kaa

  • Gæst
Ny motor (1)
« Svar #13 Dato: 06. August 2008 kl: 16:21:58 »
Citat fra: "Herr_Jensen"
Citat fra: "WBX Manden"

Mit forslag er som følger:

-køb en anden knast (f.eks. Engle W100, men bedre alternativer kan nok findes) Pris: ca. 1000 kr.
- opgrader til T1 massive ventilløftere Pris: ca. 2500 kr. inkl. løftere
- andet vippetøj og justeringsskruer Pris: ca. 1000 kr.
- nye CrMo stødstænger Pris: ca. 500 kr.
- bedre udstødningssystem med mere flow Pris: 0- xx000 ? kr.
- lidt nulring og tilpasning af topstykker, ventiler, indsugnings- og udstødningskanaler osv. Pris: 0 kr.


Sikke dog en spaendene lille traad. Kan man med den indk0bs liste faa sig 120-130 hk ud af en MV'er?

Vil sliddet paa bussen blive st0rrer pga. de exta hk?

Kan man skrue katten af? Forurener den saa ikke for meget til at klare syn? Jeg er godt klar over man ikke bare kan hive den af. Er det MegaSquirt eller dets lige som erstatter Kat'ens funktion?

Mange tak

 - Jensen


Kat'en kan tages af uden problemer, men du skal beholde lambda-sonden. Jeg mener din bil er i øvrigt så ny at den skal have kat, men man kan få race-kat's hvis det er helt vildt.
På en syncro ville jeg nok gå efter en lidt anden opsætning, med mere bundtræk pga. vægt osv.

/Mads

Mads-kaa

  • Gæst
Ny motor (1)
« Svar #14 Dato: 06. August 2008 kl: 18:27:40 »
Citat fra: "Trolling"
Citat fra: "WBX Manden"
Som udgangspunkt synes jeg du skal finde en 2,1 DJ el. MV motor, så har du også noget at køre i mens du skruer.

Mit forslag er som følger:

-køb en anden knast (f.eks. Engle W100, men bedre alternativer kan nok findes) Pris: ca. 1000 kr.
- opgrader til T1 massive ventilløftere Pris: ca. 2500 kr. inkl. løftere
- andet vippetøj og justeringsskruer Pris: ca. 1000 kr.
- nye CrMo stødstænger Pris: ca. 500 kr.
- bedre udstødningssystem med mere flow Pris: 0- xx000 ? kr.
- lidt nulring og tilpasning af topstykker, ventiler, indsugnings- og udstødningskanaler osv. Pris: 0 kr.

Motoren ville jeg selvfølgelig også renovere med nye lejer, oliepumpe pakninger osv.

Mads Kaa er i gang med denne model.


Skal bare lige sikre mig at det er den korrekte knast?
http://www2.cip1.com/ProductDetails.asp?ProductCode=ACC-C10-5265

Korrekte ventil løftere eller?
http://www.mooreparts.com/store/product/630/AC109308/


Knasten er den Rasmus henviser til, men der er mange andre på markedet.

Løfterene er også de rigtige, men husk at blokken skal modificeres inden du kan bruge type 1 løftere. Allrounder herindefra kan måske hjælpe dig med det.

Rasmus' Rakarör udstødning er kun de bageste potter, forrørene er std., og det er så vidt jeg ved hyldevarer.

/Mads