Forfatter Emne: Kim\'s badroadcamper projekt MS 4x4 \"Ulven\"  (Læst 114761 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Marhhp

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 45
    • Vis profil
Kim\'s badroadcamper projekt MS 4x4 \"Ulven\"
« Svar #210 Dato: 12. September 2015 kl: 13:09:53 »
Citat fra: "porteren" post=122523
2 x 50 WP solceller monteret på 2 mm alu plader.

Alupladerne ligger oven på rillerne i taget, Det giver 10 mm luft under solcellerne. Det har 2 fordele: For det første bliver solcellerne afkølet af luftgennemgangen, hvilket har den fordel, at de bliver mere effektive. Solceller taber effekt, når de bliver for varme.

Desuden har mellemrummet den fordel, at der bliver mindre varmt i bilen, når solen skinner på taget.


[attachment=20320]P9081008.jpg[/attachment]


Hvor er de indkøbt henne og hvad driver de? Det er ret smart med sådan nogle ellers.
Martin
You do not retire from surfing - unknown.

Offline porteren

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.112
    • Vis profil
  • By: Jelling
Kim\'s badroadcamper projekt MS 4x4 \"Ulven\"
« Svar #211 Dato: 14. September 2015 kl: 12:10:21 »
Citér

 Hvor er de indkøbt henne og hvad driver de? Det er ret smart med sådan nogle ellers.
 Martin


De er indkøbt hos firmaet Matronics

https://www.matronics.dk/kategori/baad-og-camping/solceller-og-tilbehoer/produkt/50-wp-letvaegt-solcelle-paneler-12v

og de driver køleskab, oliefyr, lys i camperdelen samt vedligeholder både 210 Amp/t
forbrugsbatteri og 100 Amp/t startbatteri.



Citér
Har brugt aftennen på at læse hele Kims tråd. Nydt den flotte beskrivelse af opbygningen og og de lækre fotos samt kommentarerne. Sikken et køretøj. Har selv drømmen om en sådan opbygget bil. Så kigger på 4x4 i T3 eller med stjerne. Er ejer af den forkerte : T4 syncro.


Tak skal du ha og velkommen til T3Nettet, Anker
Mvh.
Kim W


Har haft: Arnold. T3 Syncro 2,1 MV. 1989, med 2 spær, decoupler, lange ben og halvhøjt tag

Har: Vanessa. T4 Syncro 2,5 TDI 102 hk. 2001. Lang snude m. AXL motor.
Tidligere polizei buss
 
En syncro med beboelsesfaciliteter er ikke en camper. ----  Det er en expeditionswagen

Offline porteren

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.112
    • Vis profil
  • By: Jelling
Kim\'s badroadcamper projekt MS 4x4 \"Ulven\"
« Svar #212 Dato: 21. September 2015 kl: 15:08:04 »
Der var ikke plads til den samme kommunale affaldsposeholder, som jeg brugte i Arnold. Skabet ved siden af køleskabet blev simpelthen for smalt.

Så jeg konstruerede lige denne løsning med pedalspand. Eneste ulempe er at hvis jeg skal have drejet passagersædet rundt, er det nødvendigt af flytte pedalspanden. Den er desværre ca 20 mm for høj.

Til gengæld er der blevet plads til affaldsposer, toiletvæsker mm, i det lille magasin og en holder til ratlåsen blev der også en fast plads til.


[attachment=20367]P9211013.jpg[/attachment]


[attachment=20368]P9211015.jpg[/attachment]
Mvh.
Kim W


Har haft: Arnold. T3 Syncro 2,1 MV. 1989, med 2 spær, decoupler, lange ben og halvhøjt tag

Har: Vanessa. T4 Syncro 2,5 TDI 102 hk. 2001. Lang snude m. AXL motor.
Tidligere polizei buss
 
En syncro med beboelsesfaciliteter er ikke en camper. ----  Det er en expeditionswagen

Offline porteren

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.112
    • Vis profil
  • By: Jelling
Kim\'s badroadcamper projekt MS 4x4 \"Ulven\"
« Svar #213 Dato: 29. September 2015 kl: 13:33:29 »
Jeg har nu opsat gardiner både mellem køkken/alrummet og soveværelset samt ind til toilettet.

På toilettet har jeg opsat holder til ekstra toiletruller mm.

Man kan iøvrigt lige ane at solcellerne giver 13,8 V, selv ved den lave efterårssol


[attachment=20400]P9291021.jpg[/attachment]


[attachment=20401]P9291022.jpg[/attachment]


[attachment=20402]P9291023.jpg[/attachment]
Mvh.
Kim W


Har haft: Arnold. T3 Syncro 2,1 MV. 1989, med 2 spær, decoupler, lange ben og halvhøjt tag

Har: Vanessa. T4 Syncro 2,5 TDI 102 hk. 2001. Lang snude m. AXL motor.
Tidligere polizei buss
 
En syncro med beboelsesfaciliteter er ikke en camper. ----  Det er en expeditionswagen

Offline porteren

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.112
    • Vis profil
  • By: Jelling
Kim\'s badroadcamper projekt MS 4x4 \"Ulven\"
« Svar #214 Dato: 03. Oktober 2015 kl: 13:40:15 »
Pay back time.

Det er nu på tide, at Ulven begynder at tage del i familiens pligter.
Inkørsel af den årlige høst af tørret brænde er begyndt. Det er gået næsten smertefrit trods Ulvens størrelse.

Der skal lige væltes 4 træer, så han lettere kan komme rundt på brændepladsen. Det gør dog ikke så meget da der alligevel skal væltes 50-60, træer til næste års fyring  :unsure:

Hold kæft hvor er det rart med servostyring, når man skal bakke med en trailer :P

[attachment=20428]PA031024.jpg[/attachment]


[attachment=20429]PA031025.jpg[/attachment]


[attachment=20430]PA031026.jpg[/attachment]
Mvh.
Kim W


Har haft: Arnold. T3 Syncro 2,1 MV. 1989, med 2 spær, decoupler, lange ben og halvhøjt tag

Har: Vanessa. T4 Syncro 2,5 TDI 102 hk. 2001. Lang snude m. AXL motor.
Tidligere polizei buss
 
En syncro med beboelsesfaciliteter er ikke en camper. ----  Det er en expeditionswagen

Offline vw_madsen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.550
  • Ud og se i gammel vw
    • Vis profil
  • T3 model: NANGIJALA EXPRESSEN
  • By: 4600 køge
Kim\'s badroadcamper projekt MS 4x4 \"Ulven\"
« Svar #215 Dato: 03. Oktober 2015 kl: 19:06:33 »
Hvis jeg ikke har sagt det TOTALIORDEN
Følg min tråd. På http://t3klubben.dk/forum/index.php?topic=53.0
MVH. Mads Sandfeld.
tlf 21770306

T3 Woods`stuck Madsens syncro
t2 pannel van 1955
vw beach buggy 1967
vw safari 1967
suzuki wagon 2000
yamaha 4 g dx 1979
T3klub medlem nummer 19.

Offline POLLE955

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.765
    • Vis profil
  • T3 model: 1982 vestfalia aaz diesel
  • By: 4700 Næstved
Kim\'s badroadcamper projekt MS 4x4 \"Ulven\"
« Svar #216 Dato: 03. Oktober 2015 kl: 22:44:06 »
Hej Kim det er en fantastisk bil du har fået bygget dig ,det er super inspiration for os alle ,selv for en tømrer er der kun ros for de fede detaljer ,men jeg kan se du har samme trailer som mig ,det er en dejlig stor trailer men pas nu på vægten ellers kan du bøje dine aksler ,taler af erfaring  :( ,de er temmelig dyre at skifte .
Hilsen Poul
Speed Kills - Drive A Bus And Live Forever!
Vestfalia camper aaz diesel 1982 , Audi A2 ,14 tdi,Skoda fabia 1,2 tsi 105 hk ,Skoda Octavia 1,2 tsi 105 hk .20680265
Næstved 4700

Offline porteren

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.112
    • Vis profil
  • By: Jelling
Kim\'s badroadcamper projekt MS 4x4 \"Ulven\"
« Svar #217 Dato: 04. Oktober 2015 kl: 07:02:21 »
Tak Mads og Poul.

Ja, det er en dejlig stor trailer, men også nemt håndterbar pga. den lave vægt. Indtøbt i den størrelse fordi der kan ligge en fuld størrelse krydsfinerplade fladt i den.

Problemet med overlæs er ikke så stort om efteråret, når træet er tørt, men med nyfældet træ, der vejer næsten det dobbelte, har den nogen gange været lidt i knæ, så tak for advarslen. :huh:
Mvh.
Kim W


Har haft: Arnold. T3 Syncro 2,1 MV. 1989, med 2 spær, decoupler, lange ben og halvhøjt tag

Har: Vanessa. T4 Syncro 2,5 TDI 102 hk. 2001. Lang snude m. AXL motor.
Tidligere polizei buss
 
En syncro med beboelsesfaciliteter er ikke en camper. ----  Det er en expeditionswagen

Offline porteren

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.112
    • Vis profil
  • By: Jelling
Kim\'s badroadcamper projekt MS 4x4 \"Ulven\"
« Svar #218 Dato: 25. Oktober 2015 kl: 11:00:30 »
Vi har nu været på et par 3 dages ture med Ulven, lidt rundt i det Sønderjyske og i det Nordtyske, og det er tid til en status.

Den virker lidt mere trang at opholde sig i end Arnold, men så er der jo til gengæld både separat toilet, to faste sovepladser og et permanent opslået bord, så det er jo ikke så underligt.
Alt fungerer fint, men jeg var jo vandt til, at alt havde sin faste plads i Arnold, så det er mærkbart at der mangler en del skabe og ophæng til bl.a. køkkengrej og andet, men det bliver lavet løbet af efteråret og vinteren.

Ulven følger fint med på både landevej og motorvej, men jeg kan godt mærke at den er blevet tungere, efterhånden, som der er kommet udstyr i den. Jeg vil skyde på at den er oppe i nærheden af 3 tons. Jeg skal have den på vægten, men først når den er ved at være færdig.

Det har hele tiden været min mening, at den skal chippes ca. 20 % til 190 hk og 400 Nm,  og det glæder jeg mig til. Brændstoføkonomien er ikke helt så god som jeg forventede; knap 8 km/l på sådan en tur. Måske kan en chipning også forbedre den. De store General Grabber AT2 dæk, er nok en del af årsagen, for som Erik (Mølle) siger: Det koster at fyre med mahogni :P ?

Man skal være lidt efter den i kurverne, nok også pga. de store dæk på lidt for smalle fælge (6,5”) De store knopper på Grabberne giver lidt understyring, som jeg ikke helt har vænnet mig endnu, men alt i alt er den fed at køre i.

Energimæssigt er jeg godt tilfreds. Efter tre døgn kom vi hjem med fuldt opladede batterier, uden at have været koblet til landstrøm, og kun med få timers kørsel.

De to 50 Wp solceller giver sammen med mit 210 Amp gelbatteri et fint energilager, selv på denne årstid. Der var på turene, ikke så megen sol, og den der var, stod meget lavt.

Som tommelfingerregel kan et blybatteri max optage 10% af sin pålydende værdi i timen, så en times kørsel med generator giver næsten dobbelt så meget energi på kontoen, på et 210 Amp batteri, som det gør på et 120 Amp.

Køleskabet er, som tidligere nævnt, blevet isoleret med 20 mm ekstra skum og har fået en bedre luftforsyning til fordamperen, og Webastoen bruger trods dobbelt størrelse, af den der var i Arnold, ikke væsentligt mere strøm.

Den 3 l pedalspand, som jeg brugte som skraldespand, viste sig at være for lille. 2 maste øldåser i, og der kunne dårligt være mere. Så den er skiftet ud med en 5 l.  Det krævede lidt modificering af holderen, men det var det værd.

Nu mangler jeg bare at gøre den (næsten) færdig, og det regner jeg med at bruge det næste halve år til.


[attachment=20586]IMG_0167.jpg[/attachment]


[attachment=20587]IMG_0249.jpg[/attachment]


[attachment=20588]IMG_0278.jpg[/attachment]
Mvh.
Kim W


Har haft: Arnold. T3 Syncro 2,1 MV. 1989, med 2 spær, decoupler, lange ben og halvhøjt tag

Har: Vanessa. T4 Syncro 2,5 TDI 102 hk. 2001. Lang snude m. AXL motor.
Tidligere polizei buss
 
En syncro med beboelsesfaciliteter er ikke en camper. ----  Det er en expeditionswagen

Offline kh

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.699
    • Vis profil
Kim\'s badroadcamper projekt MS 4x4 \"Ulven\"
« Svar #219 Dato: 26. Oktober 2015 kl: 10:26:00 »
Spørger lige til din Victron-lader fra solpanelerne, fungerer det,
Den lille "lus" inde bag sikringen, hvordan har du anbragt den ?

Hvis jeg forstår dig rigtigt kan vi få mere ud af vores strøm ved at øge batteristørrelsen til ca. 150 amp. i stedet for det på 115, (som i øvrigt er stået af) ?

http://erlalolland.dk/index.htm

Hvis du ikke har læst om de to her, så prøv at kigge på deres "Erwin" ikke mindst om Lithium batterier, de koster bare en formue.

I øvrigt, Tak for din fine beskrivelse af om/opbygningen af Ulven.

Mvh. Kurt.
Spurve flyver i flok.
Ørne flyver alene.
Tlf. 40314032

Offline porteren

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.112
    • Vis profil
  • By: Jelling
Kim\'s badroadcamper projekt MS 4x4 \"Ulven\"
« Svar #220 Dato: 26. Oktober 2015 kl: 11:43:07 »
@ Kurt

Min Victron spændingsregulator fungerer rigtigt godt.
Lusen skal du kun bruge, hvis du har sluttet noget, f.eks en 220V inverter, direkte til "load" udgangen.
Den beskytter så dit batteri mod manglende opladning og for stort forbrug på "Load" udgangen.
Jeg bruger overhovedet ikke "load" udgangen, da jeg kører alt over mine batterier.

Ud over at have en større batterireserve med et 150amp/h batteri, kan du også opmagasinere mere strøm fra generatoren pr. kørt time.
Som tommelfingerregel max. 11,5 Amp pr. time på et 115 Amp/h batteri mod 15 amp pr. time på et 150 amp/h batteri. Altså kan du ved en times kørsel opspare (lade) ca. 30% mere til senere brug.

Jeg har med stor glæde fulgt med på Lars og Erlings hjemeside, de sidste par år, og læst om deres eventyr. Vi har også kommunikeret lidt pr. mail.
Sidste år, da vi kom kørende i Arnold, så vi dem så tilfældigvis holde på en rasteplads på Vestfyn, og standsede og fik en snak med dem. Hyggelige fyre.

Erwin har mange ekstra faciliteter, så det er måske en nødvendighed at prøve at holde vægten nede, selv om det koster.
Mvh.
Kim W


Har haft: Arnold. T3 Syncro 2,1 MV. 1989, med 2 spær, decoupler, lange ben og halvhøjt tag

Har: Vanessa. T4 Syncro 2,5 TDI 102 hk. 2001. Lang snude m. AXL motor.
Tidligere polizei buss
 
En syncro med beboelsesfaciliteter er ikke en camper. ----  Det er en expeditionswagen

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
Kim\'s badroadcamper projekt MS 4x4 \"Ulven\"
« Svar #221 Dato: 26. Oktober 2015 kl: 21:23:42 »
Det er så fed en bil efterhånden som du får puttet flere og flere detaljer i den.  :)

Offline porteren

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.112
    • Vis profil
  • By: Jelling
Kim\'s badroadcamper projekt MS 4x4 \"Ulven\"
« Svar #222 Dato: 27. Oktober 2015 kl: 11:53:14 »
Citér
Det er så fed en bil efterhånden som du får puttet flere og flere detaljer i den. :)   



Tak Allan.


Ulven har taget på. Over 600 kg siden den var en tom varevogn.

I mit statusindlæg gættede jeg på en køreklar vægt på ca. 3 tons, og efter dette gæt blev jeg nysgerrig for at se hvor meget, jeg i virkeligheden havde at gøre godt med.

På vores lokale grovvarefirmas brovægt, sagde den 3080 kg. Det er inclusive en fuld 100 l. dieseltank, lidt drikkevand, en halvfyldt PortaPotti, campingbord og stole mm. Så altså køreklar vægt.

På registreringsattesten, siger den 2445 kg køreklar, hvilket giver en forøgelse på 635 kg.

Jeg mangler stadigvæk nogle små overskabe, isolering, loftsbeklædning, beklædnig af bagdørene mm, men det øger næppe vægten med ret meget, så lidt er der til baggage, reservedele, waffleboards og lign.

Jeg er lidt i tvivl om hvorvidt max. vægten på 3500 kg inbefatter føreren og passager, men jeg kan forstå, at en overvægt på under 7% er acceptabel. Det giver mig et par hundrede kilo mere at disponere over.
(Erik, jeg vil meget gerne have din kommentar til dette. Jeg er ret sikker på, at det har du styr på :) )

En ting der glædede mig meget, var at vægtfordelingen på akslerne var nøjagtig 50% på hver. Så vidt jeg ved, er det noget af det, der gør, at T3 syncroer har så gode terræegenskaber, og at det er noget, man tilstræber på 4WD'er.

Jeg går ud fra, at det også forbedrer køreegenskaberne ved glatførekørsel.

Det jeg desværre glemte at veje,er den sideverts vægtfordelig. Jeg har prøvet at fordele vægten af møbler mm, lige meget i begge sider, men det er svært at bedømme, så han må på vægten igen.
Mvh.
Kim W


Har haft: Arnold. T3 Syncro 2,1 MV. 1989, med 2 spær, decoupler, lange ben og halvhøjt tag

Har: Vanessa. T4 Syncro 2,5 TDI 102 hk. 2001. Lang snude m. AXL motor.
Tidligere polizei buss
 
En syncro med beboelsesfaciliteter er ikke en camper. ----  Det er en expeditionswagen

Offline Fynboen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 628
    • Vis profil
  • By: 5600 Faaborg
Kim\'s badroadcamper projekt MS 4x4 \"Ulven\"
« Svar #223 Dato: 27. Oktober 2015 kl: 16:17:53 »
Hvis de 3500 kg du nævner er totalvægten, så er det med ALT, altså inklusive personer og last.

Hilsen Fynboen.
Tidligere biler:1987 camper, 1988 Multivan  AAC motor. Rød med hybrid-gearkasse. 1 spær.
 T4 2,5 TDI Van. Desværre ingen T3'er i garagen mere.
Sommer: VW T4 ATLANTIS  2,5 TDI  2002
Hverdag: VW Polo BMT 1,0 TSI 95  2017

Offline Erik

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.190
  • Er den konstruktivt ændret??? DET KAN DU BANDE PÅ.
    • Vis profil
  • T3 model: Doka Syncro 1,9 TDI
  • By: Solrød Strand
Kim\'s badroadcamper projekt MS 4x4 \"Ulven\"
« Svar #224 Dato: 27. Oktober 2015 kl: 18:54:08 »
Citat fra: "Fynboen" post=123320
Hvis de 3500 kg du nævner er totalvægten, så er det med ALT, altså inklusive personer og last.

Hilsen Fynboen.


Helt korrekt... hvis totalvægten er opgivet til 3500 kg., må den faktisk vægt aldrig overstige det...

du skal også være opmærksom på, at en forøgelse af egenvægten med mere end 50 kg. kræver en tur til syn for at få ændret den registrerede egenvægt....
Min næste bil vil jeg beholde lidt længere...
DET VIL JEG ALTSÅ...