Forfatter Emne: Erfaringer med elefanthud og reservehjulsbærer  (Læst 3302 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline raumhart

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 160
    • Vis profil
  • By: Lejre
Erfaringer med elefanthud og reservehjulsbærer
« Dato: 02. April 2014 kl: 22:03:46 »
Hej,
Er der nogen der har erfaringer med at skaffe og sætte nyt gummi a la det elefanthud som sidder/burde sidde på sædekasserne på vedlagte foto?

Jeg har fundet en reservehjulsholder på ebay som på billedet - er det en model der kan anbefales?

Vh Jesper
30566851
Venlig hilsen
Jesper

1986 Syncro Multivan WBX (Brynhilde)

Offline Mary

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.636
    • Vis profil
Erfaringer med elefanthud og reservehjulsbærer
« Svar #1 Dato: 04. April 2014 kl: 10:07:09 »
Reservehjulsholderen får syncroen til at se sej ud.
Men jeg har set flere syncroer, hvor fæstepunkterne har rykket i pladedelene igennem tiderne og så har det givet sig lidt og der er kommet revner i malingen og deraf lidt rust.
Men det ser sejt og ekspeditionsagtigt ud.

En anden mulighed er en model, som sidder fast på kofangeren og virker på samme måde.
På Mary har vi dog skåret lidt i vangerne foran og har et 15" reservehjul liggende der. Det ser ikke sejt ud, men det virker og er gemt af vejen til det skal bruges. Desuden beskytter det også mod påkørsel af sten, klipper og træstuppe etc.
Mary, en fuldblods syncro camper med 3 knapper.
Indrettet med beboelse og soveplads til 5 personer.

Opkaldt efter det gode skiv Mary, fra Rasmus Klump. Fordi han og hans venner brugte hende til at rejse ud i verden og møde nye venner.
Nøjagtig som vi gjorde, da vi rejste ud i verden i Mary.

Læs om vores 2 års jordomrejse i Mary på www.dennisbager.dk

Offline raumhart

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 160
    • Vis profil
  • By: Lejre
Erfaringer med elefanthud og reservehjulsbærer
« Svar #2 Dato: 05. April 2014 kl: 07:53:08 »
Tak for gode input Dennis,
Har du evt. et billede du kan sende/info om hvem der har lavet løsningen?

En tredje mulighed er montering på bagklappen - har jeg hørt men endnu ikke set - som dog forudsætter montering af stærkere/ekstra dæmpere.

Vh Jesper
Venlig hilsen
Jesper

1986 Syncro Multivan WBX (Brynhilde)

Offline porteren

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.112
    • Vis profil
  • By: Jelling
Erfaringer med elefanthud og reservehjulsbærer
« Svar #3 Dato: 05. April 2014 kl: 08:58:05 »
Jeg har lavet en reservehjulsholder til bagklappen

Det er et rimeligt tidskrævende arbejde, da der er mange skæve vinkler at tage hensyn til.

Det kræver 1250 nm dæmpere. Mindre kan ikke gøre det, og du skal regne med at skifte dem hvert andet år, da kvaliteten, af dem man kan få på markedet, åbenbart er svingende.

For mig var det en billigere løsning at lave et, end at købe et af de sidehængslede ophæng, men det er en stor belastning at hænge over 30 kg på bagklappen.

Skal du købe en af de sidehængslede, så køb en af dem med store lasker eller hængsler ( de kostbare ) til at støtte ophængene. Så undgår du de problemer som Dennis (Mary) rigtigt nok nævner.



[attachment=17288]hd5e3e9d.JPG[/attachment]



[attachment=17289]h606d94c.jpg[/attachment]
Mvh.
Kim W


Har haft: Arnold. T3 Syncro 2,1 MV. 1989, med 2 spær, decoupler, lange ben og halvhøjt tag

Har: Vanessa. T4 Syncro 2,5 TDI 102 hk. 2001. Lang snude m. AXL motor.
Tidligere polizei buss
 
En syncro med beboelsesfaciliteter er ikke en camper. ----  Det er en expeditionswagen

Offline Erik

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.190
  • Er den konstruktivt ændret??? DET KAN DU BANDE PÅ.
    • Vis profil
  • T3 model: Doka Syncro 1,9 TDI
  • By: Solrød Strand
Erfaringer med elefanthud og reservehjulsbærer
« Svar #4 Dato: 05. April 2014 kl: 17:59:56 »
God idé med kreative løsninger.. Her måske lidt inspiration.. ikke noget jeg kan tage æren for...

[attachment=17291]h160347a.JPG[/attachment]

[attachment=17292]h4bfc537.JPG[/attachment]

[attachment=17293]hddf0fe5.JPG[/attachment]

[attachment=17294]h59e7ced.JPG[/attachment]


[attachment=17295]h098f995.jpg[/attachment]

[attachment=17296]h00eb36a.jpg[/attachment]

[attachment=17297]h5a11a79.jpg[/attachment]

[attachment=17298]hd7b46a7.jpg[/attachment]
Min næste bil vil jeg beholde lidt længere...
DET VIL JEG ALTSÅ...

Offline raumhart

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 160
    • Vis profil
  • By: Lejre
Erfaringer med elefanthud og reservehjulsbærer
« Svar #5 Dato: 05. April 2014 kl: 23:20:24 »
Hej Kim og Erik,

Tak for Jeres input.

Alt i alt og baseret på hvad jeg nu har hørt (læst) fra Jer, tror jeg pt det bliver enten en montering direkte på bagklappen (i en eller anden konstruktion fastspændt på denne)  eller kilet ind under bugen som på Mary.

Vh Jesper
Venlig hilsen
Jesper

1986 Syncro Multivan WBX (Brynhilde)

Offline Mary

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.636
    • Vis profil
Erfaringer med elefanthud og reservehjulsbærer
« Svar #6 Dato: 06. April 2014 kl: 12:53:34 »
Dækstørrelse 195 R15 kan ligge der uden de store modifikationer.
Desværre fås ikke ret mange AT dæk i denne størrelse.

215 / 75 R15 (som er en meget gængs AT dækstørrelse) kan ligge der hvis man lige skærer 1/2cm af i hver side af det yderste af vangerne der hvor dækket er bredest. Der skal så også  en anden "dækbærer" på. Men den kan snilt laves selv af lidt rør eller jernstænger, hvis den bare skal være brugbar. Der findes også en "kopi" som kan klare denne dækstørrelse. Denne koster ca. 2.000kr incl fragt fra Tyskland.

Ulempen ved at have reservehjulet er at snuden bliver lidt lavere, og en T3 har jo i forvejen ikke den bedste "påkørselsvinkel" på en skrænt, sammenlignet med f.eks. en Land Rover, som har fordækkene helt ude foran.
Fordelen er helt klart at man har en underkøringsværn. Mary's har i den grad reddet hendes fortøj mange gange. Enkelte gange så effektivt at "dækbæreren" har skulle have en tur af den helt store hammer og derefter med svejseapparatet. Men det er en anden historie.
Mary, en fuldblods syncro camper med 3 knapper.
Indrettet med beboelse og soveplads til 5 personer.

Opkaldt efter det gode skiv Mary, fra Rasmus Klump. Fordi han og hans venner brugte hende til at rejse ud i verden og møde nye venner.
Nøjagtig som vi gjorde, da vi rejste ud i verden i Mary.

Læs om vores 2 års jordomrejse i Mary på www.dennisbager.dk

Offline Mary

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.636
    • Vis profil
Erfaringer med elefanthud og reservehjulsbærer
« Svar #7 Dato: 06. April 2014 kl: 12:56:25 »
Eriks billeder viser lige netop den udgave og måde, som jeg vil gøre det på.
Vi har dog en ekstra 80L dieseltank underneden, så vi har ikke brug for en jerry can.
Til gengæld vil en udgave med 2 reservedæk være interessant. Og blæret.
Mary, en fuldblods syncro camper med 3 knapper.
Indrettet med beboelse og soveplads til 5 personer.

Opkaldt efter det gode skiv Mary, fra Rasmus Klump. Fordi han og hans venner brugte hende til at rejse ud i verden og møde nye venner.
Nøjagtig som vi gjorde, da vi rejste ud i verden i Mary.

Læs om vores 2 års jordomrejse i Mary på www.dennisbager.dk

Offline porteren

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.112
    • Vis profil
  • By: Jelling
Erfaringer med elefanthud og reservehjulsbærer
« Svar #8 Dato: 06. April 2014 kl: 13:19:47 »
Som sagt er det en ret stor belastning for bagklappen, men fordelen ved min konstruktion er, at jeg ikke har boret I bilen og at jeg kan pille holderen af på få minutter.


[attachment=17310]hbf53caf.JPG[/attachment]

Min konstruktion er iøvrigt inspireret af denne canadiske hjemmeside:

http://www.telusplanet.net/public/gary2a/vw.htm

Det bliver heldigvis lettere at lave en reservehjulsholder til mit nye project. Der skruer man simpelthen holderen fast på dørhængslerne ;)


[attachment=17311]h2d158ff.jpg[/attachment]


[attachment=17312]he90a9d2.jpg[/attachment]
Mvh.
Kim W


Har haft: Arnold. T3 Syncro 2,1 MV. 1989, med 2 spær, decoupler, lange ben og halvhøjt tag

Har: Vanessa. T4 Syncro 2,5 TDI 102 hk. 2001. Lang snude m. AXL motor.
Tidligere polizei buss
 
En syncro med beboelsesfaciliteter er ikke en camper. ----  Det er en expeditionswagen