Forfatter Emne: Pæreknalder!  (Læst 5788 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Pæreknalder!
« Dato: 28. November 2007 kl: 15:47:58 »
Min vogn er begyndt at knalde pæren i venstre forlygte. Jeg har nu skiftet to gange inden for en måned. Sidst min gamle lada havde det problem skiftede jeg to relæer til en 20 kroneseddel i motorrummet.. Er jeg så heldig det bare er et relæ der skal skiftes eller er der andre gode ideer?

Hvad skal jeg måle med multimeteret? og hvor sidder relæerene, hvad hedder de og hvor køber jeg nye til en god pris?

mvh

Jan
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Pæreknalder!
« Svar #1 Dato: 28. November 2007 kl: 16:45:04 »
Overspænding dræber pærer.

Men nu inden vi begiver os ud i lange udredninger, så skal vi lige tage misteltenen i ed: Du har ikke erstattet den første sprungne pære med en tilfældig brugt af ukendt alder fundet på en reservedelsbil - vel? - En pære, som måske var udtjent, og som derfor springer af helt naturlige årsager?

Spændingen bestemmes af laderelæet/spændingsrelæet/kulbroen med indbygget relæ (kært barn...), som sidder  bag på generatoren. Hvis det virker korrekt, skal den lade godt 14 V målt på generatorens +, når den går lidt friskt - måske et par tusinde omdr. Er spændingen væsentligt over 14,6, så er der en fejl.

Men belært af alt for mange år med T3, så siger erfaringen, at spændingstabet frem til forlygterne - på grund af manglende relæstyring og tynde lange kabler - er ganske stort. Man skal derfor være dybt taknemmelig, hvis der når 12 V igennem. Problemet er altså typisk det modsatte af dit. Se evt. tidlligere tråd om relæstyring.

Spændingen i systemet kan ikke være "punktvis" forhøjet. Hvis der er for høj spænding, så er der det over det hele. Dette styrker antagelsen om, at du simpelthen bare har været uheldig med et par sølle pærer - for - hvis spændingen er så meget forhøjet, at den springer pærer - hvorfor går f.eks. højre forlygte så ikke?
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline lagoni

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.115
    • Vis profil
Pæreknalder!
« Svar #2 Dato: 28. November 2007 kl: 18:13:11 »
Bare en hurtig strøtanke - Kan det være vand der siver ind i lygten?
Donationer kan indsættes på regnr.: 5396 kontonr.: 0523319

Mads-kaa

  • Gæst
Pæreknalder!
« Svar #3 Dato: 28. November 2007 kl: 18:40:49 »
Citat fra: "lagoni"
Bare en hurtig strøtanke - Kan det være vand der siver ind i lygten?


Det kan det godt, men det ville give et andet resultat! Det hele ville blive vådt...
Hvis vandet skulle kortslutte pæren, ville sikringen springe og ikke pæren.

/Mads

Offline casper

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.505
    • Vis profil
Pæreknalder!
« Svar #4 Dato: 28. November 2007 kl: 18:44:33 »
du skifter vel pærene i par ikke ?
Mvh. Casper

Offline lagoni

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.115
    • Vis profil
Pæreknalder!
« Svar #5 Dato: 28. November 2007 kl: 18:47:21 »
Jeg tænkte ellers at en nisse med en vandpistol kunne have gjort det, men så er det jo nok en strømnisse...
Øv!
 :wink:
Donationer kan indsættes på regnr.: 5396 kontonr.: 0523319

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Pæreknalder!
« Svar #6 Dato: 28. November 2007 kl: 19:01:31 »
Begge gange er pærerne selvfølgelig skiftet i par og til Osram Silverstar der er anmeldt flere steder som dem med bedste forhold mellem pris og holdbarhed. Alle gummiforseglinger er blevet renset og silikoneret ved hvert skift.

Dårlige pærer.. hmm med mit held måske men virker det ikke usandsynligt?

Samme side hver gang???

hmm..

Jeg måler lige på generatoren og på stikket ved lygten.. ellers er jeg tom for  ideer..
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
Pæreknalder!
« Svar #7 Dato: 28. November 2007 kl: 19:03:35 »
Hvis du begynder at finde multimeteret frem, så husk at måle over en lysende forlygtepære.
Resultatet vil være ganske anderledes hvis du måler på ledningen mens den er ubelastet.
Men hvis du ikke har forsynet kareten med lysrelæer, vil jeg godt vædde på, at spændingen næppe ligger meget over 12 volt, snarere under.
Stik den et par relæer og et sæt nye pærer.
Så kommer der blus på.
 :D

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Pæreknalder!
« Svar #8 Dato: 28. November 2007 kl: 19:08:10 »
Hmm.. nu ligger jeg ikke inde med særligt meget værktøj til at bygge sådan et relæsysystem selv.. Er der noget at invende på at køre op til Biltema og købe det de har til ekstralygter og så forsøge at montere det?

http://www.biltema.dk/products/product.asp?iItemId=75847

Er det så simpelt som at finde de spadestik på sikringsboksen det drejer sig om og så trække relæsættet imellem dem og lygterne? Jeg læste lidt på Jarls tråd og bestemte mig for at det ikke var noget jeg kunne lave på en weekend selv.. Og det er jo en daily driver.. INGEN driftspauser  :roll:

Jeg er fandme fristet til bare at købe nogle møgbillige H4 og skifte dem når de ryger.. men det er altid på et ubeljeligt tidspunkt.. og det er kommet lige her den sidste måned.. før det har den kørt med de samme pærer i 10 måneder.
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline DT63

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 356
    • Vis profil
Pæreknalder!
« Svar #9 Dato: 28. November 2007 kl: 19:19:34 »
Du skal købe det her sæt i biltema

Kabelsæt til forlygter
Erstatter bilens almindelige kabler og relæer ved brug af stærkere pærer, 100 W eller mere. Enkel montering i bilens almindelige pærefatninger. Leveres med kabler, 2 relæer (30 A) og monteringsanvisning.
 
 
      Art nr                                  Pris Antal  
     42-680                           159,00 kr
Nu med Bøjlespejle
1Z 1.9 mTDI
Gammel Milli bil Årg 89

3 Stk T3 Til Dele

Jan Påske
Fjerritslev Danmark
Mail:paaske@get2net.dk
MSN:jan.paaske@hotmail.com
Tlf.+45 40282746

Offline FarT3

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 424
    • Vis profil
Pæreknalder!
« Svar #10 Dato: 28. November 2007 kl: 19:38:27 »
Og nu er der ikke noget med fedtfingre på pærerne hvis det er H4, Vel  :?:  :D

Det der sæt ser da ellers smart ud DT63
Med venlig hilsen

FarT3
30252288


Ikke flere T3 tilbage :0(
Ach bus lieber Volkswagen, alles ist weg,weg,weg

Offline DT63

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 356
    • Vis profil
Pæreknalder!
« Svar #11 Dato: 28. November 2007 kl: 19:47:19 »
Jeg køre selv med et sæt der er nem at monterer der
skal ikke klippes i ledningsnettet
Nu med Bøjlespejle
1Z 1.9 mTDI
Gammel Milli bil Årg 89

3 Stk T3 Til Dele

Jan Påske
Fjerritslev Danmark
Mail:paaske@get2net.dk
MSN:jan.paaske@hotmail.com
Tlf.+45 40282746

PARKHAVE

  • Gæst
Pæreknalder!
« Svar #12 Dato: 28. November 2007 kl: 21:08:21 »
Som FarT3 siger - INGEN fingre på pærerne og tjek lige at din lygte sidder urokkelig fast. T3'ere er jo ikke ligefrem kendt for minimale rystelser :lol:

Offline KHSalvesen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.105
    • Vis profil
Pæreknalder!
« Svar #13 Dato: 28. November 2007 kl: 22:59:16 »
Jeg tænker også vibrationer.

Da jeg kørte lastbil, skiftede vi pærer meget tit. Simpelthen fordi hele maskineriet står og ryster. Hvis du har en løs lygte, vil den sidde og vippe.

Det er rigtigt man ikke sætter fingre på pæren, men det er vel for ikke at nedsætte lysudbyttet. Den skal være grattet noget ind, før varmen bliver forhindret i at slippe væk.

Kurt
Kurt - 25115788

Offline opelhaj

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.563
    • Vis profil
Pæreknalder!
« Svar #14 Dato: 28. November 2007 kl: 23:18:26 »
hmm det må være de oliebrændere der ryster min boxer går silkeblødt???
Start bud 5000.- med mindre andet er aftalt.  1,9dg doka med sneglehus, sommervogn, Daily driver lupo 3l Årg 2005 med træk og Grüne Plakette, uden partikel filter. 21*86*58*06




http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=19911