Overspænding dræber pærer.
Men nu inden vi begiver os ud i lange udredninger, så skal vi lige tage misteltenen i ed: Du har ikke erstattet den første sprungne pære med en tilfældig brugt af ukendt alder fundet på en reservedelsbil - vel? - En pære, som måske var udtjent, og som derfor springer af helt naturlige årsager?
Spændingen bestemmes af laderelæet/spændingsrelæet/kulbroen med indbygget relæ (kært barn...), som sidder bag på generatoren. Hvis det virker korrekt, skal den lade godt 14 V målt på generatorens +, når den går lidt friskt - måske et par tusinde omdr. Er spændingen væsentligt over 14,6, så er der en fejl.
Men belært af alt for mange år med T3, så siger erfaringen, at spændingstabet frem til forlygterne - på grund af manglende relæstyring og tynde lange kabler - er ganske stort. Man skal derfor være dybt taknemmelig, hvis der når 12 V igennem. Problemet er altså typisk det modsatte af dit. Se evt. tidlligere tråd om relæstyring.
Spændingen i systemet kan ikke være "punktvis" forhøjet. Hvis der er for høj spænding, så er der det over det hele. Dette styrker antagelsen om, at du simpelthen bare har været uheldig med et par sølle pærer - for - hvis spændingen er så meget forhøjet, at den springer pærer - hvorfor går f.eks. højre forlygte så ikke?