Forfatter Emne: Pæreknalder!  (Læst 5991 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

T3Anders

  • Gæst
Pæreknalder!
« Svar #15 Dato: 29. November 2007 kl: 02:42:04 »
Citér
du skifter vel pærene i par ikke ?


Hvorfor, er det vigtigt? Jeg skiftede én forlygtepære i januar og nøjedes bare med den ene (venstre). Det blev vist også til en Osram Silverstar forresten.

Man kan godt se forskel, men det var fx. ikke noget synsmanden kom ind på, da han målte på lyset.

Offline Hawaiibussen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.418
    • Vis profil
  • T3 model: Den Gule 1,9DG "Lowrider"
  • By: 2660 Brøndby Strand
Pæreknalder!
« Svar #16 Dato: 29. November 2007 kl: 08:49:22 »
Jeg har haft Hawaiibussen i snart 5 år og jeg har kun skiftet en forlygtepære i dens levetid og en baglygte.

Jeg skifter kun en ad gangen - men der er også lidt forskel når jeg ser lygterne lyse ind i en rude. Jeg kan ikke se forskel når jeg sidder og skal orientere mig på en mørkvej!
Morten #9

billeder http://www.t3nettet.dk/gallery/category/38-cat38
-1987 Allrounder højhat EJ22 "Lowrider"
-Saab 9-5 Turbo = Lokalt højtryk, året rundt :)

Past:
-1989 Club Joker 2,1 DJ
-1990 Hawaiibussen Caravelle
-1989 Transporter "The fire truck" Panelvan Syncro 14" 1,6 TD JX 15" BF MT hjul.

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
Pæreknalder!
« Svar #17 Dato: 29. November 2007 kl: 09:47:47 »
Alle pærer har en vis levetid / brændetimer.
Når de skiftes samtidigt vil levetiden / brændetiden være omtrentligt den samme i begge lygter.
Derfor må man antage, at når først den ene takker af, vil den anden gøre ligeså indenfor overskuelig fremtid. Derfor skifter man normalt sætvis.
Lysudbyttet nedsættes også gradvist efterhånden, omend det ikke altid er synligt for det blotte øje.
En anden faktor i forhold til levetiden er spændingen.
Hvis spændingen er lavere end 12 - 13 volt forlænges levetiden, men "prisen" er så også, at man ike kører med maksimalt lysudbytte.
 :shock:

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Pæreknalder!
« Svar #18 Dato: 30. November 2007 kl: 21:23:55 »
Nå... så kom jeg lidt videre..

Jeg har haft meget arbejde så trin 1 blev den nemme løsning.. 2 nye Osram super duper pærer Night@s-day (ja det hedder de altså) og holdafast der er lys i sånen fætter! MEN der er ikke lys i den venstre.. så det var altså ikke pæren... (til gengæld lyser højre nu næsten ligesåmeget som egge to gjorde før)

Andre observationer:

Der er langt lys i begge lygter! ??!? Og det kan "sidde fast" når man slår det til.

Der er lys i begge baglygter og alle sikringer ser ok ud.

Jeg har længe troet at en T3 havde parkeringslys med lys kun i den højre lygte når lyset var tændt og nøglen ikke drejet... Er det korrekt? (sådan var det også da der var lys i begge to)

Jeg måler i stikket i morgen.. men forventer ikke at finde strøm.. Og så må jeg skrue sikringsboksen ned og se om So wirds gemacht kan komme med nogle gode ideer...

Hvad siger i herinde.. nogle tips?
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline TONY

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.868
    • Vis profil
  • T3 model: Yamaha FZ6
  • By: 8765 Klovborg
Pæreknalder!
« Svar #19 Dato: 30. November 2007 kl: 21:34:29 »
Du må da vist have en defekt ledning i selve stikket  :!:  :?:
Mht. parkeringslyset, på min virker det sammen med blinklysarmen. Når nøglen er ude, lyser parkeringslyset i den side som jeg slår blinklysarmen over til  :idea:  genialt tænkt  :D  men det forvirrede mig i starten, hvis jeg havde skubbet til armen uden at opdage det  :wink:

Tony
Mobil 30111518

KØBES : T3 i super god stand, "ingen" rust, bensiner under 1500 kg, mindst 6 siddepladser, evt m hævetag men ikke højt tag.

Offline wilson

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.018
    • Vis profil
Pæreknalder!
« Svar #20 Dato: 30. November 2007 kl: 21:36:43 »
Der er p-lys i begge lygter- lille 5w pære seperat fra H4 pæren. Disse styres af samme system som baglygterne. Du kan sætte lys i enten den h eller v side når du stiller bilen ved at vippe blinkerarmen.
Det kunne være et problem i din lyskontakt. Mener der kører to seperate systemer til nær og fjernlys. Et andet tip kan være at kontrollere om dine stik ved ratstammen sidder ordentligt, da strømmen løber fra lyskontakten op gennem blinkerstilken (høj/lav lys) og ud i lygten (en af grundene til det generelt dårlige lys på vw'er fra 80-90'erne

Ellers er der kun at måle baglæns i systemet til du finder spænding og dermed fejlen - evt knækket ledning...
vi høres / Olsen

Legetøjet:
Trambussen: Milidoka 1,6 TD - RAL 6015 Schwarzoliv \'88
Blommen: Corrado VR6 \'94
Kromøglen: Suzuki GSX1400 \'06
Varanen: Suzuki gs650g katana \'83 m kardantræk og knopdæk:-)

Offline wilson

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.018
    • Vis profil
Pæreknalder!
« Svar #21 Dato: 30. November 2007 kl: 21:38:01 »
ok - ikke helt så hurtig på tasterne som Tony  :lol:
men enig
vi høres / Olsen

Legetøjet:
Trambussen: Milidoka 1,6 TD - RAL 6015 Schwarzoliv \'88
Blommen: Corrado VR6 \'94
Kromøglen: Suzuki GSX1400 \'06
Varanen: Suzuki gs650g katana \'83 m kardantræk og knopdæk:-)

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Pæreknalder!
« Svar #22 Dato: 25. December 2007 kl: 20:02:13 »
Nå.. så fik jeg prøvet min nye uundværlige julegave, en haboørhabit!!  8)

Alle sikringer til lygter skiftet, pærer skiftet både positionslys og H4. "Jarl" tricket med sprit og demineralisret vand og efterfølgende optørring. -> http://t3nettet.dk/viewtopic.php?p=37767

Stik rengjort med messing børste og smurt med lidt kobberfedt. Kabler rengjort og silkonerede.

Relsultat:

Min ene lygte afslørede at den var utæt ved "Jarl vasken" og alle mine ekstralygter har de gamle sokler .. æv.. Efter vasken kunne man også se noget uldent rust i kanten på den lygte.. Hvis nogen har en pæn tæt højrelygte (eller et sæt) med sokkel til H4 liggende til ikke alt for mange penge kunne jeg godt være interesseret.

Nåmen de kom på igen og nu virker lortet sku! Til gengæld virker parkeringslys tingen med blinkerarmen ikke længere.. men det kan jeg ikke lige gennemskue om den måske aldrig har gjort. Et par af sikringerne kunne med lidt nulren godt bringes til at knække.. og det skader vel aldrig at skifte..

Bil-el er ikke min stærkeste side så jeg kan ikke rigtigt konkludere på det.. men går ud fra at fugt i lygten og gamle sikringer o.s.v. har været en del af årsagen. (hvorfor der så hele tiden har været lys i begge baglygter forstår jeg ikke helt.. hmm..)

Efter sikringsskift, "kabelvask" og rengøring af poler steg det jeg kunne måle i stikkene foran fra 9,8 ca. til 11,7 volt.. eller deromkring.. så der er også sket etellerandet gavnligt der  :)

Nåmen .. nu er der lys på.. og MEGET mere lys på end før.. så slipper jeg for en bøde i morgen på turen til familiejulefrokost...

Håber i alle har haft en god jul og får nogle fredelige dage herop til nytår.

Nåja.. i får da lige et billede med det lange lys lige i bøtten på kameraet... efter operationen...
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Pæreknalder!
« Svar #23 Dato: 25. December 2007 kl: 20:59:18 »
Citat fra: "jankjerbye"
Til gengæld virker parkeringslys tingen med blinkerarmen ikke længere.. men det kan jeg ikke lige gennemskue om den måske aldrig har gjort.

Den funktion tror jeg ikke er tilstede på en no-nonsens-85'er-model, så at den ikke virker har helt naturlige forklaringer.


Håber i alle har haft en god jul og får nogle fredelige dage herop til nytår.

I lige måde.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

doka

  • Gæst
Pæreknalder!
« Svar #24 Dato: 26. December 2007 kl: 00:07:46 »
Jeg tror jeg har et sæt lygter liggende du må få for at hente dem....men jeg har læst tidligere i en anden tråd at du vist har en bagkofanger siddende på en bil som du aldrig fik pillet af,så en byttehandel måske ????
Tjekker lige standen på lygterne i morgen.