T3nettet og T3Klub Danmark forum
T3 Fora.. => Diesel Fora => Emne startet af: Jens Flensborg efter 14. Oktober 2009 kl: 12:59:58
-
Har lige været til tysk syn med min LLE TD i Harrislee nær Padborg grænse, det var en fin oplevelse.
De tester med den såkaldte AU (Abgasuntersuchung) dieselpartikler og alt andet og den drejes op til 5.200 omdrejninger to gange efter hinanden med stående bil i testboksen ... stærk tobak for følelserne om en JX ... og det larmer så meget omkring de 5.200 upm, at synsmanden har ørebeskyttelse på (mickey mouses). Dieselkat og udstydning sidder fortsat på ... det er sku hul i hovedet med den belastning - laves det også sådan i DK???? skal i have testet dieselpartikler??
Ellers war den normale undersøgelse bare ok, kun lidt differance på håndbremsen, men 50% er tilladt i tolerance. Bilen er i god stand iflg. synsmanden, jubiiiii :-)
Jens
-
Tillykke!!!!!!!!!!!!! med synet - selvom det godtnok lyder som unødig hård belastning
-
Lidt om den tyske test (Abgasuntersuchung):
Det lyder meget hårdt, når synsmanden kører den op til maks 5.200 upm. Nu har jeg fundet to vigtige detaljer omkring den der undersøgelse:
Test 1 er den såkaldte "Truebungsmittelwert", den må maks ligge på 2,00. Min JX 1,6TD udviser i testen en testet udstødning på 0,79
Test 2 er den såkaldte "Truebungs-Bandbreite, den må maks ligge på 0,50. min JX TD udviser i testen en udstødning på 0,05
Bussen ligger dermed langt under den maksimal tilladte partikelbelasting. Måleapperatet hedder MAHA MDO2-LON Version: MESS V 1.00/1 b
Det undrer mig lidt, at man i Danmark ikke kender til sådanne grove synsprøver, de går virkelig i sømmene på de motorer her i frynseland SouthSlesvig...
Jens
-
Falder lige over udtrykket "Abregeldrehzahl", det er upm i testarket på maks 5010, 5030 og 4990 tre gange efter hinanden ... sådan skal det nok forstås. Måsker er det jo af interesse for jer, den må BIEPE ved de tre nævnte tal, hvor kontrolsystemet så slår fra efter hver enkelt positiv test (eller negativ) I dont know ...
Jens
-
Så næste gang så skruer du ned for vollastmenge i pumpen ingen du kører til syn.
-
jo i dk giver de den da også seriøst gas , især på ældre dieselbiler , jeg frygter når det bliver min
tur , kan man monterer en justerbar RPM begrænser på sådan en gammel deiselbil ?
eller er det bare at skrue stopskruen godt til på pumpen. det er jo nærmest voldtægt at gi den gamle dame 5200 rpm.
-
Da jeg var til syn skruede jeg fuldgasanslaget godt ind, jovist, det tog lidt længere tid at komme til synshallen men han kunne ikke give den voldgas da den skulle testes...
Synsmanden grinede bare og sagde ca. "Det ser jo fint ud, kør du bare hjem og skru op for pumpen igen!" ;)
-
Den drejer da kun op i tomgang på de nævnte 5.000 omdrejninger, systemet har selv 5.200 som maks hos synsmanden. Jeg havde frisk olie og filter på forinden.
Jens
-
de der "miljøtest" har jeg lavet masser af førhen, det sker der altså ik noget ved, men motoren skal jo være driftvarm!!
-
Har fået et svar hos tyskerne:
UPM begrænsningen på ca. 5.000 omdrejninger reguleres af ESP, ikke af computeren, computeren har kun konstanteret og bemærket denne afbrydning ved omtrent 5.000 upm
[size=9]Die Drehzahlbegrenzung von ca. 5000 U/min hat net der AU-Computer, sondern die ESP am JX vorgenommen und der AU-Computer hat das nur festgestellt. [/size]
Såfremt ESPn slår fra ved mindre end 5.000 UPM, så slår computeren fra og testen er ikke bestået. Det er her systemet tester maks.
[size=9]Bei einem geringeren Drehzahlwert in der Begrenzung, wäre die Prüfung nicht bestanden worden.[/size]
Testen laves med 5.100 UPM som normal indstilling, selv 5.200 UPM driller JXen ikke ... det klarer den
[size=9]Vorgabe ist 5100 U/min Plus/Minus 100 U/min. Also stören den JX sogar 5200 U/min nicht.[/size]
Den såkaldte afbrydningsbegrænsningsUPM betyder ingen belastning for en JX, fordi dieselindsprøjtningen pendler mellem nul og tomgangsmængden
[size=9]
Die Abregeldrehzahl im Stand stellt für einen JX keinerlei Belastung dar, weil die eingespritzte Dieselmenge zwischen Null und Leerlaufmenge pendelt.[/size]
Den arithmetiske mellemværdig på 0,79 i udgassen fortæller, at turboen er i stand til at forsørge JXen på alle omdrejninger med udmærket illt-overskud
[size=9]Der arithmetische Mittelwert von 0,79 der Trübung, sagt aus, dass der Turbolader im Stande ist den JX über das ganze Drehzahlband über mit ausreichendem Luft/Sauerstoff-Überschuss zu versorgen.[/size]
Med den beregnede udgasningsmellemværdig på 0,05 ligger min JX LLE der, hvor den normale 1,9 TDI med partikelfilter ligger. [size=18]Det er her det lyder fedest, den kan sammenlignes med moderne tider.[/size]
[size=9]Mit dem Trübungsbandbreite Wert 0,05 liegt dein JX da, wo die 1.9 TDI mit nachgerüstetem Ruß-Partikel-Filter sich auch bewegen.[/size]
-
er det kun mig og min skærm / eller mine øjne - der slet ikke kan læse når folk skriver med rødt ???
[size=24]skriv med hvidt tak[/size] ;0)
skal det være en oplyst tekst så prøv evt kursiv
-
Det er ikke kun dig , jeg kan heller ikke læse det .
hilsen poul
-
Heller ikke mig... Det er på tysk :D :D
-
haha
jeg klarer det fint med min notebook :-)
nu er den i white ...
Jens
-
Tysk eller ej, så er det , det nye site der har en eller anden sygdom med font/farver.
Og så vil jeg opfordre til at oversætte det, eller smide det på en tysk side.
Kurt
-
Kurt - det er jo netop det han har gjort - det er samme tekst på tysk og dansk.
Jeg formoder det tyske er beregnet for dem der bedre forstår de tekniske termer på modersmålet for jens end den danske oversættelse.
-
Kurt ...
De tyske fagbegreb er lidt i overkanten til en oversættelse, det er teknisk latin ...
For mig gælder det mere om at blive klogere på partikel- og udstødningstesten ...
Jens