Forfatter Emne: Tændingstidspunkt DJ / MV motor  (Læst 2339 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline casper

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.505
    • Vis profil
Tændingstidspunkt DJ / MV motor
« Dato: 16. Februar 2010 kl: 19:51:17 »
Jeg kunne godt bruge et 3D tændingsplot for både DJ og MV motorne. Step 1 mod det må være at kende øvre og nedre grænse for tændingstidspunktet i et 2D rum, og derefter udvide plottet fra 2D til et 3D rum eventuelt ved hjælp at dataopsamling i en række busser. Så derfor:

Er der nogen der kender den tidligste grænse for tændingstidspunket for DJ og/eller MV motorne ?
Mvh. Casper

Offline WBX Manden

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.746
    • Vis profil
Tændingstidspunkt DJ / MV motor
« Svar #1 Dato: 16. Februar 2010 kl: 20:37:11 »
Lyder besværligt...
Hvad vil du bruge det til ?

Søg og du vil finde... :wink:

http://www.t3nettet.dk/index.php?name=PNphpBB2&file=viewtopic&t=4417&highlight=t%E6ndingskurve
Transporter \'89 opklodset til mindre travle tider.
Ombygning og opgraderings projekter: http://t3nettet.dk/index.php?topic=2304.0

"Diesel er kun for playboys."

Offline casper

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.505
    • Vis profil
Tændingstidspunkt DJ / MV motor
« Svar #2 Dato: 16. Februar 2010 kl: 21:48:56 »
Super data lige hvad jeg ledte efter, har du nogle tændingskurver for en MV motor ?

Planen gik i sidste ende mod at duplikere et std. DJ / MV styrings setup i megasquirt, for at have en basislinie til optimeringforsøg af en "bedre" motorstyring
Mvh. Casper

Offline verner

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.472
  • Hjertet banker for T3 og Fællesskabet omkring T3
    • Vis profil
  • T3 model: Camper, Doka Syncro, Sika & en Caravelle
  • By: Nord for Vejle
Tændingstidspunkt DJ / MV motor
« Svar #3 Dato: 16. Februar 2010 kl: 21:58:54 »
casper har du helt droppet diesel?  :shock:
Hilsen Verner :)

2011 Touran 2,0 TDI CR
2006 Peugeot 206 1,4 HDI
1996 Passat 1,8 stc. (ADZ)
1994 Passat 1,9TDI GT stc.(1Z)
1992 Vento 1,8GL(ABS)
1990 T3 CAMPER 1,6TD(JX)
1990 T3 SIKA 1,6D
1987 T3 DOKA SYNCRO
1986 T3 Caravele
1993 Vento
1992 Golf 5D
1988 Golf 1,8CL
1986 Golf 1,8Cl.
1998 Felicia 1,9D

Offline WBX Manden

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.746
    • Vis profil
Tændingstidspunkt DJ / MV motor
« Svar #4 Dato: 16. Februar 2010 kl: 21:59:03 »
Tændingskurven for MV er nok meget tæt på 1,9'erns, da kompressionen er næsten den samme.

Det bliver meget videnskabeligt det du har gang i der

Hvorfor vil du blande MV og DJ ?
Transporter \'89 opklodset til mindre travle tider.
Ombygning og opgraderings projekter: http://t3nettet.dk/index.php?topic=2304.0

"Diesel er kun for playboys."

Offline WBX Manden

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.746
    • Vis profil
Tændingstidspunkt DJ / MV motor
« Svar #5 Dato: 16. Februar 2010 kl: 22:00:30 »
Citat fra: "verner"
casper har du helt droppet diesel?  :shock:


Han har set lyset  :twisted:
Transporter \'89 opklodset til mindre travle tider.
Ombygning og opgraderings projekter: http://t3nettet.dk/index.php?topic=2304.0

"Diesel er kun for playboys."

pawel

  • Gæst
Tændingstidspunkt DJ / MV motor
« Svar #6 Dato: 16. Februar 2010 kl: 22:24:18 »
@rasmus
Det dersens wbx-power, hvordan kommer det til udtryk med den højgearede UN1-gearkasse du har i din bil. Når jeg har hørt om UN-kasser, så har det været med moment-stærke TDIer til at drive den med..
 
Får du brugt det femte gear? ..-Eller skal den helst holdes i fjerde for at benz-motoren kan få nogen omdrejninger til at levere noget moment?

 :P

(sorry for afsporingen..ku ikke la' være)

Offline WBX Manden

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.746
    • Vis profil
Tændingstidspunkt DJ / MV motor
« Svar #7 Dato: 16. Februar 2010 kl: 22:40:36 »
Moment er kun for traktorer, ikke racerbiler :P
For øvrigt giver flere omdr. ikke mere moment, tværtimod.

Spørgsmålet er om du kan få din olielampe op på 160 km/t ?
Transporter \'89 opklodset til mindre travle tider.
Ombygning og opgraderings projekter: http://t3nettet.dk/index.php?topic=2304.0

"Diesel er kun for playboys."

Offline WBX Manden

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.746
    • Vis profil
Tændingstidspunkt DJ / MV motor
« Svar #8 Dato: 16. Februar 2010 kl: 22:42:30 »
....og i det mindste klare mine motorer normalt også mere end 100.000 km inden de skal totalrenoveres.
Transporter \'89 opklodset til mindre travle tider.
Ombygning og opgraderings projekter: http://t3nettet.dk/index.php?topic=2304.0

"Diesel er kun for playboys."

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
Tændingstidspunkt DJ / MV motor
« Svar #9 Dato: 17. Februar 2010 kl: 00:48:31 »
( Og opfinderen af diesel motoren begik selvmord ) Hvorfor mon ?  :twisted:  :twisted:  :twisted:
- å så ered itt engang løwn!

Offline casper

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.505
    • Vis profil
Tændingstidspunkt DJ / MV motor
« Svar #10 Dato: 17. Februar 2010 kl: 08:14:01 »
@Verner, Nej da kører dagligt dieselmaskiner, designet et sted i stuttgart af folk der ved hvordan den slags gøres så 7 cifrede km-tal ikke er uopnåelige. Og så er min nye bus en boxer, men mere om det når den er klar til syn og det er vejr til at gå ud og tage billeder.

@WBX Manden
Der var nu ikke for at gøre det mere kompliceret end som så. Så vidt jeg kan læse er DJ beregnet til 98oktan, og MV 91 oktan, så jeg funderede lidt den optimale tændingskurve for en MV med DJ stempler på 95 oktan.
Mvh. Casper

Offline WBX Manden

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.746
    • Vis profil
Tændingstidspunkt DJ / MV motor
« Svar #11 Dato: 17. Februar 2010 kl: 09:36:08 »
Citat fra: "casper"

Der var nu ikke for at gøre det mere kompliceret end som så. Så vidt jeg kan læse er DJ beregnet til 98oktan, og MV 91 oktan, så jeg funderede lidt den optimale tændingskurve for en MV med DJ stempler på 95 oktan.


Det kan du ikke udlede på den måde.
MV'ern er kendt for sit detonations sikre design i form af stemplets facon.
DJ stemplerne ser helt anderledes ud og motoren har ikke samme detonationsstabilitet, selvfølgelig også pga. den højere CR-værdi.

En DJ kører fint på digifant (MV'ens styresystem) og okt 95. Tændingskurverne er ret konservative fra fabrikken.
Transporter \'89 opklodset til mindre travle tider.
Ombygning og opgraderings projekter: http://t3nettet.dk/index.php?topic=2304.0

"Diesel er kun for playboys."