Forfatter Emne: Kølervæske.  (Læst 2051 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Ibsø

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 69
    • Vis profil
Kølervæske.
« Dato: 13. Juli 2014 kl: 19:55:09 »
Hvor meget køler væske skal der på. Jeg har
Tænkt mig at skifte kølervæske og ved ikke hvor
Meget jeg skal købe.
Der er på en t3 er fra 86.

Offline POLLE955

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.766
    • Vis profil
  • T3 model: 1982 vestfalia aaz diesel
  • By: 4700 Næstved
Kølervæske.
« Svar #1 Dato: 13. Juli 2014 kl: 20:48:59 »
Hej , jeg mener det er ca . 17 liter , hvis det er en benzin så husk det skal være rød kølervædske , for det er letmetal topstykker , der sidder udluftnings skrue i venstre side set forfra under kølergitter , det løsnes med ligekærv skruetrækker en kvart omgang , husk du skal blande med vand så det er ikke 17 liter du skal købe , når du fylder på er det bedst at hæve snuden en 20-40 cm , så giv den et par tu. omdregninger og få en til at lukke udluftningsskruen når der kommer kølervædske ud . God fornøjelse .
hilsen Poul
Speed Kills - Drive A Bus And Live Forever!
Vestfalia camper aaz diesel 1982 , Audi A2 ,14 tdi,Skoda fabia 1,2 tsi 105 hk ,Skoda Octavia 1,2 tsi 105 hk .20680265
Næstved 4700

Offline Ibsø

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 69
    • Vis profil
Kølervæske.
« Svar #2 Dato: 13. Juli 2014 kl: 21:07:32 »
Tak for det fine svar. Så skal jeg jo bare i gang.

Offline Kjeld

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 323
    • Vis profil
Kølervæske.
« Svar #3 Dato: 14. Juli 2014 kl: 12:50:16 »
Poul, du skriver rød hvis det er en Benziner. Afhænger det ikke af hvad der tidligere har været hældt i den hvis den før har været tømt.
N.E.Thing har skiftet mig for nyligt i forbindelse med ny pumpe. - Og det virker da ganske blåt..

vh K
---

\'83 US Vanagon, WBX, DH 60 kW / 82 hK 1.9 DigiJet

Offline POLLE955

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.766
    • Vis profil
  • T3 model: 1982 vestfalia aaz diesel
  • By: 4700 Næstved
Kølervæske.
« Svar #4 Dato: 14. Juli 2014 kl: 17:58:42 »
Kjeld , han lever af at skifte topstykker  ;) , der er ikke nogen alm. mekanikkere der bruger rød kølervædske , det er som at skyde sig selv i foden . Aut. bilforhandlere som forhandler biler med letmetal topstykker , og som giver garanti på deres biler skal nok huske at fylde rød kølervædske  på , hvis du har fået lavet service på et andet værksted  og de har kommet blå kølervædske på en bil med letmetal top , så borfalder garantien , alle mekanikkere du spørger siger : Uhha det er det bedste kølervædske de har som de har kommet på , men det er jo ikke dem der betaler når toppen er irret væk .
hilsen Poul
Speed Kills - Drive A Bus And Live Forever!
Vestfalia camper aaz diesel 1982 , Audi A2 ,14 tdi,Skoda fabia 1,2 tsi 105 hk ,Skoda Octavia 1,2 tsi 105 hk .20680265
Næstved 4700

Offline T3sen

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 277
    • Vis profil
Kølervæske.
« Svar #5 Dato: 14. Juli 2014 kl: 18:18:32 »
Det er meget mulig at der er andre forskelle end farven, men det synes jeg vi skal prøve at få præciseret hvad er.

En 1.6 diesel bruger jo et alu-topstykke. Aluminium er et letmetal.

Jeg har set ubehagelig korrosion på de topstykker, men dog aldrig rød kølervæske på dem.

Jeg har set skræmmende billeder her på T3nettet af wbx topstykker med slem grubetærring (pitting)

Offline Aakerman

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 618
    • Vis profil
Kølervæske.
« Svar #6 Dato: 14. Juli 2014 kl: 20:35:14 »
De fleste kølervæsker på markedet er oftest fremstillet på basis af ethylenglykol. Det er giftigt og man bør ikke røre ved det mere end højst nødvendigt.
Har man ved blanding af væskerne eller skift af kølerslanger fået ethylenglykol på hænderne, skal de vaskes umiddelbart efter.
Får man stænk i øjnene, skylles øjnene i postevand i mindst 15 minutter..

Mange forestiller sig at kølervæske hindrer korrosion i motoren, især ved motorer med støbejernsblok og aluminium topstykke. Men blandingen af ethylenglykol og vand danner tværtimod en syre, der omdanner motorens forskellige metaller til et galvanisk element, hvor ALU-delene tæres bort på ingen tid.

Derfor er kølervæsken tilsat en række stoffer der holder væsken basisk, hvilket vil sige at surhedsgraden i vandet holdes syre neutral med en pH værdi på pH 8,4 og hindrer tæring. Disse stoffer er for eksempel: Boraks, natriumbenzoat, natriumsilikat og natriumhydroxyd.

Blandingens effekt varer ikke evigt, og det er en misforstået opfattelse, at hvis man kontrollerer kølervæskens evne til at modstå frostgrader, så er den i orden. Det er ikke ethylenglycolen der nedbrydes, men tværtimod de tilsætningsstoffer der skal modvirke korrosion.

Venlig hilsen
Bent
Medlemsnummer 189
Syncro 14" Caravelle JX 91 "Geo"
Sika Transporter 2,1 WBX 89 "Snehvide"