Forfatter Emne: Det korrekte dæktryk  (Læst 4738 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Gammelpot

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 226
    • Vis profil
  • By: 5270 Odense
Det korrekte dæktryk
« Dato: 03. Maj 2006 kl: 08:46:36 »
Korrekt dæktryk kan findes i denne instruktionsbog fundet på nettet.
Bemærk også at der på samme side findes en instruktion for westfalia-camper


http://www.ingocity.de/bulli/anleitung/index.html
Nu uden T3

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Det korrekte dæktryk
« Svar #1 Dato: 29. Maj 2009 kl: 20:01:30 »
Okey .jeg er forvirret nu.

Håndbogen siger:
185R14C: For 3.0 - bag 3.7
Men hvis det er en ambulance:
185R14C: For 2.5 - bag 2.5

http://www.ingocity.de/bulli/anleitung/seite137.gif

Hvorfor kører ambulance (som er tungere?) med lavere dæktryk?

Og for 7 - 17 3 bar og 3.7 bar - det er jo knaldhårde dæk............

Kørslen var lige blevcet SÅ! behagelig med 2,6 bar foran (hvad jeg fandt i Haynes som værdi) - men hvis håndbogen siger 3.0 - så er der vel ikke andet at gøre?

Hvem har forstand på dæk-tryk?

JJ
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Det korrekte dæktryk
« Svar #2 Dato: 29. Maj 2009 kl: 21:57:19 »
OK - fandt denne formel til at omregne mellem VW's 25 år gamle dæktryk og moderne dæktryk - men er der nogle af dækfolket som kan se om den giver mening????????????

---------------
It is as follows:
[Original Tires Max Load Rating] * [Sticker's
Recommended P.S.I.] / [Original Tires Max P.S.I.] *
[New Tires Max P.S.I.] / [New Tires Max Load Rating]


The tire manufacturer should be able to provide you
with a load rating vs tire pressure chart also for
your particular tire.




These are the numbers that I use for my tires:
Original Tire - Load rating "C" or 1,433lbs @ 48 psi
MAX
New Tire - Load rating "96" or 1,609 lbs @ 44 psi MAX


Recommended Original Pressure, 39 psi Front, 48 psi
Rear


Calculated Pressure for my tires, 33 psi Front, 40 psi
Rear

-----------------
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline mdonau

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 337
    • Vis profil
Det korrekte dæktryk
« Svar #3 Dato: 01. Juni 2009 kl: 22:27:28 »
mojn,

det værste er for lidt dæktryk, dårlig økonomi og unjævn slid koster penge..

for meget er kun hvis man overskrider det der står på siden af dine dæk.

jeg kører med 3,5 bar (ca. 50 PSI) i mine 225/70R15C-dæk, men man kan sagtens pumpe 4-4,5 bar i 185er asfalt-skæreskiverne, det bliver kun lidt ukomfortabelt  :roll:

mvh, michael
Bundeswehr T3 med 1,7TDI, 2xSyncroprojekt, Passat 3B Variant Syncro TDI 110HK@170HK, BMW e46 330D Touring.

Offline Hawaiibussen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.418
    • Vis profil
  • T3 model: Den Gule 1,9DG "Lowrider"
  • By: 2660 Brøndby Strand
Det korrekte dæktryk
« Svar #4 Dato: 01. Juni 2009 kl: 22:30:21 »
Fra A-stolpen
Morten #9

billeder http://www.t3nettet.dk/gallery/category/38-cat38
-1987 Allrounder højhat EJ22 "Lowrider"
-Saab 9-5 Turbo = Lokalt højtryk, året rundt :)

Past:
-1989 Club Joker 2,1 DJ
-1990 Hawaiibussen Caravelle
-1989 Transporter "The fire truck" Panelvan Syncro 14" 1,6 TD JX 15" BF MT hjul.

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Det korrekte dæktryk
« Svar #5 Dato: 01. Juni 2009 kl: 22:33:23 »
Hej,

Takker.

Jeg kører med 2.8 foran nu, og 3.2 bagi - det er fornuftigt.

Desværre har Frk Grå fået en skavank - hun trækker skævt (mod passagersiden) når jeg kører. Det er kommet rimelig pludseligt - så gad vide om jeg ikke har noget dårligt gummi i undervognen :(

JJ
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline verner

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.472
  • Hjertet banker for T3 og Fællesskabet omkring T3
    • Vis profil
  • T3 model: Camper, Doka Syncro, Sika & en Caravelle
  • By: Nord for Vejle
Det korrekte dæktryk
« Svar #6 Dato: 01. Juni 2009 kl: 23:19:26 »
Citat fra: "jensjakob"
Hej,

Takker.

Jeg kører med 2.8 foran nu, og 3.2 bagi - det er fornuftigt.

Desværre har Frk Grå fået en skavank - hun trækker skævt (mod passagersiden) når jeg kører. Det er kommet rimelig pludseligt - så gad vide om jeg ikke har noget dårligt gummi i undervognen :(

JJ


måske, du kan prøve at bytte forhjullene rundt højre venstre, hvis den så trækker til den anden side har du fundet fejlen :)

hvis dækkene ik fejler noget kan de bare monteres som baghjul :)
Hilsen Verner :)

2011 Touran 2,0 TDI CR
2006 Peugeot 206 1,4 HDI
1996 Passat 1,8 stc. (ADZ)
1994 Passat 1,9TDI GT stc.(1Z)
1992 Vento 1,8GL(ABS)
1990 T3 CAMPER 1,6TD(JX)
1990 T3 SIKA 1,6D
1987 T3 DOKA SYNCRO
1986 T3 Caravele
1993 Vento
1992 Golf 5D
1988 Golf 1,8CL
1986 Golf 1,8Cl.
1998 Felicia 1,9D

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Det korrekte dæktryk
« Svar #7 Dato: 01. Juni 2009 kl: 23:20:37 »
@Verner:

God ide - det havde jeg ikke tænkt på.

Kan et dæk "pludseligt" blive dårligt?

Goe hilsner

Jens Jakob
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline verner

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.472
  • Hjertet banker for T3 og Fællesskabet omkring T3
    • Vis profil
  • T3 model: Camper, Doka Syncro, Sika & en Caravelle
  • By: Nord for Vejle
Det korrekte dæktryk
« Svar #8 Dato: 01. Juni 2009 kl: 23:22:47 »
når du alligevel har dem af for at bytte rundt, så kig dem lige efter for defekter i karkassen mm, men det er svært at sige uden at stå med dem hands on :wink:
Hilsen Verner :)

2011 Touran 2,0 TDI CR
2006 Peugeot 206 1,4 HDI
1996 Passat 1,8 stc. (ADZ)
1994 Passat 1,9TDI GT stc.(1Z)
1992 Vento 1,8GL(ABS)
1990 T3 CAMPER 1,6TD(JX)
1990 T3 SIKA 1,6D
1987 T3 DOKA SYNCRO
1986 T3 Caravele
1993 Vento
1992 Golf 5D
1988 Golf 1,8CL
1986 Golf 1,8Cl.
1998 Felicia 1,9D

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Det korrekte dæktryk
« Svar #9 Dato: 01. Juni 2009 kl: 23:23:48 »
Jeg prøver imorgen at bytte dem rundt.

Kan du forklare hvad det skal kunne være som ville gøre at den så trak skævt til den anden side?

Goe hilsner

Jens Jakob
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."