Forfatter Emne: Turbo  (Læst 3222 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline TONY

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.868
    • Vis profil
  • T3 model: Yamaha FZ6
  • By: 8765 Klovborg
Turbo
« Dato: 05. November 2006 kl: 00:33:58 »
Da jeg ikke har de store erfaringer med turboer, kommer der lige et dummespørgsmål til eksperterne.

Jeg har fået en anden "blikklokke" , den hvor der går et lille metalrør fra ned til turboen. Der sidder noget som ligner en justérskrue i enden af klokken og den har der været skruet på !

Hvad laver "klokken" og hvad justérer man med den lille skrue. Er det for "farligt" at bruge den jeg har fået, når der er pillet ved den.
Mobil 30111518

KØBES : T3 i super god stand, "ingen" rust, bensiner under 1500 kg, mindst 6 siddepladser, evt m hævetag men ikke højt tag.

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Turbo
« Svar #1 Dato: 05. November 2006 kl: 08:39:30 »
"Blikklokken" er turboens wastegate.

Den har den funktion, at når det ønskede ladetryk er opnået (standard 0,65 bar), så leder den en del af udstødningsgassen udenom turbinehjulet, så ladetrykket ikke stiger yderligere.

Når man gerne vil tune sin motor, så øger man ladetrykket. Det gør man ved at skrue på den lille umbracho med kontramøtrik, som du omtaler.

Det ser altså ud til, at der er skruet på din turbo.

Med mindre du vil køre "tunet", så skal du have fat i et lille manometer, så du kan trimme turboen til det oprindelige ladetryk igen.

Om der sker noget ved at køre med det? Tja, det afhænger af, hvor meget den er skruet op. Jeg ville i hvert fald få det tjekket.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline TONY

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.868
    • Vis profil
  • T3 model: Yamaha FZ6
  • By: 8765 Klovborg
Turbo
« Svar #2 Dato: 05. November 2006 kl: 10:27:33 »
Ja så er det vist bedst at få det tjekket, så der ikke også går noget andet i stykker. Er det brugbart at måle trykket i den lille slange som går fra manifolden og om til klokken på dieselpumpen, og kan man måle ved alle omdr.tal.... eller..????      ( måske jeg snart skulle købe en rep.bog )
Mobil 30111518

KØBES : T3 i super god stand, "ingen" rust, bensiner under 1500 kg, mindst 6 siddepladser, evt m hævetag men ikke højt tag.

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Turbo
« Svar #3 Dato: 05. November 2006 kl: 18:00:42 »
Ja, det er en fin måde.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

T3Sync

  • Gæst
Turbo
« Svar #4 Dato: 05. November 2006 kl: 18:08:50 »
Hvor meget kan man skruge op  :?:  vil der ske noget ved at tune lidt  :roll:  hvem har prøvet det  :?:

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Turbo
« Svar #5 Dato: 05. November 2006 kl: 18:13:58 »
Der sker ikke noget, hvis man kan beherske sin højre fod, har LLK og OK. 1 bar er indenfor rimelighedens grænser. Dieselpumpen skal justeres med op, hvis ikke det bare skal blive varm luft. (- Varm luft - fik i den - måske man skulle overveje at slå sig på stand-up... :wink: )
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

T3Sync

  • Gæst
Turbo
« Svar #6 Dato: 05. November 2006 kl: 18:25:07 »
Nu hved jeg ikke hvad mit ladetryk er , men er fristet til at tune lidt på den fordi jeg syntes at min syncro er noget svag mellem 3. og 4. gear  :roll:  årsagen er nok en slidt motor eller ?

Offline TONY

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.868
    • Vis profil
  • T3 model: Yamaha FZ6
  • By: 8765 Klovborg
Turbo
« Svar #7 Dato: 05. November 2006 kl: 19:19:15 »
Min JXer kan man slet ikke mærke turbovirkning på ved lave omdr.  I 4.gear skal den over 75-80 kmt. før man kan mærke at det er turbomotoren der sidder i. Men det håber jeg så man kan når den defekte wastegate bliver skiftet. Men skal den lille skrue så ind eller ud for at give større tryk... :?:  Skrueprincippet er jo ikke altid "logisk", fandt jeg ud af første gang jeg skulle skrue på dieselpumpen, for at få min gamle bus synet  :?
Mobil 30111518

KØBES : T3 i super god stand, "ingen" rust, bensiner under 1500 kg, mindst 6 siddepladser, evt m hævetag men ikke højt tag.

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Turbo
« Svar #8 Dato: 05. November 2006 kl: 20:22:15 »
Ind-> mere ladetryk. De første par omdr. fra udgangspositionen giver ikke noget.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline TONY

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.868
    • Vis profil
  • T3 model: Yamaha FZ6
  • By: 8765 Klovborg
Turbo
« Svar #9 Dato: 05. November 2006 kl: 20:41:09 »
OK, så bliver det spændende at se hvor meget der er skruet på den jeg skal have sat i, den kommer fra en bil hvor motoren var totalt ødelagt !
Skruen i overtryksventilen på ind.manifolden var skruet helt ibund og der lå både alu og jern i bundkarret  :shock:
Mobil 30111518

KØBES : T3 i super god stand, "ingen" rust, bensiner under 1500 kg, mindst 6 siddepladser, evt m hævetag men ikke højt tag.

Offline Jønne Ukendt

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.380
    • Vis profil
  • By: 6600 Vejen
Turbo
« Svar #10 Dato: 05. November 2006 kl: 21:42:01 »
Hej Buskov
I bagenden af indsugningsmanifolden sidder der en sort dims. Det er overtryksventilen, som ved "overtryk" 0,8-0,85 bar, lukker trykket af indsugningen.Måske kan du spænde den yderligere med en alm.skrue-trækker i midten af ventilen ellers skift den ud.Det er muligt at blokere
den ,men når du ikke kender ladetrykket er det uklogt.
 MVH: Jønne Ukendt
Panelvan 1.7D
Allrounder 1.6TD
Westfalia højtag 1.6TD

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Turbo
« Svar #11 Dato: 05. November 2006 kl: 21:44:35 »
Nej, dumpventil - aldrig på diesel - hvad skulle den med den? - Den har jo ikke noget gasspjæld, der bremser luftstrømmen.

Den sorte plastdåse på inds.manifolden er en livrem-og-seler-konstruktion, der standard er justeret til at lukke luften ud, når trykket overstiger 0,8 bar.

Enten er den galt justeret (skru ind på skruen i midten) eller også har du for højt ladetryk (fungerer din wastegate eller er den rustet sammen).

Du er med på målevognen.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Turbo
« Svar #12 Dato: 05. November 2006 kl: 22:20:30 »
Lidt kærlige klask med en bolche-hammer plejer at hjælpe
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Turbo
« Svar #13 Dato: 04. December 2006 kl: 14:20:20 »
Håber det lykkedes Busskov.

For ikke at starte for mange tråde der ligner hinanden:

Hvilke andre turboer i samme prisklasse (eller under) kan bruges til en T3? Findes der andre der har samme karakteristik?
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Turbo
« Svar #14 Dato: 04. December 2006 kl: 20:41:58 »
Ja, Garrett laver en, der duer - men prisen er næsten den samme
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!