Forfatter Emne: Oliekøler - Hvorfor  (Læst 3170 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Kjeld

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 323
    • Vis profil
Oliekøler - Hvorfor
« Dato: 10. Juni 2015 kl: 10:41:05 »
Jeg har ikke noget problem (mig bekendt), så det er udelukkende et projekt for hyggen.

Hvornår giver det mening at installere en oliekøler (WBX 1.9), og hvad vil jeg evt. få ud af det?
Findes der fornuftige kits som indeholder det hele (evt. henvisning)?
Hvad er der andet at sige om en oliekøler


vh Kjeld
---

\'83 US Vanagon, WBX, DH 60 kW / 82 hK 1.9 DigiJet

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
Oliekøler - Hvorfor
« Svar #1 Dato: 10. Juni 2015 kl: 18:13:18 »
Behovet for oliekøling er nok størst i dieselmotorer og højtydende benzinmotorer. Mange rallybiler har det for at opnå køling når motorerne presses til det yderste. Olie har den egenskab, at jo varmere den bliver des mere flydende bliver den og ved en given (høj) temperatur mister den helt eller delvist smøreevnen. Der er ikke meget grin ved en voldsomt tunet motor, der taber smøreevnen og smadrer lejer etc. når den presses.

Wbx-motorer klarer sig normalt fint uden, men man kan sige, at det ikke gør nogen skade med ekstra afkøling. Normalt vil man lave et udtag omkring oliepumpe/oliefilter og sende olien gennem bemeldte køler for derefter at returnere til bundkarret. Hvordan man lige gør det i praksis på en wbx har andre måske bedre bud på end undertegnede?
Hvis køleren ikke har tilstrækkelig luftgennemgang kan man forsyne den med en elektrisk blæser.
Vil man være helt overkill monterer man også en føler til olietemperaturen og et viserinstrument, så man kan aflæse temperaturen under drift. Og så ville jeg nok også anbefale et olietryksmanometer når proppen er taget af.
SÅ burde der ikke kunne herske tvivl om motorens smørekondition.

Offline jheltzen

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 286
    • Vis profil
  • T3 model: Westfalia 2.0 CU LBX
  • By: 8830
Oliekøler - Hvorfor
« Svar #2 Dato: 11. Juni 2015 kl: 09:29:42 »
Hvad med på en LBX hvordan er olie køle siturationen der?
Har lige monteret en ny orginal oliekøler, men vil det gavne at sætte en ekstra ekstern køler på?

Offline Jens Flensborg

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 4.268
    • Vis profil
Oliekøler - Hvorfor
« Svar #3 Dato: 11. Juni 2015 kl: 15:15:46 »
Fandt det her på nettet .. kort og knap kan man sige, at bussens olietemperatur ligger for højt uden køler.

Einbau mines neuen 19-Reihen Setrab-Ölkühlers
Da der JX-Motor thermisch nicht den besten Stand im Heck des T3 hat, habe ich bereits vor einiger Zeit einen Ölkühler samt allen Einbauteilen erstanden. Leider war Zeitmangel der Grund, daß der Einbau noch nicht letztes Jahr erfolgen konnte.
 
Nun war es aber dann endlich soweit. Tun wir dem Bulli was gutes und spendieren ihm einen schicken 19-Reihen-Ölkühler damit in Zukunft immer alles im grünen Bereich ist!
 
Die Temperaturbilanz sollte dann in etwa diesen Werten entsprechen:

Stadtverkehr   80 - 90 C°
Land und Bundesstrasse   80-100 C°
Autobahn   90-115 C° max. 120 C°
Støt T3 Klubben Danmark
---
T3 JX 14er LLE1308 1992
T3 JX 14èr Syncro Camper 1991
T3 JX 14èr Syncro Doka 4doors 1990
1303 bobbel cabriolet 1978
1200 bobbel eksport CKD 1963

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
Oliekøler - Hvorfor
« Svar #4 Dato: 11. Juni 2015 kl: 17:13:48 »
De fleste luftkølede motorer er fra fabrikanten udstyret med oliekøling. Der er antageligt foregået et langvarigt testprogram og prøvekørsler forud for lanceringen af et givent mærke eller model. Ingen fabrikanter er interesseret i reklamationer endsige dyre reparationer på garantien.
Men igen: Det skader afgjort ikke at øge afkølingen af smøringen. Jeg har læst mig til, at det vandrette slør i krumtappen er noget typisk for luftkølede motorer, men ingen forklaring på hvorfor? Er det noget med ekstrem varmeudvikling, eller er det generelt for boxermotorer?

Mange, hvis ikke alle bruger jo også oliekøler til automatgearkasser, servostyring m.v. så det må vel bekræfte vigtigheden af, at olien bevarer sin smøreevne.

Offline Jens Flensborg

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 4.268
    • Vis profil
Oliekøler - Hvorfor
« Svar #5 Dato: 11. Juni 2015 kl: 22:45:09 »
I 1982 var Volkswagen koncernen tæt på en konkurs, man havde ikke mere resurser til at udvikle nye motorer til T3eren ... derfor implementerede man 1,6 motoren fra Golf2 diesel modellen. Denne motor var pga. dårlig implementering termisk overlastet med bussens vægt og motorens montering i enden gav ekstra ulemper i motorens levetid. Man regnede med en levetid på max 100.000 km pga. den termiske overbelastning.

Og så den billige implementering af 8.8 strækbolte, der i midten af firserne sprængte dieselmotorer på række.

Erfarne motorfolk i Tyskland kom omgående med anbefaling om at investere i ekstra oliekøler m.m. Volkswagen kom senere med 12.9 strækbolten og det gik bedre.

Også idag er en JX tæt på termisk overlast.

For de vandkølede motorer var den termiske ende på samme niveau, dog er de store WBXere også kendt for andre problemer. Især MV typen er meget sensibel ...

Skal der snakkes om mere når vi taler om oliekøler?

Jens
Støt T3 Klubben Danmark
---
T3 JX 14er LLE1308 1992
T3 JX 14èr Syncro Camper 1991
T3 JX 14èr Syncro Doka 4doors 1990
1303 bobbel cabriolet 1978
1200 bobbel eksport CKD 1963

Offline jheltzen

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 286
    • Vis profil
  • T3 model: Westfalia 2.0 CU LBX
  • By: 8830
Oliekøler - Hvorfor
« Svar #6 Dato: 11. Juni 2015 kl: 23:01:20 »
Jens kan du ikke snakke lidt om Type4 LBX motoren og dens oliekøling?

Citat fra: "Jens Flensborg" post=121027
I 1982 var Volkswagen koncernen tæt på en konkurs, man havde ikke mere resurser til at udvikle nye motorer til T3eren ... derfor implementerede man 1,6 motoren fra Golf2 diesel modellen. Denne motor var pga. dårlig implementering termisk overlastet med bussens vægt og motorens montering i enden gav ekstra ulemper i motorens levetid. Man regnede med en levetid på max 100.000 km pga. den termiske overbelastning.

Og så den billige implementering af 8.8 strækbolte, der i midten af firserne sprængte dieselmotorer på række.

Erfarne motorfolk i Tyskland kom omgående med anbefaling om at investere i ekstra oliekøler m.m. Volkswagen kom senere med 12.9 strækbolten og det gik bedre.

Også idag er en JX tæt på termisk overlast.

For de vandkølede motorer var den termiske ende på samme niveau, dog er de store WBXere også kendt for andre problemer. Især MV typen er meget sensibel ...

Skal der snakkes om mere når vi taler om oliekøler?

Offline Jens Flensborg

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 4.268
    • Vis profil
Oliekøler - Hvorfor
« Svar #7 Dato: 11. Juni 2015 kl: 23:27:48 »
Type4 motor var en nyudvikling i slutningen af tresserne hos VW, da de gamle Type1 motorer var nået til deres tekniske grænser og muligheder.

Type4 produceres dengang med 1,7 til 2,0 liter og blev senere implementeret i Porsche 914. Inden da blev den monteret i VW 411/412 og også i T2 bussen.

Tyske tuningeksperter begyndte allerede lige fra starten at optimere Type4 motorer, da man sagtens kunne bore dem op til 2,7 liter. Det endte ofte i en levetid på under 10.000 km og maks 250 hester. Termisk var Type4 motorer istand til at klare de normale termiske belastninger i normal kørsel, dog blev 2,0 modellen med 100 heste i Porsche modellen allerede overlastet. Her kom så større oliekølere med ind på banen.

Enkelte Type4 motorer blev fikset med dele fra chevrolet, de nåede op til 2,8 liter.

Her findes fine korte Type4 detaljer på tysk med grafiske optimeringer:

Flat4 Type4
Støt T3 Klubben Danmark
---
T3 JX 14er LLE1308 1992
T3 JX 14èr Syncro Camper 1991
T3 JX 14èr Syncro Doka 4doors 1990
1303 bobbel cabriolet 1978
1200 bobbel eksport CKD 1963