0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.
I 1982 var Volkswagen koncernen tæt på en konkurs, man havde ikke mere resurser til at udvikle nye motorer til T3eren ... derfor implementerede man 1,6 motoren fra Golf2 diesel modellen. Denne motor var pga. dårlig implementering termisk overlastet med bussens vægt og motorens montering i enden gav ekstra ulemper i motorens levetid. Man regnede med en levetid på max 100.000 km pga. den termiske overbelastning.Og så den billige implementering af 8.8 strækbolte, der i midten af firserne sprængte dieselmotorer på række.Erfarne motorfolk i Tyskland kom omgående med anbefaling om at investere i ekstra oliekøler m.m. Volkswagen kom senere med 12.9 strækbolten og det gik bedre.Også idag er en JX tæt på termisk overlast.For de vandkølede motorer var den termiske ende på samme niveau, dog er de store WBXere også kendt for andre problemer. Især MV typen er meget sensibel ...Skal der snakkes om mere når vi taler om oliekøler?