Forfatter Emne: Syncro 14 vs 16  (Læst 3083 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline SOTA

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 62
    • Vis profil
  • T3 model: Doka syncro WBX 2,1
  • By: 2200
Syncro 14 vs 16
« Dato: 28. Januar 2016 kl: 08:44:27 »
Står for at købe nye fælge og dæk - tænker Mefro alternativt mercedes fælge 124 som jeg har fundet til en billig penge hos ophugger men der skal modificeres m spacers og bores op, males mv så ikke noget sparet der.
Har en 14 men kunne godt tænke mig at sætte 16 tommer på
Spørgsmål
Forskel på syncro 14 kontra 16 ?
Klar over at decouple er forskellig
Skærmkasser skal de modificeres ? Og findes der en original template til dette ? Eller kan jeg "bare" hæve den og sætte 16"syncron skærmkanter på ?
Disse skærmkanter koster en krig, har nogen et godt sted at købe disse ?
Synes heller ikke der meget plads - se vedhæftet foto, er standard 14" fælge og dæk 195x75
Håber i kan hjælpe :-)


« Senest Redigeret: 28. Januar 2016 kl: 08:48:32 af SOTA »

Offline SOTA

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 62
    • Vis profil
  • T3 model: Doka syncro WBX 2,1
  • By: 2200
Sv: Syncro 14 vs 16
« Svar #1 Dato: 28. Januar 2016 kl: 09:48:20 »
PS den røde er ikke min ... Bare et reference foto

Offline chewie

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 735
    • Vis profil
  • T3 model: '84 Transporter "Lille Blå"
  • By: Esbjerg
Sv: Syncro 14 vs 16
« Svar #2 Dato: 28. Januar 2016 kl: 10:25:44 »
Den væsentligste forskel på 14" og 16" Syncro er at sidstnævnte har lidt længere bærearme bag. Sammen med udskæringer i karossen bag alle hjul giver det mulighed for at montere større hjul. Den røde på billedet er ikke en 16" Syncro - det er en 14" med plasticskærme (fra Terrawagen tror jeg).. De giver ikke mere plads, og følger egentlig bare den originale kant rundt.
På en standard 14" kan du dog sagtens sætte store hjul på. 16" er intet problem, og så længe at du ikke har noget imod at frisere skærmene lidt bag forhjulene kan du også sagtens bruge nogle forholdsvis store dækdimensioner.
På min gamle 14" Syncro kørte jeg både med 235/75 R15, 30*9,5 R15 og 225/75 R16.. Du skal dog være meget opmærksom på indpresset på fælgen når du går op i sådanne størrelser..

Mattias

Offline SOTA

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 62
    • Vis profil
  • T3 model: Doka syncro WBX 2,1
  • By: 2200
Sv: Syncro 14 vs 16
« Svar #3 Dato: 28. Januar 2016 kl: 14:35:02 »
Tak Mathias for svar
hvor meget er indpresset hvis det er en 16" fælg ?
dbh
Chr
 

Offline chewie

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 735
    • Vis profil
  • T3 model: '84 Transporter "Lille Blå"
  • By: Esbjerg
Sv: Syncro 14 vs 16
« Svar #4 Dato: 28. Januar 2016 kl: 16:48:37 »
Det var da så lidt..
Alle fælge jeg har kørt med på min tidligere Syncroer har haft ET mellem 30 og 23... Så vidt jeg ved kan du køre 235/75 R15 på 7x15 fælge med ET op til 37. De største dæk jeg har haft var 30*9,5 R15 på 7x15 ET25.. Havde ingen problemer med bærearme eller andet styretøj, men blev nødt til at bukke bagerste del af forskærmen en del.
Så med andre ord vil 16" Mefro fælge (med ET 30 så vidt jeg husker) være lige i øjet..
« Senest Redigeret: 28. Januar 2016 kl: 16:51:17 af chewie »

Offline SOTA

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 62
    • Vis profil
  • T3 model: Doka syncro WBX 2,1
  • By: 2200
Sv: Syncro 14 vs 16
« Svar #5 Dato: 28. Januar 2016 kl: 17:17:44 »
Takker stort - super hjælp

Offline chewie

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 735
    • Vis profil
  • T3 model: '84 Transporter "Lille Blå"
  • By: Esbjerg
Sv: Syncro 14 vs 16
« Svar #6 Dato: 28. Januar 2016 kl: 18:35:11 »
Og husk at du ikke kan bruge de originale møtrikke på Mercedes/Mefro fælge. Jeg mener at de rigtige hedder K(ugelbund) R 12..