Stedet for os alle
Hjem
Forum
Hjælp
Søg
Kalender
Medlemmer
Vis medlemslisten
Søg efter brugere
Log ind
Registrér
T3nettet og T3Klub Danmark forum
»
T3 Fora..
»
WBX/LBX Fora
»
Motorrenovering
Udskriv
Sider: [
1
]
2
3
Gå ned
Forfatter
Emne: Motorrenovering (Læst 11587 gange)
0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.
chewie
Hero Member
Indlæg: 735
T3 model: '84 Transporter "Lille Blå"
By: Esbjerg
Motorrenovering
«
Dato:
07. Februar 2011 kl: 18:35:03 »
Oven i hatten på alle de problemer jeg har med min "nye" motor, overvejer jeg en renovering af den gamle. Har prøvet at lave mig en indkøbsliste:
Stempelringe
Komplet pakningssæt
Oliepumpe
Lejer
Tænker samtidig på at skifte kobling, udrykkerleje og nåleleje.
Er noget, som skal tilføjes listen? Andre ting jeg skal skifte når jeg har det hele fra hinanden?
Mattias
Logget
POLLE955
Hero Member
Indlæg: 2.766
T3 model: 1982 vestfalia aaz diesel
By: 4700 Næstved
Motorrenovering
«
Svar #1 Dato:
07. Februar 2011 kl: 19:41:28 »
Hej , kig alle de små vandrør efter , det er nemt at skifte når den er ude , og fladen på topstykkerne , hvis den har kørt med blå kølervædske , der kan være små huller over alt , topdækslerne kan være næsten rustet igennem , hold dem op mod lyset og kig efter huller . Det var lige de ting en tømrer kan komme på , god arbejdslyst .
hilsen poul
Logget
Speed Kills - Drive A Bus And Live Forever!
Vestfalia camper aaz diesel 1982 , Audi A2 ,14 tdi,Skoda fabia 1,2 tsi 105 hk ,Skoda Octavia 1,2 tsi 105 hk .20680265
Næstved 4700
WBX Manden
Hero Member
Indlæg: 1.746
Motorrenovering
«
Svar #2 Dato:
07. Februar 2011 kl: 20:40:57 »
Sæt ny knast i med lidt mere kapow i se evt. på thesamba.com under "Vanagon" eller shoptalkforums.com under "oxi & wasser boxers" der findes masser af renoverings tråde. Især en der hedder "tencentlife" har rigtig meget erfaring i renovering og opgradering af WBX'er
Han har en profil på begge de omtalte sider.
Husk udmåling af krumtap, stempler, plejlstænger og aksialslup.
Tjek også ventilløftere og vippetøj for slid
Billige pakningssæt kan findes på ebay.de udskift dog pakdåsen til svinghjulet med en af ordenlig kvalitet.
Planslibning af svinghjul er altid en rar fornemmelse med ny kobling :-)
Fræsning og slibning af ventiler og ventilsæder
Logget
Transporter \'89 opklodset til mindre travle tider.
Ombygning og opgraderings projekter:
http://t3nettet.dk/index.php?topic=2304.0
"Diesel er kun for playboys."
chewie
Hero Member
Indlæg: 735
T3 model: '84 Transporter "Lille Blå"
By: Esbjerg
Motorrenovering
«
Svar #3 Dato:
07. Februar 2011 kl: 23:39:10 »
Uha... Det lyder dyrt.
Jeg er egentlig mest ude efter en motor, som jeg kender historien på, og ikke går i stykker et par uger efter jeg har købt den. Samtidig har jeg en ret begrænset økonomi. Derfor overvejer jeg renovering - selvom jeg ikke har nogen erfaring.
Det er måske helt hul i hovedet at kaste sig ud i et sådant projekt?
Havde tænkt mig at følge min Haynes slavisk og bytte alt ovenstående, men det er måske ikke nok?
Logget
Aran
Hero Member
Indlæg: 3.931
Motorrenovering
«
Svar #4 Dato:
08. Februar 2011 kl: 00:15:52 »
Du skal lige være opmærksom på, at du IKKE skal følge Haynes, når du monterer strømfordeleren. Shimmerringen skal lempes ned først. Ellers kvaser du messing-gearhjulet på krumtappen. Den kan skiftes, men er en kedelig udgift, og du slipper ikke for, at skille hele molevitten ad een gang mere.
Ellers er der vel ikke så meget, at bemærke. Polle og Rasmus har vist anført, hvad du ellers bør gøre, men kontroller også lige vandpumpen mens du er i gang.
Logget
chewie
Hero Member
Indlæg: 735
T3 model: '84 Transporter "Lille Blå"
By: Esbjerg
Motorrenovering
«
Svar #5 Dato:
14. Februar 2011 kl: 15:57:28 »
Som nævnt tidligere har jeg besluttet mig for at renovere min gamle DJ motor. Har tidligere købt ved Käfer & Co, men har nu siddet og surfet lidt på Ebay.de, hvor man kan finde f.eks komplet kobling for 100 Euro (
http://cgi.ebay.de/VW-Bus-T2-T3-Kupplung-Satz-1-9-2-1-MV-SS-DJ-Neu-228mm-/350428185757?pt=Autoteile_Zubeh%C3%B6r&hash=item519725c49d
) mod 180 hos Käfer. Er der nogen, der har erfaringer med disse billige koblinger? Eller er det eneste rigtige måske at holde sig til Sachs, som Käfer forhandler?
Kan i øvrigt se, at der findes to forskellige til 2,1 benzin - hvad er forskellen?
Er også lidt usikker på lejer? Hvad skal jeg købe og hvad er forskellen på Standard, -0,25 og -0,50?
http://www.kaefer-co.de/index.php?view=warengruppe&path=0.191.257.262.&size=large
Mattias
Logget
WBX Manden
Hero Member
Indlæg: 1.746
Motorrenovering
«
Svar #6 Dato:
14. Februar 2011 kl: 16:27:14 »
Jeg ville holde mig til kendte kvalitetskoblinger.
Efter min mening er der ingen steder omkring mekanik, hvor det kan betale sig at spare. (lige bortset fra pakningssæt på Ebay, hvis pakdåsen til svinghjulet udskiftes med en af god kvalitet).
Jeg kan ikke huske om 2,1 'ern kom med 210 mm svinghjul, men tror det ikke.
Så vidt jeg husker er den ene 225mm kobling en forstærket kobling til Syncro og den anden en "alm." til 2WD
Lejerne du henviser til er overstørrelse lejer, hvis komponenterne er blevet bearbejdet pga. slid.
Logget
Transporter \'89 opklodset til mindre travle tider.
Ombygning og opgraderings projekter:
http://t3nettet.dk/index.php?topic=2304.0
"Diesel er kun for playboys."
WBX Manden
Hero Member
Indlæg: 1.746
Motorrenovering
«
Svar #7 Dato:
14. Februar 2011 kl: 16:29:54 »
PS. det er EKSTREMT vigtigt at plejlstængerne bliver tjekket for ovalitet !
Det har kostet mig 1 nyrenoveret motor.
Logget
Transporter \'89 opklodset til mindre travle tider.
Ombygning og opgraderings projekter:
http://t3nettet.dk/index.php?topic=2304.0
"Diesel er kun for playboys."
chewie
Hero Member
Indlæg: 735
T3 model: '84 Transporter "Lille Blå"
By: Esbjerg
Motorrenovering
«
Svar #8 Dato:
28. Februar 2011 kl: 20:11:15 »
Så er der sket lidt siden sidst. Har fået splittet næsten det hele ad. Mangler at få trukket drevet til fordeleren af, samt at få skruen til olietrykregulering (eller hvad den nu hedder) af.
Stødte ind i nogle mindre problemer hen ad vejen - Haynes forslag om at trække bolten til stemplet ud med et stykke stift ståltråd var noget optimistisk. Fik bikset et hjemmelavet "værktøj" sammen og trukket dem ud - samme historie med oliepumpen.
Da motoren sad i bilen manglede den meget kraft og havde lavt olietryk - forventede mig at finde et sandt inferno af ødelagte dele, men er ikke stødt på så meget som ventet.
Det ene leje har ihvertfald godt at en udskiftning. Anden ting jeg studsede lidt over er farven på den ene ventil - hvad kan dette skyldes?
De sidste par dage har jeg brugt mest tid på at rengøre, hvilket ikke er nogen spøg med 22 års olie, sand, skidt og møg. Fik højtryksspulet blokken i dag, derefter gav jeg hver del en tur i opvaskemaskinen. Det har taget det meste, men der sidder stadig en masse olie, som må tages manuelt...
Skal til DK i denne uge, hvor mine bestilte dele forhåbentlig når at komme . Næste skridt er at få målt og kontrolleret plejlstænger og diverse.
Smid gerne tips og tricks, eller kommentarer til arbejdet.
Mattias
Logget
chewie
Hero Member
Indlæg: 735
T3 model: '84 Transporter "Lille Blå"
By: Esbjerg
Motorrenovering
«
Svar #9 Dato:
11. Marts 2011 kl: 12:56:38 »
Er der nogen, der kan give et bud på, hvorfor ventilen på det fjerde billede ser ud som den gør?
Logget
WBX Manden
Hero Member
Indlæg: 1.746
Motorrenovering
«
Svar #10 Dato:
11. Marts 2011 kl: 13:22:01 »
Det kunne godt ligne, at der havde været en utæthed på toppakningen og at der har været vand i forbrændingen.
Det kunne også være en dårlig indsprøjtningsdyse og dermed mager og dårlig forbrænding, men det giver som regel mere hvide ventiler.
Logget
Transporter \'89 opklodset til mindre travle tider.
Ombygning og opgraderings projekter:
http://t3nettet.dk/index.php?topic=2304.0
"Diesel er kun for playboys."
chewie
Hero Member
Indlæg: 735
T3 model: '84 Transporter "Lille Blå"
By: Esbjerg
Motorrenovering
«
Svar #11 Dato:
11. Marts 2011 kl: 13:42:57 »
Mange tak for svar! Dvs. at jeg ikke skal være nervøs for at det er et problem med selve ventilen?
Ang. det med indsprøjtningen... Har tænkt meget på at få testet den, men hvordan bærer man sig ad med det? Det er lidt meningsløst at have en gennemrenoveret motor, hvor indsprøjtningen halter.
Har i øvrigt knipset et billede af dækslet til oliepumpen - pumoen skal som sagt skiftes, men glemte selvfølgelig at bestille dæksel. Det gamle har mærker efter hjulene. Har dette noget at sige - altså kan det genbruges eller skal jeg have et nyt?
Der sidder jo en masse sod og skidt på stemplerne - hvordan får man fjernet dette?
Mattias
Logget
WBX Manden
Hero Member
Indlæg: 1.746
Motorrenovering
«
Svar #12 Dato:
11. Marts 2011 kl: 14:06:26 »
Det ser ikke ud til ventilen fejler noget. Jeg vil dog anbefale dig at få "lappet" og tjekket alle ventiler. Både for slid og tæthed.
Dyser kan man tjekke selv først, ser det fornuftigt ud, kan du sende dem til flow test. Hvis sprøjtebilledet er dårligt eller dysen dypper kan du enten få dem renset og flow testet, eller købe nogle nye.
Oliepumpedækset kan planes og genbruges eller du kan købe et nyt. Hold dig fra de nye af slagsen i alu.
Stemplerne kan lægges i blød i lampeolie (aka. diesel) og rillerne renses med en gammel halveret (halvmåne) stempelring.
Logget
Transporter \'89 opklodset til mindre travle tider.
Ombygning og opgraderings projekter:
http://t3nettet.dk/index.php?topic=2304.0
"Diesel er kun for playboys."
chewie
Hero Member
Indlæg: 735
T3 model: '84 Transporter "Lille Blå"
By: Esbjerg
Motorrenovering
«
Svar #13 Dato:
13. Marts 2011 kl: 21:21:46 »
Så har stemplerne ligget i blød i et par dage - synes dog stadig at der sidder en masse fastbrændt snask på dem. Giver dem nogle dage mere...
Har også brugt en masse tid på at gøre blokken ren, nu nærmer jeg mig slutten og tænker mig at smide hele møget i opvaskemaskinen som finale. Det kan der vel ikke ske noget ved, eller kan der? Tænker mig at give den et min. 2 ture...
Mattias
Logget
poot
Hero Member
Indlæg: 2.003
Motorrenovering
«
Svar #14 Dato:
13. Marts 2011 kl: 21:26:50 »
Uden at have forstand på wbx renovering.. så vil jeg da fraråde at bruge opvasketabs sammen med aluminium.. det tærer, eller aluen bliver sort.
Hilsen Poul
Logget
Poul Ottesen
Kørende : T3 syncro doka, 2,1 MV (Moshel) = mobil shelter
T3 camper 88 1,6 TD ( Freja ) = venter på 35 års fødselsdag
T3 bus 81 1.6 D (Scoremobil)projekt = venter på "far" !!!!
Udskriv
Sider: [
1
]
2
3
Gå Op
T3nettet og T3Klub Danmark forum
»
T3 Fora..
»
WBX/LBX Fora
»
Motorrenovering