Forfatter Emne: Hvis man nu kunne lave gearhjul?  (Læst 4837 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Bluestar

  • Gæst
Hvis man nu kunne lave gearhjul?
« Dato: 31. Januar 2009 kl: 12:16:18 »
hej, blot lige en tanke!

 hvis man nu kender en, der kan lave tandhjul og hærdning osv...

 kunne man så ikke få lavet dem til bussen originale 5 trins gearbox?

 altså få lavet en skræddersyet gearing til sin aaz powered t3er?

 det må da kunne udregnes, hvilken type gearing, der ville kunne passe

 til bilen!!!

 PRISEN, jamen hvis det kunne lade sig at gøre for 10.000kr incl alt ville

 det så ikke være en fair...

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Hvis man nu kunne lave gearhjul?
« Svar #1 Dato: 31. Januar 2009 kl: 12:58:51 »
Hej Jesper.

Jo, det kan man, og det er endda let at skifte det.

På markedet findes der allerede forskellige muligheder. Nu ved jeg jo ikke helt, hvilken gearkasse du kører med, men monstro ikke det skulle være en 3H? Hvis det er rigtigt, så er udvekslingen i 5. gear 0,816 og det tal skal sænkes for at få højere gearing. Du har en enkelt low-budget-mulighed: I den 4 trins TD-gearkasse, som hedder ABH (eller med 40%spær: ABS) er 4. gears udvekslingen 0,78. Det giver jo nogle få %. Hvis det skal være mere, så er der hos tyske T3-specialbutikker både 0,74 og 0,69-udvekslinger til salg - endda for betragteligt mindre end de 10 K.

Selve skifteprocessen kan gøres på to måder:

1) Den "autoriserede", hvor man tager gearkassen af og skiller den ad bagfra. Det betyder, at alles - inkl. diff. skal ud. Denne metode anvendes, hvis man i samme hug ønsker at skifte dobbeltkeglerullelejet.

2) Bonderøvsmetoden, der går ud på at vippe motor og gearkasse, mens det hele sidder i bilen, så man kan komme til at tage de to forreste dæksler af gearkassen, og derved kan man komme til at skifte det nødvendige. En smuk ung innovativ midtjysk T3-ejer har udviklet en særlig aftrækker til formålet. Jeg er sikker på, at den kan lånes for en dåseøl og en hyggesnak :wink:

MEN Jesper... Jeg skal se, om ikke jeg kan lokke dig ind på et andet spor. Luksusbiler har automatgear. Du har en luksusbil - altså skal du have automatgear. Jeg har en kone med ligeså meget koblingsfølelse i venstre fod som en denne:



- altså skal jeg have automatgear. Tilmed fåes automatgearkasserne med en herrehøj gearing, de er laaaaaaaangt bedre i godset (huset er det samme som sidder i Audi) og de giver anledning til sand luksuskørsel og endelig bliver man fri for det lempfældige gearskift, som T3 altid har.

Hvis man kan lave tandhjul, så kan man også lave en adaptorplade. Aut.-gearkasserne er nemlig umulige at finde til diesel (kun produceret i ekstremt lille stk.-antal til "Berlin-taxa'er), men der er masser af benz.-kasser på markedet. Altså skal vi bare lige have en adaptorplade hver. Jeg er klar med pungen...
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Bluestar

  • Gæst
Hvis man nu kunne lave gearhjul?
« Svar #2 Dato: 31. Januar 2009 kl: 13:07:15 »
Hmm...

 hvad skal vi bruge til det?

 - Aut. gearkasse

 - skifte anordning fra gearkasse til kabine

 - adapterplade

 andet?

 og hvor nemt og billigt er det så at finde?

 Adapterpladen er INTET problem, umiddelbart : )

jesper

Offline wilson

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.018
    • Vis profil
Hvis man nu kunne lave gearhjul?
« Svar #3 Dato: 31. Januar 2009 kl: 13:33:32 »
Adapterplade - det er da bare at opmåle mønsteret på automatkassen + motoren. Tegne pladen og få den snittet ud på et maskinværksted.

Men... automatgearkasse med herrehøj gearing?
Den kan da ikke være højere gearet end den højeste manuelle!

Da der ikke er reserverende tænder i autokassen kan den maks ha en udveksling der hedder 1:1, hvor de manuelle i slutgearet kommer op på 1:0,78

Og da diffet mig bekendt er det samme er den højest slut gearing med automat 1:4,57 hvor den med manuel er 1:3,56, altså 22% højere gearet end automatkassen.
vi høres / Olsen

Legetøjet:
Trambussen: Milidoka 1,6 TD - RAL 6015 Schwarzoliv \'88
Blommen: Corrado VR6 \'94
Kromøglen: Suzuki GSX1400 \'06
Varanen: Suzuki gs650g katana \'83 m kardantræk og knopdæk:-)

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Hvis man nu kunne lave gearhjul?
« Svar #4 Dato: 31. Januar 2009 kl: 14:15:38 »
Lad os antage, at Jesper pt kører med 3H.

Så hedder regnestykket 0,816 (udveksling i 5.gear) x 4,83 (udveksling i diff) = totalgearing i topgear på 3,94

En aut. kunne være NJ fra 112 hk WBX'eren. Så ser beregningen sådan ud: 1 ("udveksling" i topgear) x 3,74 (diff) = 3,74

Højere gearing, mere komfort, dejligt præcist kabelskifte, ingen korrossionsparanoia, aflastet venstre fod, egnet til kvinder, en gearkasse, der kan håndtere f.eks. de 165 hk, som Audi 200 leverer, ingen risiko for at overdreje motoren, lækker glidende bykørsel...

Ja, ja - så taber den måske lidt i converteren og bruger mikroskopisk mere brændstof... who cares?

Hvad venter vi på?

PS.: Der er en eller anden klaphat, der har oprettet en tråd om emnet her:
http://www2.vwbus-online.org/forum/board_entry.php?id=1495988
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline wilson

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.018
    • Vis profil
Hvis man nu kunne lave gearhjul?
« Svar #5 Dato: 31. Januar 2009 kl: 14:35:47 »
all'right

vidste ikke at diff erne havde forskellig gearing mellem man og auto.

(gad vide om diff'et fra auto kan adapteres til manuel, så er der potentiale for en virkelig ond langbenet gearing!)


nuvel, det bliver spændende at følge Jeres morfar gearkasse projekt  :roll:

Jeg har heldigvis stadig motorikken til stadig at betjene kobling, gear og speeder så jeg venter et par år inden jeg falder i auto fælden  :twisted:


Men hovedårsagen til mit fravalg er nok at jeg primært benytter trambussen til tung transport (autotrailer o.lign) og der kan autokassen godt få lidt varmeproblemer!
Så indtil videre er plannen aap med spær og 0,78 fra en abs + baffle plates fra SA.

Til bykørsel og cruise er der kun een vinder -> automaten!
vi høres / Olsen

Legetøjet:
Trambussen: Milidoka 1,6 TD - RAL 6015 Schwarzoliv \'88
Blommen: Corrado VR6 \'94
Kromøglen: Suzuki GSX1400 \'06
Varanen: Suzuki gs650g katana \'83 m kardantræk og knopdæk:-)

Offline Rollenlager

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 454
    • Vis profil
  • By: 2730 Herlev
Hvis man nu kunne lave gearhjul?
« Svar #6 Dato: 31. Januar 2009 kl: 14:52:41 »
Jo. men i tråden er kombinationen kun super når der ikke skal køres med tung last, er det så her din moment motor skal glatte sagerne lidt ud ?  Hvis den Audi kasse kan klare 165 HK skulle man så ikke hellere prøve med en AAZ,  godt nok ligger man lidt under for de manglene RPM´s men hvem har så travlt at man ikke kan klare sig med 3500 RPM´s når man kan sidde og smile hele vejen til målet.
Hopla...... hvor det kører !!!!! .......Kørte....!!!!!

Bluestar

  • Gæst
Hvis man nu kunne lave gearhjul?
« Svar #7 Dato: 31. Januar 2009 kl: 17:09:00 »
Jarl, vi må tale sammen...

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Hvis man nu kunne lave gearhjul?
« Svar #8 Dato: 31. Januar 2009 kl: 23:35:12 »
Jeg har jo en 2 T trailer, der ofte er i brug, så selvf. skal bilen fortsat kunne & måtte slæbe rundt på den. Men når jeg læser VW's egen freigabe, så er tillades der ligeså store anhængervægte med aut. som med manuelt gear. Det udelukker selvf. ikke, at der måske kunne være fornuft i at etablere noget yderligere gearoliekøling, men som T3'ejer er man jo vant til at montere supplerende køling overalt...
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Mads-kaa

  • Gæst
Hvis man nu kunne lave gearhjul?
« Svar #9 Dato: 31. Januar 2009 kl: 23:37:52 »
Så vidt jeg ved er gearkassen vandkølet, og normalt af samme kreds som motoren. Tror du/I ikke der vil være væsentlige bedrekøling hvis man etablerede en seperat kreds til gearkassen?

/Mads

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Hvis man nu kunne lave gearhjul?
« Svar #10 Dato: 01. Februar 2009 kl: 08:48:50 »
Casper og jeg har diskuteret muligheden for at montere en decideret oliekøler til gearkassen istedet, så skal der "bare" etableres noget cirkulation...

/Jan
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

PARKHAVE

  • Gæst
Hvis man nu kunne lave gearhjul?
« Svar #11 Dato: 01. Februar 2009 kl: 09:27:20 »
Aut. gear ER og har altid været den ultimative gearkasse.
Også til store trailere, campingvogne m.m.
Har man først en gang haft en med aut. gear er det et tilbageslag at rode rundt med koblingspunkt, rykkende igangsætninger og mareridt i køkørsel.

Jarl og lige sindende, go for it!!!
Det kunne være det var det der kunne bringe fruen tilbage i en T3 camper engang.

Jeg har dog en gang prøvet at køre en aut. kasse varm i bjergene sydpå, men det var en gammel "slæver" i en camry, der aldrig havde været åbnet og kørt min. 400.00. 4 timers rast på en sommerrodelbahn og så var vi kørende igen :lol:  :lol:

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Hvis man nu kunne lave gearhjul?
« Svar #12 Dato: 01. Februar 2009 kl: 09:33:19 »
Kunne da være sjovt med aut. gear i en Syncro, det bliver nok bare en meget stor ombygning af gearkassen :D
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline bos1

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.173
    • Vis profil
Hvis man nu kunne lave gearhjul?
« Svar #13 Dato: 01. Februar 2009 kl: 13:04:49 »
hvor langt kører en wbx med aut gear på literen
vw passat 35i b3 2,0 16v GT variant
vw vento 1,8 clx 1996
tosse team syd
ja jeg har svært ved at tage en beslutning
hakuna matata
tlf 26476966

Offline WBX Manden

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.746
    • Vis profil
Hvis man nu kunne lave gearhjul?
« Svar #14 Dato: 01. Februar 2009 kl: 13:45:33 »
Citat fra: "bos1"
hvor langt kører en wbx med aut gear på literen


Ikke langt !  :lol:

Synes at nørt folk herinde nævne tal helt ned til 6-7 på literen  :?
Transporter \'89 opklodset til mindre travle tider.
Ombygning og opgraderings projekter: http://t3nettet.dk/index.php?topic=2304.0

"Diesel er kun for playboys."