Forfatter Emne: En falleret stjernes fremtid?  (Læst 3415 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline jesman

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 103
    • Vis profil
En falleret stjernes fremtid?
« Dato: 17. November 2013 kl: 16:28:38 »
Hej kære T3 elskere
Jeg har haft for travlt til at kunne passe ordentligt på min bil, så nu er standen desværre alt for langt under hvad bil og ejer er tjent med. Min kære camper står parkeret på Amager, ude af stand til at starte, og det er derfor jeg skriver til jer, for at høre om i har en god ide, til hvad man kan gøre her fra.

Standen er som sådan:

udvendig: ridset, bulet og meget rusten

indvendig. alt ok, camperudrustning fungerer, og der er mange gode ture tilbage dér

undervogn plejer at få gode ord med fra synshallen, men jeg ved at der skal skiftes støddæmpere på forhjul, og måske også en sporing (det ser ud som om at højre forhjul spiser mest på ydersiden af dækket)

motor: Der ligger en Golf II 1,6 TD i bagsmækken, og den har på det seneste plaget mig med ikke at ville starte når motoren er varm! - ja, det lyder skørt ikke, men ikke destomindre er det næsten sikkert at hvis jeg har kørt mere end 10 min i den, så skal den helst stå nogle timer før den vil starte igen.
Starteren drejer og drejer, men uden at det synes at imponere motoren. Jeg fik skiftet gløderør uden at det gjorde noget nævneværdig forskel.
Desuden drypper der olie fra motoren, måske fra turboen, måske et andet sted - måske begge steder.
Den ryger meget fra udstødningen, og jeg tænker topstykke som det første - men der er ikke olie på kølevandet..

Så, der er virkelig noget at gå igang med, hvis min camper skal i form igen til at gøre alt det den er bedst til.


Ideelt set kører jeg den på et billigt værksted (et i Polen måske?) for at få den gennemrenoveret. Jeg tænker umiddelbart at det godt kan betale sig, hvis den salgpris man finder på lignende campere i dba og bilbasen er realistiske. Det ser ud til at de veludrustede campere fra slutfirserne med en 1,6 td moter ligger på omkring de 40-50.000 kr

Alternativt kan jeg sælge den til en "hjemme-magger" der får sig et projekt hvor ærmerne skal smøges op, men der kan virkelig komme en fantastisk all-round / camper ud af det
Hvad ville jeg mon kunne sælge den for?

Eller er der en tredie eller fjerde mulighed som jeg ikke har overvejet endnu??

Bedste T3 hilsner
Jes

NB: sidder der nogen derude og tænker om det er den samme bil der fik skiftet motor i Frankrig for nogle år siden med kyndig og vedholdende hjælp her fra dette forum, så er svaret et rungende JA!
5 gears 1,6 TD 1990 Vanagon Camper m fast høj kasketføring! - Med andre ord: Myren!

Offline TONY

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.868
    • Vis profil
  • T3 model: Yamaha FZ6
  • By: 8765 Klovborg
En falleret stjernes fremtid?
« Svar #1 Dato: 17. November 2013 kl: 18:54:05 »
Jeg ved godt at der er nogle som har positive erfaringer med at få biler lavet i bla. polen,
og der er måske et værksted som de kan anbefale.
MEN...jeg har kendskab til 4 biler som er blevet lavet i østlandene, på forskellige værksteder,
og de så rigtig godt ud.......det første år.....derefter begyndte fusker-løsningerne at vise sig.
Jeg vil aldrig gøre det !!!

Har du overvejet at finde en hvidpladebus i en stand hvor der ikke skal laves ret meget, eller måske intet,
og derefter bygge camperudstyret over i den, hvis du fortsat vil køre i camper,
og bruge resten af den gamle til reservedele, og få lidt ophugsstøtte for den.

Hvis det har interesse at kigge på en alternativ løsning, så har jeg en rå camper-karosse med afgift stående.
den har lidt småbuler som let kan fikses, men næsten ingen rust.  Du kunne bygge din egen over på den.
Karossen kan ses her :

http://t3nettet.dk/forum/biler/91053-s-sca-camper-hel-delt-eller-i-dele#97049

Tony
Mobil 30111518

KØBES : T3 i super god stand, "ingen" rust, bensiner under 1500 kg, mindst 6 siddepladser, evt m hævetag men ikke højt tag.

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
En falleret stjernes fremtid?
« Svar #2 Dato: 17. November 2013 kl: 22:24:37 »
Hej Jes,

Prøv at tage en snak med Allan (aran herinde).

Han er rigtig god til alt det mekaniske, el, rust osv.

Og evt kan han hjælpe med at finde en dieselmekker til motoren?

Mvh

Jens Jakob
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline T3sen

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 277
    • Vis profil
En falleret stjernes fremtid?
« Svar #3 Dato: 17. November 2013 kl: 23:26:56 »
Citat fra: "jesman" post=105091
Hej kære T3 elskere
JMin kære camper står parkeret på Amager, ude af stand til at starte, og det er derfor jeg skriver til jer, for at høre om i har en god ide, til hvad man kan gøre her fra.


motor: Der ligger en Golf II 1,6 TD i bagsmækken, og den har på det seneste plaget mig med ikke at ville starte når motoren er varm! - ja, det lyder skørt ikke, men ikke destomindre er det næsten sikkert at hvis jeg har kørt mere end 10 min i den, så skal den helst stå nogle timer før den vil starte igen.
Starteren drejer og drejer, men uden at det synes at imponere motoren. Jeg fik skiftet gløderør uden at det gjorde noget nævneværdig forskel.


Den vil ikke starte når den er varm fordi gløderørene ikke tænder så.

En hurtig løsning på det problem er at tage en ledning til en temperaturføler af. Ledningen er blå/hvid.

Kør ALDRIG en bil til østeuropa.

Offline Pladesmeden

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 116
    • Vis profil
  • T3 model: Dehler
En falleret stjernes fremtid?
« Svar #4 Dato: 17. November 2013 kl: 23:55:39 »
Jeg har lavet nogle stykker... Med det problem.. Der var motoren færdig. For en der er varm tænder gløderør ikke nødvendigvis. Det kan skyldes dårlig kompression. Når motor er varm. Prøv at få målt gollo tal.
T 1 1959
T 3 Dehler Profil Oetinger
T 4 Caravelle 8 person bus

Offline gunnar6690

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.584
    • Vis profil
En falleret stjernes fremtid?
« Svar #5 Dato: 18. November 2013 kl: 01:56:22 »
Citat fra: "Pladesmeden" post=105110
Jeg har lavet nogle stykker... Med det problem.. Der var motoren færdig. For en der er varm tænder gløderør ikke nødvendigvis. Det kan skyldes dårlig kompression. Når motor er varm. Prøv at få målt gollo tal.

Ikke fordi det ændrer på værdien af Dit indlæg, bare for at gøre det lettere for andre at anvende den information Du giver. :)

Det hedder Goller tal, for det er opkaldt efter den VW mekaniker i Vejen som opfandt den målemetode og grejet til det.

http://www.vwvejen.dk/Afdeling/Vis/Default.aspx?id=14000&pid=88839d9f-c0e9-42c0-bea0-277514193908
T3 klub medlem
VW T3 Syncro Multivan
VW T3 Syncro Doka Diesel/Benzin Hybrid " Omgangssyncroen"

VW T3 Caravelle 1,6TD Camper skrotbunke under ophug

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
En falleret stjernes fremtid?
« Svar #6 Dato: 18. November 2013 kl: 09:18:23 »
Mange tak for spændende information.

Det er det jeg godt kan lide ved T3nettet - bliver klogere hele tiden og lærer mere og mere.

Spændende at det var en dansker der opfandt det
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline jesman

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 103
    • Vis profil
En falleret stjernes fremtid?
« Svar #7 Dato: 18. November 2013 kl: 11:14:52 »
Tak pladesmed, og tak gunner for forklaringen. Kan man få målt dette goller tal ved en alm mekaniker?
5 gears 1,6 TD 1990 Vanagon Camper m fast høj kasketføring! - Med andre ord: Myren!

Offline T3sen

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 277
    • Vis profil
En falleret stjernes fremtid?
« Svar #8 Dato: 18. November 2013 kl: 13:30:31 »
Jeg ved ikke hvor almindelig det er at en mekaniker har
udstyr til at lave en goller test.

Men jeg ved at 1000 kroner sedler forsvinder hurtig hvis man sætter en bil på værksted.
Et olieskift ved VW koster 1600 kr.

Står bilen på Amager og ikke kan komme hjem fordi den ikke vil starte?

Er der strøm på batteriet?

Kan den ikke starte nu også selv om den er kold?

En diesel skal starte hurtig, ellers er der noget galt, så det er ikke en god ide at plage livet ud af batteri og starter.

Offline jesman

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 103
    • Vis profil
En falleret stjernes fremtid?
« Svar #9 Dato: 18. November 2013 kl: 21:06:28 »
jae, den står derude, og starter ikke med nyladt batteri, selvom kold nu..
5 gears 1,6 TD 1990 Vanagon Camper m fast høj kasketføring! - Med andre ord: Myren!

Offline T3sen

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 277
    • Vis profil
En falleret stjernes fremtid?
« Svar #10 Dato: 19. November 2013 kl: 13:18:46 »
Hvis starteren kan trække motoren rundt i pænt tempo
kan jeg ikke tro at vi ikke kan starte den så den kan køres hjem.

-Tjekke dieseltilførslen
-Trække koldstartshåndtaget
-Permanent strøm på gløderør under start. (evt. fra ekstra-batteri)

Så starter den. Ellers er det MEGET slemt med den.

Offline gunnar6690

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.584
    • Vis profil
En falleret stjernes fremtid?
« Svar #11 Dato: 19. November 2013 kl: 15:37:30 »
I har vel ikke rykket ledningen til magnetventilen af ved et uheld ved undersøgelse eller da gløderørene blev skiftet ? Er den afbrudt er der slukket for diesel til indsprøjtningspumpen
T3 klub medlem
VW T3 Syncro Multivan
VW T3 Syncro Doka Diesel/Benzin Hybrid " Omgangssyncroen"

VW T3 Caravelle 1,6TD Camper skrotbunke under ophug

Offline jesman

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 103
    • Vis profil
En falleret stjernes fremtid?
« Svar #12 Dato: 19. November 2013 kl: 20:02:25 »
Der er ikke blevet pillet ved noget siden den kørte sidst. grunden til at den står derude er at jeg ville ikke tage den hjem fra arbejdet, for jeg skulle gennem myldretid og hente min søn i børnehaven, og på vejen derud om morgenen oplevede jeg en ny ting jeg ikke har prøvet før. Lige omkring når motoren nåede 2000 omdr. så var det ligesom at kontakten fra speederen faldt ud, og den begyndte at motorbremse. Så sidder man jo og motionere speederen i undring, og pludselig tog den fat igen. så hoppede den ud igen, og fik fat og så kom vi over en 23-2400 omdr. og så forsvandt udfaldet. (jeg ved ikke om omdrejningerne har nogen relation, det var bare en observation)
Så jeg tænke at jeg lod den stå.
Fordi jeg skal bruge min bil dagligt ifm arbejde, så har jeg købt en anden, og derfor har den ståen uden at køre i 2 uger nu.

Jeg har ikke alle disse fine måleinstrumenter i snakker om, men god erfaring med at løbe (hvis det går nedad) eller trække bilen igang med en anden bil.
Det er dog ok for mig at den står på Amager lige nu, hvor man ikke betaler parkering, for jeg har parkeringslicensen på Nørrebro på den nye bil. (som ikke er ny;-)
5 gears 1,6 TD 1990 Vanagon Camper m fast høj kasketføring! - Med andre ord: Myren!