Forfatter Emne: Hjemmebygget forbrugsbatteri, galt eller genialt?  (Læst 4636 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline hjulmand

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 125
    • Vis profil
  • T3 model: '88 Westfalia hightop
  • By: 4000 Roskilde
Hjemmebygget forbrugsbatteri, galt eller genialt?
« Dato: 08. August 2019 kl: 21:12:46 »
Hej,

Jeg har fået en ide, jeg gerne vil vende med de kyndige: et hjemmelavet LiFePo4 (Lithium) forbrugsbatteri.

Baggrund:
I camperen har jeg et 65Ah startbatteri som forbrugsbatteri. Det er en rigtig dårlig ide, da det er den forkerte anvendelse af batteriet, og sammen med en kompressor køleboks er batteriet nu kollapset, så det kun har kapacitet til at drive boksen i ca. 3 timer...
Jeg skal derfor have nyt batteri. Hvis jeg vil beholde det i batterikassen, er det et nyt startbatteri (maks. 72Ah), hvilket stadig er en rigtig dårlig ide...

Alternative løsninger:
1. Jeg kan finde et 50Ah deep-cycle batteri, der kan passe. Hvis jeg vil overholde tommelfingerreglen om kun at anvende 50% af kapaciteten for at få 500 cykler ud af det, er det lige nok til et døgns tid. Pris ca. 2000kr. Det kræver en ny lader istedet for den gamle boks under sædet. Det kommer næsten til at kræve investering i solceller også.

2. Et 50Ah Lithium batteri, eksempelvis fra Viva Energi. Det kan aflades 100%, så der er til 2 dage. Det koster 2750kr med Bluetooth, garanti og hele molevitten. Det kræver også en ny lader, men lidt mindre behov for solceller.

3. Et hjemmelavet Lithium batteri, lavet af 4 prismatiske 3,2 volt celler fra Kina (samme generelle type som i batteriet fra Viva), men præcis 175mm høje. Dermed kan jeg få en kapacitet på hele 123Ah til at passe i batteriboksen. Så er der lige pludselig strøm til mere end 4 dage, så jeg ikke behøver tænke på solceller. Prisen er ikke helt fastlagt endnu, men ender nok omkring de 4600kr.

Det skal sammenlignes med 5300kr for 100Ah hos Viva, som er for stort til batterikassen og dermed kommer til at tage plads op et andet sted.

Nørden i mig har virkelig lyst til at prøve at lave det perfekte T3 forbrugsbatteri. Er det åndssvagt, eller er der måske endda nogen, der kunne tænke sig at være med? En lille teaser: vægten vil være ca. 17kg, eller det samme som 60Ah blybatteri...

En anden fordel er, at et Lithium batteri efter 2000 fulde afladninger stadig har 80% af kapaciteten tilbage (eller 5000 gange til 50%), hvor et startbatteri er dødt efter 10-12 afladninger uden øjeblikkelig genopladning. Eneste ulempe er, at batteriet ikke må oplades, hvis det er under 0˚C, så det kræver lidt disciplin eller ekstraudstyr om vinteren.

Hvad siger camping-folket med forbrugsbatterier? Det er jo heller ikke gratis at anskaffe solceller.

Mvh Lars
Westfalia Joker fra 1988 med DJ

Offline mudpool

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 459
    • Vis profil
  • By: Kastrup
Sv: Hjemmebygget forbrugsbatteri, galt eller genialt?
« Svar #1 Dato: 09. August 2019 kl: 09:47:36 »
Nu er jeg ikke ekspert, men vil selvfølgeligt supergerne udtale mig om noget jeg ikke ved alt om.....

Da jeg skulle have en forbrugsbatteri i bussen var det vigtigt for mig at det kunne være under føresædet, og have størst mulig kapacitet. Det jeg har gjort er at sætte 4 stk 12V 24 A sammen - de passer perfekt. Jeg har så monteret en 100w fleksibelt solpanel - det billigeste no-name jeg kunne finde.. Jeg har så ofret lidt flere penge på en omformer/lader - en 12v til 12v Ctek, den er inteligent, så den lader batteriet bedst muligt under alle forhold sol/kørsel.

Og umiddelbar har vi altid strøm nok til vores Engel køler, men vi er typisk ikke det samme sted i flere dage, så forbrugsbatteriet lades selvfølgelig også under kørsel.

Jeg kan se nogle fordele ved et lithium batteri, dog er prisen lidt pebret, og hvilken lader skal der bruges? Alle batterier har en udløbsdato, men hvor mange sæsoner kører man egenligt på 500-1000 afladninger?

Min oplevelse er nok at man bedre kan give lidt køb på solpanel og batteri, hvis bare man har en lader der får det til at fungere optimalt.

//Bent

« Senest Redigeret: 09. August 2019 kl: 10:02:26 af mudpool »
Så går turen nordpå - check Facebook Nordpå

Offline hjulmand

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 125
    • Vis profil
  • T3 model: '88 Westfalia hightop
  • By: 4000 Roskilde
Sv: Hjemmebygget forbrugsbatteri, galt eller genialt?
« Svar #2 Dato: 09. August 2019 kl: 12:14:12 »
Hej Bent,

Tak. Det er helt klart en god løsning, du har. Jeg manglede optionen med at parallelkoble mindre batterier i overvejelserne. Kan du huske hvor du købte dem?

Det er også helt rigtigt, at 300-500 fulde afladninger jo svarer til 1000+ nætter i bilen, hvilket jo er rigtigt mange..

Din Ctek, er det en Dual 250? Har du evt. et billede af din installation? Jeg tror, jeg vil lave noget lignende. Det er ikke så nørdet, men meget billigere og enklere.

/Lars
Westfalia Joker fra 1988 med DJ

Offline Jonas

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 95
    • Vis profil
  • T3 model: Syncro, 1.9 DG
  • By: Ordrup
Sv: Hjemmebygget forbrugsbatteri, galt eller genialt?
« Svar #3 Dato: 09. August 2019 kl: 12:25:10 »
Hej kan også anbefale ctek dual 250, ved de har lige lavet en ny version der også kan lade LiPo batterier. Jeg har selv et 110ah gel batteri + 100w solcelle på taget. Mit strøm forbrug kommer fra et dometic cfx28 + lidt lys og mobil opladere, jeg lå på en camping plads i 14 dage, og havde fulde batterier næsten hver aften.

Tag evt. Kontakt til ham der har dkvolt.dk han har billige solceller + LiPo batteri, han importere selv fra en fabrik i Kina.

Offline mudpool

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 459
    • Vis profil
  • By: Kastrup
Sv: Hjemmebygget forbrugsbatteri, galt eller genialt?
« Svar #4 Dato: 09. August 2019 kl: 16:00:43 »
Det er en Ctek duel 250 jeg bruger - Jeg kan ikke huske hvor jeg købte batterierne, men søg på batterier til golfvogne

Jeg fandt denne, men kan ikke lige se målene på dem·

https://www.batteribyen.dk/batteri-til-golfvogn-hill-billy-22ah-980?gclid=Cj0KCQjws7TqBRDgARIsAAHLHP6YbMRpmWp-BTY1uW1i17L4JRQDcYy7b2HZo6FDhdR_Qz4zGhRvbbsaAgZ2EALw_wcB

Jeg prøver lige at tage et billede i løbet af weekenden

//Bent
Så går turen nordpå - check Facebook Nordpå