Forfatter Emne: Oliepumper  (Læst 4818 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline brian

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.698
    • Vis profil
Oliepumper
« Dato: 09. Juni 2012 kl: 07:58:46 »
Når man køber en ny oliepumpe,
så vises der på hjemmesiderne
oliepumpe påmonteret sugesnabel.

Sælges de sådan?
Altså så men køber oliepumpe påmonteret  sugesnablen?





Så hvis man vil købe ny oliepumpe, så kan man købe en Golf2 pumpe,
og så afmontere snablen, genbruge den gamle T3 sugesnabel?

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Oliepumper
« Svar #1 Dato: 09. Juni 2012 kl: 08:31:05 »
Ja, de sælges komplette med sugesnablen, og der er intet til hinder for, at du skifter en Golf-sugesnabel ud med en T3-sugesnabel. Benytter du en brugt sugesnabel, så kan du gøre dig selv en tjeneste ved 1) at planslibe den flade, der vender op mod tandhjulene (hvis der er slidmærker efter tandhjulene, tabes olietryk) - planslib gerne på et stykke glas med finkornet vandslibepapir på, 2) at sikre dig, at overtryksventilen arbejder frit (det lille stempel, der sidder fjederbelastet i fladen under tandhjulene) - brug evt. en vinklet umbrachonøgle til at mærke, at det kan bevæge sig og 3) at tjekke at trådnettet, hvor sugesnablen suger, er absolut ren og uden "perler" af gammelt slam.

Vælger du en brugt oliepumpe, så udmål slitagen mellem tandhjulenes tænder med et søgerblad, så du kan undgå at montere noget nedslidt. I modsætning til, hvad mange forestiller sig, så slides oliepumper.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline brian

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.698
    • Vis profil
Oliepumper
« Svar #2 Dato: 09. Juni 2012 kl: 09:30:32 »
Tak, det er fordi jeg overvejer ny oliepumpe her:
http://www.t3nettet.dk/PNphpBB2-viewtopic-p-168891.html

Offline brian

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.698
    • Vis profil
Oliepumper
« Svar #3 Dato: 11. Juni 2012 kl: 22:45:15 »
Den her oliepumpe er relativ billig:
http://www.skruvat.dk/Oljepump-P16272.aspx

Firmaet der sælger er vist noget svensk.

Mon ikke kvaliteten er ok?
Der kan vel ikke være så mange der producere de pumper.

Offline Rollenlager

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 454
    • Vis profil
  • By: 2730 Herlev
Oliepumper
« Svar #4 Dato: 12. Juni 2012 kl: 11:58:59 »
Ja prisen er fame ikke så ringe, men af en eller anden grund er portoen fra Sverige til Danmark i reglen astronomisk, har flere gange set op til flere hundrede for at sende 5 kilo over Øresund.

Leif
Hopla...... hvor det kører !!!!! .......Kørte....!!!!!

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Oliepumper
« Svar #5 Dato: 12. Juni 2012 kl: 16:29:36 »
Her har du den til en plovmand inkl. forsendelse: http://www.ebay.de/itm/Olpumpe-VW-Bus-T2-T3-Diesel-TD-81-92-Neu-/200713950485?pt=DE_Autoteile&hash=item2ebb7bd515

Men - landet svømmer over af brugte brugbare oliepumper, så strengt taget er der vel ikke så meget grund til at importere en fra udlandet. Der er et hav af defekte JX-motorer rundt omkring - prøv at spørge her på siden, hvis det skal være billigt.
Handler det om at få noget godt og langtlevende, så ville jeg definitivt ofre 800 kr på en Febi - jeg har erfaring for, at de gør det godt.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline brian

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.698
    • Vis profil
Oliepumper
« Svar #6 Dato: 13. Juni 2012 kl: 19:13:28 »
Ok, jeg har ikke skruet den sandsynligvis defekte pumpe ud endnu.
Men jeg har en anden oliepumpe der nok har været ude for noget grimt,
det virker næsten som der har været sand i den. Huset har grimme ridser,
og det har tandhjulene også nogle steder.
Jeg har forsøgt at planslibe sugesnablen, som også var beskadiget.
Når der skal slibes så meget, så bliver der jo taget mest af i kanterne.
Mon det er en god ide med lidt flydende pakning i kanten hvis den er brugbar?

Offline poot

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.003
    • Vis profil
Oliepumper
« Svar #7 Dato: 13. Juni 2012 kl: 22:18:23 »
I en olie pumpe, er det tætheden mellemmen tænderne, og væggen i pumpehuset der er afgørende. så det kan du ikke pakke dig ud af.   I modsætning til hvad du forestiller dig, så løber olien udvendig rundt, go bliver presset ud i systemet når tænderne går i indgreb.  :)
Poul Ottesen
Kørende : T3 syncro doka, 2,1 MV (Moshel) = mobil shelter :D
T3 camper 88 1,6 TD  ( Freja ) = venter på 35 års fødselsdag :)
T3 bus 81 1.6 D (Scoremobil)projekt = venter på "far" !!!!

Offline brian

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.698
    • Vis profil
Oliepumper
« Svar #8 Dato: 14. Juni 2012 kl: 08:56:13 »
Citat fra: "poot"
I en olie pumpe, er det tætheden mellemmen tænderne, og væggen i pumpehuset der er afgørende. så det kan du ikke pakke dig ud af.   I modsætning til hvad du forestiller dig, så løber olien udvendig rundt, go bliver presset ud i systemet når tænderne går i indgreb.  :)


Jo, ok princippet i 3 typer af oliepumper er vist fint her:
http://www.youtube.com/watch?v=aORWd-pvfFo

Så kommer man selvfølgelig til at tænke på hvilket princip
vakumpumpen virker efter.
Jeg har aldrig åbnet en. Der må være en ensretterventil et sted,
for vakummet kan holde sig selv efter længere tids stilstand.

Måske noget i den stil her:
http://www.youtube.com/watch?v=fWATwtqCEXw

men ikke samme pumpe som på T3 og golf2 diesel.

Offline Andreas

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.488
    • Vis profil
  • T3 model: T3 Syncro Doka
  • By: 8632 Lemming
Oliepumper
« Svar #9 Dato: 14. Juni 2012 kl: 09:13:48 »
Vaccumpumpens kontraventil sidder i pumpens dæksel.
Andreas
25 38 07 87

1992 VW T3 SuDoka Syncro EJ22 "Pumba"
T3 Campingvogn "Timon"
Peugeot 307 SW HDi
Honda Africa Twin XRV 650

Offline brian

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.698
    • Vis profil
Oliepumper
« Svar #10 Dato: 14. Juni 2012 kl: 11:25:34 »
Citat fra: "andreas"
Vaccumpumpens kontraventil sidder i pumpens dæksel.


Ok, jeg må skille en ad en dag.
Mon ikke det er af denne type:
http://www.youtube.com/watch?v=AFHogF-9eGA

Offline brian

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.698
    • Vis profil
Oliepumper
« Svar #11 Dato: 02. Juli 2012 kl: 13:42:44 »
Jeg er ved at samle kræfter til at skifte oliepumpen,
langt om længe.

Muligvis er vognen sænket lidt, eller også er det noget psykologisk,
at det ser sådan ud fordi jeg skal ned og kæmpe med det.

Jeg vil gerne undgå at løfte bagenden op, da bilen står i
en stejl nedkørsel.

Men udstødningsrøret må af, og så må jeg have bundkaret klodset op
inden jeg skruer den løs, det må være arbejdsgangen.


Der er målt 24 cm fra jorden op til bunden af bundkaret, så mon bilen er sænket?

Offline brian

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.698
    • Vis profil
Oliepumper
« Svar #12 Dato: 02. Juli 2012 kl: 15:21:19 »
Jeg vil prøve om jeg kan nøjes med at afmontere det trekantede fladjernsbeslag.
Og så bare undestøtte den ene side af udstødningen,
eller bedre at hænge den op i noget.

Olieaftapningen er af en sjov type.

Offline pep84df

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 359
    • Vis profil
Oliepumper
« Svar #13 Dato: 02. Juli 2012 kl: 16:33:56 »
Hej derude!

I en WBX med hydrauliske ventilløftere, er det da motorens smøreolietryk der sørger for at løfteren altid er fyldt med olie så der ikke er ventilspillerum?
Eller hvordan foregår opfyldningen af løfteren?

Venlig hilsen PEP84DF (T3 medlem nr. 49)

Offline brian

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.698
    • Vis profil
Oliepumper
« Svar #14 Dato: 02. Juli 2012 kl: 16:42:09 »
Citat fra: "pep84df"
Hej derude!

I en WBX med hydrauliske ventilløftere, er det da motorens smøreolietryk der sørger for at løfteren altid er fyldt med olie så der ikke er ventilspillerum?
Eller hvordan foregår opfyldningen af løfteren?

Venlig hilsen PEP84DF (T3 medlem nr. 49)


Det lyder rigtig.
Det er en 1.6 diesel med mekaniske løftere jeg arbejder på.

Mon jeg alligevel må have udstødningen af?
Beslaget på potten og oliepåfyldningsrøret kommer måske
i kambolage.

Det er fint at de har husket at lave nogle indhak i gearkassen
så man kan skrue bundkarret af uden at skulle adskille
motor og gearkasse, men det kræver en tynd forlænger: