Efter at der bliver solgt flere kinesiske skrotdele på markedet, lytter jeg nu endnu mere til signalerne på de tyske sider.
Min doka syncro har fået et nyt hovedlejer produceret i Ungarn, desværre kan der p.t. ikke leveres tysk kvalitet. For mig et kompromi, da jeg ellers ikke ville kunne ha fået renoveret 5.43 gearkassen.
Bremsedele med dårlig gummipakning og vandrør i nirosta (begge kinesisk) er blevet solgt til dårlig kvalitet i Tyskland, T3 brugerne lytter her mere og mere på indlæg på de forskellige hjemmesider. Thomas Koch har et fint ry på IG16 hjemmesiden, han sender de rigtige signaler, når der dukker noget lort op. Dette indebærer, at TK overholder en oplagt selvkontrol - kvalitetsstandarter - som også findes hos Hinze (vw-shoppen).
Selvom priserne hos TK nogle gange ligger lidt over normalt marktniveau, så er kvaliteten næsten ofte på plads. Jeg har selv købt udrykningslejer og pilotlejer hos TK, de var begge smadre efter 3.000 KM. Skyldes måske forkert montage ... det nye udrykningslejer kører p.t. fint, dog er min LLE parkeret væk siden sommer.
Achsmanshetter har generelt et dårligt ry i Tyskland, der findes p.t. ingen fin kvalitet. Alle gummiprodukter er slidt efter 2-3 år ... de gamle manschetter er mere robuste.
Aksled er også af forskellig kvalitet. Først var jeg overbevist om, at Busscheune sender noget godt, desværre er jeg skuffet. Man skal altod kigge på kvaliteten og de fine ting findes næsten ikke mere.
Jeg købte nye dysser med renoverede holdere til 3 busser, en dyssse i et sæt er utæt og de 2 andre sæt er p.t. okay, dog står LLEen nu parkeret væk, derfor også et ømt emne, jeg er ikke 100% sikker.
Bremsedele køber jeg gerne hos TK carparts i fremtiden, tænker mere på min egen sikkerhed.
Der er mange ting der kan komme på bordet, det samme gælder de normale dele som paneler, sæder, nav mm. Vore biler er i mellemtiden 30 år gammel, reservedele og dens kvalitet er et alvorligt emne i fremtiden.
Jens