Forfatter Emne: Dysetryk ved økoturbo  (Læst 4060 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline dokajønne

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.429
    • Vis profil
Dysetryk ved økoturbo
« Dato: 15. Juli 2012 kl: 21:49:41 »
Jeg har fortrudt!!
Efter laaaaaaaang tids indånding fik jeg sidste år smidt en 1,9 sauger lagt i kommandørvognen, og den har nu stået klar til færdigmontering de sidste par måneder.
Projektet blev her i foråret så helt sønderskudt, da Brandbussen efter 3år vendte hjem (når man HAR en kørende T3 er der ikke meget incitament til at gøre endnu en klar)
Brandbussen er beriget med en 1,6 sauger, og den kører fantastisk. Med pedalen i bund til Fyn og retur (105 - 107kmt jvf speedo) kører bilen lidt over 10km/l. Ved min almindelige daglige kørsel (70 - 90km/t) er forbruget overdådige 14,5km/l (stadig jvf triptæller (med under 1% fejlvisning)). Indrømmet, jeg kører som en tøs, og lægger mig gerne bag en lastbil, når jeg kører på motorvejen.

Nu er det at jeg tænker"AAARGH jeg kæmpespade, HVORFOR skulle den 1,9'er dog i kommandussen når en 1,6D er alt rigeligt!!!"

Svaret er dog enkelt: Trailervægt på 2000kg! Det er ganske enkelt ikke tilladt med en CS-motor

"Hm" tænker man nu "Hvad om man smed en JX 1,6TD i kommandøren (som den er beregnet til) OG klippede slangen til LDAen. Synsfar er glad da det er en JX og Lortet lider ikke turbodøden efter 50.000km, da den nærmest kører som en sauger"

Senere melder sig så spørgsmålene:
Hvad med dysetryk 155bar?
Kan man mon sætte en magnetventil ind over slangen til LDAen så man kan fjernstyre et BOOOOOST fra instrumentbrædtet  :twisted: ?
Hvad skulle dysetrykket i så fald være?

Kom bare med input (og er der nogen der vil købe en 1,9sauger (1y) i komplet, men ukendt stand? (jeg gav 4000kr for et par år siden)

Jeg har i øvrigt ofte kørt med tunge trailere efter en CS, jeg synes faktisk at det går bedre end med JX. (måske knap så accelerationsvilligt)
mvh
Dokajønne

If it works.....don\'t fix it

Offline dokajønne

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.429
    • Vis profil
Dysetryk ved økoturbo
« Svar #1 Dato: 25. Juli 2012 kl: 07:41:34 »
Hvaad?!? ikke så meget som en spydig kommentar om at skifte til benzin?? Er der ingen der har et forslag til dysetrykket (med og uden Boostknap)
mvh
Dokajønne

If it works.....don\'t fix it

Offline opelhaj

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.563
    • Vis profil
Dysetryk ved økoturbo
« Svar #2 Dato: 25. Juli 2012 kl: 23:37:48 »
bliv voksen og kør boxer :0) øko flipper :0)
Start bud 5000.- med mindre andet er aftalt.  1,9dg doka med sneglehus, sommervogn, Daily driver lupo 3l Årg 2005 med træk og Grüne Plakette, uden partikel filter. 21*86*58*06




http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=19911

Offline kenny19821

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.475
    • Vis profil
Dysetryk ved økoturbo
« Svar #3 Dato: 26. Juli 2012 kl: 06:32:43 »
Det kun hvis det er doka eller syncro du skriver om så er der 10svar inden for 10min

En 1,6D køre bare der ud og ummm
MVH Kenny J
Aalborg
T3 westfalia Syncro

Offline opelhaj

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.563
    • Vis profil
Dysetryk ved økoturbo
« Svar #4 Dato: 26. Juli 2012 kl: 10:28:37 »
dem der ved noget om diesel er gået over til PSA koncernen... :0)
Start bud 5000.- med mindre andet er aftalt.  1,9dg doka med sneglehus, sommervogn, Daily driver lupo 3l Årg 2005 med træk og Grüne Plakette, uden partikel filter. 21*86*58*06




http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=19911

Offline Hawaiibussen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.418
    • Vis profil
  • T3 model: Den Gule 1,9DG "Lowrider"
  • By: 2660 Brøndby Strand
Dysetryk ved økoturbo
« Svar #5 Dato: 26. Juli 2012 kl: 11:49:19 »
jamen Jønne er du ikke en diesel guru i dig selv?

Jeg ville nu bare sove godt om natten hvis jeg viste at de dyser som sidder i - har det samme forskrevne sprøjte tryk :) Jeg ville lade 155bar sidde i også selvom der ikke er LDA luft på.
Morten #9

billeder http://www.t3nettet.dk/gallery/category/38-cat38
-1987 Allrounder højhat EJ22 "Lowrider"
-Saab 9-5 Turbo = Lokalt højtryk, året rundt :)

Past:
-1989 Club Joker 2,1 DJ
-1990 Hawaiibussen Caravelle
-1989 Transporter "The fire truck" Panelvan Syncro 14" 1,6 TD JX 15" BF MT hjul.

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Dysetryk ved økoturbo
« Svar #6 Dato: 26. Juli 2012 kl: 13:02:17 »
Så, så - det er jo sommerferie, og der er specialøl, der skal drikkes i hængekøjen, så responstiderne kan variere lidt...

Jønne - du er jo også lidt Hobrodreng, så du ved også, at det hedder sig, at enten skal man pisse, eller også skal man af potten. Du vil sætte dig på potten uden at pisse... ;-)

Ja til 155 bar og ja til, at man kan indsætte en ventil mellem manifold og LDA. Men meget af det, du søger, er sat over styr, når du beholder turboen - olietemperaturen vil stadig være høj, for olien sendes jo lige ud af motoren for at snuppe en "koger" i skoldende udstødningsgas, og manifolderne er "turboudformede", så alt det naturlige flow, der er i CS/KY-manifolderne er væk. Med dit sindige temperament og afsky over for acceleration og fart tænker jeg - hvofor ikke gå "all-in" med sauger? I øvrigt er jeg enig med dig i, at de kortslagede - CS/KY - gør det suverænt - også på mange måder bedre end 1Y.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline opelhaj

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.563
    • Vis profil
Dysetryk ved økoturbo
« Svar #7 Dato: 26. Juli 2012 kl: 17:54:58 »
:0)
Start bud 5000.- med mindre andet er aftalt.  1,9dg doka med sneglehus, sommervogn, Daily driver lupo 3l Årg 2005 med træk og Grüne Plakette, uden partikel filter. 21*86*58*06




http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=19911

Offline Mort_K

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 560
    • Vis profil
Dysetryk ved økoturbo
« Svar #8 Dato: 26. Juli 2012 kl: 22:35:13 »
Citat fra: "Jarl"
og manifolderne er "turboudformede", så alt det naturlige flow, der er i CS/KY-manifolderne er væk

Ville de kunne hjælpe noget hvis man tog manifolden fra en CS, og modificere selve forrøret, evt vender forrøret, og korte det op og montere flange til Turbo og selve turbo'en? (Hvis der er plads self) Så man får det samme flow som en CS, med en turbo der ikke leder varmen direkte over i cylinder 4, og sidder lidt længder væk fra motoren, eller ihvertfald toppen?
Thybo af guds nåde.
Drømmer om en dag at få en T3\'er, voksede nærmest op i en 79\'er LBX camper :) Så blev smittet med T3\'syge da jeg var helt lille ;)
Mvh Morten :)

Offline dokajønne

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.429
    • Vis profil
Dysetryk ved økoturbo
« Svar #9 Dato: 26. Juli 2012 kl: 23:30:45 »
Tak for input. Jeg er afgjort en "saugermand" og outputtet i en cs skræmmer mig ingenlunde. Jeg er bare rigtig ked af at miste min mulighed for at hænge en 2ton trailer efter bilen. Måske er løsningen rent faktisk bare at strikke skidtet op som sauger og efterfølgende sætte noget turboattrap på så sysfatter ikke opdager motorskiftet.
mvh
Dokajønne

If it works.....don\'t fix it

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Dysetryk ved økoturbo
« Svar #10 Dato: 27. Juli 2012 kl: 00:12:59 »
Det forstår jeg godt. Jeg har fået 2 biler - en doka med KY og en sika med CS - synet med 1800 kg på krogen på baggrund af VW's freigabe. Kan det ikke gøre det?
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline dokajønne

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.429
    • Vis profil
Dysetryk ved økoturbo
« Svar #11 Dato: 27. Juli 2012 kl: 09:38:50 »
Tli langt det meste er 1800kg mere end rigeligt (jeg var faktisk ikke klar over, at den gik så højt op uden turbo), men lige præcis scenariet hvor man slæber en T3 på en autotrailer efter en anden T3 er de sidste 200kg lige det der gør, at man med lidt bedre samvittighed strider sig op ad Gudenådalen med 60km/t, HVIS der nu skulle komme en nævenyttig færdselsbetjent, der finder vogntoget mistænkeligt.
mvh
Dokajønne

If it works.....don\'t fix it

Offline Mort_K

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 560
    • Vis profil
Dysetryk ved økoturbo
« Svar #12 Dato: 17. September 2012 kl: 08:50:09 »
Hvis du har mod på en større ombygning, kunne du da skrive til Holger og spørge efter en liste over hvad du skal bruge til at bygge en 2.4 suge diesel fra en T4, ned i en T3 :D Den kan jo godt synes i bilen hvis den er født som JX'er, og ifølge bilgalleri, køre den 10-14 km/l i en T4, så burde den vel kunne ca. det samme i en T3? Så har du en sauger motor, med massere af overskud til trailer træk  :mrgreen:
Thybo af guds nåde.
Drømmer om en dag at få en T3\'er, voksede nærmest op i en 79\'er LBX camper :) Så blev smittet med T3\'syge da jeg var helt lille ;)
Mvh Morten :)

Offline Jønne Ukendt

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.380
    • Vis profil
  • By: 6600 Vejen
Dysetryk ved økoturbo
« Svar #13 Dato: 17. September 2012 kl: 10:38:02 »
Hvis du lægger den 2.4l fra en T4 over i en T3 er du sgu da ikke hjulpet ret meget. Der er da mere ide i at lægge
 en 1.9 TD bag i. Den passer plug and play. Ikke noget med at lede efter en synshal som vil godkende. Og den
 trækker lige så godt som den anden.

 Mvh Jønne Ukendt
Panelvan 1.7D
Allrounder 1.6TD
Westfalia højtag 1.6TD