Forfatter Emne: bagbremser justering  (Læst 3488 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

jensen

  • Gæst
bagbremser justering
« Dato: 22. Juli 2012 kl: 18:19:50 »
hejsa.
 har lige skiftet lejer og ankerplader og bremseslanger har ikke lavet det før på en type3, men på type 1. hvor man justerer gennem tromlen
går ud fra de justerer selv men er der en der kan forklare hvordan det virker eller er der noget teknisk stof på dette

hilsen jensen

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
bagbremser justering
« Svar #1 Dato: 22. Juli 2012 kl: 18:31:47 »
Stol aldrig 100 % på selvjusteringer.
De fungerer ved, at den takkede møtrik på gevindstykket drejes, når du holder bremsepedalen nedtrådt og trækker i håndbremsen ( mener jeg, at kunne huske det er ).
Møtrikken skal tages løs og smøres godt op, så den justerer uden større modstand. Ellers fungerer det ikke en døjt. ( Du kan iøvrigt også slække & justere fra bagsiden med en skruetrækker )
Men frem for alt: juster bakkerne ud manuelt, så du lige akkurat kan få tromlerne på.

jensen

  • Gæst
bagbremser justering
« Svar #2 Dato: 22. Juli 2012 kl: 18:39:24 »
hej Aran
tak skal du have så blev jeg så meget klogere

mvh jensen

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
bagbremser justering
« Svar #3 Dato: 22. Juli 2012 kl: 21:58:08 »
Jeg kan tilføje. Tricket med at få selvjusteren til at virke, er rette kombination af at:
1. Træde bremsepedal ned (trykket tages af selvjusterpinden)
2. Aktivere håndbremsen hårdt (selvjusterermøtrikken drejes et nøk
3. Slippe bremsepedalen (Der kommer tryk på selvjusterpinden)
4. Slippe håndbremsen (og da der er tryk på selvjusterpinden, roterer den ikke baglæns)

Det er den kombo som virker på Frk G - menmanskal prøv sig lidt frem.

Allan, kan du tage en af bremsetromlerne fra i fredags, og lægge til side?
Jeg kunne godt tænke mig at skære den øverste tredjedel af med vinkelsliberen, montere den så der er syn for sagen, og så filme hvordan selvjusteren virker - så vi kan få det dokumenteret - det kunne være ret sjovt.

Gode hilsner
Jens Jakob
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
bagbremser justering
« Svar #4 Dato: 23. Juli 2012 kl: 20:09:21 »
Jamen det gør jeg da gerne :D

doka

  • Gæst
bagbremser justering
« Svar #5 Dato: 25. Juli 2012 kl: 09:17:30 »
Og husk at håndbremsen skal være helt løsnet og armen skal ligge helt tilbage ,inden man lægger bakkerne til.
Alt for mange Justerer med en håndbremse der en strammet lidt og så får man aldrig en håndbremse  der virker.
Vinklen på håndbremsearmen er altafgørende for hvor meget bremsekraft der kan trækkes ud af den.

Offline verner

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.472
  • Hjertet banker for T3 og Fællesskabet omkring T3
    • Vis profil
  • T3 model: Camper, Doka Syncro, Sika & en Caravelle
  • By: Nord for Vejle
bagbremser justering
« Svar #6 Dato: 25. Juli 2012 kl: 22:21:54 »
Citat fra: "doka"
Og husk at håndbremsen skal være helt løsnet og armen skal ligge helt tilbage ,inden man lægger bakkerne til.
Alt for mange Justerer med en håndbremse der en strammet lidt og så får man aldrig en håndbremse  der virker.
Vinklen på håndbremsearmen er altafgørende for hvor meget bremsekraft der kan trækkes ud af den.


ja det ser man desvære alt for tit, mange tror at håndbremsen skal strammes op ved at stramme  kablet, men så virker selvjusteringen bare ikke og man får en længere vandring på bremsepedalen!
Hilsen Verner :)

2011 Touran 2,0 TDI CR
2006 Peugeot 206 1,4 HDI
1996 Passat 1,8 stc. (ADZ)
1994 Passat 1,9TDI GT stc.(1Z)
1992 Vento 1,8GL(ABS)
1990 T3 CAMPER 1,6TD(JX)
1990 T3 SIKA 1,6D
1987 T3 DOKA SYNCRO
1986 T3 Caravele
1993 Vento
1992 Golf 5D
1988 Golf 1,8CL
1986 Golf 1,8Cl.
1998 Felicia 1,9D