Forfatter Emne: Tips, råd og vejledning søges..  (Læst 2143 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline peterwings

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 243
    • Vis profil
Tips, råd og vejledning søges..
« Dato: 18. Februar 2012 kl: 20:01:03 »
Hej T3-netter mm.
Tja jeg har lige en del spørgsmål da det ser ud til at jeg er ved at komme tilbage til at køre T3. Min kommene T3 bliver en WBX 2,1 112 hk. Dette. Er et valg som jeg vender tilbage til om lidt. Mine spørgsmål går på hvor pålidlig/stabil denne motor er (har skruet på luftkølet i 19 år nu), og hvor nemt er det at skaffe de vitale dele til T3erne. Er der nogen der har erfaringer med de 5 cylinderet 2,3 Audi motore sammen med T3erne, eller evt andre række4.
Nu til grunden til valgt af denne motor: Jeg har vagt at ville have en T3 med så stor motor pga moment og forhåbelig et større overskud. Jeg tænker også på at hvis det engang skulle blive nødvendigt at skifte til en anden type motor er det nemmere at finde en erstatning inden for de 20%. Eller tager jeg helt fejl her????
Håber at få gode råd og både det gode og dårlige ved denne motor. Vil lige sige at alle biler og motore har både gode og dårlige sider, og vil bare vid hvad der evt er i vente af både godt og skidt.

På forhånd tak.

Peter

PS: hvis der er må i meget gerne sende en sms hvis jeg må ringe og forstyrre med spørgsmål mm.
Low rider busser styre
peterwings@yahoo.dk
Tlf: 31717970

Mølle

  • Gæst
Tips, råd og vejledning søges..
« Svar #1 Dato: 18. Februar 2012 kl: 20:37:23 »
Det er en fed motor sådan en dj.. hvis du sørger for at køre med den rette rotor, som omdrejningsbegrænser som VW havde tænkt sig da de lavede motoren, så kører den bare længe...

og ja.. der er mange muligheder når udgangspunktet er 112 hk..

god fornøjelse...

Offline peterwings

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 243
    • Vis profil
Tips, råd og vejledning søges..
« Svar #2 Dato: 18. Februar 2012 kl: 21:56:23 »
Takker for svaret. Nogen dårlige sider????
Low rider busser styre
peterwings@yahoo.dk
Tlf: 31717970

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
Tips, råd og vejledning søges..
« Svar #3 Dato: 18. Februar 2012 kl: 22:10:57 »
Det afhænger i høj grad af, hvordan den er passet / misligeholdt. Har den f.eks. kørt med uoriginal kølervæske - og det gælder ALLE wbx - afkorter det levetiden. Er den derimod passet og plejet både mht. olieskift og kølervæske, er det en næsten uopslidelig maskine.
Og som du er inde på, er der jo også muligheder mht. R4 maskiner fra Golf, Passat m.fl. og der kan du sagtens finde råd og vejledning herinde. Der kører nogle stykker rundt over hele landet, sådan geografisk fordelt, så det burde være muligt, at både se, høre og føle.....
Og så er f.eks. en 90 hk Golf jo næsten til, at få i nakken når Kong Rust har holdt sit indtog. Det er næppe mekanikken strejker. Så en annonce for en Golf 1,8 der lovede 22 km/literen. Det tror jeg så ikke helt holder stik ( så er der ialtfald noget rivende galt med vores ) men det er pålidelig og stærk mekanik.

Offline Hinze

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.498
    • Vis profil
  • T3 model: ingen for tiden
  • By: 2670 Greve
Tips, råd og vejledning søges..
« Svar #4 Dato: 18. Februar 2012 kl: 22:17:00 »
du kender jo stort set motoren fra LBX (dog ikke type-4), den har "bare" fået snørklet nogle vandkapper på cylinderne og et idiotisk vandsystem udenpå på blokken. DJ'en har rigeligt moment nok til en T3, men det er nok omdrejninger der savnes. (som Mølle nævner med omdr begrænseren) Det får du til gengæld i en række 4, som er det letteste at erstatte den med. Du skal dog ikke regne med at bedre moment end DJ, hvis du vil holde dig indenfor 20% hk.
Med hensyn til reservedele er jeg nok inhabil i svaret jævnfør min signatur, men ja det kan skaffes  :wink:

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
Tips, råd og vejledning søges..
« Svar #5 Dato: 18. Februar 2012 kl: 22:32:08 »
Næh, du er da vist een af de mest kompetente indenfor lbx / wbx, Hinze. Så øs du bare af din store viden...
 :lol:

Offline peterwings

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 243
    • Vis profil
Tips, råd og vejledning søges..
« Svar #6 Dato: 19. Februar 2012 kl: 06:43:17 »
hvordan ser det ud med de generale slid/bruge dele på selve T3eren? Tænker på div bøsninger, hjulophæng mm? Det er altid rat at vide hvad man går ind til hvis i forstår?
Low rider busser styre
peterwings@yahoo.dk
Tlf: 31717970

Mølle

  • Gæst
Tips, råd og vejledning søges..
« Svar #7 Dato: 19. Februar 2012 kl: 07:22:31 »
De bruger styrekugler og bærekugler ligesom alle andre, og de er lige så lette at skifte som på andre varebiler.. Der ud over skal de have lidt hjullejer en gang imellem. De kører rigtigt mange km på et sæt nye bremser. De er rimeligt lette at gå til...

held og lykke.. vi vil gerne se billeder når du får handlet...

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Tips, råd og vejledning søges..
« Svar #8 Dato: 19. Februar 2012 kl: 10:35:45 »
Med en DJ lyder det som at du går efter en >85 model.

Det har den fordel at forreste svingarme er nemmere at få som brugtdele end hvis det var en <85. Dog mangler jeg stadig at se de forreste svingarme tære igennem.

De bagerste svingarme fåes både brugte og nye (hundedyre). De er sårbare efter 25-30 år i salt og søle - tjek godt efter tæringer i dem. (Og i bagerste donkraft-fæster, i bunden af tværvangen ved forreste gearkassebefæstigelse og i siderne af samme.)

Gearkasse - de tærer i godset og smuldrer. Der ligger stadig gearkasser rundt omkring, men de bliver mere sjældne. Løber vi tør for gearkasser, så er Renault UN-1 en ombygningsmulighed der anvendes rundtom - men det kræver noget arbejde.

Styretøj - forreste kardanled, hardyskiver og styrestang. Det meste kan fåes, brugt eller nyt.

Rust - tjek bla de bagerste vanger ovenover bagerste fjeder - de kan ruste fælt og skjult oppe i fjederfæstet.

Hvad ellers? Hmmmm. Panelerne foran baghjul, og bagved forhjul.

Og hvis du kan  komme til det, så afmonter inderbeklædninger inden du køber, og se hvor meget rust der gemmer sig bag inderpanelerne. Kondens samler sig på indersiden af ydervæggen, løber ned i bunden af inderbeklædningerne og æder bunden op indefra. Det kan svejses. Men rart at vide før man køber hvor meget der er.

Hmmm, jo, bunden foran lige bagved speederen, der hvor hælen hviler og alt salt fra sko løber ned og søpper. Der tærer den hul i pladen. Nemt at lappe.

Selefæster foran i skærmene. De ruster væk nedefra, der er en samling i pladen mellem selefæster og skærmkant. Kan svejses ny plade i.

Skulle jeg have en DJ, og jeg havde tiden til det, ville jeg starte dens liv med at renovere den. En DJ med nye lejer, pakninger, stempelringe osv (eller stempler for den sags skyld) må være en DRØM at køre i - og vide at der er de første 150.000 km uden problemer - og sikkert 500.000 hvis man kører den pænt. Jeg tror at alt til renovering er tilgængeligt.
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline peterwings

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 243
    • Vis profil
Tips, råd og vejledning søges..
« Svar #9 Dato: 19. Februar 2012 kl: 13:18:00 »
Det bliver en af de sidste årgange med servostyrring mm. Jeg har dog lige en bobbel som skal sælges først, og desværre en veteran market rimeligt dødt for tiden... Men jeg ved hvad jeg vil have og det går jeg efter.
Low rider busser styre
peterwings@yahoo.dk
Tlf: 31717970

wbx4ever

  • Gæst
Tips, råd og vejledning søges..
« Svar #10 Dato: 19. Februar 2012 kl: 14:42:24 »
Citat fra: "peterwings"
Det bliver en af de sidste årgange med servostyrring mm. Jeg har dog lige en bobbel som skal sælges først, og desværre en veteran market rimeligt dødt for tiden... Men jeg ved hvad jeg vil have og det går jeg efter.

Lyder som om du er ude efter det samme som mig :-) held og lykke med salget og jagten! Tjek Mobile.de der bruger jeg meget tid.

Offline peterwings

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 243
    • Vis profil
Tips, råd og vejledning søges..
« Svar #11 Dato: 20. Februar 2012 kl: 06:38:11 »
Bruger også meget tid på mobile. Drømmene lever da på bedste vis.. Jeg har da en ide om hvordan den skal se ud og min kærste har en helt anden. Det skyldes nok at hun ikke er til T3....
Når men hun bliver jo nød til at køre med hvis ikke hun vil tage bussen  :wink:
Low rider busser styre
peterwings@yahoo.dk
Tlf: 31717970

Offline peterwings

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 243
    • Vis profil
Tips, råd og vejledning søges..
« Svar #12 Dato: 20. Februar 2012 kl: 06:43:48 »
Glemte lige at hvis motoren på et tidspunkt skulle skiftes ville jeg overveje en 2,3 5 cylinderet fra Audi hvis sådan kan være der?
Low rider busser styre
peterwings@yahoo.dk
Tlf: 31717970

Offline gunnar6690

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.584
    • Vis profil
Tips, råd og vejledning søges..
« Svar #13 Dato: 20. Februar 2012 kl: 08:10:33 »
Hint . Søg efter info om sydafrikamodeller af T3. De kørte seriemæssigt med 5 cyl.

Edit : Tilføjer lige et link som eksempel : http://www.syncrohospital.co.za/VehiclesForSale.asp
T3 klub medlem
VW T3 Syncro Multivan
VW T3 Syncro Doka Diesel/Benzin Hybrid " Omgangssyncroen"

VW T3 Caravelle 1,6TD Camper skrotbunke under ophug