Forfatter Emne: Vil ikke starte efter motor har været ude...  (Læst 1709 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline thomas_t3

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 258
    • Vis profil
Vil ikke starte efter motor har været ude...
« Dato: 10. November 2013 kl: 21:35:43 »
Hej alle T3 venner.

Jeg har været i gang med at renovere en MV WBX motor og efter end process er motoren lagt tilbage i bilen, nu har jeg et problem at der ikke komme strøm fra til starteren, der er strøm i den lille relæ ledning og relæet klikke også fint når der sættes tænding på og man drejer nøglen over på starteren, men starteren får ingen prlus derfra...

Jeg har forsøgt med startkabel direkte fra plus og ned på starteren, og så virker den med nøglen, så det må være en forbindelse, et relæ, eller en sikring eller ???

Der er ikke rørt ved plus ledningen udover at den har været afmonteret på starter og generator...

Hjælp?!!!
Nu uden T3 2.1 MV Westfalia Joker camper - solgt - ØV!
Nu uden LT35 autotransporter - solgt - ØV!
Meeeen NU med VW T3 1980 luftkølet Westfalia veteran camper (Projekt)!

Offline gunnar6690

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.584
    • Vis profil
Vil ikke starte efter motor har været ude...
« Svar #1 Dato: 10. November 2013 kl: 22:40:33 »
Lyder som om solenoiden, altså selve starterrelæet ikke kobler startstrøm igennem. Har Du fingrene til det kan det måske adskilles og renses, eller evt. udskifte selve relæet. Men det er bare mit bud, der er sikkert andre mere kyndige der melder noget ud.
T3 klub medlem
VW T3 Syncro Multivan
VW T3 Syncro Doka Diesel/Benzin Hybrid " Omgangssyncroen"

VW T3 Caravelle 1,6TD Camper skrotbunke under ophug

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
Vil ikke starte efter motor har været ude...
« Svar #2 Dato: 11. November 2013 kl: 19:52:50 »
Du har det tykke kabel der går direkte fra batteriets + pol til startrelæet / solenoiden.  Der SKAL være fuldt smæk på der, da der hverken er hovedsikringer eller relæer undervejs. Ellers må kablet være brudt et sted undervejs, men det lyder ikke videre sandsynligt.
Test med et voltmeter ( helst digital ) spændingen over batteripolerne, og derefter mellem stel og fødekabel på starter.
Næste skridt: Mål spændingen mellem karrosseriet og klemme B+ på generator. Der skal også være fuldt smæk, da det er yderst vigtigt for generatorens ydeevne, at der er ordentlig forbindelse.
Mens du er ved det: Flyt minuspinden fra karrosseriet til et sted på motoren med god forbindelse: Er der spændingstab ?  Så prøv med et startkabel fra karrosseriet til motor eller gearkasse. Som beskrevet i en anden tråd, har d'herrer konstruktører ikke overdrevet gjort brug af stelforbindelser. Den der blev monteret fra fabrikken sidder ved gearkasseophænget, men den er muligvis lige så gammel som resten af bilen og udsat for vejr og vind. DET kan resultere i mange sjove ting: Motoren trækker stel de mest mærkelige steder fra, men da starteren kræver noget "mad" for at fungere, vil det nok knibe, hvis ikke der er ordentlig "føde" på stelsiden.
Det kan det nok så berømte startkabel kompensere for, og så ligger løsningen lige for: STEL!  Du kan aldrig få for meget af det.

Offline thomas_t3

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 258
    • Vis profil
Vil ikke starte efter motor har været ude...
« Svar #3 Dato: 11. November 2013 kl: 20:21:43 »
Den er jeg helt med på, men der er absolut ingen 12v ved arbejds strømmen (direkte batteri til starter) og jeg ved jo med sikkerhed at der er stel når jeg kan trække 12v fra batteriet direkte ned på starteren, når jeg gør sådan kommer der liv i benzinpumpen og starteren tørner nu perfekt på nøglen, men det slår mig lige at der jo er 2 batterier på bilen da det er en camper, så er der ikke noget med et skillerelæ eller lign. der kan være drilleper i denne sammenhæng?

Jeg må ud og gå det hele igennem igen...
Nu uden T3 2.1 MV Westfalia Joker camper - solgt - ØV!
Nu uden LT35 autotransporter - solgt - ØV!
Meeeen NU med VW T3 1980 luftkølet Westfalia veteran camper (Projekt)!

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
Vil ikke starte efter motor har været ude...
« Svar #4 Dato: 12. November 2013 kl: 00:17:47 »
Du har normalt dit startbatteri under passagersædet i en wbx. Der burde være hul igennem fra det, men man ved jo aldrig ?
Jeg har før set "arbejde" udført af en, der kaldte sig autoelektriker, der bidrog til de grå hår jeg har tilbage.
Mage til juks har jeg godt nok aldrig oplevet, hverken før eller siden. Heldigvis.