Vis indlæg

Denne sektion tillader dig at se alle indlæg oprettet af dette medlem. Bemærk at du kun kan se indlæg der er oprettet i områder du i øjeblikket har adgang til.


Beskeder - Jens Flensborg

Sider: 1 ... 126 127 [128] 129 130
1906
Diesel Fora / Indstille ventiler med tandremmen på?
« Dato: 20. Maj 2008 kl: 12:05:00 »
Jeg kender en der fik lavet det med en stor skruetrækker, den var bøjet som et kojern. Han hævede lidt på den der "Nockenwelle" eller andet sted med dette kojern med vinkelkraften, så kunne han skifte de der små dimser til ventiljusteringen.

Jens

1907
Ah ... nu fandt jeg ud af det.
Pakdåsen kaldes på tysk Dichtring, Kurbelwellenring, Simmering og andet.
Jens

1908
Diesel Fora / Skift af pakdåse samt pilotleje
« Dato: 20. Maj 2008 kl: 09:19:06 »
Udskiftning af pilotlejer:
Prøv med en såkaldt "Fettpresse" fra smøringen til landbrugsmaskiner!
Fedtet presses ind bagom lejeret. Så slår man forsigtigt med en dorn (der lige har den rigtige diameter til at fedtet ikke kommer ud mere bag omkring lejeret) og svups er lejeret faldet med hjælp af trykket af hammerslag - men vær forsigtig!!!!

Teknisk genialt ... den gik bare ikke på min gamle Bluestar JX, da lejeret var for fast. Jeg slog det i stykker (forsigtigt) med skrueskræk og hammer og pillede det ud med meget forsigtige stød af skrab.

Hva er pakdåse for noget??? (Dichtungsdose? kender jeg ikke)

Jens

1909
Diesel Fora / vindue gummi
« Dato: 18. Maj 2008 kl: 22:47:08 »
UST - Umsatzsteuer? = Moms

ld - måske land? = Danmark = 25 %

UStld måske moms i Danmark????

Ustld kender jeg ikke, og jeg har meget forstand på emnet moms her i landet.

Jens

1910
Diesel Fora / Reservedele til turen
« Dato: 16. Maj 2008 kl: 09:18:46 »
Hi folks
Nu hvor jeg læser om indholdet af jere T3èr, så kommer jeg i tanker om et lidt ældre hefte fra Oltimermarkt - Reparaturtips - ca. 10 år gammel

Her noget af indholdet:

Mælkebøtter (Tetrapak) - den ideale toppakning til karburatorer - husk saksen
håndvaskpaste - den perfekte rens til inderhimmel, sæder og andre stoffer
højtrykrens i solen, den perfekte maskine til rensning af sæder

---

Måske ville det være en ide med lidt "Mac Gyver oplæring" i stedet for at bygge om på T3èn til reollager, og alle bliver klogere. Så har alle på næste træf et "Schweizer Taschenmesser" med USB, mobil, og det vigtigste grej for at reparere alt omkring bussen.

Jens

Jens

1911
Kort tilbagemelding - VAG hottest service:

Første opkald fra VAG mandag:
"tja øøøøøh, altså det vil nok koste 1.700 Euro for at skifte topstykket" ....
plums ... det er 2 år gammelt ...
"mmmh, hva kunne du tænke som limit i omkostninger?"
plums ... maks 1.000 Euro, men helt ærlig ...

Andet opkald torsdag:
"Tja, altså vi kan ikke rigtigt se en fejl i topstykket, der er nok bittesmå revner mellem ventilerne (det er normalt med tiden ...) ... Vi kan ikke rigtigt forklare fejlen, men toppakningen er lidt franset, vi kan heller ikke se, at der er revner de steder, hvor vandet kunne komme ind i brændkammeret, det må kunne lade sig gøre med en ny toppakning" ...

plums ...

-----------

Helt ærligt, jeg har mistet alt om troværdigheden i den sag. Vi har startet en Marshalplan med oplæring af JX håndbogen. Jeg starter med at købe indstillingsskinne og dron til tandrem, ESP og anden justering. Det koster med uhr til ESP kun 50,- Euro på ebay.

Sidste favorit fra min side er en defekt i den såkldte "Vorwirbelkammer", men det tror jeg heller ikke på.

Toppakning, tandrem og spændingsrollen til tandremmen må har været årsagen til denne defekt.

Dybt chokeret over dette underlige trubleshooting en hilsen til det nye kommende ukendte værksted ...

Jens

1912
Diverse / Forbremser - Nej vent: Trækaksler
« Dato: 14. Maj 2008 kl: 23:27:15 »
I de tyske forer er trækakslerne på SYNCRO kendt for at løbe hhv. "stå" tør, det fænomen kender man allerede i flere år. I flere tilfælde døede VISCOEN bagefter.

Fedt ... smøring, demontering , rensning, på med rigeligt fedt igen ... defekte dele skiftes ...

Derfor var jeg aldrig interesseret i en SYNCRO, enkelte VISCOER blev i tidens løb handlet med mellem 4.000 og 7.000 Euro.

Stefans SYNCRO TD Altantic med hævetag havde kun kørt 70.000 KM, så pludselig kom problemerne på hans ferietur til DK. Jeg husker tydeligt, at vi ikke kunne klare reparationen med det sædvanlige værktøj i min garage, der var for meget modstand på møtrikerne. Jeg nåede mine grænser med mit fine grej.

Ellers en fin bil, men detaljerne var afskrækkende for mig.

Jens

1913
Diverse / Forbremser - Nej vent: Trækaksler
« Dato: 13. Maj 2008 kl: 11:37:28 »
I 2002 havde jeg besøg hhv. fik et nødråb fra Stefan fra Bullikartei med hans T3 Westfalia Atlantic Syncro JX ... som stod i Lyksborg på en parkeringsplads pga. af samme fejl ...

Samme problem, endnu mere farligt ... endte i min garage ... der var lyde, der var det kendte problem med tørre trækaksler.

Trækakslen var løbet tør, det var umuligt for os at løse møtrikken for at fedte på skidtet, den der Gearkasse i fronten blev helt koblet fra. Fejlen kunne ikke engang repareres med fedt, masser og fedt i trækakslens lejer. Vi prøvede enda en rigtigt medicinisk sprøjte ind gennem gummiet af trækakslen, men det hjalp ikke.

Han skiftede trækakslen ud på et senere tidspunkt. Bussen kom hjem med autotrailer og den tyske ADAC.

Værktøjet brækkede (min knarre?!) og nødden slog bule i skærmen på min cabbi :-( Nå men scheisse mit das, håber i retter fejlen omgående. Det ser ikke ud til at hjullejerne?! er defekt, bremserne tror jeg ikke på.

Jens

1914
Diesel Fora / Køre på blanding af diesel og planteolie?
« Dato: 10. Maj 2008 kl: 20:15:17 »
Den der Rapsolie er kendt for at rense gevaldigt op i tanken, pludselig lukker alle ledninger pga. diverse prop af shit.

Samtidig er Rapsmethylester kendt for at "æde" på de normale pakninger i alle ældre ESP dieselsystemer. Det anbefales, at man demonterer sin ESP (indsprøjtningspumpen) og så skal alle pakninger skiftes med et materiale der er i stand til at klare Rapsmethylester.

Gamle BOSCH systemer er ikke frikendt for Rapsmethylester, derfor kører jeg ikke med den stof.


I taler vel ikke om planteolie?!, det går jeg ud fra.

Jens

1915
Jeg er lidt usikker med JX ... har kun forstand på de luftkølede (med Vollstrahlmodus ...)

Fejlen opstod i denne Bluestar (røgskyen) ved en hyggelig fart på byomfartsvejen med 80kmh nu til morgen uden for meget speed. Den kom pludselig med røgskyen, helt afslappet cruising til arbejdet inden dette scenario, ned fra banen og omgående stop.

Jeg ar ikke kigget på tandremmen, dertil mangler jeg erfaring.

Den står nu hos VAG med bøn om opkald efter første analyse.

Jens

1916
Lige en kort status efter overståer kæmpesky, såfremt det interesser:

JX 1600 - komplet ny original VAG motor monteret i marts 2006 hos VAG
Motoren start fint efter 6 timers pause kl. 18.00
Der kommer lyseblå røgskyer (koldstart)
den var kun 10 sekunder i gang, så slukkede vi igen
motoren løber meget urolig, mon der er kompressionstab?
olien på pinden virker rimeligt fint, ligger mellem begge markeringer
topstykket ser fint ud (2 1/2 gammel) - ingen pletter og ingen olie
sidste indstilling af topstykke er 2 år siden (inkl.ventiler) - kørt ca. 30.000
Vandet i beholderen i bagenden er på max
Vandet i beholder 2 i motorrummet er på max

Er pakningen af topstykket gået i opløsning?

Ja, nu står den hos VW i Flensborg, der fik jeg lavet den gamle Bluestar Bus fra 1989 til de nævnte 4.500 Euro (ny motor) i marts 2006.

Jens

1917
aner intet, ser først på bilen kl. 18.30.

Såfremt oliestand OK, så ingen fare for defekt topstykke?
Jens

1918
Fik lige den tilbagemelding, at motoren stadig kører fint, men der er hvide skyer ...

Jens

1919
Hi folks
Min kamert Jørg ringede lige på mobilen. Min gamle Bluestar JX med normal TD havde for en times tid på motorvejen i Flensborg med 100kmh pludselig en kæmpe hvid røgsky. Han kørte på sidesporet, ned fra banen og nu står bussen et sted i byen.

Jeg formoder at toppakningen er gået ...

Det værste i det er, at motoren er en splinterny motor fra VAG fra marts 2006, den har kørt 30.000 KM i mellemtiden. Skruerne til topstykket blev finjusteret original hos VAG med NM efter 500 KM ...

Jeg håber faktisk, at det kun er toppakningen. Hvad siger i til det?

I marts 2006 betalte jeg i alt 4.500,- Euro hos VAG i reprationsudgifter til en ny motor, gearkasseskift, renovering af ESP og finjustering af dysserne.  Det er lidt grovt ...

Jens

1920
Diesel Fora / Ryger hvid røg og trækker dårligt..
« Dato: 08. Maj 2008 kl: 11:09:22 »
Jeg husker samme problem på min JX i min gamle Bluestar, dengang var hjulet til tandremmen slået ud hhv. ikke i orden.

Den der tand i krumtappen eller hvad det end hedder var slået hhv. deformeret på 1-2mm, dermed forskubbede hjulet til tandremmen sig i selveste justering. Jeg kender ikke de præcise danske udtryk, men jeg fik repareret tanden ved at slibe på tanden og jeg skiftede hjulet.

Mere kommer jeg ikke i tanker om, hele indstillingsritualet var "for the birds" pga. dende defekt.

En snak med min "Motorschrauber" bekræftede fejlfindingen, da det er kendt, at denne tank kan slå ud med følgende deformation af hjulet og medfølgende forkert motorjustering.

vh
Jens

Sider: 1 ... 126 127 [128] 129 130