Forfatter Emne: Hold nu kæft med det evindelige dyseævl Pedant-jarl...  (Læst 5245 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Hold nu kæft med det evindelige dyseævl Pedant-jarl...
« Dato: 05. Maj 2008 kl: 21:40:20 »
OK - OK ... jeg skal ikke ævle mere om det - vi lader billederne tale:

Cylinder 1, dysetryk 148 bar, OK sprøjtebillede:



Cylinder 2, dysetryk 145 bar, OK sprøjtebillede:



Cylinder3, dysetryk 150 bar, OK sprøjtebillede:



Cylinder 4, dysetryk 80 bar, intet sprøjtebillede, prostataramt ukontrollabel småpissen. (Årsag: utæt flammeskive, så dysen var mere eller mindre forkullet!):



Vi tager den lige et par gange mere i slowmotion:





Sov godt mine herrer ved tanken om, at jeres dyser jo selvfølgelig er nye friske og tætte - ikk'?
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Stetter

  • Gæst
Hold nu kæft med det evindelige dyseævl Pedant-jarl...
« Svar #1 Dato: 05. Maj 2008 kl: 21:45:41 »
Spørgsmål:

Kunne sådan en utæt flammeskive ses på selve dysen udefra, eller er der kun den hårde måde?

(Ser sig selv stå og skrue dyse ud og i, i en evighed for at tjekke om den nylig isatte flammskive er tæt  :P  )

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Hold nu kæft med det evindelige dyseævl Pedant-jarl...
« Svar #2 Dato: 05. Maj 2008 kl: 21:49:24 »
Kun den hårde måde! Ud med dysen. Rense, rense, rense til alt er så rent som en nyskiftet babyrøv, tjekke dyseåbningstryk, tjekke timing, i med NY flammeskive, spænde dyser i i moment, montere NYE lækolieslanger (3,2 mm) - værsågod at sove roligt :wink:

PS.: Han sagde [size=18]NY[/size] flammeskive!
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Arentoft

  • Gæst
Hold nu kæft med det evindelige dyseævl Pedant-jarl...
« Svar #3 Dato: 05. Maj 2008 kl: 21:59:01 »
spørgsmål af ren og skær nysgerrighed:
hvor lang / kort til tager det før det går så galt??

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Hold nu kæft med det evindelige dyseævl Pedant-jarl...
« Svar #4 Dato: 05. Maj 2008 kl: 22:13:59 »
Det er sikkert allerede sket på din... :P

Nej - seriøst - det kan faktisk ske på meget kort tid. Jeg lærte det selv for år tilbage ved at kvadre en nyrenoveret motor på 2400 km. Men den bedste sensor til at modvirke det er øret. Hver eftermiddag, når man kommer hjem fra job, stiller den entusiastiske T3-ejer sig ved siden af bilen, ryger en syrlig King's (en hvid selvfølgelig - ikke de andre postmoderne bøssefarver... :wink: ) og lytter mens motoren går. Har den den helt rigtige dieselklang eller ej? Det lyd kan man lære at kende på en 15 - 20 år, og når man kender den, så er det heller ikke længere nødvendigt med måleur til at justere dieselpumpen... :wink:
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline Jønne Ukendt

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.380
    • Vis profil
  • By: 6600 Vejen
Hold nu kæft med det evindelige dyseævl Pedant-jarl...
« Svar #5 Dato: 05. Maj 2008 kl: 22:26:37 »
Nej Arentoft!! Drop smøgen. Kaffe og wienerbrød eller anden sprød kage!

 Mvh Jønne Ukendt
Panelvan 1.7D
Allrounder 1.6TD
Westfalia højtag 1.6TD

Offline dokajønne

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.429
    • Vis profil
Hold nu kæft med det evindelige dyseævl Pedant-jarl...
« Svar #6 Dato: 05. Maj 2008 kl: 22:58:46 »
Frit fra Steen og stoffer:

-"Far hvad er en pedant?"

-"Det er noget som dovne, useriøse og sjuskede mennesker ynder at kalde folk som gør deres arbejde ordentlig!"

-"........Er du deres konge?"
mvh
Dokajønne

If it works.....don\'t fix it

Offline lagoni

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.115
    • Vis profil
Hold nu kæft med det evindelige dyseævl Pedant-jarl...
« Svar #7 Dato: 06. Maj 2008 kl: 05:04:07 »
Citat fra: "Jarl"
...spænde dyser i i moment...


Var der ikke noget med at der engang var en gammel dieselvædet mekaniker som sagde: "Spænd til de holder"...!  :D

Jeg har forresten prøvet at lytte til sådan en dyse med Poot's stetoskop (som han købte et eller andet ligegyldigt sted i udlandet) og det er måske en genvej for os som er for paranoide (godt hjulpet på vej af trådens ejer :lol:) til at vente 15-20 år med at kunne høre det. Stetoskopet sættes efter tur til hver enkelt dyse, og så kan man hurtigt høre om der er en der er i udu! So ein stetoskop muss ich auch haben!
 :!:
Donationer kan indsættes på regnr.: 5396 kontonr.: 0523319

Offline Jens Flensborg

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 4.268
    • Vis profil
Hold nu kæft med det evindelige dyseævl Pedant-jarl...
« Svar #8 Dato: 06. Maj 2008 kl: 08:51:32 »
Hi Jarl
Du var for længe ude i Solen ... på tysk hedder det "Du warst zu lange in der Sonne" ... en smøg er heller ikke samme niveau som om at sniffe til udstødningen  8)

Er det ikke også rigtigt, at pistolen smelter pga. dyssernes forkerte justering? Jeg husker en eller anden snak for flere år siden, hvor en dysse ikke var justeret rigtigt, den tissede efter - på tysk slang kalder de det "nachpissen" ... det er lidt schrauberslang, håber det er ok.

Eller skyldes smeltede pistoler forkert justerede ventiler hhv. stramme ventiler?

Hvordan indstiller man dysser? Her skal jeg køre til BOSCH Koenig i Suedebrarup, det er 45 KM væk ...

Jens
Støt T3 Klubben Danmark
---
T3 JX 14er LLE1308 1992
T3 JX 14èr Syncro Camper 1991
T3 JX 14èr Syncro Doka 4doors 1990
1303 bobbel cabriolet 1978
1200 bobbel eksport CKD 1963

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Hold nu kæft med det evindelige dyseævl Pedant-jarl...
« Svar #9 Dato: 06. Maj 2008 kl: 09:07:10 »
Citat fra: "Jens Flensborg"
Hi Jarl
Du var for længe ude i Solen ... på tysk hedder det "Du warst zu lange in der Sonne" ... en smøg er heller ikke samme niveau som om at sniffe til udstødningen  8)

Er det ikke også rigtigt, at pistolen smelter pga. dyssernes forkerte justering? Jeg husker en eller anden snak for flere år siden, hvor en dysse ikke var justeret rigtigt, den tissede efter - på tysk slang kalder de det "nachpissen" ... det er lidt schrauberslang, håber det er ok.

Jo, det er sikkert både før og efter den rigtige indsprøjtning - altså både vor- und nachpissen :wink:

Eller skyldes smeltede pistoler (Tysk: Kolben / dansk : Stempel (mehrzahl: stempler) - undskyld - jeg har været lærer for længe...) forkert justerede ventiler hhv. stramme ventiler?

I dette tilfælde er det helt klart dysen. Den åbnede alt for tidligt og kunne slet ikke forstøve.

Hvordan indstiller man dysser? Her skal jeg køre til BOSCH Koenig i Suedebrarup, det er 45 KM væk ...

De kan helt sikkert gøre jobbet, men det er ikke gratis. For de samme penge kan du selv købe en dyseprøver (düsenprüfgerät?) på ebay. Dyserne justeres ved at skille dem ad og lægge shims (einstellscheiben) ind i den rigtige tykkelse - samme princip som ventilerne på JX. Altså skal du også bruge nogle shims, som du f.eks. kan finde hos www.dieselsend.de
Jens
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline Jens Flensborg

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 4.268
    • Vis profil
Hold nu kæft med det evindelige dyseævl Pedant-jarl...
« Svar #10 Dato: 06. Maj 2008 kl: 09:21:01 »
ahhh!
pistoler var det engelse udtryk - right?

dieselsend er en seriøs alternativ, der købte jeg en del småting. Jeg havde købt 4 dysser til min gamle JX Bluestar, de virkede på mig som ældre renoverede dysser, de var ikke nye.

Problemet med at justere hhv. indstille ventiler er jo, at man ikke har alle de der forskellige små plader liggende til det. Det er nok kun dig, jeg selv har ikke en eneste. Det er heller ikke smart at købe flere forskellige tykkelser, det er noget til en centraliseret opgave. Dem der skruer mest på motorer, de har dimserne liggende.

Den der "Flammscheibe" skal ny, det er klart. Jeg købte mig en special ventilnød til at skrue dysserne fast. Jeg kender ikke meget til NM på den, dysserne begyndte i sig selv at dreje 1/8 omgang, så jeg blev lidt bange.

Så nu skal jeg bare finde en mand der har lyst og tid til det, så kommer jeg forbi til en ventil- og dyssechek. Det mår aldrig være gratis, det hører med til reglerne. Skal heller ikke misforstås, man kan jo optrænes til selv at blive dygtigere til det.

Jens
Støt T3 Klubben Danmark
---
T3 JX 14er LLE1308 1992
T3 JX 14èr Syncro Camper 1991
T3 JX 14èr Syncro Doka 4doors 1990
1303 bobbel cabriolet 1978
1200 bobbel eksport CKD 1963

Arentoft

  • Gæst
Hold nu kæft med det evindelige dyseævl Pedant-jarl...
« Svar #11 Dato: 06. Maj 2008 kl: 09:30:44 »
Citat fra: "Jarl"
Det er sikkert allerede sket på din... :P


du kunne vist ikke tåle den røgsky jeg fik givet dig ovre ved sydfyns.... :wink:

PARKHAVE

  • Gæst
Hold nu kæft med det evindelige dyseævl Pedant-jarl...
« Svar #12 Dato: 06. Maj 2008 kl: 16:50:44 »
@ jens - det engelske udtryk er Pistons - kolben

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Hold nu kæft med det evindelige dyseævl Pedant-jarl...
« Svar #13 Dato: 06. Maj 2008 kl: 17:22:57 »
Vi er da et par stykker her på T3N der renoverer dyser...

Casper og Hawaiibussen er lidt mere igang end jeg er, men vi kan alle 3 renovere dyser...
Ved ikke om Poot er kommet igang med at renovere dyser eller om han stadig kun er på teste stadiet :D

Og skulle du få lyst til at se hvordan det sker, så er du da velkommen til at komme herop til mig, omend der er noget langt :)
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline poot

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.003
    • Vis profil
Hold nu kæft med det evindelige dyseævl Pedant-jarl...
« Svar #14 Dato: 06. Maj 2008 kl: 18:03:32 »
Jo Jo dyse renovation er fast punkt på dagsordnen. :)  :)


Der er såmen ikke det store i det. 8)

Hilsen Poul
Poul Ottesen
Kørende : T3 syncro doka, 2,1 MV (Moshel) = mobil shelter :D
T3 camper 88 1,6 TD  ( Freja ) = venter på 35 års fødselsdag :)
T3 bus 81 1.6 D (Scoremobil)projekt = venter på "far" !!!!