T3nettet og T3Klub Danmark forum

T3 Fora.. => Diesel Fora => Emne startet af: Jønne Ukendt efter 21. Juni 2014 kl: 18:46:25

Titel: Varm JX
Indlæg af: Jønne Ukendt efter 21. Juni 2014 kl: 18:46:25
Står lige og roder lidt med en JX. Den har nok været varm :woohoo:  Billede følger.

 Mvh Jønne Ukendt
Titel: Varm JX
Indlæg af: Hinze efter 21. Juni 2014 kl: 18:53:33
Citat fra: "Jønne Ukendt" post=112487
Står lige og roder lidt med en JX. Den har nok været varm :woohoo:  Billede følger.

 Mvh Jønne Ukendt


[attachment=17800]h57e5f42.jpeg[/attachment]
Titel: Varm JX
Indlæg af: bos1 efter 21. Juni 2014 kl: 20:00:22
Pjat, den skal bare have lidt med en grov fil så er den klar igen
Titel: Varm JX
Indlæg af: Tica efter 21. Juni 2014 kl: 20:23:56
Den skal da bare  have en gang med linolie så er den klar til 100K km uden kvaler   :silly:
Titel: Varm JX
Indlæg af: Aran efter 21. Juni 2014 kl: 23:30:03
Det er sgu da en motor, ikke en havegrill ???!!!
Motorrens, højtryksvask og lidt frisk olie, så triller det igen.    :woohoo:
Titel: Varm JX
Indlæg af: jbjerrum efter 22. Juni 2014 kl: 00:22:52
Der har man godtnok været omhyggelig med Tectyl'en i alle hulrum...  :ohmy:
Titel: Varm JX
Indlæg af: Jarl efter 23. Juni 2014 kl: 07:18:20
Hvem var det nu, der havde en signatur med "muskelrøg"?  :lol:
Titel: Varm JX
Indlæg af: Jønne Ukendt efter 23. Juni 2014 kl: 07:48:32
Åh Jarl, hvor er det godt at se at du er stået op og er klar til dagens udfordringer. Det er jo Sct. Hansaften.
 Båltalen kunne handle om varmeproblemer på en JX. Men! Dette eksempel skyldes udelukkende at en
 mekaniker ikke har formået at spænde alle køleslanger efter en total renovering af motoren. Altså intet
 med muskelrøg. I øvrigt flot at du kan huske udtrykket.
 At chaufføren ikke har lagt vægt på advarselslamper sker i alle slags køretøjer. Det kan den udskældte
 JX ikke gøre for.

 Mvh Jønne Ukendt
Titel: Varm JX
Indlæg af: Jarl efter 23. Juni 2014 kl: 10:29:56
Det var aldrig sket i en BMW - så længe virker benzinpumpen simpelthen ikke - eller det vil sige - når den har skullet levere 25 liter i timen på distancen mellem Læborg og Füssen, så nedsmelter vindingerne på rotoren vel - gør de ikke? :P
Titel: Varm JX
Indlæg af: Alp efter 23. Juni 2014 kl: 12:18:28
*G Du må kigge forbi lidt oftere Jarl, det er altid en fornøjelse med jer to.. :lol:
Titel: Varm JX
Indlæg af: Jønne Ukendt efter 23. Juni 2014 kl: 12:37:09
Åh, skal vi nu ha den igen. Det var da godt det skete dengang for jeg ved ikke hvor længe siden. Men Jarl.
 Jeg har jo med hånden på hjertet lovet at holde min mund med at dit italienske køretøj har været grounded
 så min mund er lukket med syv segl.
 Hvordan går det ellers med de nye trøjer? For du er da igang med at trævle de gamle op,eller?
 Rigtig god Sct Hans  :)

 Mvh Jønne Ukendt
Titel: Varm JX
Indlæg af: buddha_uffe efter 23. Juni 2014 kl: 13:21:50
Syntes jeg har hørt denne sang før...  :lol:  :lol:
Titel: Varm JX
Indlæg af: verner efter 23. Juni 2014 kl: 15:37:40
Citat fra: "Jarl" post=112546
Det var aldrig sket i en BMW - så længe virker benzinpumpen simpelthen ikke - eller det vil sige - når den har skullet levere 25 liter i timen på distancen mellem Læborg og Füssen, så nedsmelter vindingerne på rotoren vel - gør de ikke? :P


hvis jeg lige må korrigere, så leverer en normal benzinpumpe på en standard bil nemt 1liter i minuttet, hvilket svarer til 60 liter i timen.
en benzinpumpe leverer jo max. uafhængigt af forbruget, at resten så kører retur til tanken er en anden snak  :)

så klampen i bund eller ej det påvirker ikke flowet i gennem benzinpumpen, men flowet i returrør  :P
Titel: Varm JX
Indlæg af: Jarl efter 23. Juni 2014 kl: 15:47:04
Verner - du har vist aldrig set JU lægge blød lakrids på E45 hele vejen til Gardasøen. Forestil dig en distingveret herre med HA-solbriller og klampen i bund passere i overhalingsbanen med så mange omdrejninger på baghjulene, at dækkene vrider sig som ved tractor-pulling, og kardanakslen tager form som en proptrækker. Jeg siger dig, der var sug i tanken. Måske er impelleren  i pumpen simpelthen blevet suget ind i forbrændingskammeret? Jeg ved det ikke, men hyggeligt var det  ;) Grounded italiensk bil? Hvad snakker du om? Havde vi ikke en aftale?  :lol:
Titel: Varm JX
Indlæg af: dokajønne efter 23. Juni 2014 kl: 19:56:30
Er Fiaten på skjoldet?
Titel: Varm JX
Indlæg af: Jarl efter 23. Juni 2014 kl: 20:28:54
De problemer, man har i en Scudo, er af en anden karakter. Der handler det om at finde et svinghjul, der kan holde momentet ud - 19 kg rent stål skal der til :-)


[attachment=17812]hd7c774e.jpg[/attachment]
Titel: Varm JX
Indlæg af: jbjerrum efter 23. Juni 2014 kl: 20:33:10
Citat fra: "Jarl" post=112567
De problemer, man har i en Scudo, er af en anden karakter. Der handler det om at finde et svinghjul, der kan holde momentet ud - 19 kg rent stål skal der til :-)


Jeg synes, at det er rigtigt pænt af Jarl at tage det ud, så man kan se det på billedet... ;-)
Titel: Varm JX
Indlæg af: Erik efter 23. Juni 2014 kl: 21:00:53
Jeg har en gang kørt efter en Scudo 1,9TD med Abarth mærker på siden... den kørte 190 km/t... gammel dieselhakker... Har også selv haft en. Den led en voldsom død, da turboen sendte olie ind i intercooleren, som så lod sig tømme på en gang ind i motoren.. Der var vist ikke mange dele tilbage som så ud som da Berlusconis folk tegnede dem.... Den røg til eksport.. mit næst-dyreste bil-bekendtskab nogensinde.. (Dyreste var Chrysler Voyager diesel med Berlusconi industrimotor som knuste motoren grundet en defekt hydraulisk kædestrammer - kendt problem)  Det er mit indtryk at HDI motorerne leverer varen i en helt anden liga...
Titel: Varm JX
Indlæg af: jbjerrum efter 23. Juni 2014 kl: 21:11:21
Jamen-jamen...

Jeg har i embeds uføre haft 3 (tre) Scudo'er - en 1,6 benziner,  derefter en 1,9TD og slutteligt en 2,0HDI. Ingen tvivl om, at sidstnævnte var den mest omgængelige arbejdshest, omend en smule charmeforladt ift en terminalsyg JX... ;-)
Titel: Varm JX
Indlæg af: Hinze efter 23. Juni 2014 kl: 21:36:18
jarl, er et et dobbelt masse svinghjul? Hvis ja, hvordan virker sådan en fætter; altså hvor 2 "masser". Er det svingningsteorien der skal i spil?
Titel: Varm JX
Indlæg af: Jarl efter 24. Juni 2014 kl: 00:52:50
Du har ret, Hinze - det gamle er et dobbeltmassesvinghjul - det nye er et "klassisk" massivt svinghjul.

Historien er jo, at en firetaktsmotor bruger 2 omdrejninger på at levere ét arbejdsslag, som oven i købet kun strækker sig over knap en halv omdrejning. Heldigvis har motoren jo fire cylindre, så i virkeligheden får krumtappen jo fire gange så mange arbejdstakter, men alligevel bliver det noget pulserende halløj. Man kunne populært sige, at motoren ikke kører jævnt rundt, men snarere lidt som slow, fast, slow, fast.... Hvis man nu yderligere indregner, at moderne dieselmaskiner leverer nogle gevaldige arbejdstakter, for der fandme sker noget, og så endnu yderligere tilføjer, at i brændstoføkonomiens navn, skal det hele ske ved meget lave omdrejninger, så har vi balladen. Man kunne også forklare det på en anden måde: Når vi står og blærer os med, at en motor har et bestemt drejningsmoment, så er det jo en gennemsnitsbetragtning for hele omdrejninger. Hvis en motor smider 250 nm i testbænken, så hører det jo med til historien, at i selve arbejdstakten leverer den langt, langt mere, men en masse af den kraft går "spildt" til at holde motoren i gang i de tre øvrige takter, der jo bare "nasser" kraft fra arbejdstakten - særligt kompressionstakten koster selvfølgelig enorme mængder af energi. Den del af energien fra arbejdstakten, som skal drive motoren rundt i de øvrige takter, "oplagres" så at sige i motorens roterende dele - særligt i svinghjulet og i krumtappens torsionsvridninger - så langt så godt.  

Som nævnt er tendensen i moderne dieseler, at de helst skal smide deres største moment ved let hævet tomgang - min HDI topper ved 1750 rpm. Der giver sig selv, at det er ondt for den enkelte tand i gearkassen pludseligt at få et gevaldigt stød fremad for i næste sekund at blive bremset op, når kraften "skal betales tilbage" til "nassetakterne". I gamle dage løste man det problem med fjedre på selve friktionspladen i koblingen - vi kan alle se for os, at inde i navet på friktionspladen sad der 3-5 fjedre, der tillod selve stjernegangen, som havde fat i højgearakslen, at bevæge sig lidt i forhold til resten af friktionspladen. Men i den hellige udviklings navn opfandt LUK dobbeltmassesvinghjulet. Der er to selvstændige masser - den største (måske 85%) er stadig boltet direkte fast på krumtappen, men de sidste 15% - som koblingen er monteret på - er ophængt fjedrende og kan dermed afbøde den pulserende rotation. Rent praktisk foregår det ved at de to dele hænger sammen med et centerleje, der tillader fri rotation mellem delene, og så er der lagt to lange buede spiralfjedre ind i kanaler mellem de to dele. Spiralfjedrene "udligner" derved de værste "pulstoppe", og gearkassen får en jævnere og blødere kraft at distribuere videre til differentiale og trækaksler. Samtidig kan man så undgå at have fjedre i friktionspladens nav.

Det er jo en skøn teori, og alle burde være glade, men nogle gange kommer virkeligheden på tværs. Dobbeltmassesvinghjulene er notorisk elendige - de holder ofte ikke 100.000 km - retfærdigvis skal det siges, at PSAs ikke er de ringeste. Der er mange fejlmuligheder i dem - fjedrene kan blive trætte, og så har man en sekundærmasse, som farter ukontrolleret rundt med megatæv til gearkassen til følge, der kan blive slør i centerlejet, så koblingens anlægsflade ekser, der kan komme fedt fra lejet ud på koblingens anlægsflade, og endeligt kan dobbeltmassesvinghjul et særligt modbydeligt og næsten usynligt trick: Koblingens anlægsflade kan blive skæv og konisk. Det sidste skyldes, at den lille del - sekundærmassen er ret tynd i godset og reagerer stærkt på den varmepåvirkning, som intensivt brug af koblingen naturligt medfører. Da jeg adskilte min, kunne jeg måle, at friktionspladen var som ny, og trykfoden trykkede som den skulle, men en retskinne på anlægsfladen på sekundærmassen afslørede, at den var så konisk, at der kun var ca én cm kontakt - ringformet mellem anlægsfladen og friktionspladen - skidtet havde simpelthen vredet sig i varmen, og derfor ville koblingen glide ved heftig acceleration.

Heldigvis er man jo gammel T3-mand, så man har erfaret, at KISS-princippet altid vinder til sidst. Valeo har udviklet en erstatning for de ulyksalige dobbeltmassesvinghjul - det omtales som "4K-kit". Svaret er enkelt: Gør som i gamle dage - bare i kraftig udgave. Jeg har altså monteret et massivt svinghjul - det til højre - en motherf..... på 19 kg, et helt klassisk svinghjul, en helt klassisk friktionsplade med kraftige fjedre i navet og en god gammeldags trykfod.

Der kan nu udspille sig en lang diskussion om, hvorvidt det dæmper godt nok - jeg kan først give mit personlige svar, når min gearkasse er stået af eller forhåbentligt ikke stået af. Jeg har søgt intenst efter erfaringer på nettet og i mekanikerkredse, og jeg har endnu ikke hørt om skader. Meget sarte sjæle beretter om lidt flere vibrationer ved lavomdrejningsaccelerationer (ja, det findes der faktisk biler, der kan ;-)) og tandhjulsraslen i frigear i tomgang, men jeg kan ikke genkende noget af det - endnu. Peugeot (Scudoen er jo egentlig en PSA) monterer selv massive svinghjul, når der er bøvl, og set i lyset af, at de tidligere generationer af direkte indsprøjtere klarede sig fint med konventionelt svinghjul, så klarer min det vel også. For særligt interesserede har Valeo en lille film her: http://www.4kkit.de/film.php
Titel: Varm JX
Indlæg af: Jønne Ukendt efter 25. Juni 2014 kl: 14:33:50
Fantastisk forklaring som altid, Jarl. Du glemte bare det med trøjerne. Den må vi ta på facebook. Lad nu roen
 falde over denne tråd så snakken igen drejer sig om T3. Eller T4 eller BMW, Mercedes, Fiat, Ford og alle de
 andre som vi også kører i :) Det er onsdag. Frokosten med Buddha Uffe er netop overstået. Tar lige en lur
 på sofaen inden flere onsdagsglæder venter :P

 Mvh Jønne Ukendt
Titel: Varm JX
Indlæg af: kh efter 25. Juni 2014 kl: 15:28:46
Altid spændende når Jarl belyser et emne.
Tak for orienteringen.

Skal din motor mekkes sammen så den kan udvikle en ny gang muskelrøg, Jønne ?

Mvh. Kurt.
Titel: Varm JX
Indlæg af: Jønne Ukendt efter 25. Juni 2014 kl: 17:54:27
Det er ikke fra min bil og nej den bliver ikke lavet igen.

 Mvh Jønne Ukendt
Titel: Varm JX
Indlæg af: buddha_uffe efter 25. Juni 2014 kl: 20:37:16
Citat fra: "Jønne Ukendt" post=112588
Det er onsdag. Frokosten med Buddha Uffe er netop overstået. Tar lige en lur
 på sofaen inden flere onsdagsglæder venter :P

 Mvh Jønne Ukendt


Det er altid en fornøjelse...  :cheer:
Titel: Varm JX
Indlæg af: verner efter 26. Juni 2014 kl: 12:31:48
Citat fra: "Jønne Ukendt" post=112588
Det er onsdag. Frokosten med Buddha Uffe er netop overstået. Tar lige en lur
 på sofaen inden flere onsdagsglæder venter :P

 Mvh Jønne Ukendt


nu vi er ved onsdagsglæderne så fik jeg mig en bette snitsel igår :)


[attachment=17816]ha0d3815.jpg[/attachment]


bagefter ventede sofaen  :sick:
Titel: Varm JX
Indlæg af: buddha_uffe efter 27. November 2014 kl: 10:50:15
Citat fra: "Jarl" post=112541
Hvem var det nu, der havde en signatur med "muskelrøg"?  :lol:


Egentlig sjovt som tiderne skifter, faldt over dette gamle indlæg.. :-) Hæfter mig især ved sætningen under billedet...

[attachment=18656]hebc0b53.jpg[/attachment]
Titel: Varm JX
Indlæg af: Jønne Ukendt efter 27. November 2014 kl: 13:54:40
Godt fundet Uffe. Rigtig godt :lol:  Nu får du jo nok ham Corleone fra Gl Hvam på nakken, men tror
 du kan bære det.

 Mvh Jønne Ukendt
Titel: Varm JX
Indlæg af: Jarl efter 28. November 2014 kl: 18:24:30
Det er meget frækt at afspore folks tråde. Og på samme måde, som der er en kriminel lavalder, så burde det også være forbudt at henvise til indlæg, folk skrev i deres naive ungdom. Der er nogle stykker her, som skal passe alvorligt på, at jeg ikke sender dem en garntvinde i julegave ;-)
I øvrigt kører mit nye svinghjul som en drøm, og koblingen holder også stadigvæk, selvom barnemåsen har sat dyser i fra en 2,2. I modsætning til en vis herre på dette forum, så er mit største problem, at jeg skal huske at bede oliefyret tænde ½ time, før jeg kører om morgenen, for sådan en HDI smider godt nok ikke ret meget varme af sig på denne årstid. Se de problemer havde man godt nok ikke i JX-tiden - der var dagligt dampbad, bare man åbnede motorrummet...