Forfatter Emne: I disse \"giraf\" tider, og landmænd.  (Læst 2055 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Aakerman

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 618
    • Vis profil
I disse \"giraf\" tider, og landmænd.
« Dato: 14. Februar 2014 kl: 20:41:36 »
Jeg har jo tidligere indrømmet, at jeg ikke hører til "Danmarks mest praktiske grise", men jeg forsøger. :sick:

Jeg havde jo hentet en kompressor på vintertræffet:

[attachment=16785]h0574453_2014-02-14.jpg[/attachment]

Det første en person som jeg gør, når man lander på sin adresse er, at stille trailer med kompressor ind i naboens maskinhus, der står den godt og tørt, at den står lige i portindgangen, er en detalje, landmanden skal jo først bruge sit "værktøj" til foråret :unsure:

Jeg var jo røget ind i nogle problemer, for at mit værkstedsprojekt skulle lykkes, skulle jeg tilkøbe ca 400 m2 jord, således at jeg kunne køre, til mit lille værksted på ydersiden af min hæk. Jeg har altid måttet bruge det stykke jord at køre på, men nu var ejeren død, nu var situationen lige pludselig anderledes. Min fætter er Landinspektør i et stort landmålerfirma, så han kom med "millionudstyret" og vi lejede satelitter, og stykket jeg skulle erhverve blev målt op. Der skal skrives til styrelser og fanden og hans pumpestok, det klarede hans firma, men en landmand's (familie) sælger bare ikke jord. Det gik dog til sidst. :cheer:

Til mennesker der skal ud i noget der ligner, så koster landmåling, uden landmåler udgifter, kun papirting og satellitleje, 15 af de lange, jord koster ca 2,50 krone pr m2.

"NU FLYTTER DU DEN KOMPRESSOR" lød beskeden på min telefonsvarer, stemmen var min maskinhus vens. Der havde haft den parkeret lige inden for sin port i 14 dage. Nu er det sådan at landmænd har mange ting. Jeg så han havde en "girafkran" og der var også en gammel trailer, hvor der var lidt luft i dækkene. Ud med hans trailer, fik væltet "giraffen på, og hjem på ydersiden af hækken, hov jeg må lige vælte et gammelt dumt æbletræ, fat i motorsav, nu kan jeg komme på plads, efter 3 indbakninger i konens rosenbed, kran samlet, næste tur er kompressoren.

Den bliver bakket på plads, og skal så tages med "giraffen", det tog noget tid, for ingen rør må beskadiges, og hvor er det faktiske tyngdepunkt?
Jeg havde købt professionelle stropper, men de duede ikke til formålet, så jeg "kludede" noget sammen fra Biltema i form af bagagestropper, som jeg mente kunne håndtere 300 kg jern.

Alt gik efter bogen, jo jeg brugte nok, 2 timer mere end en praktiker ville have gjort, men det var dejligt at se resultatet. Nu skal jeg igang med rørarbejde (det kan jeg rigtigt godt finde ud af :cheer: ) så jeg kan få en "olieret" og "tør" linie rundt i "den lille fabrik".

Og så skal jeg forresten have min "egen giraf" kran med nogle bedre hjul. :P

Venlig hilsen
Bent
Medlemsnummer 189
Syncro 14" Caravelle JX 91 "Geo"
Sika Transporter 2,1 WBX 89 "Snehvide"

Offline Hinze

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.498
    • Vis profil
  • T3 model: ingen for tiden
  • By: 2670 Greve
I disse \"giraf\" tider, og landmænd.
« Svar #1 Dato: 14. Februar 2014 kl: 21:10:41 »
;)  vi skal da se giraffen så.

Offline poot

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.003
    • Vis profil
I disse \"giraf\" tider, og landmænd.
« Svar #2 Dato: 15. Februar 2014 kl: 09:50:36 »
Glæder mig til du holder værksteds sparkdæk træf :-)
Poul Ottesen
Kørende : T3 syncro doka, 2,1 MV (Moshel) = mobil shelter :D
T3 camper 88 1,6 TD  ( Freja ) = venter på 35 års fødselsdag :)
T3 bus 81 1.6 D (Scoremobil)projekt = venter på "far" !!!!

Offline Aakerman

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 618
    • Vis profil
I disse \"giraf\" tider, og landmænd.
« Svar #3 Dato: 15. Februar 2014 kl: 15:46:54 »
Æbletræet tabte krigen mod fremskridtets komme:


[attachment=16791]h26d6ac0.jpg[/attachment]


Det var nemlig i vejen for dette:


[attachment=16792]hb778d77.jpg[/attachment]


Færdigt "Girafarbejde :)


[attachment=16793]h55f90af.jpg[/attachment]



[attachment=16794]h366a8b7.jpg[/attachment]


Nu skal der så laves en kasse/halvtag til "luftpumpen".



Poot, mit værksted, er alt for lille, på alle måder. Porten er for lav til en T3, den blev lavet med henblik på min lave us bil. Derudover er der to spær, som jeg ikke ved om er bærende eller til pynt, der også sætter nogle højde begrænsninger. Så derfor foregår T3 roderi pt udendørs.
Jeg går og gør mig forskellige overvejelser om fremtiden. 1 at jeg forlægger mit skrueri til naboens maskinhus. 2 et festtelt. 3 jeg får lavet ny port.
Nå, men der kommer vel en løsning en dag, den tid den glæde :woohoo:

Venlig hilsen
Bent
Medlemsnummer 189
Syncro 14" Caravelle JX 91 "Geo"
Sika Transporter 2,1 WBX 89 "Snehvide"

Offline poot

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.003
    • Vis profil
I disse \"giraf\" tider, og landmænd.
« Svar #4 Dato: 15. Februar 2014 kl: 16:53:56 »
Du skal da have sådan et her, det kan tåle at stå i længere tid.
http://www.dba.dk/andet-telthal-pro-6x6x37-m/id-70869791/

Gulvet, det kan være gratis 50+50 fliser,fra dba.  som du kan hent med din doka :-)

Ellers har jeg hørt om en der beklædte et billigt party telt, med plader , hvordan det holdt ved jeg ikke.  :-)

Hilsen Poul
Poul Ottesen
Kørende : T3 syncro doka, 2,1 MV (Moshel) = mobil shelter :D
T3 camper 88 1,6 TD  ( Freja ) = venter på 35 års fødselsdag :)
T3 bus 81 1.6 D (Scoremobil)projekt = venter på "far" !!!!

Offline T3sen

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 277
    • Vis profil
I disse \"giraf\" tider, og landmænd.
« Svar #5 Dato: 15. Februar 2014 kl: 17:20:27 »
Hvad skal du bruge en så kraftig kompressor til?

Offline Hinze

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.498
    • Vis profil
  • T3 model: ingen for tiden
  • By: 2670 Greve
I disse \"giraf\" tider, og landmænd.
« Svar #6 Dato: 15. Februar 2014 kl: 18:14:49 »
Go giraf Bent, (min er magen til)

Hvad er skorstenen til på billedet(lokalt varmeværk)?

Offline Aakerman

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 618
    • Vis profil
I disse \"giraf\" tider, og landmænd.
« Svar #7 Dato: 15. Februar 2014 kl: 19:18:58 »
Tak for "indspark" :cheer:

Poot: Se det var en rigtig fin ide med den telthal, den er bogmærket og i baghovedet. For sagen er jo den, at jeg har tænkt på om man skulle få lavet en ny tilbygning og hvad har vi haft, men det koster jo mange penge :(
Så er der tingen med at gå og skrue i naboens maskinhus, det bliver jo aldrig godt. Jeg har bad, toilet og køkken i mit lille værksted (og faktisk også sovehems, der dog er fyldt med ting man en dag kan få brug for, i ved ting man arver fra sine forældre, som man beholder uvist af hvilken grund).
At skulle over til naboen og stå og larme om aftenen, er nok at trække godt naboskab, en anelse for vidt. :sick:

Hinze: Ja jeg så jo din "Giraf" i arbejde da jeg afleverede din motor fra "det jyske" :)

Den skorsten har fået mange bemærkninger, lige da jeg havde købt huset og sendt billeder til en kammerat kom bemærkningen: "Hva'fan har du eget krematorium" ? :cheer:
Sandheden er, at der er en lille bitte "Egern" brændeovn i den anden ende :P
Men huset havde stråtag, og det var brandmyndighederne, der forlangte en sådan skorsten af den tidligere ejer af huset. Han var pensioneret Oberst, og han har sikkert "overgjort" tingene ligesom jeg også har det for vane.
Jeg overvejede på et tidspunkt at male den som et "Scud missil" trække en rød gummislange fra en stor papkasse og male noget instrumentlignende på denne, og så afvente et brev fra CIA. :cheer:  Men da sagde "husets" indenrigsminister stop. :ohmy:

T3sen: Kompressoren er en Stenhøj KA 11 A med en 5,5 HK motor og 3 remme. Den har en 280 ltr beholder og en fri afgiven luftmængde på 500 ltr i minuttet. Jeg købte den for en halv snes tusind af en mand der havde den på sit motorcykel hobbyværksted, så den har aldrig arbejdet særlig meget.
Jeg har gennem tiden gået og købt en hel del gamle US bildele op, fra biler der har fået "een på tuden". En hel del af de dele, er faktisk efterhånden lidt sjældne, i en ordentlig kvalitet (hermed menes i US kvalitet og ikke Kina kvalitet). Men tingene er jo brugte, nogle malede, og jeg synes ikke at de præsenterer sig særligt godt. Så tanken med "luftpumpen" er, at disse ting skal kunne "blæses" lidt, så man kan se hvad det er man får, hvis man skulle få lyst til at erhverve dem.
Jeg ved godt, at 280 liter beholder ikke er nogen "fest", så der ryger sikkert en beholder på ved siden af, så der er lidt at "give af".
Meningen med det hele er jo, at man skal have noget fornuftigt at give sig til, når nu man er blevet "efterlønner". Jeg har dog været så heldig, at jeg har fået et vikariat i 7 måneder, så efterlønnen, bliver først aktuel til efteråret :cheer: . Det bliver dejligt at komme på arbejde igen :cheer:

Venlig hilsen
Bent
Medlemsnummer 189
Syncro 14" Caravelle JX 91 "Geo"
Sika Transporter 2,1 WBX 89 "Snehvide"

Offline poot

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.003
    • Vis profil
I disse \"giraf\" tider, og landmænd.
« Svar #8 Dato: 16. Februar 2014 kl: 09:01:43 »
Aakerman, hvis der var muighed for mængde rabat, mht telt, så læg det lige op. Måske min maskin park kunne komme i tørvejr :-)  

Hilsen Poul
Poul Ottesen
Kørende : T3 syncro doka, 2,1 MV (Moshel) = mobil shelter :D
T3 camper 88 1,6 TD  ( Freja ) = venter på 35 års fødselsdag :)
T3 bus 81 1.6 D (Scoremobil)projekt = venter på "far" !!!!