Forfatter Emne: pawels sølvpil og bluestar -sølvpilens endeligt :-(  (Læst 36861 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline KHSalvesen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.105
    • Vis profil
pawels sølvpil og bluestar -sølvpilens endeligt :-(
« Svar #120 Dato: 22. Februar 2010 kl: 00:13:31 »
Og dit røntgensyn har tjekket topstykket er revnefrit. ?

Kurt
Kurt - 25115788

Offline poot

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.003
    • Vis profil
pawels sølvpil og bluestar -sølvpilens endeligt :-(
« Svar #121 Dato: 22. Februar 2010 kl: 00:15:21 »
Der følger tilspændings vejledning med toppakningen.    MEN   Husk at tjekke topstykket for revner ved ventilsædet.   Det er her det plejer at være galt. :( læg evt nærbilleder op på nettet, så eksperterne kan vurdere tilstanden af dit topstykke.

Pøj Pøj
Poul Ottesen
Kørende : T3 syncro doka, 2,1 MV (Moshel) = mobil shelter :D
T3 camper 88 1,6 TD  ( Freja ) = venter på 35 års fødselsdag :)
T3 bus 81 1.6 D (Scoremobil)projekt = venter på "far" !!!!

pawel

  • Gæst
pawels sølvpil og bluestar -sølvpilens endeligt :-(
« Svar #122 Dato: 22. Februar 2010 kl: 00:18:29 »
Citat fra: "KHSalvesen"
Og dit røntgensyn har tjekket topstykket er revnefrit. ?

Kurt


Ikke endnu.
Jeg er lige landet og skal igang med operationen i morgen eftermiddag.

Topstykket har kørt ca 70-80000km. :oops:
-Jeg er lidt hård ved den stakkels jx sommetider ..nej, egentligt altid, blot den har driftstemperatur.

Offline poot

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.003
    • Vis profil
pawels sølvpil og bluestar -sølvpilens endeligt :-(
« Svar #123 Dato: 22. Februar 2010 kl: 00:19:48 »
http://www.t3nettet.dk/module-Downloads-prep_hand_out-lid-35.html
Her er en original vejledning i adskillelse.  

Poul
Poul Ottesen
Kørende : T3 syncro doka, 2,1 MV (Moshel) = mobil shelter :D
T3 camper 88 1,6 TD  ( Freja ) = venter på 35 års fødselsdag :)
T3 bus 81 1.6 D (Scoremobil)projekt = venter på "far" !!!!

pawel

  • Gæst
pawels sølvpil og bluestar -sølvpilens endeligt :-(
« Svar #124 Dato: 22. Februar 2010 kl: 00:32:52 »
Citat fra: "poot"
http://www.t3nettet.dk/module-Downloads-prep_hand_out-lid-35.html
Her er en original vejledning i adskillelse.  

Poul



Tak for linket, fandt momenterne for strækboltene på s37. Så må jeg se om de er ens med vejledningen på selve toppakningen.

Håber at jeg finder en pakning og et sæt bolte på lager et sted i århus i morgen. :?

Offline Jønne Ukendt

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.380
    • Vis profil
  • By: 6600 Vejen
pawels sølvpil og bluestar -sølvpilens endeligt :-(
« Svar #125 Dato: 22. Februar 2010 kl: 07:25:15 »
50000km er da fint for en JX top med tung fod. 70000km er meget fint. Du er da snart godt kørende igen. Glem 1.9 med den
 sporty fod du går rundt med!!

 Mvh Jønne Ukendt
Panelvan 1.7D
Allrounder 1.6TD
Westfalia højtag 1.6TD

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
pawels sølvpil og bluestar -sølvpilens endeligt :-(
« Svar #126 Dato: 22. Februar 2010 kl: 08:47:26 »
Øv, surt Pawel, men fedt at du tager det med godt humør..

Tværtimod vil jeg sige at 1,9 sauger er den eneste løsning hvis man ikke gider køre med falck og renovere motor en gang om året. :)  

Performance skeptikerne kan garanteret få lov til at få en tur i Jarlens Carat næste gang den kører til Fyns træf :)

Den er måske ikke helt lige så hurtig i acceleration, men korrekt gearet er motorvejs-cruise ikke noget større problem.

Pawel: Så er det ved at være at være tid til kølesystem gennemskylning og montering af intercooler :)
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
pawels sølvpil og bluestar -sølvpilens endeligt :-(
« Svar #127 Dato: 22. Februar 2010 kl: 10:12:11 »
Ja kunne da ikke være mere enig Jan! Og veltrimmet ligner performance med en 1Y det man kan få ud af en std. JX. Desuden kan jeg nu berette om mere end 45000 km med totalt - og jeg mener TOTALT - fred i motorrummet.

Men Pawel, det der med efterspænding er en religionssag. Jeg er selv holdt op med det, da jeg mener, at risikoen for revner i gevindhullerne overgår min skræk for at toppakningen lækker. Hvis du vil efterspænde, så er det highly crusial, at du på forhånd har sikret dig, at gevindene er superrene, velsmurte, tomme og velrensede. Drej en M12 gevindtap ned i dem, smør med tynd olie og blæs rent med trykluft, så du er på den sikre side.

Og tjek som Poot skriver selve topstykket minutiøst. Et spritnyt er simpelthen så billigt, at det ikke kan betale sig at tage chancer. Er der det mindste tegn på revner fra forkammeret hen imod ventilsæderne, så er det over højre skulder med det. Og når nu du har toppen lettet, så kig kritisk på slidtilstanden. Husk at et sæt stempelringe til en std. JX kun koster en plovmand, og de kan - hvis blokken ikke er helt tot - give lidt nyt liv til maskinen.

Hvis du vil have en hurtig amatørtest af cylindrenes tæthed, så sæt alle stemplerne i midten, fyld cylinderhullerne op med diesel, og lad det stå natten over. Hvis nogle cylindre har ladet al dieselen løbe igennem næste morgen, så er det tid til at gøre noget.

God fornøjelse!
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline WBX Manden

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.746
    • Vis profil
pawels sølvpil og bluestar -sølvpilens endeligt :-(
« Svar #128 Dato: 22. Februar 2010 kl: 10:20:58 »
Citat fra: "pawel"
Så skete det uundgåelige igen.. Toppakningen. :evil:

På langturen i det nordjydske forsvandt al varmen i kabinen pludseligt, samtidigt med at temp-føleren gik et pænt stykke op. Ind til siden og kigge i ekspansionsbeholderen i motorrummet. Jeps, masser af luft-bobler.

Går ud fra at der er kommet en utæthed fra een af stemplerne og ud til kølevandskanalerne.

Så imorgen står indkøbet på en ny toppakning, nye strækbolte, ny rem og remstrammerhjul, nye manifoldpakninger, nyt oliefilter+olie, og en masse kølervæske.

Har et spørgsmål: Når man har monteret pakningen og tilspændt strækboltene til det rette moment, kører man så motoren driftvarm og efterspænder ved varm tilstand? Og hvor meget skal der efterspændes på de strækbolte (3/4 omgang, en hel, halvanden??)

Turbohilsner fra den unge med den tunge fod..

  :P


... sådan er det at køre JX :P


(Sorry for afsporingen..Nu var det mig der ikke ku la' være) :-)
Transporter \'89 opklodset til mindre travle tider.
Ombygning og opgraderings projekter: http://t3nettet.dk/index.php?topic=2304.0

"Diesel er kun for playboys."

pawel

  • Gæst
pawels sølvpil og bluestar -sølvpilens endeligt :-(
« Svar #129 Dato: 23. Februar 2010 kl: 00:05:09 »
Er der nogen som kender kilo-prisen på aluminium pt??

Det viste sig at toppen var revnet ved 2cyl fra forkammeret og ud mod en af ventilerne.

Så tog vi et par toppe af nogle brugt jxere. -De var ligeså elendige..

Toppakningen var vist heller ikke helt rigtig som sad på. Det er som om at der manglede nogle kølekanalshuller (se billedet)

Og hvordan hulan kan nogle strækbolte være totalt rustne mens andre er fine og fedtede? Havde den ene top med de rustne strækbolte ikke fået fedtet boltene ind ved påspænding af topstykke?? (fusk-ligesom den forkerte toppakning?)

Nå, men livet går videre.. Det eneste funktiondygtige på hylden ligenu er en 1y med 100.000 på bagen. Den kommer i med jx-udrustning. Så må vi se hvor længe den holder.. :)

Næste gang bliver det nok en mTDI, og når jeg bliver 40 så lover jeg mig selv at trappe ned og køre sauger.. :wink:

Rust never sleeps -Keep on rockin' with the turbo. 8)

Offline poot

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.003
    • Vis profil
pawels sølvpil og bluestar -sølvpilens endeligt :-(
« Svar #130 Dato: 23. Februar 2010 kl: 00:26:28 »
De rustne stræk bolte.  Måske har man glemt at blæse hullet rent for kølevæske da den blev montrere.

1Y med JX Turbo.  spændende.  Husk nu Oliekøler(Hvis ikke du allerede har det.)

Prøv at køre en tur forbi BlackChart :)
Poul Ottesen
Kørende : T3 syncro doka, 2,1 MV (Moshel) = mobil shelter :D
T3 camper 88 1,6 TD  ( Freja ) = venter på 35 års fødselsdag :)
T3 bus 81 1.6 D (Scoremobil)projekt = venter på "far" !!!!

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
pawels sølvpil og bluestar -sølvpilens endeligt :-(
« Svar #131 Dato: 23. Februar 2010 kl: 09:26:06 »
Han har været her ;) Men jeg har jo ikke turbo på min...

Til gengæld har jeg en 1Y som på INGEN måde bliver varm, og det er uanset om jeg hiver rundt på et tungt læs brænde eller om jeg racer motorvej...

Olietemp ryger op til 110 grader og så falder den ned og ligger på 90 grader igen, og der bliver den...
Vand temp holder nålen på dioden og så kan jeg eller tæske den nok så meget...

I tomgang falder vand-temp ganske langsomt og holder den længe nok i tomgang lander nålen i minimum feltet og olietemp falder til omkring 60 grader :D
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline poot

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.003
    • Vis profil
pawels sølvpil og bluestar -sølvpilens endeligt :-(
« Svar #132 Dato: 23. Februar 2010 kl: 09:43:23 »
Jeg mente han skulle vise dig resultatet. Når han var færdige med motorskiftet. :D
Poul Ottesen
Kørende : T3 syncro doka, 2,1 MV (Moshel) = mobil shelter :D
T3 camper 88 1,6 TD  ( Freja ) = venter på 35 års fødselsdag :)
T3 bus 81 1.6 D (Scoremobil)projekt = venter på "far" !!!!

pawel

  • Gæst
pawels sølvpil og bluestar -sølvpilens endeligt :-(
« Svar #133 Dato: 25. Februar 2010 kl: 23:01:42 »
Så har jeg fået skiftet motor for fjerde gang.. -Og det er SKØØØNT! :lol: Dog var det en nedtur en enkelt gang hvor der blev lagt en CS som erstatning i nød.

Denne gang er det en 1y med jx-udrustning som har sneget sig ind bag ved. Jeg er helt solgt efter prøvekørsel! 1600cc-æraen er slut..

 :D  :D  :D

Next step IC ..og huske at lægge 10øre for hver kørt kilometer til et nyt topstykke indtil ICen kommer i... :wink:

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
pawels sølvpil og bluestar -sølvpilens endeligt :-(
« Svar #134 Dato: 25. Februar 2010 kl: 23:41:35 »
Ja, det skubber godt fremad! Dejligt at høre, at du fik liv i den. Tillykke!
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!