Forfatter Emne: Nissesyncro  (Læst 5297 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline chewie

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 735
    • Vis profil
  • T3 model: '84 Transporter "Lille Blå"
  • By: Esbjerg
Nissesyncro
« Dato: 30. Oktober 2010 kl: 16:59:35 »
Hej allesammen.

Så fik jeg endelig købt mig en syncro.
Det blev en '89 2,1 benzin med 2 spærrer. Km-stand er lidt usikkert da tælleren ikke fungerer, men i omegnen af 250.000.

Bilen har kørt for et el-selskab på vestlandet her i Norge, og bærer præg af at være blevet brugt. Tilgengæld er servicehæftet i orden, og undervognen ser rigtig fin ud.
Stigtrin er desværre gennemtærede, men andet ville jo næsten også være mærkeligt...

Motormæssigt ser tingene desværre ikke alt for gode ud. Olietrykslampen lyser, og motoren mangler meget kraft. Går nok ikke på alle cylindre. Tidligere ejer fik skiftet målere og derefter checket trykket, som ikke er højt nok. Derfor tror jeg den nemmeste løsning er, at finde en udskiftningsmotor. Prisen på bilen var selvfølgelig også ret lav, motoren taget i betragtning. Måtte betale ca. 2500kr over skrotpræmien her i Nisseland.

Planer for fremtiden er selfølgelig at få bæstet til at køre først..
Derefter skal jeg ha' nogle gode store hjul på den.
Vil lave Rock'n roll seng i fuld bredde.
Skal ondulere stenslag og andre rustpletter.
Gøre det lidt pænere i kabinen.
Osv.osv.

Tips og ticks modtages med kyshånd.

Offline chewie

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 735
    • Vis profil
  • T3 model: '84 Transporter "Lille Blå"
  • By: Esbjerg
Nissesyncro
« Svar #1 Dato: 30. Oktober 2010 kl: 17:07:53 »
Hov, der står forresten "Puch" på et lille skilt på venstre side. Er det på alle syncroer? Hvis ikke, hvad betyder det så?

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
Nissesyncro
« Svar #2 Dato: 30. Oktober 2010 kl: 18:27:47 »
Jamen så til lykke med den. Det med manglende olietryk er jo nok det største problem lige her og nu.
Hvis ellers maskineriet kan ændres til, at snurre på alle fire skulle den da nok ku` trække igennem. To væsentlige ting: Er det korrekt olie til det kolde nord ? Er oliepumpen slidt totalt op ? ( For SELVFØLGELIG er oliefilteret skiftet jævnligt, ikke ? )

Offline Hinze

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.498
    • Vis profil
  • T3 model: ingen for tiden
  • By: 2670 Greve
Nissesyncro
« Svar #3 Dato: 30. Oktober 2010 kl: 18:36:43 »
Puch mærket er fordi alle Syncro er bygget af Steyr-Puch.

Ellers tillykke med den; hvor meget er skrotpræmien egentlig i Nisseland?

Hinze

Bo

  • Gæst
Nissesyncro
« Svar #4 Dato: 30. Oktober 2010 kl: 19:42:41 »
Stort tillykke. Så lykkedes det alligevel "derhjemme"

Offline chewie

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 735
    • Vis profil
  • T3 model: '84 Transporter "Lille Blå"
  • By: Esbjerg
Nissesyncro
« Svar #5 Dato: 30. Oktober 2010 kl: 21:02:04 »
Mange tak! Er også meget spændt på at komme i gang. Mistede desværre min garageplads, så må leje en plads v. motorbytte og så bliver meget af slibe- og malearbejdet først gjort til sommer :(

Mht. olie+filter går jeg stærk ud fra at det er den rigtige olie de har anvendt. (Kan faktisk se her på kvitteringen, at det er Castrol 15w/40 der er brugt) Alle olieskift, services og andre reperationer er blevet gjort på aut.værksted. Så medmindre at de er gået helt galt i byen burde det stemme. Sælgeren fortalte at efter olielampen begyndte at lyse prøvede de først at bytte olie + filter, derefter nye olietrykmålere og til sidst check af olietryk.

Desværre er den mere rusten end min '83 Transporter, som bliver solgt i morgen, så jeg må hellere komme i gang med noget behandling i en fart. De er også i fuld gang med at smide om sig med salt heroppe.

Skrotpræmien er, så vidt jeg husker 1500,-

Offline POLLE955

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.766
    • Vis profil
  • T3 model: 1982 vestfalia aaz diesel
  • By: 4700 Næstved
Nissesyncro
« Svar #6 Dato: 30. Oktober 2010 kl: 22:58:28 »
Den ser da ellers pæn ud , kig lige  om der er rød kølervædske på , det er et must på en wbx , slukker olielampen ikke når den får omdr. så må motoren  være meget slidt eller oliepumpen er slidt op .
hilsen poul
Speed Kills - Drive A Bus And Live Forever!
Vestfalia camper aaz diesel 1982 , Audi A2 ,14 tdi,Skoda fabia 1,2 tsi 105 hk ,Skoda Octavia 1,2 tsi 105 hk .20680265
Næstved 4700

Offline chewie

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 735
    • Vis profil
  • T3 model: '84 Transporter "Lille Blå"
  • By: Esbjerg
Nissesyncro
« Svar #7 Dato: 31. Oktober 2010 kl: 22:14:18 »
Så har jeg brugt nogle timer på bilen... Da jeg stadig ikke har noget sted under tag at skrue startede jeg invending for at få et overblik over tilstanden. Det første jeg lagde mærke til var en slags asfaltplade der lå som forstærkning/dæmpning i førersiden. Denne var dog efterhånden ret porøs, og der var kommet vand mellem pladen og bunden. Heldigvis var det ikke begyndt at ruste slemt. Fik kradset asfaltpladen nogenlunde af. Alt i alt ser det forholdsvis fornuftigt ud mht. rust fremme.

Dernæst fik jeg pillet bagsædet ud. Da jeg tog gummimåtterne væk var der meget fugtigt - specielt ved de to lange svampelignende anordninger under sædet. Nogen af de forborede huller var begyndt at ruste en del, men ingen gennemtæring.

Nu har jeg sat en varmevifte i bilen i håb om at jeg kan få fugten væk. Derefter skal jeg ha' slebet alle rustpletter ned og behandlet det. Overvejer lidt at male hele gulvet i noget effektivt rustbeskyttelse - man kommer jo ikke til at kunne se det alligevel. Nogen forslag til den bedste beskyttelse? Har læst meget om linolie herinde. Her i Nisseland sværger mange til Owatrol som en slags grunder.

Begge mine fordøre hænger noget. Kan man justere dem så de kommer i rigtig højde eller er det et spørgsmål om slidte hængsler? I så fald må jeg vel på jagt efter nye døre..

Har også opdaget, at den ene manchet på drivakslen fremme er i udu. Det er den, som sidder inderst. Skal man ha' hele akslen af for at komme til, eller er det nok at løsne den ved diffen?

Billeder kommer (måske) i morgen :)

Forresten er jeg gået på navnejagt. Tror han skal hedde Dolph - efter en af verdens absolut bedste skuespillere, Dolph Lundgren... jatak!!!

PARKHAVE

  • Gæst
Nissesyncro
« Svar #8 Dato: 31. Oktober 2010 kl: 22:24:04 »
@chewie - Tillykke med dyret.
Rustbeskyttelse indvendig i biler bør begrænses til en god grunder og rigtig autolak, det er det bedste, alt andet vil forpeste indeklimaet. Udvendigt og under bunden kan du næsten gøre som det passer dig.

Det med navnet skal nok gøre lykke i danmark, hvor Dolph er synonym med ham her:
http://www.youtube.com/watch?v=6ONOw-x-VF4

Offline chewie

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 735
    • Vis profil
  • T3 model: '84 Transporter "Lille Blå"
  • By: Esbjerg
Nissesyncro
« Svar #9 Dato: 01. November 2010 kl: 22:16:20 »
Hvad siger folket til den manchet? Skal man ha' hele møget af, for at skifte den inderste på forakslen?

Offline chewie

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 735
    • Vis profil
  • T3 model: '84 Transporter "Lille Blå"
  • By: Esbjerg
Nissesyncro
« Svar #10 Dato: 04. November 2010 kl: 20:37:52 »
I går stod den på invendig vask af bilen, hvilket tog det meste af dagen. Har aldrig set så meget mudder og støv i en bil før. Startede også så småt på slibning og rustbehandling inde. Efter en masse pillen og pirken har jeg desværre fundet nogle huller  :( Det ene var bag panelet i venstre side - lige over bagerste donkraftfæste, et fandt jeg ved pladesamlingerne lige bag håndbremsen, hul i gulvet lige over kanalen i venstre side og et ved et af de forborede huller i gulvet... Umiddelbart ser det ikke super alvorligt ud, men tør ikke håbe for meget.

Andet der er sket: Har skiftet den ene baglygte, som var smadret. Begge yderste, nederste gummilister ved fordørene var smuldret væk, så de er også byttet.

Har stadig ikke fået fat i en motor - fandt en, som var alt for dyr, men overvejer snart om jeg skal tage den alligevel da det er en komplet motor fra syncro med udstødning, rigtigt termostathus osv.

Stadig ingen, der kan svar mig på, om jeg skal ha' hele drivakslen af, for at skifte inderste manchet, eller jeg kan nøjes med at løsne den ved diffen?

Billeder fra i dag kommer i morgen.

Her er lidt billeder fra dagen i går.

Mattias

PARKHAVE

  • Gæst
Nissesyncro
« Svar #11 Dato: 04. November 2010 kl: 23:02:05 »
Den ser da faktisk rigtig godt ud efter rengøring diverse steder. Slet ikke slem med rust sådan umiddelbart.
Kender desværre ikke meget til rep af syncro trækaksler.
Har du husket at bruge søgefunktionen? Jeg mener at kunne huske der har været et par tråde omkring det emne.

Du laver ikke lige en subaru konvertering, nu du alligevel skal have skiftet motor??

Offline chewie

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 735
    • Vis profil
  • T3 model: '84 Transporter "Lille Blå"
  • By: Esbjerg
Nissesyncro
« Svar #12 Dato: 16. November 2010 kl: 22:59:23 »
Så er der kommet lidt mere liv i Nisse-Dolph.

Fik købt mig en motor i lørdags, og fik pillet den gamle ud lørdag aften. Derefter gik hele søndagen med montering af den "nye" motor.
Både bilen og den nye motor havde blå kølervæske, så måtte først få så meget så muligt ud, derefter fylde med rent vand, køre varm, tappe af og til sidst få ny og meget pink væske på. Måtte desværre klare udluftningen selv, så der gik nok et par liter til spilde på den bekostning.
Måtte også skifte begge inderste manchetter på forakslerne, men orkede ikke at pille det hele fra hinanden, så har nu prøvet Biltema's delbare manchetter - har ikke de store forventninger til dem, men håber dog at de kan holde gennem vinteren.

Efter at have pudset en masse rust ned har jeg fået grundet med rustbeskyttelse og derefter givet det et lag klarlak. Dette er bare en midlertidig løsning til det bliver male-vejr.

Efter motorbytte starter bilen let, men den klaprede dog helt forfærdeligt i går - selv efter en lang tur. Fik justeret ventilerne, og nu lyder det meget bedre. Når jeg kører virker bilen lidt sløv fra lave omdrejninger. Den ryster og banker lidt - næsten som når man kører i for lavt gear. Kan dette være tændingsbanken? Og det løser jeg vel i så fald ved at få justeret tænding rigtigt?

Girkassen hopper ud af første gear når man slipper gassen, men sælger oplyste mig om dette, så det kom ikke som nogen overraskelse. Ellers virker den ganske fin.
Spærren bag virker fint, men spærren foran duer ikke. Når jeg slår den til kommer der en summelyd, som fortsætter så længe knappen er trukket ud - kan det bare være et spørgsmål om en løs vakumslange?

Min fotodokumentation er desværre ret dårlig da kameraet løb tør for strøm, men et par stykker blev det da til.

Mattias

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
Nissesyncro
« Svar #13 Dato: 16. November 2010 kl: 23:10:09 »
Tju hej hvor det går .....  Jo, det kan sagtens skyldes manglende justering, at den virker sløv og protesterer. Når du nu er så godt i gang kan det anbefales, at du lige får kigget kabler, fordelerdæksel og rotor efter ( jeg formoder, at tændrørene har du kigget på ? For stort gnistgab kan også give "symptomer" ) og nu har du jo øvelsen i, at hive maskinen ud og i, så når udstødningen opgiver ævret, er du i skarp træning.  :lol:

Offline chewie

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 735
    • Vis profil
  • T3 model: '84 Transporter "Lille Blå"
  • By: Esbjerg
Nissesyncro
« Svar #14 Dato: 23. Januar 2011 kl: 23:41:42 »
Så er det vist på tide med en lille update.

Siden sidst er der desværre ikke meget godt nyt... Efter motorskiftet fik jeg justeret tænding, CO osv. ved det lokale VW værksted, hvor det også viste sig at tomgangsregulatoren måtte skiftes. Efter justeringen var der mærkbart forskel på trækkraften og det, som virkede som tændingsbanken. Efter at have brugt bilen en del konstaterede jeg dog at den stadig gav nogle gode hop - når motoren er varm og man kører i højt gear eller ved belastning giver den nogle ordentlige drøn. Ringede til VW, som ikke mente at det kunne være noget med tænding, da denne var stillet efter alle kunstens regler. Han mente, at det snarere kunne være dårlig stelforbindelse et sted, eller måske "Hjernen", som drillede. Hvad siger I?

En uges tid før Jul kom jeg i rigtig uvejr. Pludselig begyndte olietrykslampen at blinke svagt, men da jeg tidligere har haft lidt overgang i instrumenterne vurderede jeg at det var samme problem. Dette viste sig at være en rigtig dårlig vurdering. Da buzzeren også begyndte at hyle fik jeg standset bilen og blev mødt af en ubehagelig metallisk klapren. Da jeg slukkede motoren løb stort set alt motorolien ud mellem gearkasse og motor...
Fik konstateret at pakdåsen bag svinghjulet havde takket for sig, men efter demontering af svinghjul var der også andre overraskelser.. Se evt. tråden her:
[/url]http://www.t3nettet.dk/index.php?name=PNphpBB2&file=viewtopic&t=11806&start=0&postdays=0&postorder=asc&highlight=

Ud over at jeg har splittet alt ad igen er der ikke sket meget. Har fået et R&R sæde, hjemmelavet, men med originale Westfalia beslag. Desværre er det kun til 2 pers og har ingen nakkestøtter.

Pga. de enorme mængder salt de drysser overalt ser bilen heller ikke for køn ud - har nu bestemt mig for at den skal males til sommer. Overvejer lidt Maskinemalje eller "The 50$ paintjob" med Rustoleum, men har ikke helt bestemt mig endnu. Nogle erfaringer?
Tror farven skal være ørkengul/sandfarvet...

Mattias