Forfatter Emne: Bussen - US Vanagon \'83 WBX 1.9  (Læst 15161 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Hinze

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.498
    • Vis profil
  • T3 model: ingen for tiden
  • By: 2670 Greve
Bussen - US Vanagon \'83 WBX 1.9
« Svar #15 Dato: 21. Juni 2015 kl: 21:15:01 »
det ser da fint Western-agtigt ud

Offline elnef

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 204
    • Vis profil
Bussen - US Vanagon \'83 WBX 1.9
« Svar #16 Dato: 22. Juni 2015 kl: 07:53:46 »
Satme en fin bil teltet er da også blevet godt forstår ikk din skepsis og vigtigst er da også at skimlen er væk

Mit indvendig tag havde også sorte skjolder af skimmel og mug jeg prøvede med nærmest alt sæbe rodalon osv det som tog de sidste skjolder var klorin men det bleger jo funker ikk på dit brune telt

Offline jheltzen

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 286
    • Vis profil
  • T3 model: Westfalia 2.0 CU LBX
  • By: 8830
Bussen - US Vanagon \'83 WBX 1.9
« Svar #17 Dato: 24. Juni 2015 kl: 20:14:33 »
Hej Kjeld

Du skriver at du åbenbart har spær... er det en 2wd? jeg vil nemlig skifte olie i gearkassen og vil lige høre hvordan jeg er sikker på den rigtige olie kommer på igen.

Offline Kjeld

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 323
    • Vis profil
Bussen - US Vanagon \'83 WBX 1.9
« Svar #18 Dato: 25. Juni 2015 kl: 10:12:48 »
Ja, det er en 2wd. Tjekket - ud fra min ringe viden - er

Uden spær : Den ene baghjul kører modsat det andet når du har bilen løftet og manuelt drejer et af hjulene.

Med spær: Begge hjul kører samme vej når du har bilen løftet og manuelt drejer et af hjulene.

Spær kræver specielt olie - LSD (Limited Slip Diff).
Ikke spær er med almindelig olie.

Jeg har tidligere har en tråd hvor folk har givet en masse input omkring spær og olie.
Selvsamme folk har sikkert en masse gode kommentarer til denne besked ; måske jeg er helt galt på den.. Måske finder man ud af hvad man har på en helt anden måde..

http://www.t3nettet.dk/index.php/forum/mekanisk/93884-gearolie-lsd#116516


Update: Rettet efter kommentar fra Uffe.
---

\'83 US Vanagon, WBX, DH 60 kW / 82 hK 1.9 DigiJet

Offline buddha_uffe

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.205
    • Vis profil
    • NC Nielsen - Linde Gaffeltrucks
  • T3 model: Bluestar Hannover Edition 2,1 DJ, Automatic, Westfalia camper.
  • By: 6000 Kolding
Bussen - US Vanagon \'83 WBX 1.9
« Svar #19 Dato: 25. Juni 2015 kl: 11:31:36 »
Citat fra: "Kjeld" post=121277
Ja, det er en 2wd. Tjekket - ud fra min ringe viden - er

Spær : Den ene baghjul kører modsat det andet når du har bilen løftet og manuelt drejer et af hjulene.

Ikke spær: Begge hjul kører samme vej når du har bilen løftet og manuelt drejer et af hjulene.

Spær kræver specielt olie - LSD (Limited Slip Diff).
Ikke spær er med almindelig olie.

Jeg har tidligere har en tråd hvor folk har givet en masse input omkring spær og olie.
Selvsamme folk har sikkert en masse gode kommentarer til denne besked ; måske jeg er helt galt på den.. Måske finder man ud af hvad man har på en helt anden måde..

http://www.t3nettet.dk/index.php/forum/mekanisk/93884-gearolie-lsd#116516


Det er lige omvendt. Hvis der er spær på så drejer baghjulene samme vej rundt når man snurre det ene.. :-)
Almindeligt differentiale så drejer de hver sin vej.
Har VAG-COM.
Tlf: 30384167.
Mercedes E-klasse 2014
VW Lupo 3L

Offline Kjeld

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 323
    • Vis profil
Bussen - US Vanagon \'83 WBX 1.9
« Svar #20 Dato: 25. Juni 2015 kl: 11:59:32 »
Haha,

jeg tager det som en skrivefejl :)
Ovenstående er blevet rettet efter Uffes kommentar.
---

\'83 US Vanagon, WBX, DH 60 kW / 82 hK 1.9 DigiJet

Offline Kjeld

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 323
    • Vis profil
Bussen - US Vanagon \'83 WBX 1.9
« Svar #21 Dato: 05. August 2015 kl: 10:25:32 »
Så er der igen blevet nusset lidt omkring den gamle bil. Ingen store projekter - dem kan jeg alligevel ikke finde ud af; har heldigvis (p.t.) ikke behov for det -  men istedet ren hygge i den danske sommer..

Der er blevet installeret en lille elektrisk magnet lås på olieklappen for at undgå alt for nem og uønsket adgang til den. 35 kr, så det kan ikke vist ikke gøres billigere. Mette har set hvordan den virker, så hun også kan huske at tjekke olie og køling når hun går forbi den. Jønne siger hver gang det er vigtigt.. ;)

Forsæderne har fået en tur. Der var efterhånden et par gode fedre som stak op i røven når vi kørte. De kom nemt ud, men jeg måtte bande mange gange før jeg fik dem lagt ned for at kunne få betrækket af. En stor imbus nøgle, og det var gjort på 2 minutter. Betrækket kom af og blev vasket. Den 33 år gamle pude har vist givet op for mange år siden.. Damn, den var virkelig ulækker. Den var smuldret som resterne i en pose cornflakes - slid, gas og baldesved har ændt dem. Jeg tror de ville være sundhedsskadelige - godt jeg ikke har vidst hvad jeg har udsat min krop for.. Da jeg ikke kan forstå en en enkelt ny pude skal koste knap 500 kr ved Gunzl skar jeg selv to puder - simple hynder fra Ikea til 80 kr. De er i, passer perfekt og jeg har et sageligt og behageligt smil på når jeg sidder på dem. Slut med metal i røven, tak til komfort. Det kan klart anbetales, og det tager maks en halv time per sæde. Inklusiv øllen med naboen.

Rabundus og Jønne har sponsoreret gamle sidespejle og viskere, som er blevet slebet, grundet og malet et par gange. Står fint nu, ingen rustpletter eller træt plastik. Også her kan der nydes en øl med naboen..

Så det er ren lir, men synes absolut det klær den gamle bil

:)

Kjeld

PS. Der er bestilt ny teltdug fra GoWesty; bliver spændende!  :silly:  :ohmy:  :)



[attachment=20194]laas_2015-08-05.jpg[/attachment]

[attachment=20195]IMG_20150723_102006.jpg[/attachment]

[attachment=20196]IMG_20150723_104632.jpg[/attachment]

[attachment=20197]IMG_20150801_150758.jpg[/attachment]

[attachment=20198]IMG_20150805_074746.jpg[/attachment]
---

\'83 US Vanagon, WBX, DH 60 kW / 82 hK 1.9 DigiJet

Offline ottokrog

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 838
    • Vis profil
  • By: Kbh Ø
Bussen - US Vanagon \'83 WBX 1.9
« Svar #22 Dato: 05. August 2015 kl: 15:10:10 »
Det ser da godt ud det hele, og godt du får nydt pilsnerne med naboerne.
Mvh,
Otto Krog
http://www.rstvproduktion.dk
http://www.vw-shoppen.dk
ok@rstvproduktion.dk
MISS BLUE, T3 1983 BENZIN AUTOCAMPER
DG WBX BOXER MOTOR
23838188
May the T3 Force be with you.

Offline Kjeld

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 323
    • Vis profil
Sv: Bussen - US Vanagon \'83 WBX 1.9
« Svar #23 Dato: 10. April 2016 kl: 18:03:52 »
Bilen er igen ude fra dens vinterhi, er blevet gjort frisk og lækker til en ny sæson.

Taget er blevet skrubbet indvendig, og er blevet malet med et par gange epoxy, samt fået en nyt akryl teltdug fra GoWesty. Hvor er det bare lækkert at skulle slippe fra den gamle sure, plettede, mugne teltdug. Processen med teltdugen var virkelig lang, og er helt sikkert ikke noget jeg kaster mig ud i igen.. Min krop gør ondt! Respekt til dem der skrifter det mens taget er på!

Jeg er spændt på hvordan dugen tilpasser sig efter et stykke tid..

:)

« Senest Redigeret: 26. April 2016 kl: 13:01:17 af Kjeld »
---

\'83 US Vanagon, WBX, DH 60 kW / 82 hK 1.9 DigiJet

Offline Kjeld

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 323
    • Vis profil
Sv: Bussen - US Vanagon \'83 WBX 1.9
« Svar #24 Dato: 26. April 2016 kl: 13:03:09 »
Jeg tænker jeg lige vil smide et par ord omkring det med at ordne taget på en gammel camper. Vores tag har fra start været jordslået og slidt gennem de mange år. Det har både været selve taget, inderbeklædningen og teltduen. Både taget og teltdug har tidligere forsøgt rengjort, men uden den store effekt. Glasfiberen forblev træt og semigul, og teltet forblev plettet.. Sidste sommer fik teltduen en gang brun farve til bådekalecher. Det gjorde det lidt bedre, men på ingenmåde en success.

Så istedet har den den nu fået den helt store tur.

- Taget,
blev afmonteret, meget simpelt og vha seks bolte i enden. Vigtigt at huske at låse de to fjedre/ben som holder taget foran. 4 store strips kan gøre det. Kna også anbefales at give de bagerst beslag et par strips eller tape, så de ikke ridser når taget løftes af.
Det kan gøres af 3 mand, 4 mand er dog at fortrække. Løft det op og træk det bagud.
Inderbetrækket blev skruppet med en god gang kloring. Skyldes og tøres stående. Har virkeligt givet en god effekt. Tror ikke man kunne have fået det rent på den måde mens det var monteret.

Taget blev håndslebet med en gang sandpapir og aftøret.

Det har efterfølgende fået tre lag epoxy primer fra Biltema (279 kr) og de 2.5 liter passede perfekt. Der blev blandet af mange gange da det hærder så utroligt hurtigt. På føringen blev gjort med skum ruller. Der er muligvis nogle der kan klar epoxyen... Vores kunne ikke. Efter 10 var de ved at gå i opløsning.. Tror vi har brugt ti af de små ruller.

Jeg undersøgte en masse med sikkerhed omkring epoxyen, og var i start klar til at påklæde mig udstyr der kunne have klaret Tjernobil.. Efter snak med flere og da arbejdet blev gjort udendørs, endte jeg med at gøre det med gummihandsker (som ligeledes blev skiftet ofter) og bestyttelsesbriller. Dragt og maske blev undlandt. Det stank godt, og gav måske også en smule hovedpine efter et par timer.

Badekaret fik samme tur.

- Teltet,
endte med at blive et akryl telt fra GoWesty i USA (da jeg ofte er derovre er det ikke et problem at få fat på tingene). Det var det der havde de bedste odds mht. vores danske vejr samt kvalitet; desværre også det dyreste. Der er mange forskellige typer og kvaliter. Hvad de andre kan ved jeg ikke.. Bomuld ville jeg dog selv holde mig fra.

Det gamle telt blev snittet (det har jeg gjort inden jeg tog taget af - gad ikke skrue det af, da det alligevel skulle kasseres). Der blev taget en masse billeder af hjørnerne, og noteret hvordan det gamle dug havde siddet. Jeg har den gamle model, så skal klippes fast. "Nyere" (84) skal de skrues fast.

Også var det ellers bare igang med den store klipsepistol. Den medfølgende vejledning blev læst flere gang, og ligeledes med mange tjeks undervejs.. Klips i hjørne og siderne for at ligge det rigtigt. Og så derefter yderbåndet på og fuld knald på maskinen. En klips hver anden cm.. Det var absolut den mest underholdende ting i arbejdet.

Da det var clipset fast og rullet/tapet pænt op var det tid til at få det på igen. Ekstra mand hidkaldt, så vi igen var 3. Jeg tænkte, at det går sgu super, og det med at skifte tag er en super opgave..

Efter taget kom op, og bøjlerne igen monteret blevet det rejst halvt op, så det var til at arbejde med uden at være spændt op. Teltet skulle spændes fast under en ramme/liste, som løber hele vejen rundt.

Startede fra midten og arbejdede mig bag ud. Jeg fortrød, da der var alt for meget spænding, og dårlig arbejdsforhold bagi. Jeg erkendte, at teltet havde vundet, og jeg måtte opgive. Af med det hele igen, og så starte bagi og arbejde sig frem. Jeg kan klart anbefale - vil sige det er en must - en lille skruemaskine ala Bosch IXO med vinkelhoved. Det gør det så meget nemmere.
Det var ufatteligt hårdt at få teltet til at passe hele vejen rundt; der var simpelthen så meget spænding på duen på langs. En mand skulld ligge al kræft i for at trække det mens den anden skruede det løbende fast (Med det evige håb om at hjørne ville passe). Hjørne havde jeg egentlig frygt, men gik forholdsvis OK.

Efter mange timer var jeg færdig. Fuldstandig følelsesløs i fingerne af at trække, og radbrækket af den dårlige arbejdsstilling. For ikke at nævne helt vild i hovedet over arbejdet. Min første tanke om at det var en leg blev fuldstændig banket i jorden.. Det var fysisk hårdet at skifte det s.... telt. Håber ikke jeg skal det igen :))

Da det var færdig monteret slå jeg taget op med stor spænding.. WHAT! Det var slapt. Jeg havde troet var fuldstændigt stramt.. Men nej. Jeg måtte lige surmule lidt igen.. Jeg havde fat i GoWesty omkring det (har læst om at folk har været ude for lignende). Konklussionen blev, at de nyere telt bare ikke er lige så stramme som de originale OEM telte. Den arme VW Wolfsburg mand i 80 har helt sikkert haft mere styr på det (men stakkels mand..). Jeg er endt med at montere et par 2 cm kloder mellem springarmene (eller hvad de hedder) og selv taget, hvorved tager kommer de cm højere op. Det har gjort at dugen er forholdsvis stramt. Det kan være at det også trækker sig lidt sammen med tiden, og derved bliver endeligt stramt - sådan er det ihvertfald med en bådekaleche. Jeg vurderer til næste sommer..
Ud fra alle de billeder jeg har googlet på eftermonteret telte, har jeg nu heller ikke fundet nogle hvor det er fuldstændigt spændt op..

- Taget,
fik en kort tur med en gang vandslibepapir, og derfter en god gang bådevoks og en tur med polermaskinen, så det skinner og er lidt mere afvisende.

- Listerne,
er også kommet på, men skal have dem af igen. De er gange nemme at få af og på. Jeg ville først tilpasse den og lade dem falde lidt på plads inden de får silikone.

- Skuer
og diverse beslag er alle blevet skiftet, da de var rustet. De 16 mm fladhovedet (så var vi to..) bolte, fandt jeg i den lokale marina. Omkring 4 kr stk, så ikke så slemt - Kunne sikkert findes billigere, men så er de kun er 20 og skal skæres af. Bolte og skiver ligeledes skiftet. Alt i rustfrit (A4).
Et tip ved badekaret er at låse de 4 bolte som hænger løst med magneter, så de ikke forsvinder ind i taget..
De otte beslag i badekaret skal også skiftes - er pt på vej fra GoWesty. Jeg synes de er alt for dyre (40 kr stykket x 8), men endte alligevel med at købe dem.. De hører jo til der..
Selvfølgelig silikone mellem skruerne for at holde det tæt.


Så helt kort. Det var et større projekt end jeg havde regnet med. Det var ikke komplekst, men istedet hårdt og tog tid. Absolut tilfreds med det endlige result, og ikke mindre da jeg ved at jeg selv har ti tommelfingre..

Som I kan se, så har jeg fantastiske arbejdsforhold. En gade, en lille går, et køkken..

Det var sgu en lang smøre...

:)

Kjeld



Billeder:

1. Husk at fastgør diverse bøjler og beslag.
2. Gammel skummel tag og dug
3. Epoxy fest
4. Den tunge opgave. Dug under skinne
5. Den perfekte arbejdsplads.. Min bedre halvdel er ikke altid lige tilfreds..
6. Før jeg forlængede de to bøjler nogle cm.
7. Efter opstramning med et par klodser.
8. Endelige resultat af arbejdet.


« Senest Redigeret: 26. April 2016 kl: 13:09:41 af Kjeld »
---

\'83 US Vanagon, WBX, DH 60 kW / 82 hK 1.9 DigiJet

Offline vw_madsen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.550
  • Ud og se i gammel vw
    • Vis profil
  • T3 model: NANGIJALA EXPRESSEN
  • By: 4600 køge
Sv: Bussen - US Vanagon \'83 WBX 1.9
« Svar #25 Dato: 26. April 2016 kl: 13:57:20 »
ser bare pisse godt ud flot arbejde
Følg min tråd. På http://t3klubben.dk/forum/index.php?topic=53.0
MVH. Mads Sandfeld.
tlf 21770306

T3 Woods`stuck Madsens syncro
t2 pannel van 1955
vw beach buggy 1967
vw safari 1967
suzuki wagon 2000
yamaha 4 g dx 1979
T3klub medlem nummer 19.

Offline POLLE955

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.764
    • Vis profil
  • T3 model: 1982 vestfalia aaz diesel
  • By: 4700 Næstved
Sv: Bussen - US Vanagon \'83 WBX 1.9
« Svar #26 Dato: 26. April 2016 kl: 19:59:44 »
Ja det er et rigtig godt resultat du har fået , og super dejlig bil  :D
Hilsen Poul
Speed Kills - Drive A Bus And Live Forever!
Vestfalia camper aaz diesel 1982 , Audi A2 ,14 tdi,Skoda fabia 1,2 tsi 105 hk ,Skoda Octavia 1,2 tsi 105 hk .20680265
Næstved 4700

Offline verner

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.472
  • Hjertet banker for T3 og Fællesskabet omkring T3
    • Vis profil
  • T3 model: Camper, Doka Syncro, Sika & en Caravelle
  • By: Nord for Vejle
Sv: Bussen - US Vanagon \'83 WBX 1.9
« Svar #27 Dato: 27. April 2016 kl: 14:09:51 »
det ser godt ud, man glemmer lidt bøvlet når resultatet er godt :D

har lige lidt spørgsmål..
er det kun Epoxygrunder du har brugt, eller har du også brugt noget gelcoat, maling eller lign. til taget?

nu det ikke nemt at se, men kunne man evt. starte med at skrue teltet fast til bilenstag og slutte med at hæfte det fast til hævetaget??

glæder mig til se den på fyn :)
Hilsen Verner :)

2011 Touran 2,0 TDI CR
2006 Peugeot 206 1,4 HDI
1996 Passat 1,8 stc. (ADZ)
1994 Passat 1,9TDI GT stc.(1Z)
1992 Vento 1,8GL(ABS)
1990 T3 CAMPER 1,6TD(JX)
1990 T3 SIKA 1,6D
1987 T3 DOKA SYNCRO
1986 T3 Caravele
1993 Vento
1992 Golf 5D
1988 Golf 1,8CL
1986 Golf 1,8Cl.
1998 Felicia 1,9D

Offline Kjeld

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 323
    • Vis profil
Sv: Bussen - US Vanagon \'83 WBX 1.9
« Svar #28 Dato: 27. April 2016 kl: 14:17:40 »
Ja, det er kun epoxygrunder der er på, samt et gang voks. Den har ikke fået gelcoat, da der ikke var nogle skader i taget (som jeg synes at kunne læse gelcoat er for...). Så ren opfriskning.

Men kan sikkert godt skrue teltet på bilen først, og så derefter klipse det i taget. Jeg har ikke overvejet den løsning, da vi ville have det af for at blive vasket indvendig. Jeg har set, at nogle gør det mens taget er på, ved at starte med at klipse i taget, og så slutte med at skrue det på. Tænker umiddelbart det er nemmere at skrue det i bilen til sidst, pga den upraktiske arbejdsstilling.

Potato potato...

Den kommer desværre ikke til Fyn16, da den tager på surf tur op ad den svenske kyst :)

---

\'83 US Vanagon, WBX, DH 60 kW / 82 hK 1.9 DigiJet

Offline Kjeld

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 323
    • Vis profil
Sv: Bussen - US Vanagon \'83 WBX 1.9
« Svar #29 Dato: 28. April 2016 kl: 12:59:52 »
Jeg bliver nød til at dele denne med jer. Det må simpetlhen være sommerens hit for mig..
Måske har I allerede lavet den samme, og jeg er den langsomme her.. :)

Jeg har lige få placeret endnu en sofa i den lille camper. Kan ikke forstille mig andet, at det må være det optimale sted, når der skal slappes af med en øl på stranden, i drive-in bio, eller når andre er ved at forberede aftensmaden..

Materialer for 3 kroner. Kan evt. opgraderes med faste beslag for yderligere 3 kroner.

Keep it simple!

:)


[attachment id=1 msg=126017]
[attachment id=2 msg=126017]
[attachment id=3 msg=126017]
---

\'83 US Vanagon, WBX, DH 60 kW / 82 hK 1.9 DigiJet