Forfatter Emne: Tandrem strammerhjul  (Læst 3515 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Milos camperbus

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 204
    • Vis profil
  • T3 model: 1983
  • By: 7100 vejle
Tandrem strammerhjul
« Dato: 16. Oktober 2016 kl: 14:54:12 »
Trods tilbud om hjælp, er jeg nu blevet lidt utålmodig og har selv kastet mig ud i tandremsskift.
Skal strammehjulet bare strammes efter fingerspidsgeful og så remmen kan vride sig en halv omgang på en 1,6 jx.
Eller er der noget mere at gå efter?
Daglig t3 kører gennem 15 år. Stadig med original motor!

Offline POLLE955

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.764
    • Vis profil
  • T3 model: 1982 vestfalia aaz diesel
  • By: 4700 Næstved
Sv: Tandrem strammerhjul
« Svar #1 Dato: 16. Oktober 2016 kl: 15:18:13 »
Hej ikke fordi jeg har forstand på det , men mener kun det er er kvart omgang altså  op og stå lodret , men der er klogere medlemmer end jeg på det sprgm.
Hilsen Poul
Speed Kills - Drive A Bus And Live Forever!
Vestfalia camper aaz diesel 1982 , Audi A2 ,14 tdi,Skoda fabia 1,2 tsi 105 hk ,Skoda Octavia 1,2 tsi 105 hk .20680265
Næstved 4700

Offline Milos camperbus

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 204
    • Vis profil
  • T3 model: 1983
  • By: 7100 vejle
Sv: Tandrem strammerhjul
« Svar #2 Dato: 16. Oktober 2016 kl: 18:13:22 »
Ok. Tak.
Det var en kvart omgang jeg mente :-)
Men det kommer sig måske ikke så nøje endda??
Der er jo forskel på hvor hårdt man tager fat?

« Senest Redigeret: 16. Oktober 2016 kl: 18:24:19 af Milos camperbus »
Daglig t3 kører gennem 15 år. Stadig med original motor!

Offline Milos camperbus

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 204
    • Vis profil
  • T3 model: 1983
  • By: 7100 vejle
Sv: Tandrem strammerhjul
« Svar #3 Dato: 16. Oktober 2016 kl: 21:27:16 »
Sikke en lettelse at få den skiftet. Den gamle rem havde gået langt over 100.000km.

Jeg brugte slet ikke alt det der låse noget. Jeg drejede bare motoren til et sted hvor den stod i hvile position, og så satte jeg en masse prikker.
Så skar jeg halvdelen af remmen af.  Og maste den nye på.
Det var lidt svært.

Jeg brugte en rørtang og Umbraco nøgle til remskive. Og en svejsetang og klemmerne fra nogen startkabler til at holde remmen på plads. Og en låseringstang til remskive.
Og nu spinder den som en mis hvis man ellers kan sige det om en jx.

Er der noget jeg skal være opmærksom på i forhold til timingen af dieselpumpen eller kan jeg bare være glad at køre?
Daglig t3 kører gennem 15 år. Stadig med original motor!

Offline verner

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.472
  • Hjertet banker for T3 og Fællesskabet omkring T3
    • Vis profil
  • T3 model: Camper, Doka Syncro, Sika & en Caravelle
  • By: Nord for Vejle
Sv: Tandrem strammerhjul
« Svar #4 Dato: 17. Oktober 2016 kl: 02:43:15 »
nåå jeg troede at du ringede og fik råd? ;)

men jeg kan forstå at du valgte ruser-metoden, Jarl har engang vist en video af det...  :o

det er ikke noget som jeg vil anbefale, for du har i princippet sat din tandrem efter mærkerne på en 10år gammel sildt rem!!

når man skifter tandrem, nulstiller man motoren til dens fabriksværdier, det er ikke så enkelt, det var også derfor at jeg tilbød at hjælpe dig med det...

hvordan knast og pumpetiming står nu, er uvist, jeg vil anbefale dig at få tjekket om remmen står på mærkerne og hvilket indspøjtningstidspunkt pumpen har  ::)
Hilsen Verner :)

2011 Touran 2,0 TDI CR
2006 Peugeot 206 1,4 HDI
1996 Passat 1,8 stc. (ADZ)
1994 Passat 1,9TDI GT stc.(1Z)
1992 Vento 1,8GL(ABS)
1990 T3 CAMPER 1,6TD(JX)
1990 T3 SIKA 1,6D
1987 T3 DOKA SYNCRO
1986 T3 Caravele
1993 Vento
1992 Golf 5D
1988 Golf 1,8CL
1986 Golf 1,8Cl.
1998 Felicia 1,9D

Offline Jens Flensborg

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 4.250
    • Vis profil
Sv: Tandrem strammerhjul
« Svar #5 Dato: 17. Oktober 2016 kl: 09:24:08 »
Husk at en statisk monteret pumpe efter 10 år gerne "rykker" sig med 1-2 grader i pumpetiming. Den tænder hhv. indsprøjter så ofte lidt senere med den konsekvens, at den starter dårligt i kulden.

På¨den anden side er russermetoden slet ikke forkert når man står i regnen, dog må den betragtes som en kort overgangs hhv. nødløsning.

Fiks hhv. juster den med jern, bolt og OT på kobling hhv. svinghjul. Der er for sent nu med en lappeløsning, for det hele skal jo nyjusteres igen med spændhjulet til tandremmen. Den der 1/4 op til 1/3 drejning af remmen når den er strammet lyder fornuftigt. Dog er 1/4 næsten for stram...

Når du elsker din bil, så fiks problemet på den rigtige måde.

Måleur til finish ville være perfekt.

Der findes en masse videoer om "JX Zahnriemen einstellen" på youtube.

« Senest Redigeret: 17. Oktober 2016 kl: 09:26:12 af Jens Flensborg »
Støt T3 Klubben Danmark
---
T3 JX 14er LLE1308 1992
T3 JX 14èr Syncro Camper 1991
T3 JX 14èr Syncro Doka 4doors 1990
1303 bobbel cabriolet 1978
1200 bobbel eksport CKD 1963

Offline Holger

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.352
    • Vis profil
Sv: Tandrem strammerhjul
« Svar #6 Dato: 17. Oktober 2016 kl: 18:48:58 »
Jeg troede ar "russermetoden" var når man skiftede tandrem mens motoren var igang :P
Mvh. Holger
81 75 44 50

Offline buddha_uffe

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.205
    • Vis profil
    • NC Nielsen - Linde Gaffeltrucks
  • T3 model: Bluestar Hannover Edition 2,1 DJ, Automatic, Westfalia camper.
  • By: 6000 Kolding
Sv: Tandrem strammerhjul
« Svar #7 Dato: 17. Oktober 2016 kl: 21:43:01 »
Jeg troede ar "russermetoden" var når man skiftede tandrem mens motoren var igang :P

Ny disciplin til Fyn17 :-)
Har VAG-COM.
Tlf: 30384167.
Mercedes E-klasse 2014
VW Lupo 3L