Stedet for os alle
Hjem
Forum
Hjælp
Søg
Kalender
Medlemmer
Vis medlemslisten
Søg efter brugere
Log ind
Registrér
T3nettet og T3Klub Danmark forum
»
T3 Fora..
»
WBX/LBX Fora
»
Stor olielækage
Udskriv
Sider:
1
[
2
]
3
Gå ned
Forfatter
Emne: Stor olielækage (Læst 8949 gange)
0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.
jensjakob
Hero Member
Indlæg: 10.416
Stor olielækage
«
Svar #15 Dato:
04. Januar 2011 kl: 15:24:17 »
Ok. Skylle den med motorolie. Køb 10 liter billig olie (90 kr for 4 liter). Skift 2 gange, køre en tur på 10 km mellem vhert skift. Fyld ordentlig olie på 3 gang. Nyd flere problemfrie år.
Det er faktisk en mulig vej - og jeg synes den skal prøves før du dømmer motoren død.
Små metalspåner er ikke nødvendigvis dødsdom.
Logget
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA: 1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus. 2014 -
Tlf 28260167
"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."
chewie
Hero Member
Indlæg: 735
T3 model: '84 Transporter "Lille Blå"
By: Esbjerg
Stor olielækage
«
Svar #16 Dato:
16. Januar 2011 kl: 17:01:29 »
Hej igen!
Så er der sket lidt i weekendens løb... Har nu (endnu engang) fået motoren ud - udenfor, i snestorm...
Bag svinghjulet fandt jeg nogle metalstykker, som jeg ikke er helt sikker på, hvad er. Tænker at det måske er en af afstandsskiverne, som er blevet krøllet og smadret? Nogen, som ved?
Hvis det er en af disse, hvad er proceduren så? Skal jeg skifte alle, og hvor bestiller man i så fald disse?
Tænkte at jeg også kunne pille den gamle pakdåse ud, inden jeg måtte slutte, men nej. Den sidder noget så ind i #"""%&#/% fast. Prøvede først med skruetrækker, hammer og til sidst koben. Nogen, der har et godt tip?
Planen er, efter at have læst JensJakobs sidste svar, at give motoren endnu en chance. Oliekur og lidt TLC, og så må den køre så længe den kan.
Mattias
Logget
jensjakob
Hero Member
Indlæg: 10.416
Stor olielækage
«
Svar #17 Dato:
16. Januar 2011 kl: 17:09:57 »
De ser spøjse ud. Så vidt jeg kan se i Haynes, ligger skiverne _bagved_ pakdåsen - så det burde ikke kunne være skiverne.
Har du forsøgt at kørne pakdåsen, bore lille hul, sætte metalskrue ind i hullet?
Ellers findes der en "Pakdåseudtrækker":
http://www.google.com/imgres?imgurl=https://www.wdcart.com/cremos/catalog2/images/P1010674.JPGLgSealPuller.jpg&imgrefurl=https://www.wdcart.com/cremos/catalog2/product_info.php%3Fproducts_id%3D1422%26osCsid%3D3lil3jor37247giagold8pu0p3&h=480&w=640&sz=53&tbnid=QkPHlqbWcWBTYM:&tbnh=103&tbnw=137&prev=/images%3Fq%3Dseal%2Bpuller&zoom=1&q=seal+puller&hl=da&usg=__bL8Lpnx5Ji7nHnpllxre1HpZkFY=&sa=X&ei=QxgzTZrOMI3rOcLjsbYC&ved=0CC4Q9QEwAw
Logget
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA: 1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus. 2014 -
Tlf 28260167
"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."
chewie
Hero Member
Indlæg: 735
T3 model: '84 Transporter "Lille Blå"
By: Esbjerg
Stor olielækage
«
Svar #18 Dato:
16. Januar 2011 kl: 17:20:30 »
Nej, har ikke prøvet så meget andet end stort og tungt værktøj
Jeg skal prøve at få taget nogle bedre billeder næste gang jeg er forbi bilen. Som jeg forstår det: Pakdåsen er den ring, som sidder yderst, bag svinghjulet. Den består af både metal og gummi, og indeni var der en fjeder af en slags... Bag ringen sidder der nogle meget tynde plader/ringe, og det er vist en af disse, som nu er i 1000 stykker.. Der skal vel også være en O-ring, men den var heller ikke at se...?
Logget
jensjakob
Hero Member
Indlæg: 10.416
Stor olielækage
«
Svar #19 Dato:
16. Januar 2011 kl: 18:21:56 »
Oringen sidder "indeni" "kraven" på svinghjulet som går hen over motorhuset (så vidt jeg husker).
Ringene sidder bag pakdåsen, så jeg har svært ved at se hvordan disse kan ligge mellem pakdåse og svinghjul, hvis du forstår hvad jeg ikke forstår :-)
Snarere end ringe, synes jeg det ligner noget som har været rundt om noget, eller har været en cirkulær foring?
Logget
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA: 1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus. 2014 -
Tlf 28260167
"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."
Aran
Hero Member
Indlæg: 3.931
Stor olielækage
«
Svar #20 Dato:
16. Januar 2011 kl: 19:02:33 »
Enig med JJ. Det ligner mest et kvast spændebånd, og afstandsringene ligger bag pakdåsen, så mon der har været monteret noget uoriginalt ? Det har dæleme været varmt, ud fra farvningen på det ene stykke, at dømme.
Pakdåsen burde ikke sidde så fast. Dem plejer man at kunne molestrere ud med en halvstor skruetrækker, og med en smule siliconefedt liste den nye i på et øjeblik.
Logget
chewie
Hero Member
Indlæg: 735
T3 model: '84 Transporter "Lille Blå"
By: Esbjerg
Stor olielækage
«
Svar #21 Dato:
16. Januar 2011 kl: 21:50:14 »
Jeg har åbenbart ikke forklaret mig særlig godt - beklager.
Tilgengæld har det nu bragt mig i det kreative hjørne. Har prøvet at illustrere hvordan det hele hænger sammen...
Det kan være at jeg har misforstået alt - så må I meget gerne rette mig.
Pakdåsen består af både gummi og metal? Og har den "kant" jeg har prøvet at tegne?
I denne "kant", altså ind mod motoren, lå det smadrede metal.
Bag pakdåsen, igen ind mod motoren kan man tydeligt se og mærke nogle meget tynde skiver af samme type, som det smadrede..
Håber det giver lidt mere mening.
Mattias
Logget
jensjakob
Hero Member
Indlæg: 10.416
Stor olielækage
«
Svar #22 Dato:
16. Januar 2011 kl: 22:01:25 »
Ok, god tegning. Jeg er dybt forvirret nu.
Jeg har svært ved at forestille mig hvad der er sket, hvis det er en afstandsplade der er kommet så meget i klemme at den er flået fra hinanden og valset flad på den måde.
Ud med pakdåsen, og syn for sagen. Jeg vil gerne se hvordan krumtappen ser ud på pakfladen mod pakdåsen....
Hvis det er afstandsringen, og du ikke kan få dem lokalt, kan jeg lægge nogen i en kuvert og sende.
Gode hilsner
Jens Jakob
Logget
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA: 1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus. 2014 -
Tlf 28260167
"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."
chewie
Hero Member
Indlæg: 735
T3 model: '84 Transporter "Lille Blå"
By: Esbjerg
Stor olielækage
«
Svar #23 Dato:
17. Januar 2011 kl: 00:47:36 »
Ja, jeg blev også lidt overrasket over, hvad jeg fandt derinde...
Håber det hjalp lidt med tegningen.
Jeg tager nogle lidt mere specifikke billeder næste gang jeg kommer i nærheden af bilen.
Stor tak til JJ og Aran - jeg havde været helt blank, hvis ikke det var for jer.
Mattias
Logget
chewie
Hero Member
Indlæg: 735
T3 model: '84 Transporter "Lille Blå"
By: Esbjerg
Stor olielækage
«
Svar #24 Dato:
22. Januar 2011 kl: 19:34:07 »
Så er jeg tilbage i krigen mod pakdåsen.
Har endelig, men med meget bøvl og lirken, fået skidtet ud.
Som jeg umiddelbart kan vurdere ER det en afstandsskive, der er blevet fuldstændig smadret - hvordan det kan være sket er mig et under.
Jeg har også fået knipset et billede af den violette farve jeg nævnte tidligere.
Hvis I stadig mener at den står til at redde, må jeg nok tage imod JJ's tilbud om afstandsskiver.
Kommentarer, ideer eller tips er mere end velkomne.
Mattias
Logget
chewie
Hero Member
Indlæg: 735
T3 model: '84 Transporter "Lille Blå"
By: Esbjerg
Stor olielækage
«
Svar #25 Dato:
22. Januar 2011 kl: 20:52:23 »
Her kommer lige et par billeder mere af de sørgelige rester...
Beklager billedekvaliteten, men mit kamera løb tør for strøm.
Mattias
Logget
chewie
Hero Member
Indlæg: 735
T3 model: '84 Transporter "Lille Blå"
By: Esbjerg
Stor olielækage
«
Svar #26 Dato:
23. Januar 2011 kl: 23:09:52 »
I øvrigt har jeg talt med VW her i Norge ang. pakdåse. De oplyste mig at delen gik ud af produktion i 2007. Er der nogle specielle producenter jeg skal kigge efter eller undgå? Kan se at priserne varierer virkelig meget på en uoriginal del.
Overvejer lidt at bestille nogle stumper hos Kaefer & Co - nogle erfaringer?
Mattias
Logget
verner
Hero Member
Indlæg: 5.472
Hjertet banker for T3 og Fællesskabet omkring T3
T3 model: Camper, Doka Syncro, Sika & en Caravelle
By: Nord for Vejle
Stor olielækage
«
Svar #27 Dato:
23. Januar 2011 kl: 23:47:40 »
kaefer leverer varen, og i god kvalitet
så der kan du trygt bestille
Logget
Hilsen Verner
2011 Touran 2,0 TDI CR
2006 Peugeot 206 1,4 HDI
1996 Passat 1,8 stc. (ADZ)
1994 Passat 1,9TDI GT stc.(1Z)
1992 Vento 1,8GL(ABS)
1990 T3 CAMPER 1,6TD(JX)
1990 T3 SIKA 1,6D
1987 T3 DOKA SYNCRO
1986 T3 Caravele
1993 Vento
1992 Golf 5D
1988 Golf 1,8CL
1986 Golf 1,8Cl.
1998 Felicia 1,9D
chewie
Hero Member
Indlæg: 735
T3 model: '84 Transporter "Lille Blå"
By: Esbjerg
Stor olielækage
«
Svar #28 Dato:
24. Januar 2011 kl: 00:11:22 »
Er bestilt! Takker
Logget
Aran
Hero Member
Indlæg: 3.931
Stor olielækage
«
Svar #29 Dato:
24. Januar 2011 kl: 00:43:01 »
Svært at spå om hvad der lige er foregået, men ingen tvivl om, at pakdåsen har været mere end varm med den omgang. Den har vel et smeltepunkt (?) så den kan godt have brændt sig fast.
Det ser unægteligt voldsomt ud, men der er da håb om, at den kører når shims og pakdåse er skiftet.
Jeg har ikke noget bud på farven ved vippetøjet.
Logget
Udskriv
Sider:
1
[
2
]
3
Gå Op
T3nettet og T3Klub Danmark forum
»
T3 Fora..
»
WBX/LBX Fora
»
Stor olielækage