T3nettet og T3Klub Danmark forum

T3 Fora.. => WBX/LBX Fora => Emne startet af: chewie efter 09. Oktober 2010 kl: 21:54:29

Titel: Tændingsproblemer efter skifte af benzinpumpe
Indlæg af: chewie efter 09. Oktober 2010 kl: 21:54:29
Hej alle.

Så er den gal med problembarnet igen.
Jeg havde efter lange overvejelser besluttet at sætte min bus til salg. Tidligt næste morgen ville den ikke køre længere end nogle få hundrede meter, og da olien var blevet meget tynd og lugtede fælt af benzin var jeg overbevist om at pumpen måtte skiftes.
Forleden fik jeg så en ny pumpe. Begge studser vender dog ind mod strømfordeleren, så der er meget knebent med plads til slangerne. Fik under alle omstændigheder monteret den, men nu vil den ikke starte.
Havde karburatoren af, som var fyldt med benzin, så den må vel få noget saft -selvom slangerne sidder lidt bøjede.

Har målt tændspolen gennem, som holder sig inden for tallene opgivet i Haynes. Kan det være noget så simpelt som fordelerdækslet og/eller rotor, som er slidt? Og kan det sætte så brat en stopper for videre kørsel?

På min gamle Bobbel sad der i fordeleren såkaldte "points", hvad sidder der i min nuværende? Og kan dette måske være en årsag til manglende tænding?

Nogle forslag/links til fejlsøgning.

Bilen er selvfølgelig en 1,9 wbx DG/DF combo med Pierburg karb.

På forhånd tak

Mattias
Titel: Tændingsproblemer efter skifte af benzinpumpe
Indlæg af: WBX Manden efter 09. Oktober 2010 kl: 22:09:48
Har du tjekket bundstykket i tændingslåsen, kommer der 12v til tændspolen ?
Der er ingen "points"/ kniksere/ platiner på en wbx, den har elektronisk tænding.
havde du tændkablerne afmonteret da benzinpumpen blev skiftet ?
Titel: Tændingsproblemer efter skifte af benzinpumpe
Indlæg af: chewie efter 09. Oktober 2010 kl: 22:47:27
Jeg tog ledningen fra tændspolen af ved fordelerdækslet og testede, at den gnistrede ved stel. Så det må jo nødvendigvis betyde at den også får strøm. Har ikke tjekket noget ved tændingslåsen.
Efterhånden har tændkablerne været af og på nogle gange.
Tændrør blev skiftet for kort tid siden - de er dog allerede godt sorte, så skrabede det værste sod af dem.

Så umiddelbart er mit gæt at fejlen kan ligge mellem fordeler og tændrør - eller har jeg overset noget andet?
Titel: Tændingsproblemer efter skifte af benzinpumpe
Indlæg af: WBX Manden efter 09. Oktober 2010 kl: 23:00:56
Bare lige for at være sikker... er du 1000% sikker på tændingsrækkefølgen er rigtig ?
Skal være den første til at indrømme, at det ER sket kablerne er blevet sat forkert på, selvom jeg har stået med haynes i hånden :roll:
Titel: Tændingsproblemer efter skifte af benzinpumpe
Indlæg af: chewie efter 09. Oktober 2010 kl: 23:05:32
Hehe... Ja, been there, done that. Har dobbeltchecket det, for derefter at dobbelchecke det igen.
Titel: Tændingsproblemer efter skifte af benzinpumpe
Indlæg af: WBX Manden efter 09. Oktober 2010 kl: 23:18:37
ok, hvis der kommer strøm til fordeleren så er den næste kun hallgiveren og tændingsmodulet tilbage.
Titel: Tændingsproblemer efter skifte af benzinpumpe
Indlæg af: chewie efter 09. Oktober 2010 kl: 23:20:08
Måske et dumt spørgsmål, men hvad er en hallgiver?
Titel: Tændingsproblemer efter skifte af benzinpumpe
Indlæg af: WBX Manden efter 09. Oktober 2010 kl: 23:23:00
Det er den sensor der sidder i strømfordeleren i stedet for platinerne, som fortæller tændingsmodulet hvornår den skal "trigge" tændingen.
Titel: Tændingsproblemer efter skifte af benzinpumpe
Indlæg af: chewie efter 09. Oktober 2010 kl: 23:24:38
Aha... Er det muligt at teste den? Eller har du evt. et tip til fejlsøgning på fordeleren generelt?
Titel: Tændingsproblemer efter skifte af benzinpumpe
Indlæg af: WBX Manden efter 09. Oktober 2010 kl: 23:41:00
Ja det kan godt testes... det står i Hanes el. Bentley værkstedsbogen.
Titel: Tændingsproblemer efter skifte af benzinpumpe
Indlæg af: chewie efter 09. Oktober 2010 kl: 23:46:13
Hmm... Så vidt jeg ved står det ikke i Haynes ihvertfald.
Men jeg må få set det ordentlig igennem i morgen.

Du skal ihvertfald have tusind tak for hjælpen så lang!

Mattias
Titel: Tændingsproblemer efter skifte af benzinpumpe
Indlæg af: WBX Manden efter 09. Oktober 2010 kl: 23:55:03
kan godt være jeg husker forkert med Haynes, men så står det i hvert fald i Bentley
Titel: Tændingsproblemer efter skifte af benzinpumpe
Indlæg af: chewie efter 10. Oktober 2010 kl: 20:35:35
Hmmm... I dag fik jeg konstateret at alle tændrør gnister. Så nu må jeg indrømme at det hele virker meget mærkeligt for mig.
Tjekkede oliepinden og syntes at olien igen lugtede meget af benzin - derfor tog jeg ventildækslerne af, hvor olien endnu engang var blevet meget tynd og benzinlugtende. Nu har jeg jo lige skiftet pumpen, så det er vel udelukket, at det kan være den, der driller igen.

Så nu er jeg tilbage ved Aran's forslag i en af mine andre tråde om en nåleventil, der driller og derfor oversvømmer hele møget. Pillede derfor karburatoren af og byttede den ud med en tilsvarenede, jeg havde stående... men ak - stadig ingen start.

Kan det nu være fordi den simpelthen er druknet i benzin? Selvom det lyder alt for simpelt.
Ellers er jeg godt nok ved at løbe tom for ideer.

Mattias
Titel: Tændingsproblemer efter skifte af benzinpumpe
Indlæg af: WBX Manden efter 10. Oktober 2010 kl: 21:53:24
Hvis der er benzin, gnist og kompression. så skal den sku starte.
Siger den overhoved ikke noget ?
Titel: Tændingsproblemer efter skifte af benzinpumpe
Indlæg af: chewie efter 10. Oktober 2010 kl: 21:59:08
Ja, det var også min teori! Der er benzin ved tændrør, gnist og starteren går okay (med lidt hjælp). Kompression har jeg ikke testet, men den forsvinder vel ikke bare natten over...?
Der sker INTET.
Titel: Tændingsproblemer efter skifte af benzinpumpe
Indlæg af: WBX Manden efter 10. Oktober 2010 kl: 22:01:17
Den drukner nok...
...ellers er der i hvert fald en af førnævnte faktorer som ikke er i orden, det si'r sig selv  :wink:
Titel: Tændingsproblemer efter skifte af benzinpumpe
Indlæg af: chewie efter 10. Oktober 2010 kl: 22:07:22
Ja, det lyder plausibelt. Men what to do?

Tjekkede som sagt gnisten i dag. Der er benzin i karburatoren - det må vel betyde at pumpen fungerer.
Titel: Tændingsproblemer efter skifte af benzinpumpe
Indlæg af: Aran efter 10. Oktober 2010 kl: 22:19:56
Har du fået drejet på fordeleren i forbindelse med udskiftning af pumpen ?
Har du husket, at montere rotoren ? Kan godt huske noget om en Toyota en gang, der var TOTALT uimodtagelig for starthjælp, startgas etc. liiiige indtil jeg fik kigget på inderskærmen: Der lå den nye rotor og så fin ud........ ( Og så er det man har et ordforråd der bestemt ikke er egnet for søndagsskoler og vordende konfirmander )
Titel: Tændingsproblemer efter skifte af benzinpumpe
Indlæg af: chewie efter 10. Oktober 2010 kl: 22:23:51
Hehe... Det lyder absolut som noget jeg sagtens kunne finde på, men rotor er på... Den gnistrer jo også. Fordeleren har jeg flyttet på utallige gange, men har grundindstillet den j.f. Haynes. Så den burde vel starte, om end ikke gå perfekt.
Titel: Tændingsproblemer efter skifte af benzinpumpe
Indlæg af: Aran efter 11. Oktober 2010 kl: 19:36:06
Har du prøvet, at dreje den lidt frem og tilbage under startforsøg ? ( Fordeleren )  I det mindste burde det kunne få den til, at slå en sk..  så du kan konstatere, at der er ( håb om ) liv ?
Gnist, benzin og mere eller mindre kompression = så BURDE den da i det mindste reagere. Hvis den er totalt underkomprimeret starter de som regel, men taber pusten når de bliver varme.
Titel: Tændingsproblemer efter skifte af benzinpumpe
Indlæg af: chewie efter 11. Oktober 2010 kl: 21:02:07
Ja, det prøvede jeg faktisk i går, uden held. Men der var alt den gamle olie + en masse benzin stadig i motoren. I dag har jeg tappet det hele ud (igen igen), stadig uden resultat. Skal ha' købt mig noget mere olie i morgen så jeg kan prøve igen.

Jeg er efterhånden på sammenbruddets rand - forstår simpelthen ikke, at den ikke giver det mindste livstegn fra sig. Benzinen har jeg fulgt hele vejen fra tanken op til pumpen (vha. nye filtre). Den "nye" karburator lugter af benzin og hvis jeg åbner spældet og hiver i gassen kommer der en fin tåge. Lyder det ikke rigtig nok? Kontrollerede at den giver gnist ved tændrør i går - hvilket vel må betyde, at det tændingen fungerer ok - eller kan der være noget rivende galt alligevel? Har gået alle slanger, ledninger osv. i motorrum over, og alt ser normalt ud.

Har aldrig før haft nogen form for problem med at få den i gang - den har startet så sikkert som amen i kirken, og nu er der intet at komme efter.

Overvejer snart at skifte hele maskineriet......
Titel: Tændingsproblemer efter skifte af benzinpumpe
Indlæg af: WBX Manden efter 11. Oktober 2010 kl: 21:08:40
Har du målt tændspolen igennem ?
Det kan ske at tændspolen kun gi'r gnist ved atmosfærisk tryk og ikke når tændrøret er under tryk.
- bare et forslag...
Titel: Tændingsproblemer efter skifte af benzinpumpe
Indlæg af: chewie efter 11. Oktober 2010 kl: 21:16:45
Godt forslag, men ja, det har jeg faktisk gjort. Målte modstanden som beskrevet i Haynes og det hele holder sig indenfor grænseværdierne.

Jeg bliver nok nødt til at starte helt forfra med fejlsøgningen. Hvis der er nogen, der har nogle fornuftige fremgangsmåder, hvor man kommer det hele igennem må vedkommende meget gerne dele...
Titel: Tændingsproblemer efter skifte af benzinpumpe
Indlæg af: chewie efter 11. Oktober 2010 kl: 21:45:23
Hmm... Sad lige og så et billede af en anden WBX'er - lagde mærke til at fordeleren på denne motor sidder drejet noget længere "med uret" end min gør. Problemet er, at på min nye b-kvalitets pumpe peger studserne ind mod fordeleren, hvilket gør at fordeleren ikke kan drejes længere - kan dette være roden til alt ondt...? At hvis jeg får drejet den nogle cm længere, så er der en mulighed for at der kommer liv i dyret? Eller er dette bare ren ønsketænkning?

Hvis jeg skal skifte benzinpumpe igen, skal man holde sig til de gode gamle mekaniske pumper, eller vil en billig el-pumpe fra biltema gøre arbejdet lige så godt?

Mattias
Titel: Tændingsproblemer efter skifte af benzinpumpe
Indlæg af: WBX Manden efter 11. Oktober 2010 kl: 21:51:09
Det kunne meget vel være årsagen...
Har du haft en tændingspistol på ?
Titel: Tændingsproblemer efter skifte af benzinpumpe
Indlæg af: chewie efter 11. Oktober 2010 kl: 22:00:33
Nej, sådan en ejer jeg ikke...endnu ihvertfald.

Det mærkelige er, at jeg har justeret fordeleren som Haynes beskriver, men det er måske ikke sikkerhed for success...
Titel: Tændingsproblemer efter skifte af benzinpumpe
Indlæg af: Aran efter 11. Oktober 2010 kl: 22:24:56
Ikke hvis motoren har været adskilt, og drevet er sat i uden større hensyntagen til oprindelig montering. Du kan jo så tænke i, at rykke kablerne en tak og dreje fordeleren derefter. Da jeg i hine tider havde samlet min "kastede" jeg fordeleren i og drejede den lidt ad gangen til "dyret" vågnede. Det vil nu sige, at første tegn på liv var, at den tørnede et par omgange og tydeligt gjorde opmærksom på, at tændingen stod FØR øverste dødpunkt. Lidt justering og gudhjælpemig om ikke den vågnede, og sendte en styg os ud i hele lokalet. Så var det "bare" at sætte tændingspistolen på og dreje en smule. Så var den ged barberet.
Titel: Tændingsproblemer efter skifte af benzinpumpe
Indlæg af: chewie efter 11. Oktober 2010 kl: 22:38:30
Hmmm. Det skal så absolut prøves. Men det kræver jo at jeg får fingre i en ny benzinpumpe. Hvad mener I om elektrisk? Eller skal jeg hold mig til de mekaniske?
Titel: Tændingsproblemer efter skifte af benzinpumpe
Indlæg af: WBX Manden efter 11. Oktober 2010 kl: 22:42:31
Elektrisk er fint...
Er du sikker på det ikke er drevet til strømfordeleren der er sat forkert i ?
Rillen i drevet skal pege hen mod skruen til strømfordeleren når cyl. 1 er i top
Bemærk at rillen IKKE går gennem centrum af strømfordelerdrevet.
Titel: Tændingsproblemer efter skifte af benzinpumpe
Indlæg af: chewie efter 11. Oktober 2010 kl: 23:21:07
Det er jeg absolut ikke sikker på, men uanset hvad, så sidder studserne meget i vejen. Det passer med at vacumklokken/whatever den hedder bliver trykket ind mod benzinslangerne og det går jeg ikke ud fra er meningen. Checker op på det i morgen og vender tilbage.

Så langt, tak for hjælpen.
Titel: Tændingsproblemer efter skifte af benzinpumpe
Indlæg af: chewie efter 16. Oktober 2010 kl: 16:25:45
HURRAAAAA!!! Så vågnede krigeren op fra sin dvale.
I ren fortvivlelse startede jeg helt forfra med at fejlsøge. Målte tændspole gennem, derefter hele Hall-systemet, rotor, tændrørsledninger osv. osv. Derefter pillede jeg tændrør ud, rensede dem og lod motoren stå uden for at blive luftet igennem. Sprayede alt med kontaktspray. Fik pillet strømfordeleren ud og sikret mig at den sad rigtigt. Og så prøvede jeg at starte. Allerede ved første omdrejning var der liv, men den var MEGET sløv i starten. Den hostede, harkede og skød ud af udstødningen, så der må ha' været en ordentlig sjat benzin at brænde af. Efter et stykke tid begyndte den igen at opføre sig pænt, og nu kører den som aldrig før.
Kører med den mekaniske benzinpumpe efter at have bukket studserne lidt væk fra fordeleren.

Tusind tusind tak til Aran og WBX Manden, som har hjulpet meget!

Mattias
Titel: Tændingsproblemer efter skifte af benzinpumpe
Indlæg af: Aran efter 17. Oktober 2010 kl: 19:34:15
Herligt, at den er "vågnet op" igen! Håber den bliver ved med, at køre og køre og køre .....  :lol:
Titel: Tændingsproblemer efter skifte af benzinpumpe
Indlæg af: andreasl efter 20. December 2010 kl: 22:34:34
hej
tænker lidt jeg står med det samme problem. havede min kapurator afmonteret for at rengøre og skiftede varkum slanger på den. og nu vil bussen ikke starte, så tager den lige med på en lytter.
tænkte om det bare kan være det er blevet koldt? det er første vinter med min bil