Hævet undervogn på AS 79 919??
Hej forum! Jeg har gennemlæst de 16 sider om undervogn, men behøver stadig lidt ekstra hjælp og råd i forbindelse med køb af fælge, dæk og hæve bilen
Min kone og jeg solgt i foråret 2016 vores sejl båd, som vi plejede at holde sommerferier i og købte i stedet den 18. juni 2016, en VW T3, det var i øvrigt nøjagtigt 32 år efter at bilen fik nummerplader på.
Bilen har jeg siden indrettet til ferie med en sammenklappelig og udtagelig seng, fire depot kasser og et oversejl.
Mine tanker før købet var, at bilen skulle være den højere model Syncro, men vi kører for det mest på gode veje, mellem havne, hvor vi plejer at overnatte, og kun sjældent på grusveje med høj græsrabat i midten, så købet blev den blå 2wd på det vedhæftede billede.
Tanken om noget højere bil har jeg stadig, og her er de overvejelser jeg har gjort mig, og som jeg ønsker råd og bemærkninger til, for at gøre den blå noget højere.
Fælge og dæk.
Bilen er for øjeblikket monteret med 7 x 15” ET 23 alu. fælge med 205/60 x 15” dæk. Diameter = 62,7 cm. Omkreds = 196,98 cm.
Bilens oprindelige dæk på reservehjul et er 185/85 x 14” Diameter = 67,02 cm Omkreds = 210,52 cm.
Tanken var at montere bilen med 6 x 15” ET 30 Mefro stål fælge med 195/80 x 15” dæk. Diameter = 69,3 cm. Omkreds = 217,71 cm.
Med de andre fælge og nye dæk vil omkreds i forhold til det originale reservehjul øges med 3,41 % altså under de tilladte 5 %.
Dæk side højden på reservehjul og de nye dæk er henholdsvis 15,75 cm og 15,6 cm, meget nær hinanden, og bilen vil blive hævet med 3,3 cm.
Virker ovenstående nogenlunde fornuftigt og rigtigt? og er der eventuelt nogen der har 4 stk. 6 x 15” Mefro fælge til salg?
Hævet højde.
Bilens totalvægt er 2300 kg. og egenvægt 1450 kg, og det er ikke lasten i bilen der trykker, når vi er på ferie, 2 personer og en hund = 120 kg, seng, depotkasser, oversejl m.m. = ca. 100kg, så det er ikke hårdere fjedre der skal til, men evt. lidt blødere eller samme hårdhed men længere.
Bilen fjedre er alle røde.
For fjedre tykkelse = ø 17,6 mm, diameter = 135 mm og højde ubelastet = 260 mm, måske begrænset af støddæmperens længde.
Bag fjedre tykkelse for oven og for neden = ø 11 mm, midt på = ø 18 mm, diameter = 165 mm, og længden ubelastet 220 mm.
Bilen er en årgang 1984, men motor og måske bagtøj må være af senere oprindelse, da det er en WBX MV motor.
Målene fra jord til skærmunderkant, er med de nuværende alu. fælge 700 mm bag og 690 mm for.
Jeg har set en meget enkel løsning med at løfte bagenden og lægge ekstra skiver med hul i over bag fjedrene, det er vist ikke helt lovligt, og hvad gør man så for at hæve forenden?
Jeg har ligeledes set at GoWesty har et lift kit til T3 2WD biler, hvor monteringen kan ses fra 1 minut inde i
https://www.youtube.com/watch?v=irivSB669Ao&app=desktop , det hæver bilen rigtigt meget, og er også en rigtigt dyr løsning.
Jeg har overvejet om bilens nuværende fjedre kan sendes til afhærdning, strækkes 4 cm og så hærdes igen og monteres, jeg har tidligere fået gjort det med bladfjedre på en Suzuki sj410.
Er der andre måder undervognen kan hæves på, vil jeg meget gerne høre det.
Venlig hilsen Peter Milton