Forfatter Emne: Hvor stor din ......... er  (Læst 2861 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Borre

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 313
    • Vis profil
Hvor stor din ......... er
« Dato: 05. December 2011 kl: 16:55:08 »
Er jeg egentlig ligeglad med!

Men en fuld mand, om han var særlig klog tror jeg ikke,men han fortalte mig engang i slutningen af 70'erne, at skal du høre en mand lyve, så skal du spørge ham hvad han tjener, hvor stærkt hans bil kører og hvorstor.. nåh ja...

Nu er det så jeg vil prøve at luske mig bag løgnen og spørge, her i dette bundseriøse forum:

Hvor langt kører jeres T3'ere med R4 i pr. liter benzin og evt hvilken gearkasse, hjulstørrelse og andet interessant?

Jeg kører selv DJ for tiden og det er dyrt :!:  :!:  :!:

Jeg har lavet en lille beregner i exel og den viser, at jeg egentlig skal ret langt op i km/l før det bliver attraktivt :?

Kom friskt :D
Yes!! Jeg har fået en T3\'er igen!

Kkrogsgaard

  • Gæst
Hvor stor din ......... er
« Svar #1 Dato: 05. December 2011 kl: 16:58:15 »
Hvor langt skal du op da?

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Hvor stor din ......... er
« Svar #2 Dato: 05. December 2011 kl: 17:23:44 »
Jeg kører ca 8.5-9.5 km/l (målt på gps).

1.8 ABS, 3H gearkasse, 14R185 dæk.
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline bos1

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.173
    • Vis profil
Hvor stor din ......... er
« Svar #3 Dato: 05. December 2011 kl: 19:30:11 »
Citat fra: "Kkrogsgaard"
Hvor langt skal du op da?


overskriften og dette indlæg forvirrer mig en hel del  , vi snakker stadig om motorer eller hvad  :D
vw passat 35i b3 2,0 16v GT variant
vw vento 1,8 clx 1996
tosse team syd
ja jeg har svært ved at tage en beslutning
hakuna matata
tlf 26476966

Offline Borre

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 313
    • Vis profil
Hvor stor din ......... er
« Svar #4 Dato: 05. December 2011 kl: 22:08:32 »
Citat fra: "bos1"
Citat fra: "Kkrogsgaard"
Hvor langt skal du op da?


overskriften og dette indlæg forvirrer mig en hel del  , vi snakker stadig om motorer eller hvad  :D


Overskriften rettet så du ikke behøver at sidde og rødme Dan :lol:  :wink:

Om vi taler om de unævnelige mænd eller motorer kan vel godt være to sider af samme sag i hvert tilfælde hvis motoren sidder i en T3'er.

Vi er vel nok et par stykker der ikke ville være brugere af dette site, hvis det ikke var for det faktum, at vi uanset størrelse er udstyret med en lille fyr der virker  :!:  :!:

Endvidere så skrev jeg faktisk "bundseriøse forum" og det har jo også vist sig, at det er jo det det er :!:  :wink:

Jeg glemte i skyndingen da jeg først skrev at uddybe problemstillingen.

Mit dilemma er, at jeg, som sagt, for tiden kører Carat med en DJ motor.
Derudover har jeg et par dieselbusser stående son jeg regner med at veje ned og syne.
Og der er faktisk billigere at køre 5000 km i en nedvejet dieselbus ( CS ) end det er at køre tilsvarende i Caraten.
Hvis vi så ser på regnestykket ved 25000 km er det faktisk omkr kr 18000.- dyrere at køre på benzin på årsbasis.
Yes!! Jeg har fået en T3\'er igen!

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Hvor stor din ......... er
« Svar #5 Dato: 05. December 2011 kl: 22:43:25 »
Ja, men der er forskellige aspekter, der kan indgå i sådanne overvejelser:

For det første: Hvis du kører din R4 som om den kun havde ydelse som en CS, så kører den ca. lige så langt. JJ har - tror jeg - et kørselsmønster med temmelig meget bykørsel og en del motorvej, er det ikke rigtigt JJ? Indrømmet - min bus (Carat med R4 (ABS+3H+185R14)) har et meget brændstofgunstigt kørselsmønster - 35 km på arbejde ad øde jyske landeveje uden stop og køer. I det scenarie går den ca. 10 km/l. Jeg kan sagtens få den til at gå meget mindre, men også mere - meget afhænger af tyngden af højre fod.

For det andet: Dieselbussens brændstoføkonomi skal tillægges en større sum til vedligeholdelse end benzinbussen. Der er altså forskel på, om vedligeholdelsen består i at skifte et strømfordelerdæksel eller et topstykke og en turbo. Ja, jeg er med på, at CS ikke har turbo, og at CS er en driftsikker motor, så den kan være økonomisk fornuftig, men hvis der også er bare et lille ønske om at kunne følge den daglige trafik, så er den efter mine begreber ikke en gangbar løsning.

Endelig kunne man gå ind i en lang frelst snak om køreglæde - velvidende at det naturligvis er en subjektiv sag. Jeg sætter i hvert fald dagligt pris på en vibrationsfri og støjsvag motorgang, som det sig hør og bør i en Carat. Jeg glæder mig også barnligt over at kunne trampe hæmningsløst på pedalen uden af sidde med koldsved og hjertebanken over, hvilke skader det nu afstedkommer i maskinrummet.

Overordnet set forstår jeg godt din tvivl. Jeg har aldrig før oplevet det så kompliceret at orientere sig på bilmarkedet som nu. Alting er usikkert. Kommer der de varslede prisstigninger på 2 kr/l på diesel? Bliver der indført miljøzoner i DK? Bliver dieselbiler uden partikelfilter udvist til Afrika? Kommer der omlægninger af vægtafgift? Svaret er et rungende "jeg ved det ikke!" og konsekvensen er, at jeg i hvert fald ikke tør at foretage større investeringer i biler pt. Får år tlbage købte jeg biler med det perspektiv, at den skulle jeg køre i i 10 år; nu har jeg slet ikke nogen fornemmelse af, om nogle af mine biler er velkomne på vejen om 10 år. Jeg vil hjertens gerne være med til omlægninger og også gerne omstille til andre brændstoftyper, men det er som om vi står i et vadested, hvor vi skal have fundet en gangbar sti videre.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline bos1

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.173
    • Vis profil
Hvor stor din ......... er
« Svar #6 Dato: 05. December 2011 kl: 23:33:39 »
Citat fra: "Borre"
Citat fra: "bos1"
Citat fra: "Kkrogsgaard"
Hvor langt skal du op da?


overskriften og dette indlæg forvirrer mig en hel del  , vi snakker stadig om motorer eller hvad  :D


Overskriften rettet så du ikke behøver at sidde og rødme Dan :lol:  :wink:

Om vi taler om de unævnelige mænd eller motorer kan vel godt være to sider af samme sag i hvert tilfælde hvis motoren sidder i en T3'er.

Vi er vel nok et par stykker der ikke ville være brugere af dette site, hvis det ikke var for det faktum, at vi uanset størrelse er udstyret med en lille fyr der virker  :!:  :!:

Endvidere så skrev jeg faktisk "bundseriøse forum" og det har jo også vist sig, at det er jo det det er :!:  :wink:

Jeg glemte i skyndingen da jeg først skrev at uddybe problemstillingen.

Mit dilemma er, at jeg, som sagt, for tiden kører Carat med en DJ motor.
Derudover har jeg et par dieselbusser stående son jeg regner med at veje ned og syne.
Og der er faktisk billigere at køre 5000 km i en nedvejet dieselbus ( CS ) end det er at køre tilsvarende i Caraten.
Hvis vi så ser på regnestykket ved 25000 km er det faktisk omkr kr 18000.- dyrere at køre på benzin på årsbasis.


he he der skal nu mere til før jeg rødmer  , blev bare i tvivl et øjeblik  :lol:  :lol:

udover det kan jeg godt forstå din/jeres tvivl om hvilken motor/brænstof man snart skal vælge , indtil videre vælger jeg at kører videre med JX om ikke andet for nostalgiens skyld
jeg har selv gået og overvejet om det skulle være t4 til hverdag og t3 til sjov  , men er nået til den konklusion at med de midler jeg har til rådighed har jeg kun råd til en gammel udkn....t t4 og så kan jeg lige så godt have det sjovt til hverdag og kører t3
så indtil videre venter jeg og ser hvad fremtiden bringer
vw passat 35i b3 2,0 16v GT variant
vw vento 1,8 clx 1996
tosse team syd
ja jeg har svært ved at tage en beslutning
hakuna matata
tlf 26476966

Offline jbjerrum

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.737
    • Vis profil
  • T3 model: T3 Syncro DJ - “Den Røde Løber”
  • By: Kongernes Nordsjælland
Hvor stor din ......... er
« Svar #7 Dato: 05. December 2011 kl: 23:52:39 »
Jeg er enig med Jarl i vadesteds-betragtningen...

Jeg kører selv med en 250.000 km's JX i en 1.800 kg's Syncro og med ikke under 100 daglige km - op ad bakke - ned ad bakke - bykørsel - landevej - og senest også lidt distributionskørsel og forbruget ligger på 12-13 km/l. Jeg hørte, at en JX ved 200.000 var klar til graven - men den kører jo altså stadigt...

Det har efterhånden religiøse undertoner - men jeg vil sgu' se, hvor længe den kan blive ved, med fornuftigt vedligehold, olieskift mv. Hvis den kører mere end 95 km/t bliver den varm, så motorvejene er sjældent besøgt. Min erfaring er, at man jo alligevel kommer frem - nogle gange lidt senere end ellers - men stemningen ved at køre rundt i sådan et gammelt oliefyr er ubetinget en del af mit T3-liv. Skulle jeg skifte motor idag, ville jeg gå efter en 1Y for hyggens skyld eller en KY/JX for at kunne lege Syncro-leg i bedre stil.

Så længe jeg kan køre til København uden at blive afvist ved byporten pga partikelforurening er jeg nok at regne som diesel-pilot - men følger nysgerrigt med i, hvilke erfaringer I andre gør med de bløde tændkabler...
God hilsen, Jeppe B ;-)
Mob.: 22823082 sms 24/7/365

En T3 om dagen holder doktoren væk... ;)

Offline Andreas

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.488
    • Vis profil
  • T3 model: T3 Syncro Doka
  • By: 8632 Lemming
Hvor stor din ......... er
« Svar #8 Dato: 06. December 2011 kl: 16:22:12 »
Jeg er ved at skifte vores ellers perfekt fungerende JX ud med en AAM motor.
Mine overvejelser gik mest ud på, at jeg ikke er den eneste der kommer til at bruge camperen, dvs forestillingen om at JX'en banker derudaf på motorvejen med 120, ind på en rasteplads, og den slukkes i det øjeblik bilen står stille..... :shock:  :roll: jeg ved godt hvem der skal skifte det topstykke...

Med en AAM motor med katalysator kan jeg højst sandsynligt få et grønt klistermærke i forruden, dvs jeg kan komme ind i de tyske byer uden at få fire advarselsskud i nakken...

Vi har kørt ca 3000 km med vores JX motor, mest langture/motorvej med 80-90-100 km/t, dieselforbruget lå på 11-13 km/l, med en 5trins gearkasse og 185/14 hjul
Andreas
25 38 07 87

1992 VW T3 SuDoka Syncro EJ22 "Pumba"
T3 Campingvogn "Timon"
Peugeot 307 SW HDi
Honda Africa Twin XRV 650

Offline Borre

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 313
    • Vis profil
Hvor stor din ......... er
« Svar #9 Dato: 06. December 2011 kl: 19:42:29 »
Hvis man så går og drømmer om at få så rene hænder som Jarl, og så ellers bare gå og småkede sig. Så kunne en konvertering til benzin måske blive en mulighed.

Som jeg forstår det, passer en AAM motor godt som afløser for jx'eren. Den kunne måske endda være lidt kraftigere ift. 20%-reglen.

Men mine busser er jo født med CS motorer med 50 hk. så her gælder det så bare om at finde en benzinmotor, der "kun" yder op til 60 hk igen 20%-regel.

Den eneste jeg kan finde er en 1,4 liters med 60 hk fra en Golf 3.

            *  Er den lavet over en 827'er blok?
            *  Vil den overhovedet kunne holde i en T3'er?
            *  Ville man kunne forestille sig, at den mindre slagvolumen ville give bedre benzinøkonomi?
            *  Er der alternativer som jeg har overset?
Yes!! Jeg har fået en T3\'er igen!