Forfatter Emne: Hjæælp !  (Læst 12267 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Mort_K

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 560
    • Vis profil
Hjæælp !
« Svar #30 Dato: 31. August 2012 kl: 18:40:13 »
Citat fra: "andreas"
Forskellen ligger i en anden knast og en lavere kompression. Så begge motorer er set udefra totalt identiske, bortset fra motornummeret på blokken og klistermærket på tandremsdækslet. Hvor meget har du skruet i motorer?

Ville man så i realiteten kunne monteren topstykket fra en ABS på en AAM motor og så den har samme hk som en ABS eller?
blomsten: Det ser sgu ikke så godt ud med din motor  :?
Thybo af guds nåde.
Drømmer om en dag at få en T3\'er, voksede nærmest op i en 79\'er LBX camper :) Så blev smittet med T3\'syge da jeg var helt lille ;)
Mvh Morten :)

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Hjæælp !
« Svar #31 Dato: 31. August 2012 kl: 18:42:46 »
Sådan som jeg har forstået det er plejlstængerne på AAM en anelse kortere end ABS og ADZ...
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline Casper Slow

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.903
    • Vis profil
Hjæælp !
« Svar #32 Dato: 31. August 2012 kl: 20:32:06 »
I sammen hæng med renovering af vw motor(1.8 AAM).
Planslibe top og blok da den har varme vredet sig.
En cylinder har fået en hak pga en knækket stempel ring. cylinder bores op og der kommer fire nye stempler i.
En ventilsæde brændt, så alle er fræst op og otte nye ventiler.
Indsugningen ved den brændte ventil er blever poleret lidt, det er de andre os for at ha ens flow.
gevinden i knasten er skruet over så der kommer en brugt omslebet i med anden moment kurve.

I sammenhæng med overophedningen er dele af lednings nettet smæltet og det har brændt boksen. ny anden ledning net og boks monteres.
Strømfordeleren er gået i stykker, så en fordelerløs monteres.

Det hele bliver kørt ind på rullefelt.

Husk at læse det jeg skriver imellem linierne.
Vil gerne snart ha en T3 på plader.

blomsten

  • Gæst
Hjæælp !
« Svar #33 Dato: 31. August 2012 kl: 21:25:42 »
Hej mantecc, Ja det lyder som noget man kan blive nød til under en renovering.  Jeg er ikke nået længere end at JX motor er ude og jeg kan se at stempelpind og leje er rykket ud af stemplet , ellers er det helt fint.
så det vil være relativ let at sætte ny stempel i ( tror jeg ), men jeg arbejder videre med en benzin konvergering.  gys og spændende.

blomsten

  • Gæst
Hjæælp !
« Svar #34 Dato: 31. August 2012 kl: 21:43:47 »
Hej TONY ,,   Det ser ud til at der er indstøbt et stålbånd i stempelkronen , eler er det en form for reperation ?

Offline TONY

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.868
    • Vis profil
  • T3 model: Yamaha FZ6
  • By: 8765 Klovborg
Hjæælp !
« Svar #35 Dato: 31. August 2012 kl: 22:02:33 »
Citat fra: "blomsten"
Hej TONY ,,   Det ser ud til at der er indstøbt et stålbånd i stempelkronen , eler er det en form for reperation ?


Det skal nok passe at der er indstøbt stålbånd, det er jo voldsomme kræfter stemplet bliver udsat for.
Det ser også ud til at det har fået en voldsom behandling...  :shock:  ...

Tony
Mobil 30111518

KØBES : T3 i super god stand, "ingen" rust, bensiner under 1500 kg, mindst 6 siddepladser, evt m hævetag men ikke højt tag.

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Hjæælp !
« Svar #36 Dato: 31. August 2012 kl: 23:25:11 »
De eneste komponentmæssige forskelle der er på AAM og ABS i shortblock'en er stempler og knast. Jeg ville ikke gide lave alverdens krumspring for forskellen i effekt, men hvis det er et vigtigt omdrejningspunkt, så skulle det ikke tage lang tid at skifte de pågældende komponenter, men det ville være absolut forkasteligt og i strid med både lovgivning og god moral. På samme måde ville det også være strafbart og helt uden for enhver lov og ret at ændre motorkoden på blokken ved hjælp af et prægesæt. Den slags ting er naturligvis kun noget, man kan gøre på markracere og andre biler, der aldrig kommer på færdselslovens område.

Ja, den har da godt nok ædt et stempel, og ja, der ligger et stålbånd på indersiden af kronen. Det bliver spændende at få resterne helt ud af cylindergangen. Vær desværre forberedt på, at der kan være onde ridser i cylindergangen. Årsag? Tja - det kan kun være et gæt, men de fleste TD'er har før eller siden haft stempel-ventil-kontakt. Når stemplet "kysser en ventil", så får det et dask på toppen - hvem har ikke set et stempel med ventilaftryk? Men det er ikke det værste. Ved udsparringen til olieringen er stemplet jo perforeret, så olieringen kan evakuere olien ind på indersiden af stemplet. Netop her er stemplet ikke særligt solidt, og der kan det godt blive lidt presset sammen - faktisk så meget, at man kan mærke, at olieringen ikke kan bevæge sig frit. Når først godset er klemt ud af den oprindelige støbte facon, så er det kun et spørgsmål om tid, før der kommer et træthedsbrud. derfor skal man være omhyggelig, når man reparerer en motor, der har haft stempel-ventil-kontakt. Stemplet skal op - udmåles i spalten til alle ringene - især til olieringen, plejlstangen skal tjekkes for skævhed, lejesøjen for rivninger, og så er der alt arbejdet i toppen - nye ventilstyr og -kapper, skifte berørte ventiler, undersøge lejebukke og -overfald og måle skævhed (og dermed brudrisiko) i knast.

Alle de "fornøjelige sysler" går man til med pionerånd de første 25 gange. Derefter lægger man en R4 i og glæder sig over driftsikkerhed og lav vægtafgift.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

blomsten

  • Gæst
Hjæælp !
« Svar #37 Dato: 11. September 2012 kl: 13:24:08 »
Så kom AAM motor hjem, vi kunne måske have købt en billigere og bedre motor men jeg havde jo bestilt en ABS motor( og fået udtaget den), så for at formildne ophuggeren købte jeg denne skrællede AAM motor af ham. Spørgsmålet er hvad jeg bør gøre ved den inden isætning i Blomsten. Jeg husker at kompresions testen viste ca 11 , 11, 9, 11 er det iorden eller bør jeg kigge på ventiler og stempler, nu når jeg skal skifte tandrem og bundkar . Venter spændt på indlæg tak

Offline Casper Slow

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.903
    • Vis profil
Hjæælp !
« Svar #38 Dato: 12. September 2012 kl: 07:59:33 »
Jeg ville nok tag chancen at ligge den i uden at kigge ventiler og stempler, så give den en omgang additiv behandling når den kommer til kørendene..

husk at give den den helt store service med.
tændrør, tændkabler, dæksel, roter, vandpumpe og evt ny oliepumpe fra ebay hvis den anden er over mål..
Vil gerne snart ha en T3 på plader.

blomsten

  • Gæst
Hjæælp !
« Svar #39 Dato: 21. September 2012 kl: 22:05:16 »
Tak mantacc, AAM motoren er nu konverteret med delene fra jx motoren,  motorophæng sidder ikke i vejen for lambda sonde, er det først når motoren kommer i bilen at lambda sonde er i vejen ?

Offline Casper Slow

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.903
    • Vis profil
Hjæælp !
« Svar #40 Dato: 21. September 2012 kl: 22:35:33 »
Det bliver rigtig godt når du kommer til kørende med sådan en motor... bilen går fakstisk overraskende godt med sådan en... jeg troede godt nok det ville være dødepølse at køre i den, da jeg alt tid har haft 110hk+++ i mine personbiler. Så sådan en stor kasse med 75hk ville da værre helt henne i skoven.. Men de 140nm og gearing i en 3H gearkasse passer rigtig godt og den er ok frisk til bykørelse og den kan køre de 90km/t på lande vejen uden den hel store larm.

Jeg har tidlig skrevet ombygning at olie pinden, ved gipzy camper, så du kan få den rette mængde olie på den...
Vil gerne snart ha en T3 på plader.

Offline Andreas

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.488
    • Vis profil
  • T3 model: T3 Syncro Doka
  • By: 8632 Lemming
Hjæælp !
« Svar #41 Dato: 22. September 2012 kl: 08:36:14 »
Citat fra: "blomsten" post=90400
Tak mantacc, AAM motoren er nu konverteret med delene fra jx motoren,  motorophæng sidder ikke i vejen for lambda sonde, er det først når motoren kommer i bilen at lambda sonde er i vejen ?


Det kommer an på i hvilken side af manifolden lambdasonden sidder, hvis den sidder i venstre flade , der vender væk fra motorophæng, kommer den ikke i vejen, hvis den sidder i fladen der peger mod motorophænget, kommer den i vejen for gummiophænget..

ser lige om jeg kan finde et billede....
Andreas
25 38 07 87

1992 VW T3 SuDoka Syncro EJ22 "Pumba"
T3 Campingvogn "Timon"
Peugeot 307 SW HDi
Honda Africa Twin XRV 650

blomsten

  • Gæst
Hjæælp !
« Svar #42 Dato: 22. September 2012 kl: 12:46:48 »
Hej T3ér
Er der nogen det kan gætte hvad dette specialværktøj kan bruges til , det består hovedsageligt af en 1½" omløber
[attachment=12551]SAM_0302.JPG[/attachment]

blomsten

  • Gæst
Hjæælp !
« Svar #43 Dato: 26. September 2012 kl: 20:21:50 »
AAM motor er lagt i Blomsten , ledningsnettet er pillet ud af donorbil , Har i nogen forslag til hvad jeg skal gøre med den manglende speed sensor ?.  Er det muligt at få bensinpumpen fra golfens benzintank ned i T3 er tanken?.
hilsen Blomsten´s mekaniker.

Offline Casper Slow

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.903
    • Vis profil
Hjæælp !
« Svar #44 Dato: 26. September 2012 kl: 21:12:27 »
Jeg køre med vectra a pumpe og filter uden for tanken. Køre stadig uden speed sensorer, men skal snart ha sat det golf speedometer i.
Vil gerne snart ha en T3 på plader.