Forfatter Emne: Spørgsmål Benzin/diesel, oliefiltre, oliepumper  (Læst 3117 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline T3sen

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 277
    • Vis profil
Spørgsmål Benzin/diesel, oliefiltre, oliepumper
« Dato: 09. Juli 2014 kl: 21:59:31 »
Er det samme oliepumpe der sidder på en 1.6 diesel, og en 1.8 benzin?

Oliefiltret til 1.6 diesel er meget større end til 1.8 benzin, hvorfor?

Offline gunnar6690

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.584
    • Vis profil
Spørgsmål Benzin/diesel, oliefiltre, oliepumper
« Svar #1 Dato: 09. Juli 2014 kl: 23:37:28 »
mere sodpartikler i olien der skal filtreres ud måske ?
T3 klub medlem
VW T3 Syncro Multivan
VW T3 Syncro Doka Diesel/Benzin Hybrid " Omgangssyncroen"

VW T3 Caravelle 1,6TD Camper skrotbunke under ophug

Offline T3sen

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 277
    • Vis profil
Spørgsmål Benzin/diesel, oliefiltre, oliepumper
« Svar #2 Dato: 10. Juli 2014 kl: 07:49:21 »
Citat fra: "gunnar6690" post=112966
mere sodpartikler i olien der skal filtreres ud måske ?


Jo, det er en mulighed.

Diesel har også højere kompression, og det kan man forestille sig giver mere slid på
lejer i motorblokken, så ekstra god smørring kræves måske?

Jeg har nu set lidt sider med oliepumper, og jeg tror nu at de er forskellige
mellem benzin og diesel. Men igen, hvorfor?

Offline Hinze

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.498
    • Vis profil
  • T3 model: ingen for tiden
  • By: 2670 Greve
Spørgsmål Benzin/diesel, oliefiltre, oliepumper
« Svar #3 Dato: 10. Juli 2014 kl: 18:52:54 »
selve pumpen er vist den samme, men akslen der driver pumpen ikke samme længde

Offline T3sen

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 277
    • Vis profil
Spørgsmål Benzin/diesel, oliefiltre, oliepumper
« Svar #4 Dato: 14. Juli 2014 kl: 17:11:20 »
Citat fra: "Hinze" post=112982
selve pumpen er vist den samme, men akslen der driver pumpen ikke samme længde


Jo, det lyder sandsynligt, der sidder jo en fordeler på en benzin, hvor der på en diesel sidder en vakumpumpe.

Det leder til en anden ting som jeg har undret mig lidt over.

Hvis vakumforstærker får vakum via indsugningen på en benzinvogn, så synes jeg det lyder ret tilfældigt, alt efter om der er vakumlæk i systemet, eller hvor tilstoppet luftfilteret er?

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
Spørgsmål Benzin/diesel, oliefiltre, oliepumper
« Svar #5 Dato: 14. Juli 2014 kl: 18:33:22 »
Selvfølgelig har en utæthed betydning for sugeevnen, men det gælder jo også for en diesel ?  En benziner er fuldt ud i stand til at danne vakum selvom en af de tynde slanger skulle have en utæthed.
Jeg har aldrig hørt, at et tilstoppet luftfilter skulle have indflydelse, men logisk betragtet har du ret. Motoren vil jo i begge tilfælde enten gå ad hel.... til, eller måske slet ikke, og så giver behovet for bremseevne sig selv.

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Spørgsmål Benzin/diesel, oliefiltre, oliepumper
« Svar #6 Dato: 14. Juli 2014 kl: 19:52:53 »
Der findes forskellige oliepumper til dieselmodellerne. Forskellen består i tandhjulenes længde. Der er 28, 30 og 33 mm. De to sidstnævnte bruges til TD, og den største er klart at foretrække - ikke mindst, hvis man har oliekøler på.
Oliepumpen i en R4-benzin har 30 mm tænder, men som Hinze skriver, så har den en anden udformning af medbringerakslen, da strømfordelerens rotor jo skal sidde på en bestemt måde.
Ang. vacuum, så er det vigtigt at huske, at en benzinmotor skaber sit vacuum i manifolden mellem stempel og gasspjæld. Om så luftfilteret er støbt fuld af beton, så vil stemplernes pumpebevægelser skabe et vacuum under gasspjældet. Teoretisk set kunne man forestille sig et problem i den omvendte situation - hvis hver cylinder blev fodret af en enorm karburator med evigt åbent spjæld, så kunne det måske knibe lidt med undertryk.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline T3sen

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 277
    • Vis profil
Spørgsmål Benzin/diesel, oliefiltre, oliepumper
« Svar #7 Dato: 15. Juli 2014 kl: 12:40:45 »
Citat fra: "Jarl" post=113129
Der findes forskellige oliepumper til dieselmodellerne. Forskellen består i tandhjulenes længde. Der er 28, 30 og 33 mm. De to sidstnævnte bruges til TD, og den største er klart at foretrække - ikke mindst, hvis man har oliekøler på.
Oliepumpen i en R4-benzin har 30 mm tænder, men som Hinze skriver, så har den en anden udformning af medbringerakslen, da strømfordelerens rotor jo skal sidde på en bestemt måde.

Jo længere tandhjul, jo længere må sugesnablen jo gå ned i bundkarret, men der er der forhåbentlig taget højde for, det kan jo max dreje sig om 5 mm ifølge oversigten.

Citat fra: "Jarl" post=113129

Ang. vacuum, så er det vigtigt at huske, at en benzinmotor skaber sit vacuum i manifolden mellem stempel og gasspjæld. Om så luftfilteret er støbt fuld af beton, så vil stemplernes pumpebevægelser skabe et vacuum under gasspjældet. Teoretisk set kunne man forestille sig et problem i den omvendte situation - hvis hver cylinder blev fodret af en enorm karburator med evigt åbent spjæld, så kunne det måske knibe lidt med undertryk.


Det er netop det der undre mig. Hvis jeg f.eks. tog luftfilteret ud, så der ikke er noget særlig modstand mod flow der, forestiller jeg mig at der ikke dannes nok vakuum.

På en sugediesel, der kunne man vel helt droppe vakuumpumpen, og bruge undertrykket i manifolden, hvis ikke det er gasspjældet der er det det begrænser flowet.

En dedikeret vakumpumpe som på diesel må vel være det optimale.

Jeg har en golf2 diesel, og en golf2 benzin. Dieselvognen bremser markant bedre.

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Spørgsmål Benzin/diesel, oliefiltre, oliepumper
« Svar #8 Dato: 15. Juli 2014 kl: 13:44:27 »
Det er jo netop den begrænsning, som et gasspjæld skaber, der danner vacuum. Hvis der var totalt fri passage, så var der jo ikke noget vacuum. Lad os lige tage den i slow motion: Stemplet i motoren pumper op og ned. I den nedadgående bevægelse øges volumen over stemplet. Dette større rum skaber et undertryk. Trykket forsøges udlignet ved, at motoren suger luft ind via indsugningsmanifolden. Hvis der kunne strømme luft igennem denne i samme tempo, som stemplet racer nedad, så var der intet vacuum. Hvis der er en prop i manifolden - eksempelvis et gasspæjld - så dannes der et stort vacuum. Derfor kan en benzinmotor producere stort vacuum i manifolden - nok til bremsekraftforstærkeren. En diesel har ikke noget gasspjæld - derfor kan den ikke lave tilstrækkeligt vacuum, og man må altså benytte en dedikeret vacuumpumpe. Det giver sig selv, at en trykladet motor er helt håbløs mht. vacuum.

Der er ikke nogle vacuummæssige argumenter for at en benzinbil bremser ringere end en diesel. Til gengæld kan der være 1000 andre forklaringer på, at to sammenlignelige biler har forskellig bremsekraft.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
Spørgsmål Benzin/diesel, oliefiltre, oliepumper
« Svar #9 Dato: 15. Juli 2014 kl: 19:49:43 »
Det er netop som Jarl så rigtigt skriver: Der kan være en bunke grunde til den markante forskel, men det kan næppe tilskrives vakum.
Derimod er hårdheden på bremseklodser ofte meget forskellig. Hvis du som udgangspunkt tager to ens biler og udstyrer den ene med hårde klodser, mens den anden får et blødere sæt, vil den sidstnævnte føles som om den bremser langt bedre og kraftigere. Prisen vil være et større slid på klodserne omend det nok ikke drejer sig om en halvering af levetiden.