0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.
mere sodpartikler i olien der skal filtreres ud måske ?
selve pumpen er vist den samme, men akslen der driver pumpen ikke samme længde
Der findes forskellige oliepumper til dieselmodellerne. Forskellen består i tandhjulenes længde. Der er 28, 30 og 33 mm. De to sidstnævnte bruges til TD, og den største er klart at foretrække - ikke mindst, hvis man har oliekøler på.Oliepumpen i en R4-benzin har 30 mm tænder, men som Hinze skriver, så har den en anden udformning af medbringerakslen, da strømfordelerens rotor jo skal sidde på en bestemt måde.
Ang. vacuum, så er det vigtigt at huske, at en benzinmotor skaber sit vacuum i manifolden mellem stempel og gasspjæld. Om så luftfilteret er støbt fuld af beton, så vil stemplernes pumpebevægelser skabe et vacuum under gasspjældet. Teoretisk set kunne man forestille sig et problem i den omvendte situation - hvis hver cylinder blev fodret af en enorm karburator med evigt åbent spjæld, så kunne det måske knibe lidt med undertryk.