Forfatter Emne: Trykløs kølesystem på CS?  (Læst 1449 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline T3sen

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 277
    • Vis profil
Trykløs kølesystem på CS?
« Dato: 28. September 2014 kl: 18:30:21 »
Den anden dag da jeg kørte på motorvej, blev der læk for kølevand
ved overgang fra en af de store slanger  til plastrørene der går frem til  
køleren.
Det kunne fixes ved at stramme et spændebånd, så blev det tæt.
Alligevel var bagerste beholder tom nu jeg tjekker her et par dage efter.

Så enten forsvinder der stadig vand, eller også var det pga luft i systemet.

Jeg tænker lidt over om jeg skulle køre uden tryk på kølesystemet.
På den måde fremprovokerer jeg jo ikke utætheder.

En anden ting jeg selvfølgelig også spekulerer lidt på er,
om jeg kører den lille motor for hårdt?

Jeg kører en del på motorvej. Er der ingen bakker kører jeg
mellem 90 km/t og 100 km/t.

Ved 3500 omd/min kører jeg ca. 97 km/t vist på GPS.

Efter driftstemperatur er nået, står nålen altid i midten,
uanset om jeg kører 50 km/t eller 100 km/t.

Jeg har set lidt på de låg til foreste beholder.

Der er 2 typer set udefra,

Det er til at se hvordan den virker, g også hvad der skal til for at tage trykket af systemet.

Den her er værre:


Reservedelsnumre for de her er

025 121 321 A
og
025 121 321 B

Offline Hawaiibussen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.418
    • Vis profil
  • T3 model: Den Gule 1,9DG "Lowrider"
  • By: 2660 Brøndby Strand
Trykløs kølesystem på CS?
« Svar #1 Dato: 28. September 2014 kl: 19:28:57 »
Jeg har kørt trykløst i 5 år i min Jx'er som er i Syncroen og har aldrig set det som i et problem! Og den har da været dejlig varm til tider i terrænet. Jeg har et låg som lille holder tryk det er defekt. Men man kan også selv lave det.
Morten #9

billeder http://www.t3nettet.dk/gallery/category/38-cat38
-1987 Allrounder højhat EJ22 "Lowrider"
-Saab 9-5 Turbo = Lokalt højtryk, året rundt :)

Past:
-1989 Club Joker 2,1 DJ
-1990 Hawaiibussen Caravelle
-1989 Transporter "The fire truck" Panelvan Syncro 14" 1,6 TD JX 15" BF MT hjul.

Offline kh

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.699
    • Vis profil
Trykløs kølesystem på CS?
« Svar #2 Dato: 28. September 2014 kl: 21:57:34 »
Tænker på, om den måske skal luftes ud i køleren !

Mvh. Kurt.
Spurve flyver i flok.
Ørne flyver alene.
Tlf. 40314032

Offline T3sen

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 277
    • Vis profil
Trykløs kølesystem på CS?
« Svar #3 Dato: 29. September 2014 kl: 19:26:43 »
Citat fra: "Hawaiibussen" post=115341
Jeg har kørt trykløst i 5 år i min Jx'er som er i Syncroen og har aldrig set det som i et problem! Og den har da været dejlig varm til tider i terrænet. Jeg har et låg som lille holder tryk det er defekt. Men man kan også selv lave det.


Jeg prøver at se hvad der sker ved at køre uden tryk så.
Har snittet og boret et par fjedre og pakninger ud af et låg:




Citat fra: "kh" post=115356
Tænker på, om den måske skal luftes ud i køleren !


Ja. muligvis er det pga. manglende udluftning at der tilsyneladende var "forsvundet" noget kølevand.

Offline T3sen

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 277
    • Vis profil
Trykløs kølesystem på CS?
« Svar #4 Dato: 20. November 2014 kl: 20:21:39 »
Jeg har nu kørt godt 3000 km trykløs.

Vandstanden i den bagerste beholder har været konstant=intet tab af kølevand.
Der er er ingen forandring i hvor temperaturnålen står, før og efter.

Så jeg er meget godt tilfreds med at have foretaget den lille ændring.

Jeg tænker at lave noget lignende på Golf2.

På de biler er det nærmest normen at varmeapparatets varmeveksler bliver utæt,
og det resulterer i kølevand i bundmåtterne.
Eneste måde at få ordentlig ryddet op efter det er at tage alt ud, og det er en pine man godt kan undvære.