Forfatter Emne: NEEEJ! Hvidlig røg... Evt. vand i diesel???  (Læst 4344 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Kkrogsgaard

  • Gæst
NEEEJ! Hvidlig røg... Evt. vand i diesel???
« Dato: 17. Januar 2007 kl: 21:22:45 »
Plejer hvid røg ikke som regel at være vand?
Måske noget toppakningshalløj?
Ingen trækkraft=ingen kompression?

Offline Fynboen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 628
    • Vis profil
  • By: 5600 Faaborg
NEEEJ! Hvidlig røg... Evt. vand i diesel???
« Svar #1 Dato: 17. Januar 2007 kl: 21:48:08 »
Hvis der kommer kraftig bankelyd sammen med den hvide røg, kan det være en dysse der hænger.

Hilsen Fynboen
Tidligere biler:1987 camper, 1988 Multivan  AAC motor. Rød med hybrid-gearkasse. 1 spær.
 T4 2,5 TDI Van. Desværre ingen T3'er i garagen mere.
Sommer: VW T4 ATLANTIS  2,5 TDI  2002
Hverdag: VW Polo BMT 1,0 TSI 95  2017

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
NEEEJ! Hvidlig røg... Evt. vand i diesel???
« Svar #2 Dato: 17. Januar 2007 kl: 22:25:04 »
Du må ud og kigge lidt selv. Vi vil vide:

1) er der vandforbrug?
2) er der bobler i vandet i ekspansionstanken (den i højre side af motorrummet) når motoren går?
3) er der oliefilm på vandet?
4) er der pisket vand op i olien?
5) er der tydelige vandaflejringer på i olieslammet på indersiden af ventildækslet?
6) har den tendens til at flytte vandet fra forreste til bagerste ekspansionsbeholder?

Alt ovenstående peger på defekt toppakning/topstykke.

7) er det muligt at udpege én cylinder der ikke går ordentligt - løsn et dyserør ad gangen og lyt.
8) er der olieforbrug?
9) er der en metallisk klingende lyd?
10) er der uforbrændt diesellugt ud af udstødningen?
11) er tandremmen sprunget en tand?
12) skete det ved kold eller varm motor?
13) var der menge omdr. på i skadesøjeblikket?

Ja, flabet mange spørgsmål, men hvis man vil have online hjælp må man være superpræcis i sine beskrivelser - ellers er det som at ringe til lægen og sige:"Jeg har hovedpine - hvad fejler jeg?" - Svaret kan være alt fra tømmermænd til hjernesvulst. Ud og studér og vend så tilbage.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline Hawaiibussen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.418
    • Vis profil
  • T3 model: Den Gule 1,9DG "Lowrider"
  • By: 2660 Brøndby Strand
NEEEJ! Hvidlig røg... Evt. vand i diesel???
« Svar #3 Dato: 18. Januar 2007 kl: 14:12:56 »
Ja det goer det! Er der meget luft i dine slanger fra diesel filtret? Hvis din bil er fra efter 88 vil der vaere et t-stykke i filteret der er sat fast med en split. Hvis det t-stykke er blevet traet af at have varet oppe og nede kan det vare let knaekket og der for suger det falsk luft!

Jeg havde de problemer og min bil loed som om den var helt staaet af, men hvis jeg trykkede paa T-stykket fik den en normal motorgang.

Du har ogsaa lavet din tank og de kunne tyde paa at dieselen loeber tilbage i tanken og toemmer pumpen. Det kan du tjekke ved at tage det lange returroer fra overloebsroerne fra dyserne og suge med munden - hvis du ikke faar diesel i munden ved det foerste sug skal du suge til der goer. Du kan se i dine gennemsigtige diesel slanger at der kommer diesel til pumpen

Tjek ogsaa om der kommer diesel til dysserne ved at loesne en af gangen mens den starter, her skal du vaere to til den operation.

haaber det kan hjaelpe lidt!
Morten #9

billeder http://www.t3nettet.dk/gallery/category/38-cat38
-1987 Allrounder højhat EJ22 "Lowrider"
-Saab 9-5 Turbo = Lokalt højtryk, året rundt :)

Past:
-1989 Club Joker 2,1 DJ
-1990 Hawaiibussen Caravelle
-1989 Transporter "The fire truck" Panelvan Syncro 14" 1,6 TD JX 15" BF MT hjul.

PARKHAVE

  • Gæst
NEEEJ! Hvidlig røg... Evt. vand i diesel???
« Svar #4 Dato: 18. Januar 2007 kl: 16:07:47 »
I forbindelse med tankskift, kan der jo også være smuttet slam/vand med i systemet, der enten stopper eller i værste fald gør dyse eller pumpe defekt.
Et godt tip Hawaiibus :D

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
NEEEJ! Hvidlig røg... Evt. vand i diesel???
« Svar #5 Dato: 19. Januar 2007 kl: 12:41:03 »
Nej. Koldstarteren forstiller indsprøjtningen lidt tidligere ved omdr. under 1800-2000. Det betyder intet.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline casper

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.505
    • Vis profil
NEEEJ! Hvidlig røg... Evt. vand i diesel???
« Svar #6 Dato: 20. Januar 2007 kl: 15:24:33 »
Punkt 5, kommer simpelt hen af at der suges luft ind i systemet et sted på undertrykssiden i brændstof systemet.

Hvordan så slangerne ud oppe i tank enden da du skiftede tank ?

Hvordan ser slangestudserne ud oppe ved dieselfilteret ?

Har du et plast "T" monteret på returen til dieselfilteret ?
jeg mener VW omtaler systemet som "knackfrost", et system til at hjælpe motoren i "dødsfrost" ved at sende varm diesel til filteret indtil filteret er varmt. Det regulers gennem en thermostat i plast "T"´et, og er et klassisk sted for lækager
Mvh. Casper

PARKHAVE

  • Gæst
NEEEJ! Hvidlig røg... Evt. vand i diesel???
« Svar #7 Dato: 20. Januar 2007 kl: 15:43:57 »
Hvid snask i diesel er sandsynligvis vand

PARKHAVE

  • Gæst
NEEEJ! Hvidlig røg... Evt. vand i diesel???
« Svar #8 Dato: 20. Januar 2007 kl: 16:00:24 »
Det kan det nemlig godt,og du kan jo håbe på at pumpe/dyser ikke har taget skade, så du kan nøjes med at rense systemet frem til pumpen.

Offline casper

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.505
    • Vis profil
NEEEJ! Hvidlig røg... Evt. vand i diesel???
« Svar #9 Dato: 20. Januar 2007 kl: 16:21:49 »
hvor gammelt er dit dieselfilter, og har du en hane i bunden til aftapning af vand?
Mvh. Casper

PARKHAVE

  • Gæst
NEEEJ! Hvidlig røg... Evt. vand i diesel???
« Svar #10 Dato: 20. Januar 2007 kl: 17:55:05 »
Jeg ville tjekke brændstof anlægget igennem fra A-Z startende med tanken.
Tjek alle rør-slanger-påfyldningsstuds-tankmåler og se om der er en stor utæthed et sted hvor der kan komme vand ind.
Jeg går ud fra at du ved tankskift har haft en ren og tør tank.
Første gang du hældte brændstof på den nye tank : Hvor kom det fra?
En ren dunk med nyt brændstof, eller noget gammelt "slewwer" du havde i hjørnet?

Hvis der ingen utætheder er der ville jeg tappe nogle liter af tanken for at se hvordan det så ud.
Det mindste snask = alt tømmes og tørres
Vand og diesel skiller ikke på helt samme måde som vand og benzin, det kan nogen gange "emulgere" ligesom olie og vand

Dernæst slanger af i begge ender og puste ren med trykluft.
Nyt Filter - rengøring af filterhus
tjek slanger fra filterhus til pumpe - ingen muligheder for falsk luft.

Så på med nyt frisk brændstof og få luftet det hele ud.

Løsn alle 4 dyse rør en smule ved dyserne og vent til der kommer rent brændstof før du lukker.

Husk det laver et forfærdeligt svineri, det kan betale sig at lave noget afdækning så hele vognen ikke bliver fyldt af forstøvet diesel.

Hvis du er heldig har pumpe og dyser ikke taget skade.

Det kan sgu godt være den går underligt lige i starten, indtil der er ordentligt flow i brændstoffet.

Hvis en dieselpumpe eller dyser får vand ( eller for den sags skyld alt hvad hvad der ikke er ordentlig smøring i) vil den/de sætte sig pga. meget meget små tolerancer.

Hvis det står forlænge ( med vandholdigt fuel) kan fx. dyser faktisk ruste fast også

Held og lykke med det.

Men start nu fra en ende af og lokaliser problemet inden du skiller hele lortet ad

Den hvide skrue er vandudskiller, bare skru den helt løs for at tømme filteret.
Jeg ville dog skifte til et nyt alligevel

PARKHAVE

  • Gæst
NEEEJ! Hvidlig røg... Evt. vand i diesel???
« Svar #11 Dato: 20. Januar 2007 kl: 19:01:41 »
Da du satte tankmåler på den nye tank ( hvis ikke den var på) mener jeg da der er en gummitætning mellem tank og måler.
Selv om jeg kan huske galt, jeg tror det er 3 år siden jeg har haft en tank af.

Offline Hawaiibussen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.418
    • Vis profil
  • T3 model: Den Gule 1,9DG "Lowrider"
  • By: 2660 Brøndby Strand
NEEEJ! Hvidlig røg... Evt. vand i diesel???
« Svar #12 Dato: 21. Januar 2007 kl: 16:08:56 »
der er et dieselfilter, som lige sortere vand, skidt og møg fra, før dieselen kommer i pumpe og dyse!
Morten #9

billeder http://www.t3nettet.dk/gallery/category/38-cat38
-1987 Allrounder højhat EJ22 "Lowrider"
-Saab 9-5 Turbo = Lokalt højtryk, året rundt :)

Past:
-1989 Club Joker 2,1 DJ
-1990 Hawaiibussen Caravelle
-1989 Transporter "The fire truck" Panelvan Syncro 14" 1,6 TD JX 15" BF MT hjul.

Offline casper

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.505
    • Vis profil
NEEEJ! Hvidlig røg... Evt. vand i diesel???
« Svar #13 Dato: 21. Januar 2007 kl: 21:00:19 »
ja....... men det filtrerer vel kun små mængder, har ingen anelse om hvordan filteret vil tage det når man ligefrem "hælder" vand ned i tanken?
Mvh. Casper

Offline poot

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.003
    • Vis profil
NEEEJ! Hvidlig røg... Evt. vand i diesel???
« Svar #14 Dato: 22. Januar 2007 kl: 16:55:47 »
Hej med dig kaospilot :lol:

Hvis dit filter er skruefilter, (som oliefilteret) lige som mit. er der en lille luftskrue i filter flangsen, som skal løsnes for at du kan tømme det for vand, tap en dl. af med jævne mellemrum fremover, indtil der ikke mere kommer vand ud. herefter hver gang du skifter olie filter.

Som fhv, landmand kan jeg fortælle, at traktorer har et slamfilter af glas, hvor man kan se når der er vand i. det kan somme tider overraske hvor meget der kan være i diesel. bunden af dit diesel filter skulle fungere på samme måde, og vandet skal nok udfælde inden det når filter-satsen. (det er jo ikke sådan at dieselen spuler rundt i filteret, det løber stille og rolgt).  min erfaring er at når vandet når filtret, så stopper gennemstrømningen, så jeg tvivler på at der er kommet noget vand i din diesel pumpe.

Pøj Pøj
med rensningen  :)

hilsen poul
Poul Ottesen
Kørende : T3 syncro doka, 2,1 MV (Moshel) = mobil shelter :D
T3 camper 88 1,6 TD  ( Freja ) = venter på 35 års fødselsdag :)
T3 bus 81 1.6 D (Scoremobil)projekt = venter på "far" !!!!